Kilka dni temu do sprzedaży jednego z supermarketów w całej Polsce trafił bezalkoholowy „szampan” dla najmłodszych. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie wizerunek aktora — Tomasza Kota, widoczny na etykiecie. Artysta jest na opakowaniu ucharakteryzowany tak samo, jak w najnowszej ekranizacji przygód bohatera książek Jana Brzechwy pt. „Akademia Pana Kleksa”.
Z pozoru niewinna sprawa okazała wyjątkowo kontrowersyjna, bowiem Tomasz Kot od niemal dwóch dekad deklaruje abstynencję. Promowanie napojów przypominających szampana zostało w związku z tym uznane przez wielu internautów i klientów Lidla za niewłaściwe.
Zobacz również
Tomasz Kot zabiera głos
Aktor znany z dziesiątek ról komediowych i dramatycznych zabrał głos niedługo po wybuchu incydentu. Na oficjalnym koncie na Instagramie opublikował oświadczenie, w którym zapewnia o odcięciu się od reklam napojów bezalkoholowych imitujących szampany dla dzieci. Pisze również, że o wykorzystaniu jego wizerunku w ten sposób dowiedział się z mediów społecznościowych.
Internauci prześcigali się w domysłach, w jaki sposób doszło do wykorzystania wizerunku Tomasza Kota i jaką rolę w całej sytuacji odegrał na przykład agent aktora lub reprezentująca go agencja. Nie brakowało też komentarzy dotyczących ewentualnego odszkodowania, które aktor miałby otrzymać po wygraniu batalii sądowej z producentami napoju.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
fot. Instagram
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Odpowiedzią na te wątpliwości ma być kolejne oświadczenie, które pojawiło się na Instagramie 4 stycznia br. Czytamy w nim, że producent filmu „Akademia Pana Kleksa” nie złamał prawa, udostępniając firmie produkującej „szampana” wizerunek Kota i zgadzając się na wykorzystanie go na opakowaniach „napoju „szampana” dla najmłodszych. Co więcej, przedstawicielom wszystkich zaangażowanych w sytuację stron udało się dojść do porozumienia, którego skutkiem będzie przekazanie części zysków pochodzących ze sprzedaży produktu na cele charytatywne.
Lidl wyjaśnia sytuację
Głos w sprawie o niezgodne z prawem wykorzystanie wizerunku Tomasza Kota na opakowaniach „szampana” dla dzieci zabrali również przedstawiciele sieci sklepów Lidl, na których półki trafił produkt.
– W Lidl Polska tworzymy wartość dla klienta poprzez wypełnianie naszej codziennej misji, jaką jest zapewnianie społeczeństwu produktów spożywczych i najpotrzebniejszych artykułów wysokiej jakości, w niskiej, atrakcyjnej cenie, wyprodukowanych w sposób zrównoważony. W naszej ofercie przeważają produkty marek własnych, jednak oferujemy także artykuły od producentów zewnętrznych.
Produkt, o którym Pani wspomina, został włączony do naszej oferty wyłącznie ramach czasowej promocji. Jest to artykuł producenta zewnętrznego – firmę JNT GROUP – który jest dostępny w różnych sieciach handlowych. Zwróciliśmy się do dostawcy z prośbą o stanowisko w tej sprawie.
Dostawca w przesłanym do nas oświadczeniu potwierdził, że zawarł umowę sublicencji z JOYJOY uprawniającą JNT GROUP do korzystania z oznaczeń licencjonowanych, w tym m.in. wizerunków postaci z filmu pod tytułem „Akademia Pana Kleksa cz. I” – tłumaczy Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR Lidl Polska.
Zdjęcie główne: Instagram
PS Justin Bieber oskarża H&M o bezprawne wykorzystanie jego wizerunku
Na kilku produktach H&M pojawiła się podobizna Justina Biebera. Oburzony artysta zapewnia, że kolekcja trafiła do sprzedaży bez jego zgody i apeluje, aby nie kupować „śmieciowych” produktów. Co na to szwedzka marka odzieżowa?
PS2 Chcesz stworzyć skuteczną komunikację marki? Dowiedz się, co jest ważne dla konsumentów w 2024 roku [WEBINAR]
Jesteś na etapie tworzenia nowej strategii marki lub komunikacji? Zapisz się na webinar i dowiedz się, jakie obszary contentowe będą ważne dla konsumentów w ciągu najbliższych 2–3 lat.