Webinar jako lead magnet, czyli skuteczne webinar lead generation

Webinar jako lead magnet, czyli skuteczne webinar lead generation
O autorze
4 min czytania 2022-05-18

Generowanie leadów to jedno z największych wyzwań stojących przed specjalistami marketingu. Oczywiście skuteczność działań zależy w znacznym stopniu od tego, co użytkownik otrzyma w zamian za pozostawione dane. W tym artykule dowiesz się, jak wykorzystać webinary w lead generation oraz jak maksymalnie uprościć cały – zwykle skomplikowany – proces.

Wraz z rozwojem technologii, świadomości internautów oraz przepisów prawa zmienia się również podejście do danych osobowych. Użytkownicy po prostu coraz częściej zdają sobie sprawę z tego, że same w sobie posiadają wymierną wartość, a ich przekazanie oznacza zgodę na otrzymywanie komunikacji marketingowej. W związku z tym dzielą się nimi najczęściej z firmami, których ofertą są zainteresowani. Potwierdza to również nasze badanie dotyczące prywatności w sieci: blisko 17% respondentów zadeklarowało, że wyraża dodatkowe zgody, jeżeli są zainteresowani produktem. Oczywiście skutecznym sposobem zachęcenia użytkowników do pozostawienia danych osobowych jest zaoferowanie w zamian pewnej korzyści. Umożliwi to nawiązanie relacji nie tylko z osobami, które już zdążyły poznać ofertę firmy, ale również potencjalnymi klientami, którzy dopiero zaczynają interesować się konkretnym zagadnieniem.

Webinar to idealny lead magnet

Dobry lead magnet to klucz do sukcesu kampanii lead generation. Jak sama nazwa wskazuje, pełni rolę magnesu przyciągającego leady, a więc potencjalnych klientów Twojej firmy. Im większą wartość będzie przedstawiał w ich odczuciu, tym wyższa skuteczność działań. Z drugiej strony – im prostsze będzie jego przygotowanie i im więcej czynności uda się zautomatyzować, tym niższy CPL, czyli koszt pozyskania leada. Co najczęściej wykorzystuje się w charakterze lead magnet?

  • Poradniki w formie e-booków,
  • Raporty branżowe,
  • Inny rodzaj contentu,
  • Konsultacje z ekspertami,
  • Dostęp do różnego typu wydarzeń,
  • Webinary.

Warto pochylić się nad ostatnim typem treści. Przede wszystkim wykorzystuje format wideo, który jest zdecydowanie najbardziej atrakcyjny z perspektywy użytkowników i wyznacza kierunek rozwoju content marketingu. Równocześnie pozwala także na bezpośrednie spotkanie z potencjalnymi klientami i zbudowanie z nimi trwałej relacji. Poza tym – wybierając odpowiednią platformę do webinarów – będziesz w stanie zautomatyzować wiele czynności i znacznie uprościć pozyskiwanie leadów. Zasadniczo nie będziesz w tym celu potrzebować jakichkolwiek innych narzędzi.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat webinar marketingu i nauczyć się wykorzystywać go w strategii Twojej marki? Zapisz się na bezpłatny kurs Webinar marketing – kurs kompletny przygotowany przez ekspertów ClickMeeting i Artura Kurasińskiego!

Jak pozyskiwać leady? Gotowy scenariusz

Właściwie zadanie jest proste: aby pozyskać lead, musisz przygotować formularz, w którym Twój potencjalny klient będzie mógł pozostawić swoje dane, a następnie uzyskać dostęp do przygotowanego magnesu – może więc np. pobrać e-book lub zarejestrować się na webinar. Oczywiście lead generation na tym się nie kończy. Aby był skuteczny, dane klienta muszą trafić do odpowiedniego miejsca oraz zostać we właściwy sposób sklasyfikowane. Nie należy rzecz jasna zapominać również o prawnych aspektach całego procesu (więcej na ten temat przeczytasz w naszym poradniku o prywatności w sieci).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Proste? Nie w każdym przypadku. Jeżeli jako lead magnet chcesz wykorzystać np. poradnik w formacie pdf, musisz przygotować najpierw samą treść, co samo w sobie wiąże się z kosztami i nakładem pracy, następnie formularz zintegrowany z odpowiednimi rozwiązaniami informatycznymi, a także dodatkowy content, np. landing page promujący e-book. Ostateczny CPL będzie więc stosunkowo wysoki, a samo przygotowanie technologicznej strony kampanii będzie wymagało sporych kompetencji.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Pozyskiwanie leadów będzie zdecydowanie prostsze dzięki webinarom. Odpowiednia platforma pozwoli Ci nie tylko na przeprowadzenie wydarzenia (zarówno na żywo, jak i w formule automatycznej lub na żądanie), ale również stworzenie formularza rejestracji uwzględniającego zgody użytkowników (samodzielnie zdecydujesz, jak mają brzmieć). Z łatwością zadbasz o komunikację poprzedzającą wydarzenie oraz następującą po jego zakończeniu. W trakcie webinaru możesz natomiast skorzystać z interaktywnych funkcji, które wpłyną nie tylko na większe zaangażowanie uczestników, ale mogą również umożliwić np. bezpośrednią realizację sprzedaży.

