1. Edyta Kowal, Content Manager, Prowly
2. Michał Sieciński, Senior Copywriter / Content Designer z MEC Wavemaker
3. Mara Puacz, Content Director, Clipatize
4. Andrzej Gruszka, Content Marketing Manager, Mind Progress Group
5. Aneta Jóźwiak, Content manager w KERRIS group
6. Aldona Wijasińska, Content Manager, contentstream
7. Kamil Pawłowski, Senior Content Creative w VML Poland
Pierwszą część artykułu przeczytasz tu>
Zobacz pozostałe odcinki cyklu Kariera w marketingu>
Zobacz również
Edyta Kowal
Content Manager, Prowly
Jak zostałeś Content Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Nie jestem przykładem specjalisty, który sukcesywnie piął się po szczeblach kariery w content marketingu. Zresztą, czy możemy w ogóle mówić o konkretnej ścieżce kariery w tym zawodzie na naszym podwórku? Nie sądzę. Z pewnością jednak bardzo pomogło mi moje dotychczasowe doświadczenie zawodowe. Przez lata byłam dziennikarzem, w dodatku piszącym o dość wąskiej dziedzinie – Public Relations, w końcu – redaktorem naczelnym największego na naszym rynku portalu branżowego. Gdy osiągnęłam przysłowiowy „szklany sufit”, zdecydowałam zająć się PR-em od strony praktycznej. Najpierw rozwijałam strategię komunikacji w startupie eventowym Evenea, później miałam okazję pracować dla Castrola (z ramienia KomunikadoPR) – marki, która w pełni zaspokajała mój motorsportowy głód, pozwalając być naprawdę blisko największych zawodników polskich i zagranicznych; która uczyła pracy z i dla dużej korporacji międzynarodowej. Wtedy zobaczyłam, jak wartościowe potrafią być treści i jak wielki wpływ mają na markę. W pewnym momencie moje drogi skrzyżowały się z Prowly, które w ramach kolejnego etapu rozwoju postawiło na globalny rynek i potrzebowało wsparcia w postaci treści, te zaś miały wygenerować określone wskaźniki ruchu, również w kontekście produktowym. Otwartość na eksperymentowanie, stosowanie growth hackingowych tricków oraz sprawdzanie, które działają, a które – nie, nie była dodatkowym atutem, tylko jednym z głównych wymogów.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Co należy do obowiązków Content Managera?
Zacznijmy od tego, czym jest content marketing. Dla mnie – odpowiedzią na aktualne potrzeby rynku. Naturalnym rozwojem tradycyjnego marketingu, nieco mniej – PR-u. Niczym nowym per se w każdym razie. Marketing, reklama czy PR od zawsze polegały na kreowaniu „story”, „przekazu”, z którym próbowano dotrzeć do odbiorcy różnymi kanałami, budować w ten sposób tożsamość marek, wpływać na wzrost zapotrzebowania i sprawiać, by odbiorca w ostatecznym rozrachunku – po przejściu kolejnych etapów naszego lejka sprzedażowego – zdecydował się na nasz produkt. Tak samo jest dziś, z tą tylko różnicą, że całą komunikację podporządkowujemy internetowi i mobile, przez co mamy do czynienia z całym wachlarzem nowych formatów. Ciekawie z tym tematem rozprawia się Samuel Scott na techcrunch.com.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wracając jednak do obowiązków: na tym stanowisku będziesz sporo pisał, eksperymentował z narzędziami, mierzył i optymalizował. Będziesz odpowiadał za treści, które pojawiają się w kanałach własnych Twojej marki – począwszy od warstwy tekstowej, poprzez grafikę i zdjęcia, na rozkładzie podstron skończywszy. Będziesz ściśle współpracował z pozostałymi członkami teamu uczestniczącymi w tworzeniu strony www: copywriterami, grafikami, webmasterami, itd. Jako Content Manager dostarczasz finalną treść, dbasz o jej dopasowanie do indywidualnych preferencji klienta, upodobań grupy docelowej, do której będzie ona skierowana, tematyki, której dotyczy i najwyższych standardów jakościowych. Pamiętaj, siła przekazu strony internetowej zależy od jej jakości, umiejętnego dopasowania elementów, treści i rozkładu grafiki.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Content Manager to dziennikarz, PR-owiec i marketingowiec w jednym, wirtualne wcielenie tradycyjnego redaktora naczelnego gazety i brand managera. Dlatego przede wszystkim musisz znać się na mediach, public relations, zarządzaniu zespołem i projektami. Przyda się smykałka do nowych technologii i zrozumienie tego, na czym polega programowanie. Potencjalni pracodawcy zwracają także szczególną uwagę na praktyczne doświadczenie kandydatów, pozyskane przez nich w pracy na stanowisku o podobnym zakresie obowiązków. Oczywiście osoby zainteresowane objęciem tego stanowiska muszą odznaczać się doskonałą orientacją w najnowszych trendach i standardach, którą kierować się będą w wykonywaniu codziennych obowiązków. Znajomość zasad e-mail marketingu, programów graficznych czy języków tworzenia stron www będzie dodatkowym plusem, ale nie powinna przesądzić o naszym być albo nie być w tej branży. W firmach poważnie podchodzących do content marketingu na sukces pracuje cały team specjalistów z różnych działów.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Content Managera?
