Pozostałe podsumowania roku 2021 przeczytasz tu >
Zobacz również
O roku 2021 dla marki Samsung opowiada Magdalena Sielachowicz-Nowakowska, head of marketing w Samsung.
Najtrudniejsze wyzwanie w 2021 roku
Cały ten rok był dla nas intensywny i upłynął pod znakiem wyzwań praktycznie w każdym obszarze. Zaprezentowaliśmy produkty, które jeszcze chwilę temu oglądaliśmy w filmach sci-fi, a które teraz weszły do szeroko pojętego mainstreamu. Lockdown wciąż redefiniuje zachowania i potrzeby konsumentów, a marki muszą być z tym, co się dzieje na bieżąco, żeby pozostać blisko konsumenta. W Samsung mimo wszystko nie zwalnialiśmy tempa i jak co roku byliśmy zaangażowani w liczne akcje, staraliśmy się być obecni w przestrzeni digitalowej i pozostawać blisko naszych użytkowników.
3 najciekawsze akcje w 2021 roku
Jednym z najważniejszych, a przy tym i najciekawszych wyzwań, z jakimi mierzyliśmy się w tym roku był launch trzeciej generacji Foldów. Wprowadzaliśmy na rynek generację flagowych i bardzo innowacyjnych smartfonów, niemających na rynku swoich odpowiedników. Po raz kolejny zatrzęśliśmy fundamentami! Nie będzie przesadą, jeśli powiem, że to był przełomowy moment w dziejach smartfonów. A takie przełomowe momenty w historii technologii i innowacji od strony komunikacyjnej już same w sobie stanowią ogromne wyzwanie. Jak pokazać to, co my sami w oczywisty sposób widzimy? Tym razem, postanowiliśmy zwrócić się nie tylko do stosunkowo wąskiej grupy użytkowników zainteresowanych produktami premium czy hi-tech, ale do szerokiego grona użytkowników – zwłaszcza tych wrażliwych na to, co nieoczywiste i wyróżniające się.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Patrząc przez pryzmat jednej z ważniejszych walut marketingowych – zaangażowania, do tegorocznych sukcesów na pewno zaliczamy też premierową edycję Galaxy Awards. Podobnie jak nasze partnerstwo z Papaya Young Directors czy Grand Mobile Photo, Galaxy Awards to także inicjatywa mająca na celu wspieranie twórców. Ale w odróżnieniu od dwóch ostatnich, Galaxy Awards to konkurs przeznaczony dla twórców obecnych na wielkiej scenie internetu. I zarówno z uwagi na niezwykle dobre przyjęcie tej inicjatywy i ilość zgłoszeń, jak i dlatego, że tych okazji, by docenić najmłodsze i najświeższe talenty jest wciąż jednak niewiele – ogromnie cieszymy się, że mogliśmy te niszę wypełnić.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Sam rok również zaczynaliśmy z konkretnym przytupem – premierą smartfonów z serii Galaxy S. Tutaj restrykcje i ograniczenia związane z trudną sytuacją pandemiczną – mówimy o początku tego roku – paradoksalnie okazały się inspiracją do stworzenia czegoś zupełnie nowego. Zamiast kolejnego wydarzenia online i substytutu premiery, zorganizowaliśmy dla dziennikarzy zdalny plan zdjęciowy. O ile wiemy, to wydarzenie było bezprecedensowe, a zamiast namiastki spotkania na żywo czy powielania online’owych konferencji, udało się wytworzyć zupełnie nową jakość i tu faktycznie dostarczyć doświadczenie ze spektrum sci-fi ☺.
Akcja z najbardziej zaskakującymi efektami
Takim zaskoczeniem była na pewno popularność Galaxy Awards. Czuliśmy, że zainteresowanie wokół tego konkursu będzie duże, ale jego skala mimo wszystko przerosła nasze oczekiwania. W ramach każdej konkurencji napłynęło do nas tak dużo świetnych zgłoszeń, że już samo zapoznanie się z nimi było niemałym wyzwaniem, nie wspominając o wyłonieniu zwycięzców. Ponadto i sama Gala konkursowa okazała się wydarzeniem, które wzbudziło żywe zainteresowanie mediów i przyciągnęło wielu znakomitych gości, naszych Galaxy Friends. Mamy poczucie, że udało się docenić i rzucić trochę światła na popkulturową, cudowną, online’ową twórczość, która jest niezwykle ciekawa, ale wciąż jeszcze chyba nie do końca doceniana i traktowana poważnie.
Tych momentów zaskoczenia było w tym roku sporo. Na przykład rozgłos, który towarzyszył premierze naszych nowych Foldów. Kampania to oczywiście jedno, ale tzw. SoV, jaki odnotowaliśmy był najlepszym dowodem, że konsumenci są otwarci na niesztampowe kierunki i gotowi na Foldy. Poza tym – szereg akcji, które niosły się właściwie same, takie jak nasze „zamknięcie” na pierwszej stronie „Gazety Wyborczej”, zabawa ze składaniem logotypów popularnych portali czy oddanie Foldów w ręce zdolnych twórców, którzy pokazali, jak można je wykorzystać w kreatywny sposób.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2021 roku
Biorąc pod uwagę to, jak zmieniły się ostatnio na przykład ścieżki zakupowe klientów, nie wiem, czy możemy mówić o „najważniejszych” kanałach. Wszystko zależy od tego, co chcemy osiągnąć. Natomiast z pewnością kluczowym kanałem pozostaje dla nas digital, ze szczególnym uwzględnieniem mediów społecznościowych i influencer marketingu, o którym zresztą wolimy myśleć jak o zaproszeniu do rodziny.
Przy tym wszystkim, chociaż duża część naszej komunikacji odbywa się w szeroko pojętym digitalu, niezmiennie ważne są dla nas także działania partnerskie i relacje z mediami – tu też mamy apetyt na więcej.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2022 roku
Jedno możemy powiedzieć: głośne!
Najbardziej obiecujące trendy marketingowe
Być może zabrzmi to dość tendencyjnie, ale te zorientowane na dialog z odbiorcą – przesunięcie z komunikacji masowej w kierunku traktowania konsumentów w bardziej zindywidualizowany sposób. Nikt z nas nie chce być traktowany „jak wszyscy”, a my angażując uwagę odbiorcy, czujemy się zobligowani do dostarczenia „ROI” z zabranego czasu.
Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce
Doceniamy i z uwagą obserwujemy działania polskich marketerek i marketerów. Polskie kampanie i inicjatywy marketingowe rok rocznie otrzymują wiele prestiżowych nagród, ale przede wszystkim dostarczają inspiracji. Były w tym roku kampanie z dalekich nam branż, które wzbudziły naszą zdrową zazdrość. Sami też mamy nadzieje w roku 2022 dostarczać branży marketingowej jeszcze wiele tematów do dyskusji.
3 najważniejsze cele i plany na 2022 rok
Angażować. Zachwycać. Łączyć.