WhitePress ma już 5 lat i co roku odnotowuje wzrost obrotów na poziomie kilkudziesięciu procent, w 2018 roku osiągając wartość 15 mln przychodów netto. Firma jest liderem w zakresie publikacji artykułów płatnych w Polsce (pośredniczy pomiędzy reklamodawcami i wydawcami internetowymi), intensywnie rozwija platformę w zakresie analizy influencer marketingu oraz jest popularnym źródłem zamawiania treści. Rozszerzenie działalności firmy o kolejne rynki stanowi naturalną konsekwencję intensywnego wzrostu WhitePress w Polsce.
Rozwój międzynarodowy poprzedzony analizą strategiczną
Ekspansję WhitePress na rynki zagraniczne poprzedziło przygotowanie platformy pod względem technicznym. Pod koniec 2018 roku spółka oddała platformę w wersji 2.0, która umożliwia przeprowadzenie transakcji w wielu językach, walutach i pomiędzy spółkami z wielu krajów. Od tego momentu rozpoczęto dokładną analizę rynków i tworzenie dedykowanego zespołu na czele którego stanął Tomasz Domański.
Zobacz również
– Odkąd content marketing stał się najważniejszą techniką budowania wizerunku oraz tworzenia więzi z klientami, liczba użytkowników portalu WhitePress stale rośnie i nie widać, aby coś ten trend mogło w najbliższych latach zmienić. Wręcz przeciwnie – spodziewamy się jeszcze większego zainteresowania naszą usługą – powiedział Tomasz Domański, head of international development WhitePress.
Podczas wielomiesięcznej analizy, poprzedzającej proces ekspansji, oceniane były: wielkość rynku, konkurencja, dynamika, potencjał wzrostu, aspekty podatkowe i prawne. Na początek WhitePress zdecydował się otworzyć biura w krajach ościennych, które – jak wynika ze zgromadzonych danych – są na podobnym poziomie rozwoju branży marketingu online jak Polska (Czechy i Węgry) lub nieco niższym (Rumunia oraz Słowacja). Doświadczenia zebrane na tych rynkach będą stanowić bazę przed ekspansją na terenie kolejnych, tym razem większych i bardziej rozwiniętych krajów, takich jak np.: Wielka Brytania, Turcja, Brazylia i Hiszpania. Co więcej, obecność na wybranych przez firmę rynkach pozwoli w ciągu roku jasno określić strategię dalszej ekspansji oraz wyraźnie zwiększyć wolumen sprzedaży spółki.
– Kraje takie jak Rumunia czy Słowacja są dokładnie na takim etapie jak Polska około 3-4 lata temu. To wtedy powstała platforma WhitePress, która szybko zdobyła uznanie i popularność wśród agencji marketingu online i stała się centrum dystrybucji treści marketingowych dla wielu firm – mówi Paweł Strykowski, CEO WhitePress. – Liczymy, że nasze doświadczenie oraz dojrzała funkcjonalnie platforma również zdobędą uznanie użytkowników w innych krajach. Mamy ambicje i możliwości, aby stać się kolejną polską firmą o zasięgu globalnym – dodaje Strykowski.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Przede wszystkim ludzie
Firma zdecydowała się na strategię ekspansji opartą o tworzenie spółek i zespołów międzynarodowych zlokalizowanych w wybranych krajach. Ciekawostką jest fakt, że biura są zakładane w miejscowościach granicznych (np. Koszycach i Oradei), w których razem pracują zespoły z dwóch krajów. Proces rekrutacji został już zakończony, aktualnie trwają szkolenia i pierwsze działania w celu pozyskania wydawców w krajach. Zespoły zagraniczne liczą już po 10 osób i będą stale powiększane.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– W obecnych czasach zrekrutowanie odpowiednich ludzi bywa nie lada wyzwaniem. Spodziewaliśmy się trudności, jednak możliwość bycia częścią takiego ciekawego projektu jak WhitePress okazała się magnesem przyciągającym młodych i zdolnych ludzi, chcących się rozwijać w dziedzinie marketingu internetowego. Z naszej analizy wynika, że istnieje bardzo duże zapotrzebowanie na tego typu usługę w Rumunii. Jesteśmy bardzo podekscytowani najbliższymi miesiącami i chcemy jak najszybciej zacząć działać – stwierdził Darius Muresan, content marketing manager w WhitePress Srl Rumunia.
Ambitna strategia na wiele lat
Klientów i wydawców WhitePress na rynku polskim przyciągnęły: jasny model działania, wygoda prowadzenia transakcji i wysoka jakość obsługi. W działaniach poza krajem firma planuje osiągnąć jeszcze większą dynamikę, dlatego będzie aktywnie pozyskiwała partnerów i opierała się o współpracę z nimi.
– Zaczynamy na mniejszych rynkach, żeby zebrać cenne doświadczenia, ale naszym głównym celem jest bycie wiodącą platformą dystrybucji treści marketingowych nie tylko w centralnej części Europy, ale na całym kontynencie. To dla nas pierwszy krok i planujemy już kolejne. Ekspansję będziemy realizować za pomocą sił własnych, a także z pomocą partnerów zagranicznych, którzy doskonale znają lokalne uwarunkowania – Paweł Strykowski, CEO WhitePress.
Firma przyjmuje, że poszczególne spółki zagraniczne staną się rentowne do roku od rozpoczęcia aktywności, a do 2021 roku sprzedaż zagraniczna w wybranych 4 krajach zrówna się z wartością sprzedaży w Polsce.
Większościowym udziałowcem WhitePress jest Grupa NetSprint skupiająca między innymi spółki WayToGrow, LeadR, Adrino i NetSprint S.A. Grupa NetSprint należy do Innova Capital oraz Dirlango. Założycielem i prezesem spółki WhitePress jest Paweł Strykowski.