Narzędzia, mierzenie, szybka optymalizacja. Nigdy wcześniej nie pracowałam w tak dynamicznym środowisku. Codziennie uczę się czegoś nowego. W krótkim czasie mam okazję przetestować nowe rozwiązania, wybrać i wdrożyć te najlepsze. To silniejsze niż narkotyk. Naprawdę uzależnia. 🙂
Jakie są największe trudności tej pracy?
Tempo pracy. I KPI-e. Bo w rezultacie pracujesz w pocie czoła na jakiś konkretny efekt. I jest on jak najbardziej wymierny: liczba odsłon, zaangażowanie, liczba pobrań Twojego ebooka, to, ilu czytelników Twoje treści skłoniły do wypróbowania/zakupu produktu, itd.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
W Polsce Content Manager to ciągle „młode” stanowisko na rynku pracy. Średnia płaca waha się na poziomie 4500 zł (pensja netto za Praca.pl) Pensje.net podają 4240 zł, na podstawie, o ironio, zaledwie 5 ankiet. Z własnego doświadczenia i doświadczenia kolegów po fachu wiem, że te kwoty różnią się w zależności od tego, dla kogo pracujesz. To chyba jednak nikogo nie dziwi – podobnie jest na rynku public relations. W USA średnia pensja Content Managera w styczniu wynosiła 55 tys. dolarów/rok i wydaje się stale rosnąć.
Gdzie szukać pracy jako Content Manager?
Storytelling to opowieść o marce, jej micie założycielskim, jej wartościach, wizji czy misji. To sposób na wzmocnienie więzi z odbiorcą. Coraz więcej marek to rozumie i wychodzi poza ramy własnego bloga, zatrudnia profesjonalnych dziennikarzy, otwierają własne studia nagraniowe, angażuje ekipy filmowe, wydaje ebooki, prowadzi szkolenia. Gdzie składać swoje papiery? Tam, gdzie Twoja historia łączy się z historią marki, którą będziesz opowiadał.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Content Managerami?
Doskonal swój warsztat każdego dnia. Nie poprzestawaj na tradycyjnej komunikacji. Musisz nadążać za swoim odbiorcą.
———————————————————–
Michał Sieciński
Senior Copywriter / Content Designer z MEC Wavemaker
Jak zostałeś Content Designerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Dawno, dawno temu była sobie magiczna kraina, w której żyli Copywriterzy i Art Directorzy. Copywriter pisał piękne hasło, Art Director obsypywał je drobinkami złota. Całość powielało się na specjalnej ręcznej maszynie, wieszając tu i ówdzie; a najówdziej to w punkcie styku Warszawy z gminą Raszyn. Ktoś jednak wymyślił internet i okazało się, że jest to bezdenna otchłań, która karmi się wszelkimi treściami. Może post o kotach na Facebooku, zdjęcie z pięknym niebem na Instagram, a może pięciosekundowe wideo na YouTube, które zaangażuje każdego, a także jego rodzinę i krewnych. Sam Bill Gates powiedział w końcu: „content is king”. I stał się Content Manager, zwany także Content Designerem, Content Writerem lub Content Editorem (co może oznaczać to samo lub zupełnie coś innego). I wtedy wchodzę ja, cały na biało… 😀
Szczeble kariery zależą od organizacji, która Content Designera zatrudnia.
Co należy do obowiązków Content Designera?
