Trwa weryfikowanie obowiązków, które powinni spełniać przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż internetową. Prezes UOKiK początkowo zaapelował do kilkunastu spółek, by wprowadziły zmiany na swoich stronach internetowych. Większość z nich zmieniła swoje praktyki, jednak na apel nie zareagowały Zalando, Booking i Travelist.
Aktualizacja 05.09.2023r. [godz. 11:00]
W nawiązaniu do zarzutów stawianych przez Prezesa UOKiK, pojawiło się oświadczenie od firmy Travelist.pl, podpisane przez Agatę Szulc, CEO Travelist.pl.
Zobacz również
„W związku z komunikatem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczącym implementacji zapisów unijnej dyrektywy Omnibus przez platformy e-commerce, w tym Travelist.pl, pragniemy podkreślić, że wszystkie sygnały ze strony UOKiK traktujemy ze szczególną starannością, aby jak najlepiej dostosować się do obowiązujących wymogów. Jesteśmy w stałym kontakcie z przedstawicielami Urzędu, od kilku miesięcy konsekwentnie dbając o wdrażanie stosownych zmian. Do dziś w obrębie strony internetowej nasz zespół wprowadził szereg modyfikacji, będących odpowiedzią na wytyczne unijnej dyrektywy Omnibus i przekazane stanowisko UOKiK.
Od początku roku wprowadziliśmy między innymi informację na temat parametrów decydujących o kolejności przedstawionych na stronie ofert, czy tę dotyczącą sposobu weryfikacji opinii gości o obiektach. Upewniliśmy się także, że numer telefonu kontaktowego do naszego Biura Obsługi Klienta jest dobrze widoczny na stronie.
Ostatnie zmiany, dotyczące rozszerzonych obowiązków informacyjnych, zostały wdrożone przez nas w sierpniu bieżącego roku. Wówczas na stronie każdej oferty oraz w koszyku tj. na ostatnim etapie przed dokonaniem płatności, umieszczona została nowa sekcja. To w niej prezentowany jest zarówno przedsiębiorca oferujący konkretną usługę pobytu, jak i podział obowiązków pomiędzy Travelist.pl a przedsiębiorcą. Stosowne zapisy wprowadzone zostały także w Regulaminie, który możliwy jest teraz dodatkowo do pobrania w formie pliku PDF. Wyżej wymienione zmiany zostały wdrożone w terminie do 25 sierpnia 2023 roku.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Mając na uwadze powyższe, informację, która dzisiaj tj. 4 września 2023 roku obiegła media, przyjęliśmy z zaskoczeniem. Pragniemy jednocześnie podkreślić, że będziemy kontynuować współpracę z UOKiK, która pozwoli jak najlepiej zabezpieczyć interesy naszych klientów, w tym prawidłowo realizować obowiązek informacyjny w przestrzeni e-commerce – zgodny z dyrektywą Omnibus i zrozumiały dla konsumenta.”
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Publikacja 04.09.2023r.
1 stycznia br. weszła w życie implementacja unijnej dyrektywy Omnibus, która przynosi korzyści dla konsumentów e-commerce. Nowe przepisy nakładają na przedsiębiorców działających w internecie nowe obowiązki informacyjne, które mają na celu zwiększenie przejrzystości i ochrony konsumentów. Dzięki temu, konsumenci mają mieć łatwiejszy dostęp do kluczowych informacji, a co za tym idzie, będą mogli podejmować bardziej świadome decyzje podczas korzystania z platform sprzedażowych.
Dla przypomnienia, jedne z postanowień dyrektywy Omnibus to m.in. wymóg podawania numeru telefonu przez przedsiębiorców działających w internecie oraz obowiązek informowania konsumentów o tym czy i w jaki sposób platformy internetowe weryfikują udostępniane opinie.
Inne obowiązki to np. podawanie informacji odnośnie tego, czy oferta pochodzi od przedsiębiorcy, czy od osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą, jak również jasne określenie podziału obowiązków między platformą a sprzedawcami lub usługodawcami.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przeprowadził szeroki monitoring platform internetowych i stwierdził, że w 19 przypadkach doszło do naruszeń przepisów dotyczących obowiązków informacyjnych. W rezultacie, Prezes UOKiK wezwał przedsiębiorców do przedstawienia wyjaśnień i zmiany praktyk. Większość z nich odpowiedziała wówczas na wezwanie i dokonała niezbędnych modyfikacji w swoich działaniach. W tym gronie znalazły się takie strony internetowe jak: Glovo, Uber Eats, Pyszne.pl, Wolt, Bolt Food, AliExpress, Wakacje.pl, Free Now, Uber, Bolt, Facebook, Morele.net, Empik, Triverna.pl, Amazon czy Allegro.
Okazało się jednak, że nie wszystkie spółki zareagowały na upomnienie Prezesa UOKiK. Mowa o Zalando, Booking i Travelist, które nie podjęły działań w celu dostosowania się do nowych przepisów. Dlatego też Prezes UOKiK postawił im zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów, za co grozi kara do 10 procent obrotu.
– Prawidłowo realizowany obowiązek informacyjny to większa ochrona konsumentów korzystających z e-commerce. Kupując produkty, zamawiając jedzenie czy decydując się na skorzystanie z usługi poprzez platformę internetową, konsumenci powinni mieć łatwy dostęp do kluczowej informacji o tym czy podmioty, z którymi zawierają umowę, są przedsiębiorcami, czy osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Od tego zależą choćby przysługujące im prawa. Jeśli nie zawierają umowy z przedsiębiorcą – nie są chronieni prawem konsumenckim i nie dotyczą ich wynikające z niego przywileje. Przykładowo, nie będą mieć zapewnionej ustawowej możliwości odstąpienia od umowy zawartej na odległość – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
PS UOKiK po raz pierwszy ukarał firmę za kryptoreklamę. Pojawiło się oświadczenie marki
W poniedziałek 28 sierpnia br. Prezes UOKiK poinformował o pierwszej w historii Urzędu karze związanej z nieprawidłowym oznaczaniem treści reklamowych. Karą finansową obciążono spółkę Olimp Laboratories.
PS2 Biedronka wprowadza komunikaty dla klientów po karze nałożonej przez UOKiK
W nawiązaniu do sprawy z 2020 r. związanej z nieprawidłowościami cenowymi w sklepach sieci Biedronka, spółka Jeronimo Martins Polska będzie musiała nie tylko zapłacić karę finansową, ale również umieścić w każdym sklepie komunikat informujący o prawach klienta.