Dlaczego ludzie zakładają własne biznesy? Bo chcą coś zrobić po swojemu, bo mają dosyć pracy na cudzych zasadach, bo cenią niezależność. Szybko okazuje się jednak, że autonomia kosztuje – czas, pieniądze i energię, a realizowanie każdego procesu we własnych strukturach jest praktycznie niemożliwe. Rozwiązaniem jest tutaj współpraca z odpowiednimi partnerami biznesowymi. Pytanie tylko: jak ich wybrać?
Każdy biznes prędzej czy później staje w obliczu decyzji, co należy robić wewnętrznie, a co zlecać na zewnątrz. Mogłoby się wydawać, że inhouse’owo należy robić co tylko się da i takie podejście przyjmuje wiele firm, jednak nie zawsze jest ono najlepsze. Odpowiednia strategia zależy od kilku czynników:
- Co musi zostać zrobione?
- Czy możemy to zrobić u siebie?
- Czego nam brakuje, abyśmy mogli to zrobić u siebie?
- Ile będzie nas kosztowało pozyskanie tego czegoś?
Wyobraź sobie, że potrzebujesz narzędzia dla swojego sklepu internetowego. Chcesz, aby analizowało zachowania klientów i na tej podstawie dzieliło ich na segmenty. Potrzebujesz również takich funkcji jak wysyłka newslettera, automatyzacja marketingu, rekomendacje produktowe oraz skrzynka odbiorcza, zbierająca wiadomości ze wszystkich kanałów. Samodzielne opracowanie takiego narzędzia wymagałoby od Ciebie ogromnego nakładu środków: stworzenie zespołu developerów posiadających odpowiednie kompetencje oraz czas na stworzenie skomplikowanego systemu od podstaw. W takiej sytuacji zamiast realizować projekt inhouse’owo prawdopodobnie zdecydujesz się na wykupienie gotowego narzędzia, oferującego wszystkie potrzebne funkcje, dział wsparcia klienta i możliwość uruchomienia praktycznie od zaraz. edrone jest świetnym przykładem takiego rozwiązania.
Zobacz również
Na własnym podwórku – plusy i minusy realizacji projektów wewnętrznie
Realizacja projektów inhouse’owo daje wiele korzyści:
- Inwestujesz w umiejętności swojego zespołu. Kiedy aktywnie rozwijasz umiejętności pracowników, na przykład płacąc za szkolenia, chciałbyś z nich korzystać jak najlepiej i jak najdłużej. Realizacja projektów wewnętrznie sprawia, że osoby, w których rozwój zainwestowałeś zostają na Twoim pokładzie, aby wspierać Cię w pracy nad kolejnymi projektami.
- Masz pełną kontrolę nad trybem pracy. Realizując projekt wewnętrznie to Ty decydujesz o tym, który projekt potraktować priorytetowo, jaką strategię przyjąć, jakie osoby do pracy przydzielić itp.
- Twój zespół zna firmę od podszewki. Wiele projektów wymaga dobrego wglądu w charakter i specyfikę firmy, dzięki czemu może być najlepiej dopasowany do Twojego stylu. Wewnętrzny zespół będzie niezastąpiony przy tym zadaniu.
Jednak realizacja projektów wewnętrznie ma też pewnie minusy:
- Koszt jest często wyższe. Z pozoru realizacja projektu wewnętrznie jest tańsza. W praktyce jest jednak zupełnie odwrotnie – utrzymanie pełnoetatowych pracowników delegowanych do wykonywania poszczególnych zadań jest często droższe niż zlecenie tej samej pracy zewnętrznej firmie. Szczególnie, jeśli odpowiedni dział wewnętrzny musiał zostać stworzony od zera.
- Brak eksperckiej wiedzy i doświadczenia na poziomie zespołowym. Firmy dedykowane określonym obszarom, jak software house, agencja marketingowa czy producent narzędzia lub oprogramowania, mają gigantyczne zaplecze w swojej dziedzinie, ponieważ jest to wąski wycinek, w którym mają największą możliwą wiedzę – ich codzienna praca jest na nim całkowicie skoncentrowana. Decydując się na utworzenie dedykowanego działu będziesz potrzebował dużo zainwestować w swój zespół aby zbliżyć go do poziomu firm dedykowanych temu obszarowi.
