1. Oliwia Kwiecień, Content Manager, Digital Kingdom
2. Jan Kujawski, Content Manager, OX Media
3. Monika Szot, Branded Content Manager, Dentsu Aegis Network
4. Wiktor Orzeł, Content Specialist, ContentHouse
5. Krzysztof Szczepaniak, Dyrektor Zarządzający agencji Leadgenerator.pl, wcześniej content manager agencji
6. Anna Luberska, Social Media Manager, Mint Media
7. Adrianna Kubik-Przybył, Content marketing director w They.pl
Drugą część artykułu przeczytasz tu>
Zobacz pozostałe odcinki cyklu Kariera w marketingu>
Zobacz również
Oliwia Kwiecień
Content Manager, Digital Kingdom
Jak zostałaś Content Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Mojej drogi do objęcia tego stanowiska z pewnością nie można nazwać standardową. Już podczas studiów na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna rozpoczęłam pracę jako redaktor. Przez ponad trzy lata byłam reporterką w jednej z dużych telewizji, a także zajmowałam się realizacją materiałów wideo stojąc po drugiej stronie kamery jako… operator. Wszystko to pozwoliło mi poznać od podszewki tajniki tworzenia wartościowego contentu i pomogło zdobyć pracę w agencji reklamowej. Reklamą interesowałam się już od czasów liceum, dlatego wizja kreowania treści, których atrakcyjność da się zmierzyć w liczbach wydała mi bardzo kusząca. Powoli stąpając po nieznanym wcześniej gruncie reklamowym, przekonałam się, że na nudę w tym zawodzie nie ma co liczyć. Jeżeli chodzi o szczeble kariery to chyba nie można ich precyzyjnie określić. Każdy projekt odnoszący sukces posuwa naszą karierę do przodu i pozwala rozwijać się w tym zawodzie.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Co należy do obowiązków Content Managera?
Przede wszystkim jest to kreacja contentu dostosowanego do potrzeb klienta, a także współpraca z grafikami i zarządzanie publikacją treści.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Przede wszystkim wymagana jest kreatywność i samodzielność. Praca Content Managera jest często wielozadaniowa, dlatego bardzo ważna jest umiejętność zarządzania własnym czasem i komunikatywność. Obsługa MC Office i znajomość nowych mediów jest wręcz niezbędna.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Content Managera?
W tej pracy wszystko jest ciekawe, bo każdego dnia trzeba wykorzystywać swoją wyobraźnię. Dla mnie najfajniejsza jest możliwość realizacji swoich pomysłów i nieustanne wyzwania.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Największym plusem jest przebywanie w środowisku ciekawych ludzi i nieustanne poszerzanie swojej wiedzy. Największą trudnością bywa zdobycie zaufania klientów, które pozwala w pełni rozwinąć skrzydła i realizować swoje pomysły w całości.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Zadowalająco. W licznych raportach znajdują się szczegółowe statystyki.
Gdzie szukać pracy jako Content Manager?
Przede wszystkim w portalach branżowych, a także za pośrednictwem mediów społecznościowych. Można także bezpośrednio odezwać się do agencji, w której chciałoby się pracować.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Content Managerami?
Przede wszystkim być na bieżąco i czujnie przyglądać się trendom w reklamie. Czytać, oglądać, słuchać – wszystko, czego doświadczamy staje się źródłem najlepszych pomysłów.
———————————————————–
Jan Kujawski
Content Manager, OX Media
Jak zostałeś Content Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Przygodę z branżą social media rozpocząłem już dość dawno temu od stanowiska Content Designera. Wcześniej, krótko zajmowałem się klasycznym PR-em, który jednak z różnych względów nie dawał mi dużej satysfakcji.
Tak naprawdę trudno określić idealną ścieżkę kariery, ponieważ zakresy obowiązków na identycznie brzmiących stanowiskach mogą znacznie różnić się od siebie. Content Manager w wąskim znaczeniu może oznaczać kogoś, kto zajmuje się głównie przygotowywaniem contentu, wdrażaniem ustalonej strategii komunikacji, z drugiej strony może być to osoba zajmująca się organizowaniem pracy zespołu, przygotowywaniem strategii, prezentacji ofertowych itp.
Co należy do obowiązków Content Managera?
W zależności od agencji zakres obowiązków bywa różny. Może być to więc osoba, która zajmuje się głównie przygotowywaniem contentu, także moderacją profili, a z drugiej strony może być to ktoś, kto łączy kompetencje contentowe z kompetencjami typowymi dla pracownika działu client service (kontakt z klientem, przygotowywanie prezentacji ofertowych).
