fot. unsplash.com
Zobacz również
1. Kamil Gajdek, Senior event specialist, x-kom
2. Michał Węgrzyn, Właściciel/Dyrektor Eventów, Nord Events
3. Piotr Wiater, Prezes Active Show
4. Sylwia Kaczmarek, Senior Event Manager, PowerEvents
5. Marcin Śliwiński, Event Manager, Walk Events
6. Anna Latoś, Senior event manager, Imagine Nation
7. Anna Tywonek, Project Manager Berm Creative Production Group
Pierwszą część artykułu przeczytasz tu >
Drugą część artykułu przeczytasz tu >
Trzecią część artykułu przeczytasz tu >
Zobacz pozostałe odcinki cyklu Kariera w marketingu>
Kamil Gajdek #NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Senior event specialist, x-kom
Jak zostałeś event managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Trzynaście lat temu jako student dorabiałem przy organizacji eventów. Pracowałem jako obsługa techniczna – noszenie „case’ów”, układanie kabli, zbijanie krat itd. To właśnie wtedy zdobyłem bardzo przydatną w branży wiedzę. Dodatkowo uświadomiłem sobie, że doba nie kończy się o 24:00, a brak snu i stres są nieodzownymi elementami tej profesji. Z pracy dorywczej, organizacja eventów powoli przerodziła się w pasję i pracę stałą, a wraz ze zdobywanym doświadczeniem pojawiły się nowe obowiązki i większa odpowiedzialność.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Ciekawym doświadczeniem była dla mnie praca dla Fiesta Consulting – hiszpańskiej agencji, w której tworzyłem i realizowałem programy dla turystów na Majorce. Pozwoliła mi w pewnym stopniu zrozumieć oczekiwania bardzo różnych grup docelowych, dla których obecnie organizujemy wydarzenia.
Jak zostać eventowcem? Najlepiej zacząć od pomocy przy organizacji eventów, udać się na staż do agencji, czy nawet zostać wolontariuszem na festiwalu. W mojej opinii, aby poczuć się pewnie jako event manager trzeba zdobyć doświadczenie jako obsługa techniczna. Uczy to wytrwałości i pokory.
Co należy do obowiązków event managera?
Właściwie najlepiej można porównać je do ciągłej gry w Tetrisa. Dostajemy klocki, które musimy odpowiednio układać, obracać, żeby w określonym czasie stworzyły one spójną linię. Jeżeli wszystko uda się odpowiednio połączyć – sukces gwarantowany. Event manager, wbrew przekonaniom niektórych, większość czasu spędza przy excelu, umowach, wycenach, ustaleniach, prezentacjach, logistyce i planowaniu, niż na imprezie, która czasem jest tylko jednodniowym zwieńczeniem kilkumiesięcznej pracy przy kawie i notebooku.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Przede wszystkim osób kreatywnych, które potrafią wykazać się empatią wobec klienta, posiadają wyjątkową odporność na stres, a do tego są uporządkowane i skrupulatne. Ważne jest też zachowanie zimnej krwi w sytuacjach kryzysowych.
Idealny opis kandydata na męża lub żonę, prawda?
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy event managera?
Kilka elementów. W moim przypadku uzależnienie od adrenaliny bierze górę. Uwielbiam moment tuż przed realizacją i oczekiwanie na start. Myślę, że można to porównać do odczuć reżysera na premierze swojego dzieła (chociaż my jesteśmy anonimowi dla odbiorców). Gdy rozpoczyna się event, zawsze obserwuję reakcje widzów i uczestników. Stoję z boku (jeśli nie gaszę pożarów) i najpiękniejszym momentem jest rozmowa uczestników, z której wynika, że moja praca nie poszła na marne. Dużym atutem jest też brak rutyny. Każdy event to nowe wyzwanie. Nie wyobrażam sobie realizowania dwa razy tego samego scenariusza. Zawsze staram się stworzyć coś nowego, tak by uniknąć kopii poprzedniego eventu.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Największym minusem jest notoryczny brak czasu prywatnego i konieczność bycia dostępnym 24 godziny na dobę. Zależy to też od sytuacji życiowej. W moim przypadku musiałem przygotować partnerkę na to, że weekendy raczej nie są związane z obiadami u teściów, ani z romantycznym spędzaniem czasu razem. Event manager żyje cyklem eventowym – najbliższa realizacja jest z nami non stop, nieważne czy już zamknęliśmy notebooka, czy idziemy spać. Potem event się kończy, a my już w głowie mamy kolejne i tak w nieskończoność.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Takie informacje można znaleźć np. tu: sar.org.pl/aktualnosci/wynagrodzenia-w-branzy-komunikacji-marketingowej-226 😉
Jednak musimy wziąć pod uwagę kilka czynników, inne zarobki są oczywiście w renomowanych agencjach w Warszawie, a inne w mniejszych miastach.
