Pani Agata prowadzi w Gdyni Filiko – salę zabaw z kawiarnią. W ciągu dnia – klub malucha, popołudniami zajęcia dodatkowe dla dzieci, warsztaty dla całych rodzin. Sala tętni życiem. Tak było. W połowie marca pani Agata musiała ją zamknąć.
– Filiko z oczywistych powodów nie przyjmuje gości i nie przynosi żadnych przychodów, co powoduje całkowitą utratę płynności finansowej. Generuje to rosnące zobowiązania wobec właścicielki lokalu oraz pracowników, których chciałabym zatrzymać jak najdłużej, mając nadzieję na dalsze funkcjonowanie sali zabaw w przyszłości – mówi pani Agata.
Zobacz również
Wirus skutecznie zainfekował małe firmy.
– My odczuliśmy wpływ rozprzestrzeniania się Covid-19 jeszcze przed ogłoszeniem kwarantanny, gdy szkoły odwoływały rezerwację zajęć z końca maja. A jak dodamy do tego, że część klientów oczekuje zwrotu zadatku, to trudno wybiegać w przyszłość, nawet tę najbliższą – opowiada Pan Tomasz, założyciel koszalińskiego Yellow Parku – edukacyjnej sali zabaw.
Działalność zahibernowana, a koszty rosną
Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]
Takich miejsc jak Filiko czy Yellow Park jest więcej. W dużych i małych miastach, wsiach. Branża usługowa z trudem znosi kryzys, bo choć „zahibernowana” została możliwość prowadzenia działalności, to nie uległy ani zamrożeniu, ani zniesieniu koszty z nią związane.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Akcja „Nie pozwolę ci się zamknąć” zainicjowana przez KIG odpowiada na tę sytuację i jest zachętą kierowaną do klientów: pomóżcie fryzjerom i kosmetyczkom, do których chodzicie od lat, serwisom samochodowym, klubom malucha itp. przetrwać ten trudny czas. Wpłacona dziś zaliczka pozwoli im zachować płynność finansową, a wy zyskacie usługę w przyszłości – tłumaczy Ewa Janus-Khouri, p.o. dyrektora Biura Komunikacji Krajowej Izby Gospodarczej.
– Zachęcamy do kupowania godzin zabawy czy też rezerwację urodzin, czy zajęć bez wskazywania dokładnej daty. Nawet sama deklaracja przyszłych zakupów doda nam siły – mówi pan Tomasz z Yellow Park.
Zdarza się nawet, że przedsiębiorcy wzbogacają swoją ofertę, dodając bonusy do zamówionej usługi, jak np. warszawski serwis samochodowy Broler Bosch Service Zbigniew Broler:
– Od momentu ogłoszenia naszej prośby klienci wspierają nas wpłatami. Na czas zagrożenia Covid-19 oferujemy bezpłatnie ozonowanie po naprawie – ma działanie antybakteryjne, antygrzybiczne i antywirusowe. Wdrożyliśmy szeroko rozbudowaną, bezpłatną usługę door-to-door do napraw. Zapewniamy bezkontaktowe przyjęcie i wydanie pojazdu. Ponadto wprowadziliśmy promocyjne pakiety – również pod kątem dezynfekcji auta. To, co możemy zrobić dla osób wspierających akcję, to podwojenie wartości ich pieniędzy poprzez nasz zwiększony nakład pracy w przyszłości. Każde 50 zł zaliczki na poczet usług napraw samochodów, po epidemii koronawirusa oznaczać będzie 100 zł wartości usługi w Broler Bosch Service – mówi Zbigniew Broler.
A co ze sklepami? Do akcji „Nie pozwolę ci się zamknąć” dołączył także warszawski reset art & design point, czyli sklep z designem i galeria sztuki użytkowej w jednym.
– W takiej działalności jak nasza, to, co zarabiamy na bieżąco, trafia od razu do dalszego obiegu: na zakup towarów, pokrycie pensji i kosztów stałych. Ogłosiliśmy, akcję pomocową polegającą na wprowadzeniu do sprzedaży w naszym sklepie internetowym voucherów pomocowych, które zawierają jednocześnie bonusy dla naszych klientów. Za vouchery płaci się teraz, a można je zrealizować do końca 2020 – wylicza pani Agata, właścicielka resetu.
Każdy pomaga jak może
„Nie pozwolę ci się zamknąć” to ogólnopolska kampania Krajowej Izby Gospodarczej realizowana w ramach projektu KIG #SolidarnizBinzesem. Jej celem jest popularyzacja idei finansowego wsparcia mikro- i małych przedsiębiorstw, którym grozi upadłość.
Projekt Krajowej Izby Gospodarczej #SolidarnizBiznesem jest odpowiedzią na trudną i bezprecedensową sytuację gospodarczą związaną ze stanem epidemicznym w Polsce. W ramach projektu realizowane są działania skierowane do przedsiębiorców, izb gospodarczych oraz szeroko zakrojona aktywność doradcza i merytoryczna.
Wszelkie niezbędne informacje o akcji znajdują się na stronie.