Warto pamiętać, że dobrze prowadzone działania społeczne mają nie tylko impakt na zyski firmy, ale mogą też stanowić „poduszkę bezpieczeństwa” w przypadku kryzysów marki. Z biegiem czasu świadomość tego, czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu, przenikła do mniejszych firm czy rodzinnych interesów, a duże korporacje nie mogą już sobie pozwolić na to, żeby nie angażować się społecznie. CSR jest ważny i nie tylko dlatego, że dzięki temu firmy mają pozytywny wpływ na środowisko naturalne, społeczeństwo i łańcuch dostaw, ale również dlatego, że kształtuje on to, jak dana marka jest postrzegana przez konsumentów.
Z biegiem lat pomysły na działania CSR stały się coraz ciekawsze, a firmy poważnie przykładają się do planowania ich tak, by korespondowały one z najnowszymi trendami na świecie i wpisywały się w DNA marki. Jak we wszystkim, także tu widzimy bardzo wyraźne, zmieniające się z biegiem czasu nurty. W ubiegłym roku na całym świecie niezwykle ważny okazał się trend #noplastic i #zerowaste. Alarmujące dane organizacji ekologicznych na temat poziomu zanieczyszczenia oceanów spowodowały, że wiele firm zdecydowało się zredukować zużycie plastiku w swoich biurach i postawić na ekologię w planowaniu działań CSR. Najciekawsze rozwiązanie komercyjne w tym nurcie zaproponowała marka Adidas, która we współpracy z Parley for the Oceans wykorzystała miliony kilogramów plastiku zanieczyszczającego oceany do produkcji m.in. nowego modelu butów do biegania UltraBoost Parley i kostiumów kąpielowych. Skorzystała na tym marka, która zdobyła nowe, bardzo pozytywne skojarzenie – obrońcy planety, skorzystali konsumenci, dostając jakościowe produkty wykonane z odzyskanych materiałów, i, co najważniejsze, skorzystał na tym cały świat, pozbywając się przynajmniej części śmieci pływających po powierzchni oceanu. Takie akcje można tylko chwalić.
Zobacz również
Trend #noplastic odbił się najsilniej na działalności branży gastronomicznej. Zarówno duże sieci, jak i lokalne kawiarnie masowo rezygnowały z używania słomek, zastępowały plastikowe kubki innymi, w pełni biodegradowalnymi, zachęcały do przychodzenia na kawę z własnymi, jednorazowymi kubkami kusząc rabatami. W Anglii Costa Coffee opracowała kubki wielokrotnego użytku Clever Cup. Na ich spodzie umieszczono silikonową nakładkę z chipem służącym do płatności zbliżeniowych. To efekt współpracy marki z bankiem Barclays. Ułatwienie dla klientów przełożyło się na znaczną redukcję jednorazowych kubków wydawanych w tej sieci. Czekamy, aż technologia ta przywędruje też do nas.
W Polsce również widać było wyraźną zmianę w postrzeganiu opakowań jednorazowych. Do akcji #zwłasnymkubkiem Polskiego Stowarzyszenia Zero Waste oraz do ekomapy tworzonej wspólnie przez Stowarzyszenie i inicjatywę Oddam Odpady dołączyło 450 punktów z całej Polski, w tym również lokale należące do dużych sieci m.in: Starbucks i Bistro Carrefour Smacznie. W naszej działalności ten sam cel, czyli redukcja ilości plastikowych odpadów, przyświecał działaniom realizowanym dla Dzielnicy Wisła Miasta Stołecznego Warszawa. Tworząc kampanię „To się nosi nad Wisłą”, wykorzystaliśmy niestandardowe narzędzia do zaangażowania warszawiaków w sprzątanie terenów nadwiślańskich: ekopopielniczki, estetyczne worki na śmieci, zestawy do sprzątania psich kup wyposażone w latarkę czy „maszynę” do głosowania za pomocą kapsli od piwa. Oczywiście kampania musiała też odpowiedzieć na problem nadprodukcji plastiku. Dzięki przeniesieniu rozwiązań stosowanych m.in. podczas dużych festiwali muzycznych i proponując nadwiślańskiemu klubowi Grunt i Woda wprowadzenie kaucji za wypożyczenie wielorazowych kubków udało nam się uświadomić bywalcom bulwarów potrzebę dbania o wspólną przestrzeń. Okazało się, że warszawiacy nie tylko chętnie płacili, ale też, przy okazji, odnosili do baru pozostałe naczynia: tacki, talerzyki etc. Takie inicjatywy warto w kolejnych latach rozwijać.