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Konieczna jest wielozadaniowość. Content Manager z prawdziwego zdarzenia powinien posiadać wysokie umiejętności edytorskie i copywriterskie, wiedzieć, co w trawie piszczy i nadążać za trendami, nie powinien także bać się liczb (klienci lubią raporty i cyfry).
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Content Managera?
Zmiany, zmiany, zmiany… w świecie mediów społecznościowych i konieczność nadążania za nimi. 🙂
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Do największych plusów zaliczyłbym pracę przy różnorodnych klientach, która nie pozwala na nudę. Główne minusy to nienormowany czas pracy i stres.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Widełki są dość szerokie w zależności od miejsca pracy, doświadczenia, myślę, że adekwatny jest przedział 2,5-5,5k.
Gdzie szukać pracy jako Content Manager?
Ja swoją pierwszą pracę „w Internetach” znalazłem dzięki ogłoszeniu w serwisie PRoto.pl. Obecnie jednak chyba najlepiej szukać w grupach na FB.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Content Managerami?
Mieć oczy i uszy otwarte (głównie na najnowsze trendy), inwestować we własny rozwój i jednocześnie… przesadnie się nie spinać. 🙂
———————————————————–
Monika Szot
Branded Content Manager, Dentsu Aegis Network
Jak zostałaś Branded Content Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Przez wiele lat pracowałam w planningu mediowym, w pewnym momencie chciałam zmienić nieco zakres moich obowiązków, robić coś nowego. A produkcja filmowa zawsze była mi bliska – dlatego lokowanie produktu było dla mnie naturalnym kierunkiem zmiany zawodowej.
Co należy do obowiązków Branded Content Managera?
Jeśli mówimy o content marketingu online – za ten obszar w ramach Dentsu Aegis Network odpowiada inny dział. Ja jako branded content manager zajmuję się analizą możliwości lokowania marki, od której dostaliśmy brief, wyceną tych możliwości, stworzeniem rekomendacji dla Klienta, a gdy propozycja zostanie zaakceptowane – realizacją projektu. Realizacja to zadbanie o prawidłowe pokazanie produktu, zgodne ze strategią marki a z drugiej strony idealne wplecenie w charakter programu czy serialu. Druga droga to poszukiwanie wśród naszych Klientów marek pasujących do propozycji stacji tv czy innych podmiotów (np. producenci formatów).
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Trudno mi zakwalifikować umiejętność szybkiego czytania. 🙂 Oprócz tego – czytanie ze zrozumieniem, kreatywność w wyszukiwaniu odpowiednich scen. Typowo twardą umiejętnością jest umiejętność liczenia – w tym poruszania się w środowisku badań widowni tv tak, aby dać jasne info Klientowi, jaki zasięg osiągnie komunikacja w postaci lokowania produktu. Przede wszystkim jednak trzeba być bardzo dobrym project managerem – praca jest bardzo wielowątkowa, trzeba pamiętać (lub mieć precyzyjnie wynotowane), co, gdzie i jak powinno być pokazane, a w jakim „towarzystwie” marka absolutnie nie powinna się pokazywać. Połączenie umiejętności PRowca z wiedzą mediowca i podstawową przynajmniej wiedzą filmową to mieszanka idealna.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Branded Content Managera?
Dla mnie osobiście najciekawsze jest to, że mogę się czasem poczuć jak kreator rzeczywistości.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Nieprzewidywalność jest największym minusem – teoretycznie powstaje plan zdjęć, wszystko jest w harmonogramie, a potem występują tzw. zdarzenia losowe, które powodują, ze misterny plan zaczyna być pobożnym życzeniem i wszyscy napinają się, żeby pomimo przeciwności losu jednak zdążyć na czas. Plus to niewątpliwie poznawanie bardzo ciekawych ludzi z bardzo różnych dziedzin – jednego dnia są to specjaliści od energetyki, drugiego dnia – kucharze, ale w dużej przewadze – ludzie z pasją.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Na chleb z masełkiem starcza. 🙂
Gdzie szukać pracy jako Branded Content Manager?
Stanowiska branded content managerów powstały / powstają w domach mediowych, ale również w agencjach reklamowych czy innych podmiotach. Ten obszar reklamy nie został jeszcze jednoznacznie zagarnięty przez żaden typ podmiotów rynku reklamy.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Branded Content Managerami?
