W Gdańsku pojawiła się „niewidzialna wystawa” – zwiedzanie odbywa się w ciemności, a przewodnikami są osoby niewidome

W Gdańsku pojawiła się „niewidzialna wystawa” – zwiedzanie odbywa się w ciemności, a przewodnikami są osoby niewidome
Niewidzialny Gdańsk to nowa atrakcja na mapie Gdańska. Jej celem jest pokazanie z czym mierzą się w swojej codzienności osoby niewidome i niedowidzące, a także umożliwienie odkrywania świata za pomocą wszystkich zmysłów, z wyjątkiem wzroku.
O autorze
1 min czytania 2020-07-22

W Gdańsku pojawiła się nowa, ciekawa inicjatywa, której ideą jest wejście na chwilę w świat osób niewidomych i odkrycie rzeczywistości za pomocą wszystkich zmysłów, z wyjątkiem wzroku. Zwiedzanie muzeum odbywa się w całkowitej ciemności, zaś przewodnikami są osoby niewidome lub niedowidzące.  

– Wizycie u nas towarzyszą duże emocje – odrobina niepewności, trochę adrenaliny, cały pakiet nowych doznań. Odkrywanie naszej muzealnej wystawy odbywa się za pomocą dotyku, słuchu i zapachu. Nie możemy opowiedzieć Wam co się na niej znajduje – musicie to sami poczuć. Możemy tylko zdradzić, że w naszym muzeum historię Gdańska i jego najważniejsze symbole poznacie na nowo, zupełnie inaczej niż dotychczas – zapewniają twórcy inicjatywy. 

Zwiedzanie całej wystawy trwa godzinę – przez około 40 minut goście przebywają w tzw. części ciemnej, poznając poszczególne etapy wystawy głównie za pomocą dotyku, choć pojawiają się także elementy dźwiękowe. Następnie przez około 20 minut w części jasnej odbywa się spotkanie z przewodnikiem, który pokazuje m.in różne przedmioty użyteczne w życiu osoby niewidomej oraz tłumaczy podstawowe zasady alfabetu Braille’a etc.

Więcej informacji na temat muzeum znajduje się na stronie obiektu. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

PS

W 2018 roku w Warszawie została otwarta pierwsza restauracja w Polsce, w której jedzenie nie tylko jest spożywane w całkowitych ciemnościach, ale dodatkowo serwowane jest przez niewidomych kelnerów.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

PS2

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Na początku lipca br. na słynnym Piccadilly Circus w Londynie pojawiły się reklamy znanych marek, które zostały odwrócone o 180 stopni. Były one częścią akcji Royal National Institute of Blind People, która miała na celu zwrócenie uwagi na sytuację osób niewidomych w dobie pandemii koronawirusa.

PS3

Francuski artysta Regis Kern stworzył wydruki 3D przedstawiające reprodukcje słynnych obrazów największych mistrzów malarstwa, po to, by osoby niewidome mogły je poznać.

PS4

Huawei Facing Emotions to aplikacja, która pomaga osobie niedowidzącej lub niewidomej rozpoznać emocje swojego rozmówcy. Program wykorzystuje potężne obiektywy fotograficzne i system sztucznej inteligencji smartfona Huawei Mate 20 Pro.

PS5

Peruwiański oddział Centrum Rehabilitacji dla Osób Niewidomych, zatrudniając niewidome osoby do kampanii okularów przeciwsłonecznych udowadnia, że są oni zdolni do pracy tak, jak reszta ludzi i przez swoją niepełnosprawność nie powinni być dyskwalifikowani.