Projektowanie, nadzór nad produkcją i zarządzanie treścią – tym w największym skrócie zajmuje się Content Designer. Możliwe konfiguracje obowiązków zależą od zapotrzebowania, specjalizacji i branży. Można napisać doktorat z tworzenia treści, ale przecież mi tutaj tego nie opublikują. 😉
W MEC Wavemaker Content Designer odpowiedzialny jest za tworzenie, edycję i adaptację treści pisanych i multimedialnych. Tworzy harmonogramy w mediach społecznościowych, realizując cele komunikacyjne klienta, współpracując z działami strategii i client service’u oraz z działem graficznym. Nadzoruje powstawanie treści, pisze scenariusze filmów i spotów. Współpracuje z blogerami, wymyśla przebieg wydarzeń specjalnych, tworzy treści stron internetowych, opracowuje koncepty kreatywne.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Na stanowisko Content Designera poszukuje się osób kreatywnych i multidyscyplinarnych, które potrafią obserwować i analizować świat wokół i tworzyć wyjątkowe, właściwe dla grupy docelowej treści.
Ceni się skrupulatność i cierpliwość, chęć i umiejętność pisania. Także pod presją czasu.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Content Designera?
Możliwość chłonięcia rzeczywistości, przetwarzania jej i tworzenia na nowo. To praca, która jest „tworzeniem światów”, trochę jak w „Incepcji”, a trochę jak w „Doktorze Strange”. Możliwość wymyślania rzeczy, których jeszcze nikt nie wymyślił – tak samemu, jak i z niesamowitym zespołem. Współpraca ze specjalistami z różnych dziedzin, którzy wpływają na efekt końcowy.
Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?
Ceną masowego wymyślania rzeczy na akord jest możliwość szybkiego znużenia i wypalenia zawodowego. Największą trudność stwarza zachowanie umiejętnego balansu pomiędzy „materią wytworzoną” a treściami wchłoniętymi (zgodnie z pierwszą zasadą content designu, że „Z pustego i Salomon nie naleje”). Wypalenie grozi też tym, którym wydaje się, że pula postów o kotkach nie dąży do nieskończoności i można tych postów wymyślić tylko skończoną liczbę. Trudnością jest też to, że bywają takie dni, podczas których trzeba coś wymyślić. Bo deadline. A to po prostu nie jest ten dzień. Jest też trudność ideologiczna – aby pisać o marce, trzeba stać się marką. Nie każdy to potrafi.
Praca Content Designera jest pracą twórczą. Jeżeli jednostka wie, że jej praca jest istotna – będzie czerpać z niej bezbrzeżną satysfakcję. Także ludzie, którzy wspomagają w jego codziennej pracy należą do gwiazd rozświetlających drogę Content Designera, który czasem jak w ciemności brodzi i sam siebie pyta: co czynić?… i client service go dusi jak zmora. Dobra atmosfera pracy to podstawa. Sprawny Content Designer może także w dużej mierze pracować zdalnie, na przykład z ciepłych krajów. To niewątpliwy plus tego zawodu.
Plusem jest także to, że możesz mówić, że zajmujesz się storytellingiem, to robi wrażenie na mieście. Minusem jest to, że Twoja babcia absolutnie nie rozumie tego, czym się zajmujesz.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Zarobki zależą od doświadczenia, stażu pracy, branży i zakresu obowiązków.
Gdzie szukać pracy jako Content Designer?
Zaletą pracy Content Designera jest to, że… każdy potrzebuje Content Designera, tylko może jeszcze o tym nie wiedzieć. Agencje reklamowe i agencje specjalizujące się w content designie to pierwszy typ. Interesujący nas klient w branży, w której chcielibyśmy „contencić” – to trop numer dwa. Portale, strony internetowe, a może strony z demotywatorami lub… blogerzy? Świat swoi przed nami otworem, a my sami sobie sterem, żeglarzem, contentem.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Content Managerami?
Jeżeli chcesz zostać Content Designerem – nie zastanawiaj się co zrobić, żeby zostać Content Designerem, tylko zastanów się jaką treść stworzyć, żeby przydała się Twojemu przyszłemu pracodawcy. #coaching
Plus rada nadrzędna: chłoń jak najwięcej. Czytaj, oglądaj, słuchaj, patrz, obserwuj ludzi, którzy są pełni pomysłów i pasji. To, co zgromadzisz, na pewno Ci się kiedyś przyda.
PS To prawda.
———————————————————–
Mara Puacz
Content Director, Clipatize
Jak zostałaś Content Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Chyba nikogo nie zaskoczę, jak powiem, że nie ma jednej, prostej ścieżki, aby zostać content managerem. I prawdopodobnie nigdy nie będzie. Dlatego zainteresowanym radzę przestać tracić czas na szukaniu uniwersalnej recepty w stylu „Jak zostać …”. Większość osób pracujących na tym stanowisku ma wcześniejsze doświadczenia zawodowe związane z copywritingiem, komunikacją, digital marketingiem oraz dziennikarstwem. Ale nie byłabym bardzo zaskoczona, gdybym spotkała content managera, który wcześniej był sprzedawcą (dobry sprzedawca musi znać swojego klienta i mieć o nim sporą wiedzę, a w naszej branży to wielki atut). Moja przygoda z content marketingiem zaczęła się od pracy redaktora odpowiadającego za storytelling przy tworzeniu kampanii wideo.