Interesujcie się… wszystkim! Oglądajcie seriale, rozmawiajcie z poznanymi osobami o ich pasjach – przyjdzie czas, kiedy wydobędziecie to z zakamarków pamięci i okaże się to cennym zasobem!
———————————————————–
Wiktor Orzeł
Content Specialist, ContentHouse
Jak zostałeś Content Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Do branży reklamowej trafiłem przez… papierosy. Jeszcze na studiach polonistycznych (które bardzo szybko rzuciłem, w przeciwieństwie do palenia) na dymku poznałem mojego dobrego kolegę, który już na pierwszym roku akademickim, mocno interesował się reklamą i już wtedy robił pierwsze zlecenia dla jakiejś małej agencyjki. Ja od zawsze siedziałem w internecie, w którym aktywnie działałem, zarządzałem zespołem redakcyjnym i całą społecznością internetową, którą stworzyłem od podstaw, a do tego miałem smykałkę do pisania, lubiłem (i lubię nadal) pisać prozę. Jak się potem okazało – miałem także predyspozycje do tego, żeby odnaleźć się na rynku reklamowym. Najpierw dziergałem różne teksty reklamowe i zlecenia jako wolny strzelec, w międzyczasie rozwijałem także swoje projekty w internecie, potem zahaczyłem się na stażu i wszystko to, czego do tej pory nauczyłem się samodzielnie, zaczęło procentować. Potem przydarzył mi się krótki romans z kreacją i copywritingiem, jeszcze potem wskoczyłem na stanowisko contentowca, a jeszcze, jeszcze potem znalazłem się w tym miejscu, w którym jestem teraz i powiem szczerze, że jest mi tu na razie całkiem wygodnie.
Co należy do obowiązków Content Managera?
Zarządzanie zespołem, ustalanie harmonogramów działań, rozdzielanie obowiązków, kontakty z PR-owcami, dziennikarzami, klientami, współpraca z poszczególnymi oddziałami agencji, jak chociażby z działem kreacji, strategii czy IT. Od Content Managera wymaga się także perfekcyjnej znajomości narzędzi content marketingowych (począwszy od social mediów, SEO/SEM, mobile/e-commerce, e-mail marketingu, a skończywszy na augmented reality). Nie ma tutaj co się za wiele rozdrabniać – spectrum obowiązków jest bardzo szerokie i w dużej mierze zależy od profilu danej agencji. W skrócie można powiedzieć, że Content Manager sprawuje pieczę nad całym procesem „wyrabiania ciasta”; począwszy od dobrania odpowiednich składników i specjalistów w danym fachu, poprzez dbałość o detale i jakość wypieku, a skończywszy na pogłębionej analizie, komu nasz przysmak przypadł do gustu i czy cele, które były zakładane zostały osiągnięte.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Ludzi ambitnych, odpornych na stres, szybko się uczących. Praca Content Managera to stanowisko, które wymaga ciągłej i wnikliwej obserwacji rynku reklamowego, wymaga otwartości, chęci szukania nowych rozwiązań i umiejętności racjonalnego argumentowania swoich racji oraz „gaszenia pożarów”, czyli wyjścia obronną ręką z sytuacji kryzysowych.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Content Managera?
Różnorodność. Miałem przyjemność pracować z wieloma różnymi markami. Przy okazji każdego projektu przyswajam nową wiedzę specjalistyczną, która na początku wydaje się błaha, może nawet średnio interesująca, ale – w rzeczywistości – często staje się użyteczna, także w życiu codziennym. Druga sprawa to ludzie. Środowisko branżowe jest specyficzne, czasem trochę za bardzo „napompowane”, ale podczas swojej kariery zawodowej poznałem naprawdę wartościowe i inspirujące osoby. Spotkamy tutaj grafików-artystów, copywriterów-poetów, analityków, których pasją jest literatura, programistów, który „byli na początku internetu”, PR-owców z zacięciem podróżniczym, i tak dalej. Mnie ludzie interesowali zawsze najbardziej, więc dla mnie to największy pozytyw, że mogę współpracować ze zróżnicowanymi „gałęziami” agencji.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Największą trudność może sprawiać nieustające „przełączanie” się pomiędzy bardzo różnorodnymi tematami, ale z drugiej strony – tak jak wspomniałem wcześniej, może to być jednocześnie zaleta, ponieważ nie „klepiemy” contentu cały czas na jedno kopyto, tylko do każdego projektu podchodzimy indywidualnie, zarówno jeśli chodzi o strategię, planowaną komunikację, jak i dobór narzędzi. Zdecydowanym minusem jest częsta praca pod presją czasu, ale to już raczej norma w naszych czasach.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Rozstrzał zarobków jest spory, wszystko zależy od tego, czy pracujemy w agencji, czy jesteśmy zatrudnieni po stronie klienta oraz oczywiście jaki mamy staż pracy.