Dochodzi również system prowizyjny oraz kwestia czy pracujemy w agencji, czy na przykład w korporacji, która ma własną komórkę eventową, będącą częścią działu marketingu. Z pewnością mogę jednak powiedzieć, że nikt nie decyduje się na pracę jako event manager wyłącznie ze względu na korzyści finansowe.
Gdzie szukać pracy jako event manager?
Na początku dobrze jest rozejrzeć się za stażem, który pozwoli zdobyć pierwsze doświadczenie. Mając portfolio, warto skontaktować się z kilkoma agencjami. Rynek jest bardzo dynamiczny i nigdy nie wiadomo, kiedy otrzymamy nową propozycję.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać event managerami?
Jest to bardzo specyficzna dziedzina. Warto jej spróbować, żeby się przekonać czy to tylko zauroczenie, czy miłość na całe życie.
Na pewno to nie jest praca dla „szarych myszek”. Pokora, wytrwałość, opanowanie, skrupulatność, odwaga, empatia, kreatywność, odporność na stres – a zresztą… spróbuj i przekonaj się sam. Są momenty, w których masz dość, ale są też takie, których nie da się oddać słowami i porównać do niczego innego.
———————————————————–
Michał Węgrzyn
Właściciel/Dyrektor Eventów, Nord Events
Jak zostałeś event managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Od dziecka fascynowały mnie eventy, miałem świadomość, że efekt, który widzimy to suma niezwykłej pracy wielu osób. Dopiero później przekonałem się jak wymagająca, odpowiedzialna i jednocześnie dalej niezwykła jest praca organizatorów wydarzeń. Zaczynałem od dorywczej pracy przy obsłudze technicznej lokalnych wydarzeń, później koordynowałem kilka cykli szkoleń, w międzyczasie realizując gry i zabawy integracyjne oraz różnego rodzaju akcje promocyjne jako freelancer. Wspólnie ze znajomymi, zorganizowaliśmy pierwszą konferencję – było bardzo dużo pracy, ale i satysfakcji – spodobało mi się. Po kilku latach pracy w działach marketingu i eventów w różnych firmach powstało Nord Events. Szczeble kariery? W tej branży każdy ma swoją indywidualną drogę. Moim zdaniem warto jednak zacząć od obsługi technicznej i/lub animacji – zrozumienie elementarnych kwestii w ramach eventów czy integracji to podstawa, by móc je organizować.
Co należy do obowiązków event managera?
Wszystko. Wszystko co mieści się w zakresie pojęcia „organizacja wydarzenia”. Event Manager to osoba uniwersalna, która powinna sprostać niemal każdemu zadaniu w zakresie eventu, od koncepcji przez wszystkie etapy przygotowania, montaż, koordynację wydarzenia, demontaż, aż po rozliczenie i utrzymanie kontaktów z klientami.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Osobę, która jest otwarta – na wiedzę, doświadczenia, nowe kontakty. Osobę, która nie boi się wyzwań. Kluczowa jest samodzielność, odpowiedzialność, umiejętności analityczne, zdolność logicznego myślenia, komunikatywność i kreatywność. Kandydat do pracy na tym stanowisku powinien mieć bardzo rozległą wiedzę ogólną i doskonałe umiejętności organizacyjne.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy event managera?
To, że tworzymy coś niesamowitego – kreujemy momenty, które ludzie pamiętają przez wiele lat, chwile, które tworzą historię – to jest fascynujące, że jesteśmy odpowiedzialni, za wspomnienia i kontakt bezpośredni marek z ich odbiorcami.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Trudnością jest brak możliwości klonowania, teleportacji, zatrzymywania czasu i funkcjonowania w kilku równoległych wymiarach jednocześnie – to zdecydowanie ułatwiłoby nasze życie. Pozytywny aspekt tej pracy to wiele wspaniałych, ciągle nowych doświadczeń, adrenalina i niekończąca się przygoda.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
W zależności od doświadczenia, zakresu odpowiedzialności i skomplikowania powierzanych realizacji wynagrodzenie podstawowe wraz z premiami oscyluje od kilku do kilkunastu tysięcy złotych.
