„Zamień pączka na ciepły posiłek dla Dziecka”: kampania społeczna Fundacji POCIECHA

„Zamień pączka na ciepły posiłek dla Dziecka”: kampania społeczna Fundacji POCIECHA
Fundacja POCIECHA po raz piąty wystartowała z kampanią „Zamień pączka na ciepły posiłek dla Dziecka”. Celem akcji jest walka z niedożywieniem dzieci uczęszczających do świetlic środowiskowych.
O autorze
2 min czytania 2025-02-21

Inicjatywa zachęca do symbolicznej zamiany – zamiast kupować pączka w zbliżający się tłusty czwartek, można przekazać datek na ciepły posiłek dla dziecka w potrzebie. Przesłanie kampanii „Zamień pączka na ciepły posiłek dla Dziecka” jest proste: głodu nie widać.

Niedożywienie – codzienność tysięcy dzieci w Polsce

Choć problem głodu w Polsce bywa niedostrzegany, wciąż pozostaje istotnym wyzwaniem społecznym. Fundacja POCIECHA zwraca uwagę na skalę tego zjawiska – zgodnie z wynikami raportu „Poverty Watch 2024”1 aż 522 tysiące dzieci żyje w skrajnym ubóstwie, co stanowi wzrost o 125 tysięcy w porównaniu z rokiem ubiegłym. Dzieci wychowujące się w takich warunkach są szczególnie narażone na głód, niedożywienie czy brak dostępu do pełnowartościowych posiłków.

Jednym ze sposobów walki z tym problemem jest kampania „Zamień pączka na ciepły posiłek”. W jej ramach można kupić „wirtualnego pączka”, a Fundacja POCIECHA zamieni tę symboliczną darowiznę na zdrowy posiłek dla dziecka. Choć akcja skierowana jest przede wszystkim do firm, które w tłusty czwartek (27 lutego) przeznaczają budżety na poczęstunki dla pracowników, dołączyć może każdy, kto chce realnie wesprzeć potrzebujące dzieci.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Nowe technologie dla dobra dzieci

W 2025 roku Fundacja stawia na innowacyjne podejście do komunikacji. Kampanię promuje spot, który z premedytacją wykorzystuje technologię AI. Wizerunki dzieci w spocie zostały wygenerowane przez sztuczną inteligencję na podstawie zdjęć podopiecznych świetlic środowiskowych. Wszystko po to, by chronić tożsamość dzieci i ich nie stygmatyzować.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Ciepłe i pełnowartościowe posiłki dla wszystkich dzieci

Kampania powstała w odpowiedzi na realne potrzeby dzieci uczęszczających do świetlic środowiskowych. Jej idea narodziła się w 2016 roku, kiedy jedna z pracownic Fundacji POCIECHA zauważyła w bramie kamienicy dziesięcioletniego Olka, jedzącego suche kromki chleba.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Po krótkiej rozmowie okazało się, że to jego jedyny posiłek tego dnia. Wtedy zrozumieliśmy, jak pilna jest potrzeba wsparcia dożywiania dzieci. Gdy na początku roku zapytaliśmy świetlice o zapotrzebowanie na obiady, suma potrzebnych środków przekroczyła milion złotych. Do placówek często trafiają dzieci z rodzin ubogich, rozbitych i borykających się z różnymi trudnościami. Robimy wszystko, co w naszej mocy, aby zapewnić im ciepłe, pełnowartościowe posiłki i realne wsparcie – mówi Aleksandra Mielczarek Cegielska, specjalistka ds. komunikacji i koordynatorka projektu.

„Zamień pączka na ciepły posiłek” – blisko 8000 tysięcy posiłków w 2024 roku

W zeszłorocznej akcji „Zamień pączka na ciepły posiłek dla Dziecka” wpłaty Darczyńców i Sponsorów pozwoliły zapewnić granty dla 9 świetlic środowiskowych na terenie całej Polski w okresie od 1 kwietnia do 31 grudnia 2024, z którego skorzystało 321 podopiecznych, zjadając łącznie 7997 posiłków. Świetlice mogą wykorzystać otrzymane pieniądze na dwa sposoby: kupić gotowe obiady w pobliskim barze mlecznym lub zakupić produkty i z nich przyrządzić ciepłe posiłki wspólnie z dziećmi. Ważne, by posiłki były pełnowartościowe i zdrowe.

Jak dołączyć do akcji

To proste – wystarczy wejść na stronę Fundacji POCIECHA i kupić „wirtualnego pączka”. Tłusty czwartek to czas słodkich przyjemności. Ale co, jeśli jeden pączek mógłby zmienić czyjeś życie?

Kampania została zrealizowana pro bono dzięki zaangażowaniu agencji: Advalue, która odpowiadała za strategię, kreację i komunikację kampanii; Socialtime zajmującej się działaniami promocyjnymi na LinkedInie, Facebooku i Google, oraz Timecode Film Production odpowiedzialnej za produkcję spotu.

PS ORLEN mówi stop food waste. Jedzenie pozostałe po Balu Mistrzów Sportu przekazano potrzebującym