„Weź mnie posegreguj” – odpady mówią głosem gwiazd i wychodzą na ulice

„Weź mnie posegreguj” – odpady mówią głosem gwiazd i wychodzą na ulice
Kampania edukacyjna „Weź mnie posegreguj” łączy absurd z humorem i angażującą edukacją. Jej głównymi bohaterami są odpady „z charakterkiem”: urocza bombonierka, przebojowa paczka po chipsach, nieśmiały ogryzek jabłka, zawadiacka szklana butelka i zamyślony kartonik po soku. Nietuzinkowe odpady ożyły dzięki aktorom i znanym twarzom, by zaapelować do każdego z nas: „weź mnie posegreguj!”. 
O autorze
3 min czytania 2025-09-29

Kampania przykuwa uwagę nie tylko oryginalną koncepcją, ale również kreacją aktorską i kostiumami. A wszystko po to, by zmobilizować Polki i Polaków do prawidłowej segregacji śmieci.

Mocny start kampanii: gwiazdy w kostiumowych rolach jako odpady

Punktem otwarcia kampanii „Weź mnie posegreguj” były spoty z udziałem gwiazd, które pojawiły się w internecie i kinach plenerowych 13 czerwca, a dokładnie w piątek trzynastego. Data nie była przypadkowa – idealnie pasowała do celowo groteskowej formy kampanii i komicznych kreacji aktorskich.

W rolę odpadów wcielili się Natalia Kukulska, Ola Domańska, Maciej Musiałowski, Wiktor Dyduła, Mariusz Pudzianowski i Katarzyna Warnke. Każdy nadał swojej postaci indywidualny charakter: od filozofujących dialogów po komendy niczym z wojskowej musztry czy uwodzicielskie nuty. Dzięki temu odpady stały się bohaterami, którzy jednocześnie bawią i edukują w angażujący sposób.

W ramach kampanii przygotowano siedem spotów. Sześć z nich to historie poszczególnych postaci i ich zabawne dialogi z przechodniami, którzy, zamiast posegregować, wyrzucili naszych bohaterów do kosza na zmieszane. Z kolei wspólny spot przedstawia wszystkie odpady i ich rozmowy we wnętrzu kosza na zmieszane, gdzie narzekają na swój marny los i utratę szansy na kolejne życie. 

Filmy oraz edukacyjne materiały graficzne zebrano na landing page’u kampanii. Spoty pojawiły się także w mediach społecznościowych, m.in. na profilach gwiazd, i były udostępniane przez innych twórców internetowych. Wybrane materiały trafiły również na duży ekran w ramach „Kina na Leżakach” w kilkudziesięciu lokalizacjach w całej Polsce. 

Kostiumy z „Weź mnie posegreguj” dostają kolejne życie: kampania przenosi się offline! 

Po letniej obecności w internecie i kinach plenerowych kampania weszła w kolejny etap. 6 września na warszawskim Dworcu Centralnym i Bulwarach Wiślanych odbyły się happeningi z udziałem aktorów przebranych za odpady, podczas których ponownie wykorzystane zostały kostiumy „grające” w oryginalnych spotach kampanii. 

Często zdarza się, że scenografia czy kostiumy wykorzystywane na planie zdjęciowym trafiają po jego zakończeniu do kosza. Zależało nam na tym, aby w wypadku naszej kampanii tak nie było. Dlatego planowaliśmy ją tak, aby kostiumy użyte w spotach z gwiazdami mogły dostać kolejne życie. Organizując casting na aktorów do happeningu, szukaliśmy osób, które nie tylko będą utalentowane, ale także będą pasowały do kostiumów – komentuje Monika Wyciechowska, dyrektor ds. edukacji i promocji RLG w Polsce.

Scenariusz happeningów był prosty. Kartonik po soku, szklana butelka, ogryzek, bombonierka i torebka po chipsach ponownie ożyły. Niestety, każdy z bohaterów znów trafił do czarnego pojemnika na zmieszane i stamtąd prosił przechodniów o ratunek. Ci, którzy zdecydowali się odprowadzić odpady do odpowiednich pojemników, otrzymywali słodki upominek. Forma wydarzenia łączyła zabawę i interakcję z przekazem edukacyjnym – śmieci opowiadały m.in. o tym, że szkło można przetwarzać bez końca, aluminium oszczędza 95% energii przy recyklingu, a bioodpady pozwalają tworzyć wartościowy kompost.

Zależy nam na takiej edukacji, która zostaje w głowie dzięki angażującej formie, humorowi. W tych happeningach z pomocą przyszli nam aktorzy, którzy fantastycznie wcielili się w rolę odpadów i potrafili nawiązać interakcje z przechodniami. Każda ze stworzonych postaci miała swój charakter i wykorzystywała go w edukacyjnych dialogach z warszawiakami i warszawiankami. Dzięki temu rozmowy z przechodniami stawały się zabawne i zapadały w pamięć – dodaje Monika Wyciechowska.

Filmy z happeningów trafiły do mediów społecznościowych i uzupełniły bazę edukacyjnych materiałów kampanii.

Odbiór i statystyki

Spoty z udziałem gwiazd zrealizowane w ramach kampanii i happeningi „Weź mnie posegreguj” wywołały wiele entuzjastycznych reakcji. „Ale zajefajne uwielbiam tą reklamę”; „Ale super kampania! Oskara dla wszystkich aktorów!”; “Ale super pomysł, żeby trafić do ludzi! Powinno się to odbywać w każdej miejscowości!” – to tylko przykłady licznych komentarzy chwalących koncept i realizację kampanii. 

Jeszcze przed jej zakończeniem spoty osiągnęły łącznie ponad 325 tys. wyświetleń i setki komentarzy pod rolkami. 

Badania i dalsze wnioski

Choć kampania spotkała się z pozytywnym odbiorem, organizatorzy zaznaczają, że zawsze jest przestrzeń na rozwój. Dlatego happeningom towarzyszyło badanie ankietowe dot. m.in. tego, jak Polki i Polacy chcieliby być w przyszłości zachęcani do segregacji odpadów. Zanim respondenci odpowiedzieli na pytania ankieterów, mieli za zadanie obejrzeć jeden ze spotów kampanii. Podczas trwania happeningu przebadano w ten sposób 200 osób. Zebrany materiał posłuży do planowania kolejnych działań edukacyjnych.

Kampania „Weź mnie posegreguj” pokazuje, że nawet wymagające tematy społeczne można komunikować w sposób angażujący i zapadający w pamięć, pod warunkiem, że treść i forma są przemyślane od początku do końca. 

Materiał reklamowy we współpracy z RLG Repack Polska Organizacja Odzysku Opakowań S.A.