Gdzie szukać pracy jako event manager?
W agencjach eventowych/marketingowych, hotelach, obiektach eventowych oraz firmach, które mają rozbudowane działy marketingu.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać event managerami?
Żeby zastanowiły się dwa razy czy to praca dla nich. Często młodzi ludzie wyobrażają sobie pracę Event Managera jako sielankę, nie zdając sobie sprawy, jak wymagający jest to zawód. Nie pamiętam, kto opublikował jakiś czas temu listę najbardziej stresujących zawodów na świecie (bodaj jakaś Amerykańska Gazeta). Pośród pierwszej dwudziestki na tej liście znalazł się tylko jeden zawód cywilny i to w pierwszej piątce – Event Manager, pozostałe dziewiętnaście profesji na początku zestawienia to służby mundurowe, agenci służb specjalnych i tym podobne zawody o wysokim stopniu ryzyka zagrożenia lub utraty życia – to powinno dać do myślenia kandydatom na Event Managera. Tym, którzy wybiorą ten zawód, powiem: odwagi! Człowiek może więcej niż jesteśmy w stanie sobie wyobrazić.
———————————————————–
Piotr Wiater
Prezes Active Show
Jak zostałeś event managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Wszystko zaczęło się od muzyki. 11 lat za konsolą dało mi możliwość wejścia do świata imprez. Obserwując wydarzenia, na których miałem przyjemność grać, dostrzegłem spory potencjał w organizacji eventów. Odchodząc od zawodu DJ’a chciałem pozostać w branży. Stanąłem po drugiej stronie sceny, właśnie na stanowisku event managera w klubach muzycznych, z którymi byłem związany od lat. Moja chęć rozwoju w tym temacie zaowocowała otwarciem własnej agencji eventowej, która już w szerszym pojęciu zajmuje się organizacją ciekawych wydarzeń dla firm, gmin czy urzędów.
Co należy do obowiązków event managera?
W pierwszej kolejności rozwój i budowa solidnej bazy kontaktów. Żeby zorganizować wydarzenie pełne emocji, dobrze jest mieć rozeznanie, jakie atrakcje mogą je urozmaicać, dlatego ważnym aspektem jest śledzenie trendów w branży. Podstawą jest również dobra organizacja i umiejętne zarządzanie czasem. Całe przeprowadzenie danego eventu – od kreatywnej koncepcji po realizację, spoczywa na barkach event managera. To on jest odpowiedzialny za sprzęt, oprawę i atrakcje, dlatego tak ważne jest, aby był dokładny i mógł pochwalić się podzielną uwagą.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Osoba, która ubiega się o stanowisko event managera powinna być odporna na stres, dobrze zorganizowana, charyzmatyczna. Musi być dobrym negocjatorem i asertywnym zarządcą, aby wydarzenia były przygotowywane z najwyższą starannością w wyznaczonym terminie. Ważne jest, aby miała „wyczucie smaku” i odpowiednio dobierała oprawę pod rangę wydarzenia. Bez dwóch zdań, powinna być wizjonerem, który umie w rzeczywisty sposób przekładać swoje wizje na realne działania.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy event managera?
Branża eventowa jest bardzo rozwojowa. Ciągle zmieniające się trendy i nowoczesne technologie sprawiają, że praca event managera jest dynamiczna i intrygująca. Ponieważ skupia się na kontakcie z ludźmi, jest również bardzo kreatywna. Daje możliwość poznawania wielu ciekawych osobowości. Dzięki pracy na tym stanowisku dostajemy również możliwość podróżowania w szerszym bądź węższym zakresie, ale na pewno nie jest to praca, w której na długo zasiądziemy za biurkiem.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Minusem na pewno jest bardzo duży stres, spowodowany często krótkimi terminami na realizację, brakiem dostępności poszczególnych podwykonawców czy napływem ogromu informacji w danym momencie. Kolejny minus to brak normowanych godzin pracy. Telefon powinien być włączony 24/7, co często wiąże się z długimi, służbowymi rozmowami.
Plusy, które rekompensują niedogodności to: rozwój, możliwość nawiązania ciekawych kontaktów, poznania nowych technologii i satysfakcja z osiągnięcia założonych celów. Udany event, który pozostanie na długo w pamięci uczestników jest bardzo budujący.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Zarobki nie są małe, jeśli odpowiednio przykładamy się do organizacji danych wydarzeń. Oczywiście im więcej eventów, tym lepsze pieniądze, ale prowizje potrafią być miłym zaskoczeniem. Wszystko zależy od rangi wydarzenia, które organizujemy. Im większa odpowiedzialność tym – lepsze wynagrodzenie.
