TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Na butelce „szampana” dla dzieci pojawił się wizerunek Tomasza Kota w roli Pana Kleksa. Aktor jest oburzony tym działaniem

Na butelce „szampana” dla dzieci pojawił się wizerunek Tomasza Kota w roli Pana Kleksa. Aktor jest oburzony tym działaniem
Na półki sieci sklepów Lidl trafił bezalkoholowy napój imitujący szampana dla dzieci. Produkt powstał przy okazji premiery nowej wersji „Akademia Pana Kleksa" z Tomaszem Kotem w roli głównej. Deklarujący od 18 lat abstynencję aktor stanowczo odcina się jednak od takiej formy reklamy.
O autorze
2 min czytania 2024-01-05

Kilka dni temu do sprzedaży jednego z supermarketów w całej Polsce trafił bezalkoholowy „szampan” dla najmłodszych. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie wizerunek aktora — Tomasza Kota, widoczny na etykiecie. Artysta jest na opakowaniu ucharakteryzowany tak samo, jak w najnowszej ekranizacji przygód bohatera książek Jana Brzechwy pt. „Akademia Pana Kleksa”.

Z pozoru niewinna sprawa okazała wyjątkowo kontrowersyjna, bowiem Tomasz Kot od niemal dwóch dekad deklaruje abstynencję. Promowanie napojów przypominających szampana zostało w związku z tym uznane przez wielu internautów i klientów Lidla za niewłaściwe.

Tomasz Kot zabiera głos

Aktor znany z dziesiątek ról komediowych i dramatycznych zabrał głos niedługo po wybuchu incydentu. Na oficjalnym koncie na Instagramie opublikował oświadczenie, w którym zapewnia o odcięciu się od reklam napojów bezalkoholowych imitujących szampany dla dzieci. Pisze również, że o wykorzystaniu jego wizerunku w ten sposób dowiedział się z mediów społecznościowych.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Internauci prześcigali się w domysłach, w jaki sposób doszło do wykorzystania wizerunku Tomasza Kota i jaką rolę w całej sytuacji odegrał na przykład agent aktora lub reprezentująca go agencja. Nie brakowało też komentarzy dotyczących ewentualnego odszkodowania, które aktor miałby otrzymać po wygraniu batalii sądowej z producentami napoju.

fot. Instagram

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Odpowiedzią na te wątpliwości ma być kolejne oświadczenie, które pojawiło się na Instagramie 4 stycznia br. Czytamy w nim, że producent filmu „Akademia Pana Kleksa” nie złamał prawa, udostępniając firmie produkującej „szampana” wizerunek Kota i zgadzając się na wykorzystanie go na opakowaniach „napoju „szampana” dla najmłodszych. Co więcej, przedstawicielom wszystkich zaangażowanych w sytuację stron udało się dojść do porozumienia, którego skutkiem będzie przekazanie części zysków pochodzących ze sprzedaży produktu na cele charytatywne.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Lidl wyjaśnia sytuację

Głos w sprawie o niezgodne z prawem wykorzystanie wizerunku Tomasza Kota na opakowaniach „szampana” dla dzieci zabrali również przedstawiciele sieci sklepów Lidl, na których półki trafił produkt.

– W Lidl Polska tworzymy wartość dla klienta poprzez wypełnianie naszej codziennej misji, jaką jest zapewnianie społeczeństwu produktów spożywczych i najpotrzebniejszych artykułów wysokiej jakości, w niskiej, atrakcyjnej cenie, wyprodukowanych w sposób zrównoważony. W naszej ofercie przeważają produkty marek własnych, jednak oferujemy także artykuły od producentów zewnętrznych.

Produkt, o którym Pani wspomina, został włączony do naszej oferty wyłącznie ramach czasowej promocji. Jest to artykuł producenta zewnętrznego – firmę JNT GROUP – który jest dostępny w różnych sieciach handlowych. Zwróciliśmy się do dostawcy z prośbą o stanowisko w tej sprawie.

Dostawca w przesłanym do nas oświadczeniu potwierdził, że zawarł umowę sublicencji z JOYJOY uprawniającą JNT GROUP do korzystania z oznaczeń licencjonowanych, w tym m.in. wizerunków postaci z filmu pod tytułem „Akademia Pana Kleksa cz. I” – tłumaczy Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR Lidl Polska.

Zdjęcie główne: Instagram

PS Justin Bieber oskarża H&M o bezprawne wykorzystanie jego wizerunku

Na kilku produktach H&M pojawiła się podobizna Justina Biebera. Oburzony artysta zapewnia, że kolekcja trafiła do sprzedaży bez jego zgody i apeluje, aby nie kupować „śmieciowych” produktów. Co na to szwedzka marka odzieżowa?

PS2 Chcesz stworzyć skuteczną komunikację marki? Dowiedz się, co jest ważne dla konsumentów w 2024 roku [WEBINAR]

Jesteś na etapie tworzenia nowej strategii marki lub komunikacji? Zapisz się na webinar i dowiedz się, jakie obszary contentowe będą ważne dla konsumentów w ciągu najbliższych 2–3 lat.