W 2021 r. IKEA Retail w Polsce przeznaczy ok. 76 mln zł na wsparcie swoich pracowników

O autorze
5 min czytania 2021-12-09

Praca w IKEA… znaczy więcej! Zgodnie z długoterminową strategią IKEA People & Planet Positive firma wspiera swoich pracowników w zrównoważonym rozwoju, dbając o ich indywidualny potencjał i potrzeby. W 2021 r. IKEA Retail w Polsce przeznaczy na ten cel ok. 76 mln zł. Fundusze zostały przekazane na szeroki pakiet świadczeń i benefitów, wynagrodzenia oraz nagrody, które przez cały rok wspierały pracowników firmy w zgodzie z ideą tworzenia lepszego życia dla wielu ludzi.

 

Razem w trudnych czasach

Niemal dwa lata pandemii, związanych z nią zmian i obostrzeń oraz niepokój wynikający z troski o zdrowie własne i bliskich, bezpośrednio wpłynęły na codzienne życie, także pracowników IKEA. W 2021 roku firma przygotowała szeroki pakiet świadczeń, których celem było zapewnienie dobrych warunków zatrudnienia, wspieranie w wyzwaniach związanych z pandemią oraz aktualizacja i przygotowanie nowych benefitów. W tak niepewnych czasach wsparcie ze strony pracodawcy jest szczególnie ważne. Badanie „Edelman Trust Barometer 2021” potwierdza, że to właśnie biznes cieszy się największym zaufaniem wśród społeczeństwa, a najwięcej, bo aż 76% respondentów, ufa swojemu pracodawcy.

Przez cały okres pandemii IKEA Retail Polska utrzymała miejsca pracy, wysokość pensji oraz nie zmieniła warunków zatrudnienia. W tym czasie liczba pracowników zwiększyła się o ok. 600 nowych osób. Wynagrodzenie i świadczenia są ważnym elementem uznania pracy wykonywanej przez wszystkich naszych pracowników i wspierają naszą ambicję tworzenia lepszego miejsca pracy z równoczesnym zapewnieniem sprawiedliwych dochodów. Na benefity dla pracowników, tylko w tym roku, przeznaczyliśmy 76 mln zł, a wynagrodzenia wrosły o ok. 10,4%. Nasze wysiłki na rzecz bycia dostępnym online i stacjonarnie dla klientów w roku, w którym dom stał się ważniejszy niż kiedykolwiek, znajdują odzwierciedlenie w świetnych wynikach, jakie świętujemy dzisiaj. Przed świętami Bożego Narodzenia wypłacimy naszym pracownikom One IKEA Bonus – specjalną premię, której wartość wyniosła ok. 36 mln zł. Chcemy stale dbać o to, by tworzyć środowisko i miejsce pracy, w którym każda osoba będzie mogła rozwijać się i spełniać swoje ambicje – mówi Karin Sköld, prezeska i dyrektorka generalna ds. zrównoważonego rozwoju w IKEA Retail w Polsce.