Gdzie szukać pracy jako event manager?
Stanowisko event managera najczęściej poszukiwane jest w agencjach eventowych czy agencjach 360. Takie rekrutacje prowadzą również ośrodki kultury, urzędy miast czy gmin, kluby muzyczne i duże obiekty wypoczynkowe. Na początku dobrze jest zacząć od agencji, nawet w formie stażu. Dzięki temu można zdobyć sporą dawkę wiedzy praktycznej, która przyda się na stanowisku event managera w każdej branży.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać event managerami?
Być wytrwałym. Nie można dać się zwariować – jest to stanowisko bardzo czasochłonne, często kradnie nasz czas prywatny. Prawda jest taka, że wszystko da się pogodzić, trzeba tylko konsekwentnie stawiać swoje granice i wytrwale dążyć do postawionych sobie celów.
———————————————————–
Sylwia Kaczmarek
Senior Event Manager, PowerEvents
Jak zostałaś event managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Event manager nie ma wytyczonej ścieżki kariery, a w szczególności na samym jej starcie. Nie kształcimy się na uczelniach w tym kierunku, nie mamy standardowych praktyk w firmach itp. Sądzę, że każdy z nas ma zupełnie inny i niekiedy niespodziewany początek w tej branży.
Moja historia, choć wtedy jeszcze o tym nie wiedziałam, zaczęła się już w liceum, gdy jako ochotnik zorganizowałam 2-dniowy wyjazd objazdowy dla 30 uczniów na trasie Wrocław-Kraków-Wieliczka- Oświęcim-Wrocław, a niedługo potem stwierdziłam, że wśród naszych licealistów przydałaby się akcja oddawania krwi i tak moja organizacyjna machina niespodziewanie ruszyła.
Na studiach ilość zrealizowanych przeze mnie projektów (sportowych, wyjazdowych, szkoleniowych, itp.) okazała się zdecydowanie większa od ilości egzaminów, jakie były na uczelni. Później to już tylko szukanie nowych możliwości współpracy przy eventach: praca przy Survival Race, wolontariat, a następnie z Alter Art przy OPEN’er Festival. Aż w końcu trafiłam tam, gdzie chyba prowadziło mnie powołanie – na stanowisko event managera do PowerEvents.
Co należy do obowiązków event managera?
Wszystko. 🙂 Jednego dnia jesteśmy project managerem zarządzającym grupą pracowników/dostawców, innego wyceniamy tak niewiarygodne rzeczy, że znajomi czasem mi nie dowierzają („przepraszam, czy udostępniają Państwo swojego tygrysa na eventy?”). Kolejnego dnia tworzymy budżety i rozliczamy wydarzenia. Do obowiązków event managera należy posiadanie otwartego umysłu i umiejętność czerpania oryginalnych pomysłów z otaczającego świata.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Nawiązując do ostatniej odpowiedzi – na tym stanowisku najlepiej sprawdzą się osoby, nieustannie chłonące wiedzę z różnych dziedzin, która przyda się także przy organizacji wydarzeń. Od aspektów technicznych i administracyjnych, po kontakt z klientem, a także na temat różnych kreatywnych rozwiązań w branży itp. Osobom bez doświadczenia będzie ciężko „wejść w buty” event managera – tego nie nauczymy się z książek czy wykładów. Wiedza, jaką zdobywamy wraz z doświadczeniem podczas realizacji projektów oraz reagowanie na nagłe sytuacje są najlepszą nauką. Daje nam ona także niezbędne know-how na temat tego, jak zapobiec pożarom przy kolejnych wydarzeniach.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy event managera?
To, jak bardzo nieprzewidywalna jest ta praca. Gdy przychodzę o 8:00 do biura ze swoim planem działania, jestem przygotowana na to, że w ciągu 1 minuty może on ulec zmianie o 180 stopni. Wystarczy, że zadzwoni klient z czymś „na już” i zamiast porządkować dokumentację, jadę na wizję lokalną, szukam podwykonawców do rzeczy niemożliwych lub kreatywnych pomysłów, które dla klienta będą stanowiły nie tylko efekt WOW, ale zdecydowanie coś jeszcze lepszego!
