Zawód: Event manager (Kariera w marketingu) (cz. 2)

Zawód: Event manager (Kariera w marketingu) (cz. 2)
Kim jest event manager? Jakie umiejętności powinien posiadać i co należy do jego obowiązków? Jak wyglądają zarobki na tym stanowisku? W naszym cyklu przybliżamy szczegóły i ciekawostki dotyczące konkretnych zawodów. Tym razem zajmiemy się stanowiskiem event managera.
O autorze
22 min czytania 2017-07-19

fot. unsplash.com

1. Paweł Haberka, General Manager, PowerEvents
2. Magda Kozicka, Production Director, Mea Group
3. Patrycja Rozwadowska, 180heartbeats + JUNG v MATT
4. Anna Endzelm, Event Manager, Digital Knowledge Village
5. Marta Tomaszewska, Senior event manager, Plej
6. Ewelina Maciesza, Senior Event Manager, Polymus
7. Dagmara Kochańska (Senior Event Manager) i Dagmara Bolin (Event Manager), endorfina events
8. Olga Skowrońska, Event Manager, Walk
Pierwszą część artykułu przeczytasz tu >
Trzecią część artykułu przeczytasz tu >
Zobacz pozostałe odcinki cyklu Kariera w marketingu>

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Paweł Haberka
General Manager, PowerEvents

Jak zostałeś event managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Skończyłem studia na Politechnice Wrocławskiej, ale swoją karierę związałem z pracą zawodową w korporacjach. W jednej z nich dostałem zadanie organizacji wydarzeń firmowych dla pracowników i klientów jednego z przedsiębiorstw. W związku z tym zaprosiłem do współpracy lokalną agencję eventową i do dziś pamiętam, jak profesjonalnie „wyłożyła się” przed eventem. Już w momencie montażu brudnych i dziurawych namiotów przez jej pracowników odesłaliśmy ją do domu. Na szczęście było to jeszcze przed samym wydarzeniem i mieliśmy czas przygotować coś na własną rękę. Pierwszej takiej „zawodowej akcji”, kiedy w ciągu zaledwie 5 godzin trzeba było znaleźć nowego dostawcę cateringu i halę namiotową, nie zapomnę nigdy. To była niezła szkoła życia i zawodu. Po dwóch latach pracy na samodzielnym stanowisku osobiście planowałem imprezy i dobierałem podwykonawców. Wreszcie jeden z klientów mojego ówczesnego pracodawcy poprosił go, abym to ja zorganizował event dla jego firmy. Za zgodą mojego prezesa tak się stało. I tak po jakimś czasie powstało PowerEvents.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Na początku było ciężko. Byłem event managerem, technikiem, prowadzącym, a czasem nawet DJ-em w jednej osobie. Po roku od rozpoczęcia działalności pod własną marką zaprosiłem do współpracy pierwszych managerów, a sam zająłem się kontaktami z potencjalnymi klientami. Obecnie odpowiadam za kreatywną część naszych produkcji.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Co należy do obowiązków event managera?

Event manager jest to człowiek orkiestra, znający się na każdym aspekcie swojej pracy. Czyli na logistyce, technice scenicznej, multimediach i cateringu. W PowerEvents event manager jest sam sobie sterem, żeglarzem i okrętem. Mamy własne wypracowane standardy – uniwersalne i najważniejsze w pracy z klientami, ale każdy z nas odpowiada jednak od początku do końca za dany projekt w zakresie własnych obowiązków. Pierwszy etap to spotkanie i analiza potrzeb, potem sformułowanie oferty, negocjacje i na końcu wielki finał, jakim jest przygotowanie samego wydarzenia. Nieodłącznym elementem pracy event managera jest też typowo papierkowa praca, którą nie każdy lubi.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności – miękkie i twarde – są potrzebne?

Na początku warto podkreślić, że nie jest to praca dla każdego. Wielu uważa, że naszym głównym zajęciem jest ciągłe imprezowanie. A tak naprawdę to nie mamy najmniejszej nawet ochoty uczestniczyć po sezonie w żadnych imprezach, nawet jako goście. Druga sprawa: jeżeli ktoś chce się związać z branżą eventową zawodowo, musi mieć na uwadze, że zdobycie podstawowej wiedzy o pracy w niej będzie wymagało kilku lat intensywnej obserwacji i nauki. Niezaprzeczalnie niezbędnymi i bardzo pomocnymi cechami charakteru osoby chcącej zostać event managerem są sumienność i dokładność, jak również komunikatywność, spostrzegawczość i wielozadaniowość. Sprawny event manager po prostu „przeskakuje” z tematu na temat w sekundę. Natomiast najmniej pożądaną z kolei cechą charakteru takiej osoby jest… uwielbienie dla snu. Osoba, która chce pracować jako event manager, a lubi sobie pospać do południa, raczej długo w eventach nie popracuje.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy event managera?

