zdjęcie główne: fotolia.com
* link do infografiki
Dziś podpowiemy, jak praktycznie przygotować się do sezonowych okresów wzrostu sprzedaży w Twoim biznesie.
Zobacz również
Grudzień to złoty czas dla zdecydowanej większości sprzedawców. Natomiast jesień to okres niżu dla firm B2B, ponieważ zbiega się z momentem domykania rocznych budżetów. Wyroby czekoladowe najlepiej sprzedają się na Wielkanoc, kwiaty na Walentynki, meble ogrodowe są hitem na początku lata, a sprzęt sportowy we wrześniu (powroty do szkoły). Każdy sektor działa w pewnym cyklu, do którego dostosowuje swoje działania marketingowe.
Marketing sezonowy polega na dostosowaniu działań kampanii marketingowych do wydarzeń, które możesz przewidzieć na podstawie kalendarza. Ta strategia świetnie sprawdza się, gdy zwracamy się bezpośrednio do konsumenta, szczególnie w e-commerce. Jak skutecznie wykorzystać marketing sezonowy, przedstawiamy poniżej.
Planowanie, czyli myśl do przodu
Projektowanie specjalnych akcji wiąże się z przygotowaniem strategii marketingowej. Według badań Mind Progress Group z 2014 roku, 52% dużych i tylko 22% małych przedsiębiorstw posiada opracowaną i spisaną strategię marketingową. Stworzenie jej pomoże zaplanować i przygotować kampanię reklamową wcześniej – tu nie ma żadnego zaskoczenia. Im dłużej zwlekasz z konkretnym planem, tym większa szansa, że Twoja konkurencja będzie lepiej przygotowana niż Ty. Określ dokładnie, kiedy należy opracować na przykład nowy landing page dla danego produktu lub promocji. Przygotuj inspiracje i kalendarz dla kampanii e-mail marketingowej. Następnie upewnij się, że wszystkie produkty są skatalogowane poprawnie oraz zainwestuj czas w kontrolę jakości stron www oraz UX. Przyznaj, że link przekierowujący do strony błędu 404 w okresie najwyższej sprzedaży jest nieprofesjonalny. I przede wszystkim powoduje realne straty w sprzedaży i Twoim wizerunku.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Niezwykle ważne jest również mądre zaplanowanie zasobów zespołu:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
-
web developera, by mógł aktualizować stronę internetową;
-
grafika, by miał czas na przygotowanie dobrych kreacji (o tym więcej tutaj);
-
content designera, który stworzy odpowiednie treści na bloga itp.
-
traffic managera, który zaplanuje wydatki na reklamę.
Bądź konsekwentny w kreacji
Wyznacz konkretną okazję, wokół której ma krążyć sprzedaż w danym okresie. Czy są to grudniowe święta, długi majowy weekend, a może Dzień Gwiezdnych Wojen? Ważne jest, by komunikować się ze swoimi odbiorcami przy użyciu najbardziej właściwego stylu wizualnego, który będzie spójny we wszystkich mediach: social media, na stronie, blogu oraz kreacjach reklamowych. Musisz dać odczuć, że jest to wyjątkowa okazja. Spójna warstwa graficzna będzie niezbędna. Nie zapomnij również opublikować tematycznych artykułów na swoim blogu.
Postaw na obsługę klienta
Wzrost zainteresowania promocją, a tym samym rosnąca liczba zamówień, oznacza również więcej pytań i skarg. Obsługa klienta musi odbywać się na wszystkich dostępnych platformach: chat na stronie, za pomocą formularza i skrzynki e-mailowej. Odpowiedź musi być możliwie najszybsza. Zaleca się, by klient otrzymał odpowiedź nie później niż 24 godziny od zgłoszenia. W dobie Facebooka nie pozwól na zaniedbanie obsługi przez social media. Community manager musi być gotowy na eksplozję zapytań na Messengerze czy Instagramie.
Niech się dowiedzą, czyli reklamy w marketingu sezonowym
Oprócz działań ściśle związanych z pomysłem na akcję specjalną, nie możemy zapomnieć o jej reklamowaniu. Według badań Criteo 40% transakcji w e-commerce odbywa się na różnych urządzeniach. Konsumenci odbywają długą podróż, którą zaczynają na jednym urządzeniu, a kończą na innym. Ok. 30% czynności końcowych odbywa się na tabletach i smartfonach. Kampanie cross-device to zdecydowanie kierunek, w którym powinien podążać budżet reklamowy kampanii. Bardzo istotny jest tutaj tracking cross device, który pozwoli zmierzyć krętą ścieżkę zakupową, zrozumieć zachowania klienta i odpowiednio zareagować.
Z płatną promocją w marketingu sezonowym należy jeszcze trafić w odpowiedni moment. Warto zadbać nie tylko o format reklamy cyfrowej, ale również o timing i miejsce emisji. Z reklamą nie należy czekać do daty wydarzenia, ale zacząć działania wcześniej (nawet dwa tygodnie). A może zaangażować influencera? O korzyściach ze współpracy z wpływowymi postaciami chyba nie trzeba nikogo przekonywać. Jedno jest pewne – Twoja sezonowa promocja naprawdę zasługuje na silne wsparcie, więc nie bój się zlecić tego zadania działowi marketingu lub zbriefować odpowiednie firmy zewnętrzne.
Twórz napięcie przez wydarzeniem
Przed rozpoczęciem akcji wspomóż się np. zegarem, odliczającym na stronie internetowej godziny i minuty pozostałe do momentu startu, zwiększeniem częstotliwości wysyłanych e-maili do klientów z ważnymi ofertami promocyjnych i zapowiedziami lub intensywniejszym publikowaniem contentu w social media.
Nie zapomnij o tym, że wykorzystując okazję do podniesienia sprzedaży musi istnieć spójność pomiędzy wydarzeniem a wartościami, które reprezentuje Twoja marka. To zadanie przeznaczone jest dla zespołu marketingowego: opowiedzieć historię spójną z misją i wizją firmy w kontekście zbliżającej się okazji specjalnej.
Dzięki zrównoważonej mieszance wczesnego planowania, odpowiedniego zarządzania oraz narzędzi, dobry marketing sezonowy oferuje wiele możliwości w zakresie zwiększenia sprzedaży online. Na koniec nie zapomnij, że zasada sezonowości jest wyjątkiem w kalendarzu i specjalne okazje takie muszą pozostać. Jeżeli spróbujesz tworzyć zbyt dużo sztucznych okazji przez cały rok, musisz być przygotowany na osiągnięcie efektu przeciwnego do zamierzonego. Sprzedaż powinna mieć swoje tempo i rytm, który będą uwzględniały zaczerpnięcie oddechu pomiędzy kolejnymi pikami sprzedaży.