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Ciężko rozdzielić pracę na plusy i minusy. W mojej tabeli widnieją raczej większe lub mniejsze wyzwania, którym po prostu trzeba sprostać. Ale jak wiadomo, nie jest to praca dla każdego.
Jeśli przy szukaniu ofert kierujesz się przede wszystkim stałymi godzinami pracy, spokojnym wykonywaniem obowiązków i myślą o tym, kiedy będziesz mógł pójść na urlop – to nie jest zajęcie dla ciebie. Najpierw pasja, później reszta. 🙂
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Jest wiele składowych, które wpływają na kształtowanie zarobków – destynacja firmy, wielkość agencji i jej projektów, doświadczenie. Przedział kwotowy jest bardzo rozległy i jest zależny od powyższych aspektów, ciężko więc o jednoznaczną odpowiedź.
Gdzie szukać pracy jako event manager?
Ofert pracy jest mnóstwo – na portalach eventowych, fanpage’ach agencji itp. Nie sztuką jest jednak wysłanie CV. Branża eventowa jest jedną z najbardziej kreatywnych, a wyróżnienie się pośród tłumu, to jest to, co robimy na co dzień, więc warto to podkreślić już podczas pierwszego kontaktu. 🙂
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać event managerami?
Jedno słowo – wolontariat. Możliwości są ogromne, ponieważ przy większości projektów skierowanych dla dużej ilości osób wolontariusze są wręcz niezbędni. Odnosząc się do zdobywania doświadczenia, wolontariat jest najlepszą opcją na poznanie organizacji wydarzeń od kuchni. Na wolontariuszy czekają zadania praktycznie z każdego zakresu: administracji, działań operacyjnych, kontaktów z uczestnikami itd. Kolejnym plusem jest tu praca z ludźmi, którzy robią to wyłącznie z dobrych chęci i mają ten pozytywny flow.
———————————————————–
Marcin Śliwiński
Event Manager, Walk Events
Jak zostałeś event managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Kariera w eventach dla każdego zaczyna się trochę inaczej. Jedni zaczynają od małych wydarzeń, rozwijając swoje umiejętności w miarę kolejnych produkcji, inni trafiają od razu na duże wyzwania i projekty, które definiują ich w branży. Niemniej jednak kariera event managera zawsze kształtuje się podobnie – rozwój przychodzi w miarę kolejnych wyzwań projektowych, które zawsze niosą nowe doświadczenia i umiejętności – niezbadane tematy, coraz większe budżety i zespoły produkcyjne.
Moja ścieżka kariery kształtowała się z każdym kolejnym stawianym na niej krokiem. Studia ukończyłem na specjalizacji HR-owej, ale już na 4. roku wiedziałem, że marketing ma w sobie pewną magię, która mnie pociąga. Zacząłem od stażu marketingowego u lidera branży telekomunikacyjnej, a potem zajmowałem się patronatami medialnymi w telewizji. Tak rozpoczęło się moje obcowanie z branżą eventową i zdobywanie pierwszych sznytów. Jednak w eventach apetyt rośnie w miarę jedzenia. W trakcie realizacji działań dotyczących patronatów medialnych na różnego rodzaju eventach, chęć produkowania coraz większych wydarzeń i odciśnięcia swojego piętna w branży rosła i doprowadziła mnie do Walk Events. Tu zaczęły się naprawdę wyjątkowe projekty i prawdziwa praca eventowca.
Co należy do obowiązków event managera?
Krótko mówiąc – wszystko! Event manager niejednokrotnie zarządza projektami, które bardzo trudno ująć w proste schematy. Każda realizacja to nowe wyzwania i obszary wiedzy, które trzeba najpierw przyswoić, a potem oswoić. Wszystko to, by w krótkim czasie móc poruszać się po nich bez większych problemów i móc identyfikować potencjalne wyzwania lub trudności i rozwiązywać je zanim zagrożą produkcji.
