fot. Twitter/Warszawa
Poważna syrena symbolem Warszawy
Od 18 lat na wszystkich oficjalnych dokumentach miasta stołecznego Warszawy widniała kolorowa, artystyczna syrena, która symbolizowała „energię i potencjał stolicy”. Jak podkreśla miasto, z czasem znak promocyjny przestał jednak odpowiadać na aktualne potrzeby komunikacyjne Warszawy, a także zaczął odbiegać od trendów graficznych.
Zobacz również
Dawne logo Warszawy. fot. um.warszawa.pl
– Nie sposób mówić o tematach trudnych, takich jak pandemia czy wojna, jednocześnie oznaczając je kolorowym znakiem z radosnym hasłem (…) Jego słabą stroną była także mała czytelność – tłumaczy m.st. Warszawa.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Idąc śladem innych europejskich stolic, Warszawa postawiła na tradycję i prostotę. Nowe logo czerpie inspiracje z symboliki herbu z 1938 roku według projektu Szczęsnego Kwarty. Syrena na czerwonym tle, z mieczem i tarczą w rękach, to symbol, który jest znany i czytelny dla wszystkich mieszkańców Warszawy.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Mamy #NoweProfilowe! #Warszawa ma nowy system identyfikacji wizualnej Nowym znakiem jest uproszczony herb stolicy, zaprojektowany zgodnie ze współczesnymi trendami projektowania graficznego, a punktem wyjścia było nawiązanie do historii i tradycji miasta https://t.co/HPz0q0MOgS pic.twitter.com/YNdLKtCb4Y — Warszawa (@warszawa) December 21, 2022
– Nie chcieliśmy tworzyć nowych, abstrakcyjnych form, do których warszawiacy musieliby przyzwyczajać się od nowa. Zależy nam, aby komunikacja wizualna m.st. Warszawy była dla wszystkich odbiorców czytelna i spójna – wyjaśnia Katarzyna Sokołowska, dyrektorka Biura Marketingu Miasta.
Co ciekawe, za wzór do stworzenia profilu twarzy syreny posłużył profil słynnej warszawianki – Marii Skłodowskiej-Curie.
Nowe logo wchodzi w życie
Koszt umowy na zaprojektowanie nowego logo wyniósł 150 tys. zł. Jednak, jak podkreśla ratusz, przy wprowadzaniu nowej identyfikacji wizualnej pod uwagę brano oszczędność oraz ekologię.
– Dla porównania koszt poprzedniego systemu identyfikacji wizualnej (ze znakiem „Zakochaj się w Warszawie”) zaprojektowane w 2004 roku wyniósł 195 tys. zł. – powiedział zastępca rzecznika ratusza Jakub Leduchowski.
Kierując się oszczędnością, miasto nie będzie prowadziło kosztownych kampanii promujących nowe logo – z czasem stare oznakowanie będzie zastępowane nowym. Miasto wprowadzi również nowe oznaczenie dzielnic i jednostek organizacyjnych o określonej kolorystyce i spójnej typografii, nawiązującej do geometrycznych kształtów symbolu herbowego. Do nowego systemu zostaną dopasowane także strony internetowe, aplikacje czy wszelkie materiały promocyjne.
Nowy znak promocyjny powstał dzięki współpracy z warszawską agencją Podpunkt. Projekt konsultowano również z historykami i ekspertami z Muzeum Warszawy.
PS. Słynny świąteczny plakat Warszawy
Rok temu głośno zrobiło się o stołecznym plakacie z życzeniami świątecznymi. Kreacja została ostro skrytykowana przez niektórych polityków, ale też stała się inspiracją dla innych miast.
PS 2. Reklamy zamiast nazw warszawskich stacji?
Firma Stroer i Metro Warszawskie stworzyły wizualizacje, które pokazują nowe nośniki reklamowe przymocowane do stropu… w miejscu pasków z nazwą stacji metra.