Ten sam teren działania i zbliżony problem przyświecał działaniom Grupy Żywiec, która zorganizowała akcję sprzątania nad Wisłą. Jej pracownicy zebrali w jeden wrześniowy piątek ponad 1700 puszek i butelek! W ramach akcji „Butelka w Grze” przekonywali oni warszawiaków, że warto dać butelce zwrotnej i innym opakowaniom drugie życie.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Obiektem ciekawych akcji stał się też bohater ostatnich lat – smog, czyli kolejny ważny społecznie problem naszych czasów. Na zachodzie od lat jest on generatorem wielu kampanii i akcji dużych korporacji. Na naszym, rodzimym gruncie w tym roku działania mające na celu odciążenie powietrza z trujących substancji podjęła m.in. firma Aviva. Dzięki nim w październiku ubiegłego roku, w centrum Warszawy stanął pierwszy w Polsce billboard będący jednocześnie filtrem powietrza. Użycie technologii trzech warstw siatki oczyszczającej The Breath sprawiło, że instalacja jest w stanie pochłonąć zanieczyszczenia emitowane przez 91 350 samochodów rocznie. Jest to jednocześnie reklama zachęcająca do udziału w akcji „Wiem, czym oddycham”, w ramach której zorganizowano też konkurs na czujniki jakości powietrza, bieg w maskach AirRun w Krakowie i wsparcie dla spirometrycznych badań płuc w całej Polsce. Również w październiku ubiegłego roku wystartowała w Warszawie kampania Innogy Polska „Docenisz prąd prosto z natury”, w ramach której m.in. powstały dwa murale o łącznej powierzchni przekraczającej 480 m2, wykonane z wykorzystaniem farby pochłaniającej zanieczyszczenia powietrza.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Pamiętajmy jednak, że istotą działań CSR nie jest pogoń za światowymi trendami. Dobre i skuteczne kampanie CSR to przede wszystkim takie, które są na stałe wbudowane w DNA marki, długoterminowe i z mocnym akcentem edukacyjnym. Do najlepszych przykładów takich działań w Polsce należą m.in. działania Fundacji Orange nakierowane na edukację cyfrową dzieci i bezpieczeństwo w sieci, program Mistrzowie Kodowania marki Samsung, który ma na celu podnoszenie kompetencji cyfrowych uczniów, a także akcja „Razem na drodze” realizowana przez nas we współpracy z marką VOLVO, która pozwala najmłodszym poznać w praktyce różne role i perspektywy uczestników ruchu drogowego. Głównym celem akcji jest budzenie świadomości i rozwijanie wyobraźni poprzez zabawę i uczestnictwo w eksperymentach. W ramach akcji powstało mobilne miasteczko skierowane do dzieci oraz dedykowany fanpage edukacyjny. Najważniejszym narzędziem realizacji akcji „Razem na drodze” jest nauka przez doświadczenie i przygotowanie najmłodszych do bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym, dając im możliwość faktycznego sprawdzenia np. zasad fizyki i dynamiki działających w przypadku kolizji drogowych.
Wszystko wskazuje na to, że w nadchodzącym roku trendy się utrzymają i nadal najważniejsza dla działów CSR będzie edukacja, ekologia i bezpieczeństwo. Warto też jednak, planując akcje na 2019 rok, zastanowić się nad nowymi i awangardowymi nurtami społecznymi: wsparciem edukacji obywatelskiej, a co za tym idzie edukacją najmłodszych w zakresie tolerancji, świadomego handlu i wspierania lokalnych marek i dostawców, czy wspieraniem działań kulturalnych m.in. promocji czytelnictwa, mecenatu dla młodych twórców czy dofinansowania oddolnych inicjatyw z pogranicza biznesu i kultury. Działajmy, to będzie dobry rok!