Co należy do obowiązków Content Managera?
Ja bym to porównała do pracy projektanta mody – cały czas musisz być na bieżąco z obowiązującymi trendami i przewidzieć, co będzie aktualne w następnym sezonie. A jeżeli chodzi o codzienną pracę, to niezwykle ważne jest przestrzeganie ustaleń i wytyczonych na początku współpracy założeń. Czyli trzymanie się strategii, w czym bardzo pomaga wcześniejsze zdefiniowanie KPI (Key Performance Indicators). Ja poza tym blisko współpracuję z działem kreatywnym, planując i nadzorując realizację na wszystkich etapach. Ważną częścią mojej pracy jest też szukanie talentów, a więc mamy i element HR. 🙂
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Prawdopodobnie najbardziej niedocenianą cechą jest umiejętność elastycznego spojrzenia na dowolny projekt, na płynne przejście od syntezy do analizy. Zanim zaczniesz pracować nad jakimś projektem, to musisz się w nim zanurzyć i zrozumieć o co chodzi. Zrozumienie jest podstawą pracy w tym zawodzie. Mam na myśli zrozumienie klienta, produktu lub usługi, odbiorców, otoczenia i specyficznych uwarunkowań. Musisz umieć na to wszystko spojrzeć z każdej strony i z różnych perspektyw. Zanim trafiłam do content marketingu pracowałam z osobami występującymi na TEDxWarsaw. Pomagałam im prezentować swoje tezy przed szerszym audytorium. To było dla mnie bardzo owocne doświadczenie.
A poza tym, na co dzień, bardzo przydaje się wiedza z zakresu zarządzania projektami i umiejętność współpracy z różnymi ludźmi i zespołami.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Content Managera?
Możliwość przełożenia rzeczywistych potrzeb klienta na przekaz, który jest zrozumiały dla szerszego odbiorcy. Tłumaczenie i prezentowanie nierzadko bardzo skomplikowanych kwestii (np. technicznych lub farmaceutycznych) w taki sposób, żeby dla każdego było to jasne i przekonujące.
Jakie są minusy, a jakie plusy tej pracy?
Mam trochę inne podejście do tego. Jeżeli patrzysz na coś, co robisz w nieco szerszych kategoriach (jaki jest cel projektu, czy nasze założenia mają sens, itp. itd.) niż tylko „pracy do wykonania”, to automatycznie zmienia się twoje nastawienia. Nie myślisz już w kategoriach „plusów i minusów”, ale zastanawiasz się co możesz zmienić, poprawić, zrobić po prostu lepiej. To jest szczególnie ważne, gdy pracujesz w agencji butikowej i realizujesz naprawdę sporo różnych projektów.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Jak mawiają sky is the limit. Tak na prawdę to rozpiętość jest bardzo duża, wszystko zależy od tego, jakie miejsce w strategii i polityce danej firmy zajmuje content marketing. Teraz dla tej branży jest dobry czas i jej pozycja stale rośnie, a to przekłada się na zarobki.
Gdzie szukać pracy jako Content Manager?
Wsród szefów firm, inwestorów i wszędzie tam, gdzie chciałbyś pracować! Znowu powtórzę to, co mówiłam wcześniej – musisz czuć to co robisz, zrozumieć to i umieć spojrzeć na projekt całościowo.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Content Managerami?
Czytaj, pisz, słuchaj i pogłębiaj swoją wiedzę. Staraj się patrzeć na wszystko z różnych perspektyw. Zadawaj pytania i szukaj odpowiedzi. Po prostu bądź ciekawy i ucz się ciągle nowych rzeczy. 🙂 Internet jest w tym niezwykle pomocny (przy okazji, polecam jako codzienną rutynę lekturę HubSpot). No i rozwijaj umiejętności pracy w grupie, z innymi ludźmi. To też niezwykle ważne.
———————————————————–
Andrzej Gruszka
Content Marketing Manager, Mind Progress Group
Jak zostałeś Content Marketing Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Content Marketing Managerem oficjalnie jestem od niedawna. Niemniej tym obszarem marketingu internetowego zajmuję się od kilku lat. Wcześniej umiejętnie łączyłem go z pracą PR-owca, którym byłem przez prawie 7 lat. Przejście z PR-u do content marketingu odbyło się u mnie dość płynnie. W Mind Progress Group, gdzie pracuję, odpowiadam za projekty wizerunkowe agencji i jej promocję. W tej materii realizuję głównie działania właśnie z zakresu content marketingu. Obecnie odpowiadam także za rozwój oferty firmy w tym obszarze.