Gdzie szukać pracy jako Content Manager?
Tutaj odpowiedź jest prosta: w Internecie.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Content Managerami?
Poleciłbym, przede wszystkim, oprócz klikania w smartfon i klawiaturę, żeby dobrze wykorzystali czas jeszcze przed wkroczeniem na ścieżkę zawodową. Trzeba dużo czytać (tego nigdy za mało, słownictwo się samo nie zrobi), obserwować, umieć wyciągać wnioski i nauczyć się zarządzać własnym czasem. Jeśli uda nam się zarządzać samym sobą, to umiejętne kierowanie zespołem nie będzie nam sprawiać większych problemów (pomniejsze będą zawsze).
———————————————————–
Krzysztof Szczepaniak
Dyrektor Zarządzający agencji Leadgenerator.pl, wcześniej content manager agencji
Jak zostałeś Content Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Byłem przez wiele lat redaktorem w tygodniku „Przekrój”. Oprócz poważnych i misyjnych tekstów, z których zawsze byłem dumny, przez wiele lat pisałem też mnóstwo artykułów tzw. customowych, pod klientów. Miałem na koncie kilkaset takich publikacji. Robiłem to w całej swojej karierze dziennikarskiej dla wielu tytułów, dla największych marek w Polsce. Udawało mi się łączyć tę pracę z pracą stricte dziennikarską, co dla wielu niby ważnych osób w tej branży jest grzechem i rzeczą nie do pomyślenia.
Mam jednak inne zdanie. Można tworzyć content dla marek, a jednocześnie być dziennikarzem, i to bez wstydu. 😉 Najlepszy content marketing to ten dziennikarski!
W pewnym momencie doszedłem do takiego momentu, że nie było już produktu/usługi/firmy, o której nie dałoby się napisać niczego ciekawego. O każdym się da. Pytanie, czy każdy chce czytać o sobie fajne rzeczy. 😉
Online i content marketing zaczął się w pewnym momencie rozwijać na tyle, że warto było zainteresować się tworzeniem narracji w internecie. I tak założyłem własną firmę content marketingową, po czym trafiłem w końcu do Leadgeneratora. Tu jest fajnie, bo tu jest najtrudniejszy content – w sektorze b2b.
Wg najlepszych praktyk content marketer kończy jako Chief Content Officer albo po prostu jako szef agencji. 😉
Co należy do obowiązków Content Managera?
Przede wszystkim musi umieć pisać i tworzyć narracje. Ostatnio coraz bardziej potrzebne jest to drugie, bo zamiast czytać, skanujemy. Drugą sprawą jest znajomość narzędzi, aplikacji i programów, które wspomagają pracę content managera, jak programy do obróbki zdjęć, infografik, project managementu, tworzenia harmonogramów contentu, a także analityki. Ale najważniejsza rzecz to słuchać i myśleć. Reszty można się nauczyć.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Twarde to dotrzymywanie deadline’ów, uważność, spostrzegawczość. Miękkie – to umiejętność słuchania. Najważniejsza rzecz w dziennikarstwie. Niestety, nie wszyscy dziennikarze potrafią słuchać. Gdy piszesz dla marki, musisz jej słuchać. Inaczej firmy przestają słuchać, a potem przestają współpracować. 😉
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Content Managera?
Wydobywanie z firm tego, czego same nie widzą.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Największy minus to deadline’y. Największa trudność to umiejętność zrozumienia potrzeb klienta oraz pogodzenie ich z tym, czego chcą użytkownicy.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Jeśli tworzysz jakościowy content b2b powinny być wysokie. 😉 Zwykle są za niskie. Teksty za 100 zł to teksty, którymi nie da się zrobić szumu w sieci. Teksty, które budzą emocje powinny być drogie.
Gdzie szukać pracy jako Content Manager?
#contentmarketing.
Content marketer umie szukać 😉
Wiadomo, że w agencjach, w portalach, które budują przyczółki agencyjne, w firmach. Nie ma dziś firmy, która nie robi lub zaraz nie będzie tworzyć działań content marketingowych. Pytanie tylko czy ją stać na content marketera, i czy content marketer siedzący w firmie to najlepszy pomysł. Widzi mniej.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Content Managerami?