Praca event managera to oczywiście także umiejętność prowadzenia projektu eventowego. Jest to cały proces – od strategii, kreacji eventu (niezbędny efekt WOW!), stworzenia kosztorysu, przez zarządzanie poszczególnymi etapami produkcji, aż po realizację działań podczas wydarzenia. Jest to także umiejętność zbudowania relacji z klientem i prowadzenia projektu wspólnie z nim, by osiągnąć sukces spełniający oczekiwania i KPI. Event manager powinien umieć zdobyć zaufanie klienta, który niejednokrotnie prowadzi projekt eventowy po raz pierwszy oraz chce mieć pewność, że jest on w dobrych rękach i może polegać na doświadczeniu lidera projektu.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Dobry eventowiec powinien sprawnie poruszać się w typowych zagadnieniach eventowych, takich jak: multimedia, scenografia, światło, dźwięk, catering, by móc nimi sprawnie zarządzać i mieć nad nimi kontrolę. Do tego dochodzi orientacja w przepisach prawa – umowy, kontrakty, ustawy, prawa autorskie, BHP, przepisy przeciwpożarowe – i umiejętność dostosowania projektu do przepisów, z którymi na co dzień nie ma się styczności – prawo międzynarodowe, rozliczenia zagraniczne.
Na tym stanowisku sprawdzają się osoby, które są odporne na stres (eventowiec to jeden z najbardziej stresogennych zawodów), a pod presją czasu są w stanie podejmować dobre decyzje i rozwiązywać trudne sytuacje, ponieważ czasem jedna nietrafna decyzja potrafi odbić się na całości misternie przygotowanej produkcji.
Event manager powinien swobodnie poruszać się w świecie współczesnych technologii i potrafić wykorzystać je do swoich celów. Klienci nieustannie poszukują nowych rozwiązań, które należy umiejętnie wpleść w strukturę eventu, dlatego ważna jest otwarta głowa i kreatywne podejście do każdej produkcji.
W prostych słowach – dobry eventowiec musi znać się na wszystkim, a jeżeli się na czymś nie zna, musi umieć bardzo szybko tę wiedzę uzupełnić, by móc jak najlepiej zrozumieć i odpowiedzieć na potrzeby klienta.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy event managera?
Interdyscyplinarność prowadzonych projektów, która wymusza ciągły rozwój. Dynamika branży nie pozwala stać w miejscu. Jest to ciągłe poszukiwanie i odkrywanie, nieustanna adrenalina, która sprawia, że ten zawód jest bardzo kuszący. Jest to także praca z wyjątkowymi ludźmi, zespołem, który napędza do działania i daje siłę do podejmowania nowych wyzwań.
Jakie są największe trudności/ minusy, a jakie plusy tej pracy?
W tej pracy nie ma trudności, są wyzwania! Wiele wyjazdów, długie godziny, nieprzekładalne terminy. Niewątpliwym plusem jest satysfakcja z dobrze wykonanej pracy i jej efektów, często wykraczających poza sam event.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Zarobki zależą od typu prowadzonych projektów, rodzaju i wielkości agencji, wygrywanych budżetów i oczywiście od umiejętności samego event managera oraz jego zdolności negocjacyjnych ;). Doświadczony eventowiec na etacie może zarabiać od 4.000 do 10.000 zł netto. W niektórych agencjach są również systemy prowizyjne, które dodatkowo potrafią osłodzić wypłatę.
Gdzie szukać pracy jako event manager?
Dla osób zaczynających karierę w branży polecam większe agencje o ugruntowanej pozycji rynkowej i stabilności finansowej, które pozwolą zdobyć pierwsze sznyty na stażu lub w roli koordynatora poszczególnych odcinków podczas eventu. Takie doświadczenia pozwalają obyć się z projektem eventowym i wykazać umiejętnościami, a najlepsi często zostają na dłużej.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać event managerami?
Śledzić trendy, interesować się technologiami, obserwować branżę, szukać nietypowych rozwiązań, a przede wszystkim zachować otwarty umysł i dziecięcą ciekawość świata. No i szukać stażu w eventach. To najlepszy sposób, by spróbować swoich sił, bo z całą pewnością nie jest to zawód dla każdego.
———————————————————–
Anna Latoś
Senior event manager, Imagine Nation
Jak zostałaś event managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Wsiąknęłam w eventy, bo… nie mogłam usiedzieć na miejscu. Z tego powodu w czasie studiów wciągnęłam się we współorganizowanie juwenaliów i… tak już zostało. Przez 10 lat pracowałam w kilku agencjach eventowych, w każdej z nich dostawałam szansę rozwoju i pewnie dlatego mi się nie znudziło. Dziś jestem senior event managerem w jednej z wiodących agencji eventowych w Polsce. A gdyby ktoś martwił się, że 10 lat to dość długa ścieżka kariery, to szybko przekona się, że w eventach czas biegnie dużo szybciej.
Co należy do obowiązków event managera?