Co należy do obowiązków Content Marketing Managera?
Na tym stanowisku liczy się przede wszystkim wszechstronność w wielu obszarach komunikacji online. Planowanie i realizacja działań w obszarze marketingu treści to podstawa. W zakres obowiązków wchodzi jeszcze cała masa elementów, takich jak koordynowanie prac zespołu tworzącego content, dystrybucja przygotowanych materiałów w sieci, optymalizacja treści pod kątem SEO czy monitorowanie i ewaluacja wdrażanych rozwiązań. Obowiązków jest sporo, ale oprócz tego, do priorytetów zaliczyłbym także bycie na bieżąco ze stale zmieniającymi się trendami w komunikacji o ciągłe przyswajanie wiedzy w tym obszarze. To podstawa do podjęcia pracy na tym stanowisku.
Kogo poszukuje się na to stanowisko?
Przede wszystkim osób wszechstronnych. Ludzi, którzy nie tylko mają wiedzę z obszaru marketingu internetowego, ale także posiadają umiejętności z zakresu tworzenia treści oraz ich dystrybucji online. Niestety w Polsce stanowisko content marketera bardzo często kojarzone jest jedynie z copywritingiem. Nic bardziej mylnego. Specjalista od marketingu treści to przede wszystkim swego rodzaju architekt, twórca systemu planowania, tworzenia, promocji i dystrybucji contentu oraz w kolejnym kroku – ewaluacji wdrażanych działań i ich modyfikacji w zależności od potrzeb i celów do osiągnięcia.
Jakie umiejętności miękkie i twarde się potrzebne?
Content Marketing Manager musi sprawnie zarządzać projektem oraz zespołem ludzi w niego zaangażowanych. Świetna organizacja i zdolności komunikacyjne to podstawa do efektywnej współpracy w grupie oraz z klientem. Ważna jest również dbałość o detale oraz sprawne odczytywanie potrzeb klienta. To główne umiejętności miękkie. Do twardych zaliczyłbym przede wszystkim kompetencje z obszaru SEO copywritingu i podstawowych zasad pozycjonowania czy znajomość narzędzi wspierających online marketing. Brand24, Google Analytics, Bitly, FreshMail czy WordPress, to tylko niektóre z przykładów.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Content Marketing Managera?
To praca pełna wyzwań. Podoba mi się towarzysząca jej różnorodność, szczególnie w zakresie realizowanych zadań, o także ilości osób, z którymi trzeba współpracować przy danych projektach.
Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?
W moim odczuciu content marketing jest nadal na początku drogi, jeśli chodzi o rozwój tego obszaru w Polsce, przez co nasza praca nie zawsze jest poważnie traktowana. Brakuje ustrukturyzowania działań tego typu, szczególnie w odniesieniu do celów założonych przez marki. Brandy dopiero zaczynają uświadamiać sobie konieczność opracowania strategii contentowych, z naciskiem na długofalowe działania, a nie doraźne akcje. Wiele marek nadal odnosi content marketing do kampanii, które są przecież z reguły jednorazowymi inicjatywami, trwającymi w określonym czasie. Tego rodzaju podejście powoduje momentami trudności w przekonaniu klientów o konieczności długoterminowego patrzenia na realizację działań w tym obszarze.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Myślę, że wiele zależy od umiejętności danej osoby pracującej na tym stanowisku, ale z pewnością doświadczeni specjaliści zarabiają solidną 4-cyfrową sumę. A może i więcej. 😉
Gdzie szukać pracy jako Content Marketing Manager?
Najlepiej w organizacjach, gdzie pracują doświadczeni specjaliści w tym obszarze. Bo w content marketingu cały czas trzeba doskonalić swoje kompetencje. Jest zdecydowanie łatwiej, jeśli przebywasz w otoczeniu mądrych głów, nastawionych na rozwój swoich umiejętności, od których można się sporo nauczyć.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Content Marketing Managerami?
Marketing treści to obszerna dziedzina komunikacji. W jej skład wchodzi mnóstwo różnego typu rozwiązań. Przyszły Content Marketing Manager musi nie tylko interesować się szeroko rozumianą komunikacją, ale przede wszystkim poświęcić wiele czasu na naukę tego zawodu. Inną kluczową kompetencją są wysoko rozwinięte zdolności interpersonalne. Bez nich nie ma sensu próbować mierzyć się z content marketingiem. Bo to nie tylko praca na narzędziach, ale przede wszystkim z ludźmi.