Brak monotonii i prędkość, z jaką się działa na co dzień. Każdemu event managerowi nie raz zdarzyły się takie momenty, gdy miał już dokładnie zaplanowany kolejny dzień pracy. I wtedy jeden telefon wywracał wszystko do góry nogami, a on sam z automatu zmieniał swoje priorytety. Bardzo ciekawe i miłe są jednak chwile, kiedy kilka miesięcy przygotowań, spotkań, rozmów i wizji staje się rzeczywistością. Kiedy na umówioną godzinę zjeżdżają wszyscy zamówieni podwykonawcy i zaczynają się prace montażowe. Późniejsze podziękowania i listy referencyjne od zadowolonego klienta dopełniają całokształtu.

Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?

Na minus przede wszystkim notoryczny brak czasu. W wysokim sezonie o 8-godzinnej pracy można zapomnieć. Osobiście negatywny również jest dla mnie brak zaufania ze strony zleceniodawców i poniekąd szacunku dla naszej pracy na początku współpracy. Z czasem każdy event manager tworzy swój własny „mikrokosmos” w kontaktach z klientami i rozumieją się bez słów, ale na to trzeba czasu i dobrych realizacji.

Natomiast na plus są z pewnością kreowanie i „ucieleśnianie” najbardziej dziwnych i nierealnych pomysłów. To, że nie ma tu ograniczeń, chyba że tylko budżetowych. Niesamowite są też te wyjątkowo szczere uściski dłoni w ramach feedbacków ze strony klienta po udanej realizacji. A podczas imprez plenerowych – widok zmęczonych dzieci po całym dniu szaleństwa na wielu atrakcjach.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Każdy zarabia tyle, ile jest wart.

Gdzie szukać pracy jako event manager?

Osobom bez doświadczenia polecam staże w agencjach zatrudniających min. 8 osób. Można w nich poznać ten szalony świat, a nie tylko segregować pocztę i parzyć kawę. Ważne, żeby podczas aplikowania wyróżnić się. Przesyłanie standardowych aplikacji bez tzw. elementu WOW nie zainteresuje potencjalnego pracodawcy. Już na etapie stworzenia CV można pokazać, że agencja ma do czynienia z kimś wyjątkowym. A przecież praca w eventach nie do końca jest dla ludzi „normalnych”. Dlatego warto też już na etapie edukacji wstąpić w szeregi różnych stowarzyszeń, które w ramach swojej działalności organizują mniejsze lub większe wydarzenia. Z kolei osoby z doświadczeniem same doskonale wiedzą, jak sobie poradzić na rynku, i im wskazówek dawać zwyczajnie nie trzeba.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać event managerami?

Wypracowanie w sobie odpowiedniej dozy cierpliwości i nastawienia na cel. Każdy chcący rozpocząć przygodę z profesjonalną organizacją wydarzeń musi być świadom, że wraz z tym zawodowym krokiem bardzo skurczy mu się przestrzeń życia prywatnego. Warto też mieć umiejętność szybkiego pakowania torby na niespodziewany wyjazd – bo czas w tym zawodzie jest na wagę złota. Jak więc widać, wymogów i ograniczeń jest sporo. Jednak gdy już się wejdzie w ten świat, to bardzo ciężko się z nim potem rozstać. Tych emocji i adrenaliny nie znajdzie się bowiem na żadnym innym stanowisku pracy.

———————————————————–

Magda Kozicka
Production Director, Mea Group

Jak zostałaś event managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Z eventami miałam kontakt od 16. roku życia, pracując jako ambasadorka różnych marek. Tak dostrzegła mnie moja pierwsza agencja. Na początku byłam koordynatorką hostess dla jednego z klientów, następnie zostałam przyjęta na stanowisko Project Managera w agencji, gdzie otrzymałam na dzień dobry swój pierwszy projekt do zrealizowania. To była dla mnie najlepsza i bardzo szybka lekcja robienia eventów.