Bycie skutecznym. Niezależnie od tego, co robi, event manager powinien wykonywać swoje obowiązki skutecznie. Czasem oznacza to negocjowanie z władzami miasta lub obiektu, a czasem tylko zadbanie o piorunująco szybką przesyłkę kurierską. I obiecując tę skuteczność, trzeba za nią wziąć odpowiedzialność.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Osoby komunikatywnej i elastycznej, która rozumie potrzeby klienta, potrafi się do nich dostosować i przekuć często nierealne oczekiwania zleceniodawcy w optymalne rozwiązania, które wytrzyma zarówno budżet projektu, jak i zaakceptują podwykonawcy. Warto pamiętać, że praca pod presją czasu i często w niestandardowych godzinach to właściwie norma. Ale zdecydowanie najważniejsza jest praktyka. Doświadczenie zdobyte w setkach realizacji i praca z wieloma markami i wieloma typami managerów. To nie tylko wymagający, ale też ciekawy aspekt pracy event managera.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy event managera?
Poczucie sprawczości, możliwość zarządzania zmianą, czy też – jak to czasem nazywamy – kontrolowanym chaosem. A w obliczu tych dwóch rzeczy zawsze pojawia się różnorodność zadań i nieco adrenaliny. No po prostu w tym zawodzie nie sposób się nudzić.
Jakie są największe minusy, a jakie plusy tej pracy?
Minusy to z pewnością zupełnie luźny czas pracy, który utrudnia życie w jego innych płaszczyznach. Irytujące bywają też zmiany – często już „finalnych” – decyzji w trakcie projektu. Dla event managera to jak zburzenie klocków budowli, która była już prawie na ukończeniu i w konsekwencji: chaos oraz dużo większy nakład pracy, którą przecież można by spożytkować efektywniej. Zalety – oprócz już wspomnianych – to możliwość pracy z ciekawymi ludźmi, ciągły samorozwój i wymagające sytuacje, które zmuszają do szukania kreatywnych rozwiązań. To trochę jak rozwiązywanie zagadek.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Wydaje mi się, że to zależy od wielu czynników – doświadczenia, realizowanych projektów czy wielkości firmy. Ale na pewno Ci, którzy są dobrymi event managerami, są doceniani. Tym bardziej, że dobry event manager z definicji potrafi skutecznie zabiegać o swoje interesy.
Gdzie szukać pracy jako event manager?
Nie wiem, mnie praca zawsze znajdowała sama. Ale to też może świadczyć, że popyt na event managerów jest większy niż ich podaż. Więc może po prostu wystarczy tylko spróbować tymi najpopularniejszymi kanałami? Pytać znajomych, czy śledzić ogłoszenia agencji eventowych lub po prostu wysłać im swoje CV.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać event managerami?
Wstać z miejsca i zacząć coś robić. Możesz zacząć od działalności w organizacji studenckiej, lokalnym domu kultury, wolontariatu na festiwalach muzycznych, filmowych i pewnie w wielu, wielu innych miejscach. Zaangażowanie to pierwszy krok do zdobycia doświadczenia. Doświadczenie to pierwszy krok do stania się świetnym event managerem.
———————————————————–
Anna Tywonek
Project Manager Berm Creative Production Group
Jak zostałaś event managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Początki mojej kariery nie wskazywały na to, że zawędruje do agencji eventowej. Pamiętam, jak widziałam się na stanowisku specjalisty w obszarze marketingu w dużej korporacji. Planowanie, budowanie przewag konkurencyjnych, kształtowanie doświadczenia klienta oraz komercjalizacja produktów to było coś, co mnie kręciło. Tuż po zakończeniu studiów o specjalizacji „zarządzanie zasobami ludzkimi” wybrałam się na menedżerskie studia ze specjalizacją marketing. Zawsze dobrze czułam się w organizacji czasu pracy, układaniu procesów w prowadzonych projektach i ścisłej współpracy z teamem. Z perspektywy czasu oraz na podstawie zdobytego doświadczenia wiem, że to właśnie zamiłowanie do złożonych projektów i pracy z ludźmi zaprowadziło mnie do miejsca, w którym obecnie się znajduję.
Szczeble kariery oczywiście zależą od wielkości agencji, a także wynikają z przyjętej struktury. W BERM Creative Production Group w dziale realizacji zaczynasz od junior event managera, który odpowiedzialny jest za wsparcie przy produkcji wydarzeń. Następnie możesz awansować na event managera, a później na project managera odpowiedzialnego za milionowe budżety i projekty o dużej złożoności. Ja przeszłam taką właśnie drogę.