———————————————————–
Aneta Jóźwiak
Content manager w KERRIS group, odpowiada za portal Edutorial.pl
Jak zostałaś Content Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Dawno, dawno temu, moja nauczycielka w liceum stwierdziła, że ciekawie piszę i zadawała mi dodatkowe prace pisemne, abym się rozwijała. Później, w czasie studiów zaangażowałam się w współtworzenie portalu o kulturze alternatywnej. Zdobyte doświadczenie pomogło mi w otrzymaniu pracy w tygodniku ekonomicznym, gdzie rozwijałam siebie i tytuł przez trzy lata. Po czym znajomy polecił mnie w firmie, dla której obecnie pracuję. W między czasie pisałam teksty dla magazynów i portali – wszystko w ramach moich zainteresowań i pasji.
Co należy do obowiązków Content Managera?
Do moich obowiązków należy koordynowanie rozwoju portali content marketingowych. Jak wygląda to w praktyce? Piszę, redaguję, publikuję, weryfikuję wyniki, współpracuje z grafikami, programistami, specami od seo, PR-u, copywriterami. Kontaktuje się z autorami, czytelnikami, reklamodawcami. Można powiedzieć, że portal contentowy to żywy organizm, który rozwija i zmienia się każdego dnia wraz z nową publikacją, nowym komentarzem i nowym czytelnikiem. Dlatego praca na tym stanowisku wymaga dużego zaangażowania.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Dobry content manager to człowiek orkiestra, potrafiący odnaleźć się w każdym temacie i w każdej sytuacji. Niezwykle ważna jest organizacja, umiejętność jednoczesnego działania na kilku obszarach. Zawód content managera łączy w sobie kilka funkcji – od dziennikarza, redaktora, korektora po marketingowca czy social media ninja. Ponadto dzięki współpracy z innymi osobami w agencji – grafikami, programistami – zbiera wszystko w całość i tworzy całość. Poza tym podstawą jest umiejętność pracy z tekstem, oraz znajomość systemów CMS.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Content Managera?
Możliwość rozwoju i wgłębiania się w nowe interesujące tematy publikacji.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Minus to siedzenie przy komputerze, od którego po ośmiu godzinach mogą boleć oczy. Plusy to możliwość współtworzenia z satysfakcją projektów, które są doceniane przez czytelników, reklamodawców i algorytm Googla.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
W zależności od kompetencji, jakości i efektywności pracy, czyli jak w większości zawodów.
Gdzie szukać pracy jako Content Manager?
Jeśli chciałbyś pisać, rób to. Pisz o swoich pasjach i tym, co Cie interesuje. Załóż swojego bloga i pokaż światu, co masz do powiedzenia. Jeśli chciałbyś pisać dla kogoś – odezwij się do niego i porozmawiajcie o współpracy. Jeśli marzy Ci się kariera w agencji content marketingowej – szukaj na ich stronach informacji o aktualnych ofertach lub sam zaproponuj swoje umiejętności!
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Content Managerami?
Polecam bycie ciekawym świata. Otwarta głowy nie tylko nas rozwija, ale też ułatwia podejmowanie i realizowanie codziennych wyzwań. Zachęcam do pożerania niezliczonej ilości książek, magazynów i artykułów w internecie, dzięki czemu dostarczamy rozrywki naszym neuronom, a ponadto rozwijamy swój warsztat.
———————————————————–
Aldona Wijasińska
Content Manager, contentstream
Jak zostałaś Content Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Zaczynałam w innej branży, byłam redaktorką w portalach internetowych. Doświadczenie tam zdobyte okazało się bardzo przydatne – o ile nie wręcz niezbędne – w mojej obecnej pracy. Po godzinach dorabiałam jako copywriterka i w ten sposób trafiłam do firmy, która jako jedna z pierwszych w Polsce zaczęła sprzedawać content marketing. Początkowo zostałam zatrudniona do opracowywania tematyki portalu, który był jednym z projektów firmy, ale szybko okazało się, że jest potrzebna osoba, która będzie dbała o jakość tekstów pisanych przez zespół copywriterów do pierwszych kampanii content marketingowych. Budowaliśmy wszystko praktycznie od zera; w Polsce nie było wtedy firmy, której workflow moglibyśmy podpatrzeć. 😉
Karierę zaczyna się oczywiście od stanowiska Juniora. Content Manager ma bardziej samodzielne stanowisko, może już sam zlecać tworzenie treści podwykonawcom i jest odpowiedzialny za to, by przekazać im właściwe wytyczne i dostarczyć content accountowi w takiej formie, która jest zgodna zarówno z wymaganiami klienta, jak i zasadami content marketingu. Senior Content Manager zwykle zarządza swoim zespołem. Najwyższe stanowisko to Chief Content Officer – taki odpowiednik redaktora naczelnego w gazecie. Jego bezpośrednim przełożonym jest prezes; jego obowiązki polegają na optymalizowaniu pracy działu contentu i wdrażaniu nowych rozwiązań, które uatrakcyjnią ofertę firmy.