TACK! znaczy dziękuję

Co roku IKEA aktualizuje plany związane z podwyżkami wynagrodzeń, które przyznawane są m.in. na podstawie rocznych podsumowań wyników pracy. W roku 2021 r. pensje pracowników IKEA wzrosły dwukrotnie, w czerwcu o średnio 6,7% i we wrześniu o średnio 3,7%. Dodatkowo, raz do roku wszyscy pracownicy IKEA w ramach rocznego systemu premiowego, otrzymują „One IKEA Bonus”, będący mniej więcej odpowiednikiem jednej miesięcznej pensji. Jego wysokość w danym roku zależy od wypracowanego wyniku finansowego całej firmy i stopnia realizacji założonych celów biznesowych. W tym roku wszystkie jednostki IKEA Retail w Polsce osiągnęły wyniki kwalifikujące do realizacji One IKEA Bonus. Tegoroczna pula na wypłaty premii wynosi ok. 36 mln zł.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Rok 2021 był szczególny dla IKEA z wielu względów. Obchody jubileuszu 60-lecia obecności IKEA w Polsce były okazją do wspólnego świętowania, z drugiej strony był to również czas pełen wyzwań dla każdego z nas. Pracownicy IKEA wykazali się dużym zaangażowaniem i determinacją w podejmowanych działaniach na rzecz bycia dostępnym zarówno online, jak i stacjonarnie dla klientów w roku, w którym życie w domu stało się ważniejsze, niż kiedykolwiek wcześniej. IKEA nieustannie docenia indywidualny wkład każdego pracownika i zaangażowanie w tworzenie silnej kultury firmy oraz dzielenie się najlepszymi praktykami. Dlatego wraz z podsumowaniem roku finansowego 2021 firma globalnie ogłosiła dodatkowy prezent finansowy UPPSKATTA, co po szwedzku oznacza „wdzięczność/uznanie”, który jest wyrazem docenienia wyjątkowego wysiłku wszystkich pracowników Grupy Ingka na świecie.

Z myślą o przyszłości IKEA proponuje też swoim pracownikom specjalny program emerytalny TACK!, który powstał w 2014 roku z inicjatywy założyciela IKEA. Zgodnie z wizją Ingvara Kamprada, każdy z pracowników może otrzymać dodatkowe wynagrodzenie za swoją pracę, zaangażowanie i lojalność. Nazwa programu nie jest przypadkowa – „tack” oznacza po szwedzku „dziękuję”. Środki z programu są przyznawane co roku, w zależności od wyników firmy, wszystkim pracownikom, którzy przepracowali w Grupie Ingka pełny rok finansowy i zdecydowali się na udział w tej inicjatywie. Od momentu uruchomienia programu TACK! w 2014 r. IKEA przeznaczyła dla swoich współpracowników na całym świecie ok. 827 mln euro. Podczas tegorocznej alokacji środków, na konta emerytalne pracowników z Polski, którzy przystąpili do programu, przekazane zostanie w przeliczeniu na jedną osobę ok. 3 200 złotych brutto (przy pełnym etacie).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Benefity szyte na miarę pracowników IKEA

Poczucie wspólnoty pozostaje w samym sercu kultury IKEA – siłą firmy jest wzajemne zaufanie, wspólne dążenie do tych samych celów i czerpanie radości z pracy. W IKEA najważniejsi są ludzie, dlatego we wspólnym tworzeniu lepszego życia dla klientów i planety szczególnie istotne jest zaangażowanie pracowników. Priorytetem dla firmy jest oferowanie takiego wsparcia, jakiego potrzebuje każdy pracownik. Stąd pakiet świadczeń i benefitów został dostosowany do aktualnych potrzeb i okoliczności wynikających z pandemii.

Dla wielu osób to trudny i stresujący czas. W lutym 2021 r. ruszył „Program Wsparcia Pracownika”. To finansowana przez IKEA pomoc, która daje pracownikom i ich rodzinom dostęp do bezpłatnego, poufnego wsparcia w sprawach związanych z pracą, zdrowiem lub życiem osobistym. W jej ramach można skorzystać z porad psychologicznych, prawnych, finansowych i zdrowotnych. Dla wszystkich pracowników Grupy Ingka na świecie wprowadzono program „Co u Ciebie?”. Celem inicjatywy jest uwrażliwianie i przygotowanie pracowników, liderów i menedżerów do niekiedy trudnej rozmowy na temat emocji i potrzeb drugiej osoby. Punktem wyjścia jest z pozoru proste pytanie „Co u Ciebie?”, które pokazuje przede wszystkim gotowość do wysłuchania i okazania wsparcia. Poprzez angażujące webinary, warsztaty i udostępniane poradniki, firma chce zwrócić większą uwagę na rolę, jaką odgrywa dla każdego z nas kondycja psychiczna. Podczas szkoleń pracownicy mogą dowiedzieć się również, jak budować swoją odporność psychiczną.