Webinar lead generation krok po kroku

Pora przyjrzeć się temu, jak to wygląda w praktyce. Pamiętaj, że możesz przetestować ClickMeeting bez jakichkolwiek opłat podczas 30-dniowego kresu próbnego, więc bez problemu samodzielnie sprawdzisz skuteczność generowania leadów przy pomocy webinarów. Oto wszystko, co musisz zrobić, aby pozyskać wartościowe dane potecjalnych klientów:

1) Znajdź pomysł na webinar: podobnie jak w przypadku każdego innego typu contentu, również organizując webinar, musisz przede wszystkim zatroszczyć się o jego jakość i atrakcyjność z perspektywy potencjalnych uczestników. Zastanów się więc nad dobrym tematem, który umożliwi udzielenie odpowiedzi na intrygujące pytania. Świetnym pomysłem jest również zaproszenie jako prelegenta rozpoznawalnego w branży eksperta.

2) Wybierz odpowiednią formułę webinaru: webinary kojarzą się z wydarzeniami na żywo, jednak wcale nie musi tak być. Do Twojej dyspozycji pozostają również webinary automatyczne lub na żądanie – w obu przypadkach podstawą jest umieszczony przez Ciebie materiał wideo wzbogacony o interaktywne elementy (możesz posłużyć się np. nagraniem webinaru live). Webinar automatyczny odbędzie się w ściśle ustalonym terminie, a webinar na żądanie pozwoli na uzyskanie dostępu do treści o dowolnej porze. Każdy z tych formatów sprawdzi się znakomicie w generowaniu leadów. Pamiętaj także o tym, że w przypadku wydarzeń automatycznych nadal możesz np. udzielać odpowiedzi na czacie.

3) Utwórz wydarzenie: w następnym kroku po prostu zdefiniuj najważniejsze szczegóły wydarzenia. Ustal nazwę pokoju, wybierz jedną z form zabezpieczeń (lub utwórz webinar otwarty dla wszystkich), a w przypadku wydarzeń na żywo wskaż odpowiednią datę i godzinę. Zastanów się, jaki termin będzie najwygodniejszy dla Twoich uczestników.

4) Skonfiguruj formularz rejestracji: ten krok jest najważniejszy z perspektywy lead generation. Edytując formularz rejestracji, w łatwy sposób określisz, jakie dane chcesz uzyskać, i wprowadzisz dodatkowe pola. Nie zapomnij o regulaminie wydarzenia oraz o zgodach, które powinni wyrazić uczestnicy.

5) Zadbaj o branding: aby wydarzenie prezentowało się profesjonalnie, zwróć uwagę na wygląd i jakość wszystkich treści. Możesz wybrać kolorystykę, umieścić własne logo czy obraz w tle. Bez trudu wprowadzisz również zmiany do strony poczekalni. Mogą znaleźć się w niej treści, które jeszcze bardziej zaangażują uczestników.

6) Zautomatyzuj komunikację: webinar pozwoli Ci zadbać nie tylko o lead generation, ale również lead nurturing. W sekcji automatyzacji zadbasz o to, aby wiele procesów zachodziło bez Twojej bezpośredniej ingerencji. Możesz więc ustalić wysyłkę m.in. wiadomości z przypomnieniami o wydarzeniu, mailingów z jego nagraniem i podziękowaniami, a także ustawić automatyczną transmisję na YouTubie lub Facebooku.

Analiza leadów dzięki integracjom

Każdy marketingowiec doskonale wie, że lead leadowi nierówny. Ich efektywne pozyskiwanie musi wobec tego zakładać analizę oraz przyporządkowywanie leadów do konkretnych etapów lejka. To z kolei pozwala na opracowanie optymalnej strategii i podjęcie dalszych działań. Oczywiście również w tym przypadku warto sięgnąć po odpowiednie narzędzia. Integrując platformę do webinarów z Pipedrive, będziesz optymalnie zarządzać leadami i w łatwy sposób zsynchronizujesz pracę zespołów marketingu oraz sprzedaży. Jeszcze większe możliwości daje Ci korzystanie z Zapier, który wspiera integrację wielu różnych aplikacji.

Oczywiście cennych danych dostarcza również sama platforma do webinarów i spotkań online. Bezpośrednio w panelu swojego konta znajdziesz wiele informacji, które pozwolą Ci jeszcze skutecznej zarządzać pozyskiwaniem leadów oraz udoskonalać tworzone przez Ciebie wydarzenia.

 

Artykuł powstał we współpracy z ClickMeeting.