Śledź newsy z Content Marketing Institute. Rozglądaj się dookoła i staraj się zrozumieć główne wartości, które przyświecają marce, z którą współpracujesz. Reszta przyjdzie sama.
———————————————————–
Anna Luberska
Social Media Manager, Mint Media
Jak zostałaś Content Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Wydaje mi się, że nie ma jednej uniwersalnej drogi, wszystko zależy od miejsca pracy. Do swojej pierwszej agencji trafiłam chyba w najmniej oryginalny sposób – zaczęłam od stażu. Dalsze perypetie były już znacznie bardziej ciekawe, ale skupmy się na konkretach: najpierw Junior, następnie Social Media Manager, a obecnie łączę to stanowisko z accountowaniem. Nie chcę całkowicie porzucić pisania, dlatego jestem bezpośrednio odpowiedzialna za to co znajduje się na profilach moich klientów.
Co należy do obowiązków Content Managera?
Główne obowiązki to tworzenie treści, publikacja, dość często także moderacja. To osoba odpowiedzialna za twórczą realizację przyjętej strategii komunikacji, ale także jej współtwórca. Content Manager ściśle współpracuje z działem graficznym. Znajomość specyfikacji poszczególnych formatów dostępnych w mediach społecznościowych, a przynajmniej umiejętność ich błyskawicznego odnalezienia to dla mnie podstawa.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
W agencyjnym środowisku na pewno niezbędna jest komunikatywność. Osoba odpowiedzialna za tworzenie treści, musi posiadać tak zwane „lekkie pióro”, być gotowa na konfrontację z często niekończącymi się uwagami klienta. Ważna jest ciekawość, chęć ciągłego rozwoju oraz umiejętność odnalezienia się w dynamicznie zmieniających się trendach. Umiejętność obrony swojej pracy stawia w roli specjalisty i doradcy, a nie jedynie wykonawcy.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Content Managera?
Social media rzadko pozwalają na nudę. Nie jest to praca, którą kończysz o wyznaczonej godzinie i wracasz do niej dopiero następnego dnia. Zmiany algorytmów, nowe serwisy – musisz być na bieżąco. Dodatkowo, to praca w zespole, dlatego w trybie offline też trudno o przewidywalność. 😉
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Idealnie byłoby pisać o tym, o czym naprawdę wiele wiemy, a to sytuacja niemal niemożliwa. Niekoniecznie wygodne komentarze ze strony fanów, kryzysy – to chyba najbardziej stresujące aspekty pracy Content Managera. Trzeba mieć na uwadze, że wypowiadamy się w imieniu dużych marek i w ten sposób wpływamy na jej wizerunek.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Trudno podać „widełki”, zarobki uzależnione są od zakresu obowiązków, a te od miejsca, w którym pracujemy. Z mojego doświadczenia mogę powiedzieć, że zaczyna się od progu, który pozwala swobodnie funkcjonować. Jeśli miałabym celować w przedział to będzie to 3-6 tysięcy zł.
Gdzie szukać pracy jako Content Manager?
Warto przeglądać związane z branżą grupy na Facebooku. Content Manager może znaleźć pracę w agencji digitalowej, reklamowej, PR lub po stronie klienta.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Content Managerami?
Obserwuj, słuchaj, inspiruj się, bądź na bieżąco. Ciekawie prowadzone prywatne konta w SM i dopieszczony linkedin to zawsze dodatkowe punkty dla kandydata.
———————————————————–
Adrianna Kubik-Przybył
Content marketing director w They.pl, Digital Marketing Agency
Jak zostałaś Content Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Wszystko zaczęło się od pisania, które od zawsze było moją pasją. Zaczynałam jako dziennikarz i redaktor, ale interesowały mnie także marketing i komunikacja. Miałam okazje pracować w działach PR i komunikacji międzynarodowych firm, ale chciałam spróbować swoich sił w pracy po stronie agencji. Tak też zostałam copywriterem, a potem content designerem – choć wtedy było to jeszcze dość tajemniczo brzmiące stanowisko.
Kolejne kroki w rozwoju content designera to – na przykładzie Contented by They – funkcja team leadera, który czuwa nad zespołem realizacyjnym i jakością contentu, lub content managera, zajmującego się bezpośrednim prowadzeniem projektu w kontakcie z klientem.
