Wystartowała kampania społeczna #NiechSięWyda

O autorze
2 min czytania 2023-06-07

Dlaczego debiutujący autorzy tworzą często, ale „do szuflady”? Czy teksty popularnonaukowe mają szansę przedostać się do tzw. mainstreamu? W jaki sposób podejście wydawców wpływa na szacunek społeczeństwa wobec pracy i dorobku polskich naukowców? To tylko niektóre pytania, na jakie ma odpowiadać kampania społeczna #NiechSięWyda. Ma ona na celu uwidocznienie patologicznych działań wydawnictw (nie tylko książkowych) przy współpracy z twórcami oraz (początkującymi) autorami, co wpływa nie tylko na ich poczucie godności, ale również efekt końcowy publikowanych utworów.

Z najświeższego raportu Biblioteki Narodowej, który ukazał się dwa tygodnie temu (24.05.2023) wynika, że w roku 2022 wydano 32 408 tytułów książek. Zgodnie z polskim prawem wydawniczym, jest to każda publikacja papierowa i cyfrowa, której został przyznany przez BN numer ISBN. Oznacza to, że w pulę wliczono także książkę „CYFROWA TOŻSAMOŚĆ. Jak rozgryźć technologie, które na co dzień praktykujemy na sobie?” w wersji papierowej i e-bookowej – o czym mogą świadczyć dwa widniejące numery ISBN na rewersie okładki.

– To moje ostatnie odkrycie, które – o ironio – w ogóle mnie nie dziwi po wielu miesiącach „przygód” i nieprzyjemności z wydawcą CYFROWEJ TOŻSAMOŚCI. Wśród nich mogę wymienić: brak otwartości na współpracę przy redakcji tekstu rozprawy doktorskiej na książkę popularnonaukową (publikacja została zrealizowana z finansowania grantowego), moje zabieganie o formę okładki, pomijanie mnie jako autorki oraz nieprofesjonalne i aroganckie traktowanie przy negocjacjach umowy, aż w końcu brak dostarczenia noty wydawniczej ze sprzedanych egzemplarzy i wydania książki jako e-booka (którego nr ISBN jest już wydrukowany na okładce), co jest jednoznacznie oznaczone umową, jaką posiadam z wydawcą – mówi dr Anna Kalinowska-Balcerzak, autorka CYFROWEJ TOŻSAMOŚCI.

Ten popularnonaukowy debiut wydawniczy został uznany za „uzupełnienie luki w najnowszej refleksji nad wpływem współczesnych technologii komunikacyjnych na samoświadomość ich użytkowników”, natomiast przy mikroskopijnym pierwotnym nakładzie 300 sztuk, tylko w formie cyfrowej, czyli e-bookowej ma szansę przetrwać dla czytelników. Te praktyki nie dotyczą tylko autorów książek – chociaż takie historie się mnożą, ale także w środowisku muzycznym coraz głośniej mówi się o bezczelnym traktowaniu wykonawców w trakcie pracy nad materiałami wydawniczymi czy produkcjami koncertowymi (chociażby ostatnie sytuacja wokół Festiwalu Piosenki w Opolu i skandalicznego zachowania reżysera efektów wizualnych).

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Dla mnie, jako naukowca zaangażowanego w działania społeczne na rzecz edukacji w Polsce, to kuriozalna sytuacja, w obliczu której nie dość, że całą kampanię promocyjną i pozyskanie ogólnopolskich patronatów nad CYFROWĄ TOŻSAMOŚCIĄ (o czym wydawca nie chciał poinformować i się w nią włączyć) prowadziłam samodzielnie, muszę walczyć jeszcze, aby moja wieloletnia praca badawcza o społecznym kontekście nowych mediów mogła być w ogóle przeczytana. Wydawca od jesieni nie reaguje na żadne moje wiadomości i próby kontaktu, włącznie z ignorowaniem mojego pełnomocnika prawnego. Wiem jedno, e-book się ukaże, bo mam prawo odebrać na niego przyznaną wydawcy licencję! Niech się wyda jednak jak jesteśmy traktowani, chcąc z naszą pracą dotrzeć do społeczeństwa – podsumowuje dr Kalinowska-Balcerzak, inaugurując kampanię społeczną #NiechSięWyda.

#NiechSięWyda to kampania społeczna skierowana do autorów i twórców, których na ścieżce zawodowej i w toku pracy największe problemy i rozczarowania spotkały ze strony wydawców. Bardzo często czytelnicy, odbiorcy czy fani mają wrażenie, że kiedy już praca twórcza zostanie uznaną za „wartą wydania”, to jej autor jest tylko głównym powodem organizacji spotkań i promocji wokół wydawanego materiału. Rzeczywistość wygląda jednak inaczej, co coraz częściej zauważamy, chociażby w zakulisowych relacjach czy komunikacji w kanałach społecznościowych.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Dlatego organizatorki kampanii zapraszają do przyłączenia się do kampanii #NiechSięWyda zarówno twórców, autorów, artystów, jak i wydawców, którzy chcą przedstawić swoją argumentację lub sposoby na dobrą współpracę. Niech się wyda jak wydaje się w Polsce.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się