Co należy do obowiązków event managera?
Pełniąc rolę event managera, na początku należy dogłębnie poznać klienta, jego potrzeby, sytuację rynkową, pozycjonowanie. Pierwszy etap powinien dostarczyć nam jak najwięcej informacji i wyznaczyć dalszy kierunek działań zespołu ds. koncepcji, którego event manager jest członkiem. Następnie ważnym etapem jest dobór strategii, narzędzi i osób/podwykonawców, jakich należy zaangażować w produkcję. Podczas przygotowań do realizacji event manager jest osobą odpowiedzialną za spięcie wszystkich ekip, zaplanowanie harmonogramów prac, tak aby całość postępowała sprawnie i bez zakłóceń. W trakcie eventu moim zadaniem jest dbanie o pozytywny wizerunek klienta. Na zakończenie pozostaje rozliczenie projektu i podtrzymanie obecnej relacji ze zleceniodawcą, z myślą o kolejnych wspólnych projektach.
Ścieżka produkcji eventów pod kątem procesowym jest bardzo podobna przy każdym wydarzeniu, dlatego też należy pamiętać, aby nie popaść w rutynę i nie działać z automatu. Uważam, że z każdego projektu należy wyciągać wnioski i naukę tak, aby poszerzać swój horyzont, zauważać więcej, wyprzedzać klienta o kilka kroków i jednocześnie dbać, aby partycypował w produkcji. Kluczowa jest tu komunikacja i zapewnienie, że kontrolujesz pracę twojego zespołu. Twój spokój i kontrola nad realizacją przekłada się także na spokój klienta. To rzecz kluczowa na drodze do obopólnej satysfakcji.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Dobry event manager to osoba przede wszystkim zorganizowana, potrafiąca poskładać wiele elementów w jedną całość. Do kluczowych kompetencji miękkich zaliczyłabym: komunikatywność, kreatywność, umiejętność słuchania, zarządzanie czasem, a także zdolność do pracy w szumie informacyjnym. Wśród twardych kompetencji wymieniłabym doświadczenie zbierane na niższych szczeblach kariery, a właściwie umiejętne korzystanie z niego.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy event managera?
Nowe wyzwania, dynamizm i różnorodność projektów. Osobiście lubię jak dzieje się dużo i szybko. Świat eventów otwiera nam drzwi do miejsc, gdzie na co dzień nie ma wstępu. Backstage, praca z artystami, zawrotne tempo i nieoczekiwane zwroty akcji – to wszystko potrafi zmęczyć, ale też dać pozytywny zastrzyk adrenaliny, która uzależnia.
Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?
To zależy, jak do tego podchodzimy i jaka jest nasza życiowa sytuacja. Osobiście trudności wolę postrzegać jako wyzwania – łatwiej wtedy się z nimi mierzyć. Trzeba jednak przyznać, że praca event managera często wykracza poza przyjęty, ośmiogodzinny system. Nocne montaże, praca w weekendy i częste wyjazdy dla niektórych mogą stanowić problem. Do plusów zaliczyłabym możliwość poznawania miejsc, ludzi oraz ogromną satysfakcję, jaką daje efekt końcowy.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
To zależy od wielkości agencji. Zazwyczaj zarobki osób na tym stanowisku podzielone są na wynagrodzenie stałe oraz prowizje od prowadzonych projektów, uzależnione od ich wielkości. Aby poznać stawki w branży, warto śledzić poziomy przeciętnych płac w raportach wydawanych przez Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR. Z tegorocznego raportu wynika, że zarobki w branży kształtują się w granicach 3 000 – 10 000 netto.
Gdzie szukać pracy jako event manager?
Myśląc o zawodzie event managera, każdy kieruje wzroku ku agencjom eventowym. Uważam, że to dobry wybór, szczególnie dla osób, które chcą dopiero rozpocząć swoją przygodę z eventami i tym samym pozyskać doświadczenie. Dla osób, które szukają zmiany, a wcześniej zetknęły się z branżą, otwarte są również drzwi do działów eventów w korporacjach.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać event managerami?
Warto otworzyć się na branżę, śledzić nowinki, nawiązywać kontakty i budować trwałe relacje. Dla osób, które rozpoczynają pracę jako junior event manager początki mogą być trudne – nie można się zniechęcać i poddawać. Jestem przekonana, że zaangażowanie i efekty pracy po stokroć wynagrodzą wysiłki.