Co należy do obowiązków Content Managera?
Tak jak wspominałam wyżej, content manager pracujący w agencji odpowiada za dostarczenie treści, które będą zgodne z wytycznymi klienta i zasadami content marketingu. Jeśli treści mają zostać opublikowane na zewnątrz (tj. nie są tworzone do wykorzystania przez klienta na jego np. blogu czy stronie firmowej), content manager musi dostosować je również do wymagań wydawcy. Często do jego obowiązków należy również opracowywanie koncepcji/strategii całej kampanii. Powinien również dbać o powiększanie zespołu copywriterów i szukać autorów, którzy stworzą merytoryczne treści wysokiej jakości.
Definicja content managera nie jest jeszcze w Polsce usystematyzowana. W ogłoszeniach o pracę content managerem często określana jest osoba, która będzie np. prowadziła bloga firmy albo nawet tylko fanpage na Facebooku.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Dobry content manager musi mieć dużą wiedzę ogólną – w swojej pracy będzie miał do czynienia z treściami na dosłownie każdy temat. Nie ma osoby, która jest ekspertem od wszystkiego, ale content manager powinien być otwarty na wiedzę, świetnie poruszać się w sieci, tak by w razie potrzeby w ciągu godziny odkryć, jakie są kluczowe zagadnienia w dziedzinie, z której istnienia do tej pory nie zdawał sobie sprawy. Powinien przede wszystkim MYŚLEĆ – w trakcie briefowania twórców treści trzeba czasem stać się na chwilę 60-letnią panią z małego miasta, czasem nastolatkiem, a czasem prezesem korporacji. Z mojego doświadczenia wynika, że na tym stanowisku najlepiej sprawdzają się osoby z wykształceniem humanistycznym.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Content Managera?
Chyba właśnie ta nieprzewidywalność. Jednego dnia pracujesz nad strategią dla jednej z największych technologicznych korporacji na świecie, a następnego dla rodzinnej firmy sprzedającej kominki. Dzięki tej różnorodności mam wrażenie, ze rozwijam się nie tylko zawodowo.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Najtrudniejsza jest z całą pewnością praca z contentem, czyli artykułami, wideo, grafikami, e-bookami itd. Ocena jakości takich treści jest siłą rzeczy najczęściej bardzo subiektywna. Czasem, mimo dokładnego briefingu, okazuje się, że treści wciąż nie odpowiadają klientowi – bo, przykładowo, lubi czytać artykuły pisane innym stylem. Wtedy naszym zadaniem jest tak je dopasować, by były zgodne z wyobrażeniem klienta i by wciąż spełniały szereg wytycznych.
Trudnym zadaniem jest też właśnie takie przygotowanie treści, by spełniały wszystkie wytyczne, nie tylko wymagania klienta. Muszą być także dopasowane do miejsca, w którym zostaną zamieszczone i do grupy docelowej. Powinny być interesujące i angażować odbiorcę… Można by tak wymieniać w nieskończoność. A wszystko pod ogromną presją czasu. Pogodzenie tych wszystkich wymagań to czasami naprawdę niebagatelne wyzwanie.
Poza zaletami, które wymieniłam wyżej, bardzo ważne dla mnie jest to, że praca nie jest schematyczna. Nie muszę przez osiem godzin dziennie ślęczeć nad tabelkami w Excelu, analizować nudnych danych.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Wydaje mi się, że obecnie doświadczony content manager może wynegocjować bardzo przyzwoitą stawkę, ponieważ takich osób nie ma jeszcze w Polsce zbyt wiele.
Gdzie szukać pracy jako Content Manager?
Najlepiej oczywiście w agencjach marketingowych, reklamowych, domach mediowych.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Content Managerami?
Moim zdaniem najważniejsze w pracy content managera jest niezamykanie się w świecie marketingu. Trzeba oczywiście mieć dużą wiedzę na jego temat, ale nie można myśleć jak typowy marketingowiec – od tego jest dział sprzedaży. Przede wszystkim trzeba interesować się światem.