W tym roku IKEA zaoferowała każdemu pracownikowi „Dzień dla mnie”. To dodatkowy, pełnopłatny dzień wolny, który można wykorzystać w ciągu 2021 r. Ten wolny od pracy dzień dla siebie pracownicy mogą poświęcić na swoje pasje czy odpoczynek, w zależności od swoich indywidualnych potrzeb. Każdy z nich otrzymał również kartę upominkową IKEA, dzięki której mógł kupić coś, co sprawi mu przyjemność i poprawi samopoczucie.

W IKEA dobry klimat zaczyna się w domu

Dzięki badaniom przeprowadzonym wśród pracowników IKEA na całym świecie okazało się, że wśród głównych wartości kojarzonych z marką, znalazły się kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem. Pracownicy IKEA są ambasadorami marki, podzielając wartości i wizję zrównoważonego rozwoju, w trosce o klimat i ludzi. Dlatego w ramach tegorocznych benefitów, każdy z pracowników otrzymał również wyjątkowy prezent dla swojego domu czy mieszkania – oczyszczacz powietrza FÖRNUFTIG.

W styczniu zeszłego roku, IKEA, jako jedna z pierwszych firm w Polsce, wprowadziła Urlop Ojcowski – nową formę wsparcia dla obojga rodziców. Każdy pracownik, który zostaje tatą, może skorzystać z dodatkowych, pełnopłatnych czterech tygodni Urlopu Ojcowskiego. Ten czas można wykorzystać w całości lub podzielić na dwa dwutygodniowe okresy, dzięki temu każdy tata może spędzić ważne chwile ze swoim dzieckiem lub wesprzeć drugiego rodzica w codziennych obowiązkach. Urlop Ojcowski jest jednym z przykładów zaangażowania firmy we wspieranie równowagi w rodzicielstwie. Tylko w 2021 r. z tego benefitu skorzystało 162 osób.

Wszyscy pracownicy IKEA Retail Polska mają zapewnioną prywatną opiekę medyczną, która obejmuje m.in. wizyty u lekarzy pierwszego kontaktu, specjalistów czy pakiety porad psychologicznych. Każdy z pracowników IKEA może również skorzystać z dodatkowych ubezpieczeń, zniżek pracowniczych na zakupy w IKEA, czy systemu wyboru spośród wielu dodatkowych benefitów (w ramach systemu kafeteryjnego), dofinansowania do posiłków, prezentów okolicznościowych i jubileuszowych. Corocznie, przed świętami Bożego Narodzenia, otrzymują oni również dodatkową kwotę, którą mogą przeznaczyć na realizację własnych potrzeb. W IKEA działa także Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, z którego mogą korzystać osoby w trudnych sytuacjach. W trakcie pandemii stanowi on duże wsparcie dla pracowników, którzy doświadczają niespodziewanych sytuacji losowych.

Z myślą o ludziach

Szerokie spektrum świadczeń dla pracowników IKEA Retail w Polsce wynika z kultury organizacyjnej i wartości, którymi kieruje się firma. Szacunek, dawanie dobrego przykładu, wspólna praca, a przede wszystkim dbanie o ludzi i planetę są drogowskazem w podejmowaniu wszelkich decyzji.

Zaangażowanie firmy w tym obszarze zostało docenione 30 listopada 2021 r. podczas IX edycji konkursu „Pracodawca Godny Zaufania”, organizowanego m.in. przez Krajową Izbę Gospodarczą i Fundację Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”. Inicjatywa ma na celu wyróżnienie firm i instytucji, które proponują inspirujące i skuteczne rozwiązana skierowane do pracowników, szczególnie te odpowiadające na sytuację pandemiczną, z uwzględnieniem rozwoju zawodowego oraz ochronę praw osób zatrudnionych. Nagroda w kategorii „Edukacja” jest efektem starań IKEA, by kreować środowisko, w którym każdy pracownik czuje się bezpiecznie i może się nieustannie rozwijać oraz spełniać.