- Brak obiektywizmu. W wielu przypadkach zaangażowanie w interesy firmy i wgląd w jej funkcjonowanie daje bardzo cenną wiedzę. Często jednak potrzebna jest szersza perspektywa i obiektywizm, aby dostrzec rynkową pozycję firmy, porównać ją z konkurencją, realnie ocenić mocne i słabe strony. Zewnętrzna firma może spojrzeć na temat bardziej horyzontalnie niż wewnętrzny zespół.
Decyzja na temat tego, czy, i które, projekty realizować wewnętrznie czy zewnętrznie zależy od specyfiki każdej firmy. Zastanów się w jakim stopniu wykorzystywałbyś potencjał wewnętrznego zespołu i czy samodzielnie jesteś w stanie uzyskiwać równie dobre wyniki jak firma specjalizująca się w danym obszarze.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Jak wybrać partnera biznesowego?
Jeśli stwierdzisz, że potrzebną usługę łatwiej Ci będzie zlecić na zewnątrz niż realizować w strukturach własnej firmy, kolejnym wyzwaniem będzie znalezienie odpowiedniego partnera biznesowego. Oto kilka kwestii, na które powinieneś zwrócić uwagę:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
1. Umiejętności i doświadczenie
Wartościowy partner biznesowy stanowi przedłużenie Twoich umiejętności oraz źródło zupełnie nowych kompetencji. Powinien być ekspertem w branży, w której pracujesz, znać rynek oraz dysponować eksperckim teamem specjalistów. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że praca, którą wykonuje będzie na najwyższym poziomie.
2.Portfolio
Najlepszym świadectwem pracy i efektywności każdej firmy są zrealizowane projekty. Każdy może przedstawiać się w superlatywach, jednak najważniejsze jest to, aby wyniki mówiły same za siebie. Znajdź partnera, który chętnie prezentuje efekty swojej pracy na przykładzie własnych klientów oraz potrafi Ci przedstawić swoje osiągnięcia.
3. Wartości i etyka pracy
Trudno będzie Ci stworzyć efektywną współpracę z kimś, kto ma zupełnie inne podejście do pracy niż Ty. Szukając partnera zwróć uwagę na wartości, jakie wyznaje oraz to, czym się kieruje. Firmy, które tak samo cenią innowacje, zaufanie, wsparcie i wzajemny rozwój będą świetnie współpracować na zasadzie synergii, ponieważ łączą ich zbieżne priorytety.
4. Wsparcie i doradztwo
Idealny partner biznesowy to nie zwykły zleceniobiorca, tylko ktoś, kto o Twój biznes troszczy się jak o własny. Zamiast „niezbędnego minimum” zaproponuje Ci bieżące wsparcie i doradztwo, zwróci uwagę na możliwości i szanse, które możesz wykorzystać, aby osiągnąć jak najlepsze rezultaty. Doskonała obsługa klienta i aktywne wspieranie jego rozwoju stanowi wyróżnik działów customer care i customer success w edrone.
5. Opinia innych
Społeczny dowód słuszności to zawsze wartościowe kryterium przy ocenie potencjalnego partnera biznesowego. Szukając odpowiedniej firmy, skorzystaj zatem z wszelkiego rodzaju stron i portali do oceny firm czy narzędzi, jak G2 czy Capterra. Opinie tych, którzy mieli okazję współpracować z daną organizacją będzie dla Ciebie bardzo dużą pomocą przy podejmowaniu decyzji.
6. Mierzalność wyników
Nawet największy wysiłek i szczere zaangażowanie ze strony partnera biznesowego nie będą miały znaczenia, jeśli nie będą im towarzyszyły satysfakcjonujące wyniki. Podejmując współpracę z daną firmą upewnij się, że ma ona system raportowania efektów swojej pracy.
Nawiązanie współpracy z partnerem biznesowym to duże zobowiązanie, nic zatem dziwnego, że budzi wiele wątpliwości. Powyższe wskazówki powinny pomóc Ci w podjęciu decyzji i znalezieniu firmy idealnej dla Twoich potrzeb.
Artykuł powstał we współpracy z edrone.