Co należy do obowiązków Content Managera?
- Budowanie i realizacja strategii content marketingowych.
- Prowadzenie projektu w bezpośrednim kontakcie z klientem.
- Zarządzaniem pracą zespołu realizacyjnego.
- Praca z tekstem i obrazem, tworzenie rozmaitych form contentu (współpraca z copywriterami, content designerami, grafikami, UX designerami, programistami).
- Czuwanie nad jakością treści.
- Analiza wyników i optymalizacja projektu, raportowanie.
- Udział w przetargach, prezentacjach przed klientem.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Szukamy osób, które posiadają:
- umiejętność czytania ze zrozumieniem (80% osób przychodzących do nas na rozmowy kwalifikacyjne wykłada się właśnie na tym polu),
- umiejętność analitycznego myślenia i wyciągania wniosków,
- lekkie pióro – dbanie o poprawność językową (przecinki!), warsztat redaktorski i zacięcie copywriterskie
- umiejętność myślenia zarówno tekstem, jak i obrazem,
- dociekliwość i dziennikarską ciekawość świata,
- nastawienie na pracę zespołową,
- głowę pełną pomysłów,
- zajawkę na szeroko pojęty digital marketing i znajomość trendów w komunikacji.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Największym plusem (a zarazem dla niektórych pewnie minusem) jest różnorodność. Prowadzimy projekty dla klientów z rozmaitych branż, często bardzo odległych tematycznie. Każdy projekt to inne wyzwanie, z odmienną grupą docelową i celami, a co za tym idzie –różnorodnymi formami contentu, kanałami dystrybucji i promocji.
Właśnie dlatego niezmiernie ważna okazuje się elastyczność oraz umiejętność koordynowania wielu działań jednocześnie. Praca jest dynamiczna, pełna wyzwań, nie ma w niej miejsca na nudę i stagnację, dlatego sprawdzą się w niej osoby, które po prostu lubią, gdy się dzieje, są zaangażowane i potrafią wyjść poza obszar, w którym się specjalizują, aby móc zrozumieć proces content marketingowy.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Content Managera?
Wspomniana już powyżej różnorodność, szansa na zrozumienie funkcjonowania rozmaitych branż oraz patrzenie na efekty prowadzonych działań.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Na to pytanie, wzbudzające pewnie najwięcej emocji, odpowiem niestety banalnie: to zależy. Ilu content managerów, tyle odmiennych zakresów obowiązków oraz wymagań stawianych przed osobami na tym stanowisku, a co za tym idzie – tyle odmiennych stawek. Dysproporcje są na pewno duże.
Dobra informacja jest taka, że wciąż obserwujemy dynamiczny wzrost zainteresowania projektami content marketingowymi, więc specjaliści w tej dziedzinie nie muszą się martwić o brak propozycji pracy.
Gdzie szukać pracy jako Content Manager?
Oprócz stron WWW z ogłoszeniami warto sprawdzać fan page’e agencji oraz dołączyć do rozmaitych grup na Facebooku, w których agencje wrzucają swoje ogłoszenia. Jeżeli zależy nam na pracy w konkretnym miejscu, najlepiej wysłać aplikację, nawet jeśli dana firma obecnie nie prowadzi rekrutacji.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Content Managerami?
Przede wszystkim należy umieć:
1) Zidentyfikować potrzeby grupy docelowej – dobry content odpowiada na ludzkie potrzeby, dlatego należy nauczyć się słuchać ludzi i naprawdę rozumieć, co mówią i w jakim celu to robią, trzeba umieć ich obserwować i wyciągać wnioski. Nigdy nie oceniajcie pomysłu przez swój pryzmat: to, że wy czegoś nie robicie lub nie potrzebujecie, nie znaczy, że inni tego nie potrzebują. 🙂
2) Budować historie – dobry content wciąga i przykuwa uwagę, dlatego dużo czytajcie – książek, blogów, ebooków – każdego rodzaju, nie tylko branżowych. Kochajcie kino i bądźcie na bieżąco z trendami w kulturze.
3) Analizować, wyciągać wnioski i obrazowo je przedstawić – aby skutecznie prowadzić projekt CM, należy trzymać rękę na pulsie, analizować dane i wyciągać wnioski. Nie bójcie się także pracy z liczbami, zaprzyjaźnijcie się z Excelem i oczywiście z Power Pointem (nauczcie się budować strukturę prezentacji).
Drugą część artykułu przeczytasz tu>