———————————————————–
Kamil Pawłowski
Senior Content Creative w VML Poland
Jak zostałeś Content Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Jako młody pasjonat mediów społecznościowych zacząłem swoją przygodę z branżą reklamową w agencji TBWA/TEQUILA na stanowisku Social Media Specialist. Stanowisko – mimo, że nie ma w nazwie słowa „content” – opierało się na tworzeniu dedykowanych markom treści w mediach społecznościowych. Po niespełna dwóch latach pracy na tym stanowisku trafiłem do VML Poland, gdzie na początku pracowałem jako Content Creative, a obecnie jako Senior Content Creative. Podejrzewam, że szczeble kariery na tym stanowisku nie mają sztywnej struktury, obowiązującej w każdej agencji, lecz zależą od modelu i struktury, jakie przyjmuje dana firma. Z moich obserwacji wynika, że najniższymi stanowiskami są te odpowiedzialne wyłącznie za moderację kanałów social media, następne są stanowiska odpowiedzialne za tworzenie contentu, a później stanowiska heada zespołu contentów.
Co należy do obowiązków Content Managera?
Odpowiadając na to pytanie należy zdawać sobie sprawę z tego, że stanowisko Content Managera/Content Creative/Content Cokolwiek wyewoluowało w prostej linii ze stanowisk mających w swojej nazwie Social Media. W związku z tym podstawowym obowiązkiem „contenta” należy tworzenie treści dedykowanych do mediów społecznościowych. Content Manager odpowiedzialny jest za koncepcje wpisów na różne kanały w mediach społecznościowych, które następnie przy współpracy z grafikiem przekształcane są w gotowe posty, które Content Manager publikuje na Facebooku/Twitterze/Instagramie/innych kanałach social media. Jeśli Content Manager jest dobry i szuka czegoś więcej niż „trzaskanie pościków” na pewno to znajdzie. To dobre stanowisko na rozpoczęcie swojej przygody z szeroko pojętą kreacją.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Nie chcę rzucać komunałów w stylu „najważniejsza jest kreatywność” (chociaż jest ona rzeczywiście bardzo ważna). Uważam, że ważną umiejętnością jest posiadanie otwartego umysłu, żeby pracując na kilku klientach z zupełnie różnych branż umieć „przełączać się” między jednym a drugim relatywnie szybko. Równie istotna jest umiejętność pracowania w zespole i dogadywania się z ludźmi. Content Manager – przynajmniej tam, gdzie pracuję – formalnie należy do działu kreacji, natomiast w praktyce wymaga się od niego także wiedzy strategicznej, a w zależności od struktury i zakresu obowiązku, które piastuje w danej agencji także umiejętności z zakresu client service. Powiedziałbym, że Content Manager z prawdziwego zdarzenia stanowi pewnego rodzaju firmę w firmie.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Content Managera?
Mnogość branż, z którymi się stykam. W swojej karierze pracowałem już na markach z branży farmaceutycznej, alkoholowej, telewizyjnej i wielu innych. Na tym stanowisku nie sposób się nudzić. Poza tym dobry Content Manager zostanie zauważony i doceniony co może zaowocować tym, że z czasem zacznie być zapraszany na briefingi i zajmie się copywriterską pracą kreatywną, wykraczającą poza obowiązki Content Managera.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Trudnością dla wielu może okazać się konieczność płynnego „przełączania się” między klientami. Nie oszukujmy się, mało kto obsługuje tylko jednego klienta, zazwyczaj Content Manager pracuje na od trzech do pięciu klientów i niekiedy ciężko jest płynnie przejść ze świata batonów czekoladowych do świata kaszki dla dzieci, a zaraz potem wskoczyć na tematy związane z wódką. Ale jak już wspomniałem wcześniej można uznać to za plus takiej pracy. Nieustanna praca dla różnych klientów jest ciekawa i na pewno rozwija. Praca Content Managera pozwala też „liznąć” trochę kreacji, trochę strategii, a niekiedy też trochę client service’u, dzięki czemu możemy sprawdzić, w której z tych dziedzin czujemy się najlepiej i zdecydować o dalszych szczeblach własnego rozwoju zawodowego.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Uważam, że szanujący swoją pracę i świadomy swojej wartości Content Manager nie powinien zarabiać mniej niż trzy tysiące złotych netto miesięcznie.
Gdzie szukać pracy jako Content Manager?
Albo w agencjach reklamowych, które mocno stawiają na digital, bądź rozbudowują swoją strukturę właśnie o ten dział, albo w korporacjach, które nie korzystając z partnerstwa z agencjami, wewnętrznie starają się rozpracowywać działkę contentową.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Content Managerami?
Keep it simple.
Pierwszą część artykułu przeczytasz tu>