Standardowo zaczyna się w branży eventowej od stanowiska Junior Project Managera, a następnie – w zależności od umiejętności danej osoby, ale również jej predyspozycji i zaangażowania – podejmuje ona nowe, coraz trudniejsze zadania, w tym zostaje się Producentem. Dobry Producent powinien mieć bardzo ważne w naszej pracy cechy, takie jak np. umiejętności przywódcze, być komunikatywny, otwarty na nowości, elastyczny, a także umieć właściwie reagować na sytuacje stresowe, których nie brakuje. Potem zostaje się Project Managerem. Wraz ze zdobytym podczas kolejnych realizacji doświadczeniem przychodzi czas na stanowisko Senior Project Managera. A następnie kolejny szczebel ścieżki zawodowej to Project Director, który zarządza całym zespołem produkcyjnym.

Co należy do obowiązków event managera?

Najkrótsza odpowiedź: wszystko. 🙂 Wiele zależy od struktury agencji. Są Producenci, którzy są równocześnie Kreatywnymi – tworzą koncepty eventu, budżetują, a następnie je prowadzą i realizują, cały czas odpowiadając też za kontakty z klientami. W niektórych agencjach – takich jak Mea Group – współpracują z Działem Kreacji przy tworzeniu oferty, kosztorysują, a potem realizują cały projekt wraz z Partnerami od techniki, scenografii, wybranych elementów oprawy wydarzenia, reżyserują i na końcu go rozliczają. Przy takim rozwiązaniu oczywiście także utrzymują stały kontakt z klientem.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Prawdziwy event manager musi być pasjonatem, bo nie jest to łatwa praca. Pasja, głód realizacyjny, chęć robienia niepowtarzalnych rzeczy jest bardzo ważna, pozwala zrekompensować nam te nieco ciemniejsze strony naszej pracy.

Jeśli chodzi o umiejętności, to moim zdaniem najważniejsze są:

  • zdolność zachowania zimnej krwi,
  • umiejętność przewidywania sytuacji kryzysowych i zarządzania nimi,
  • kreatywność, otwartość,
  • komunikatywność – pracujemy z ludźmi,
  • elastyczność,
  • umiejętność wywierania wpływu/przywództwo,
  • systematyczność,
  • umiejętność planowania sobie pracy,
  • dokładność, skrupulatność,
  • znajomość rozwiązań technologicznych, multimedialnych, scenograficznych, wszelkich nowinek,
  • umiejętność czytania i pisania ze zrozumieniem – oczywista oczywistość, ale nie zawsze tak jest 😉
  • znajomość kwestii prawnych,
  • wielozadaniowość,
  • umiejętność pracy w zespole,
  • otwartość na zmiany i szybkie reagowanie na nie,
  • umiejętność tworzenia relacji,
  • zdolności negocjacyjne,
  • umiejętność wyjścia ze strefy komfortu
  • pokora.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy event managera?

Za każdym razem robię coś nowego, niepowtarzalnego. Każde wydarzenie to inna historia. Stale czegoś nowego doświadczam, uczę się, rozwijam. Nigdy nie stoję w miejscu. Poznaje wspaniałych ludzi, widzę na własne oczy jak powstaje każdy element eventu, całe wydarzenie i mam na to – zarówno w trakcie pracy nad projektem, przygotowań, a potem także w reżyserce, w trakcie realizacji – ogromny wpływ. Ciekawe jest również obserwowanie uczestników, jak odbierają to, co wspólnie z klientem stworzyliśmy, jak doświadczają marki, jak reagują. A ich zaskoczenie, radość są dla mnie najważniejsze, bo wiem, że to co robię wywołuje prawdziwe emocje i że tworzę niepowtarzalne chwile. To jest dla mnie bezcenne.

A jeśli chodzi o samą realizację eventu, to w jej trakcie człowiek bardzo dobrze poznaje siebie, swoje słabości, umiejętności, reakcje. Jest to bardzo ciekawe zwłaszcza w retrospekcji, gdzie widzimy, jak nasz punkt wyjściowy się oddalił, jak bardzo musieliśmy opuścić naszą strefę komfortu.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Jeśli chodzi o minusy: sytuacja na rynku eventowym, brak solidarności branży, niedoszacowane budżety klientów – to czasami wpływa deprymująco, ale na szczęście plusów jest zdecydowanie więcej. Robię to, co kocham, mam możliwość ciągłego rozwoju, poznawania nowości, pracy z niesamowitymi ludźmi. Nasza praca wiąże się często z wyjazdami (bywa, że długimi), ale adrenalina sprawia, iż bez wątpienia chcę to nadal robić.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Różnie, w zależności od tego, w jakiej agencji się pracuje, jakie ma się doświadczenie, co się sobą reprezentuje jako event manager.

Gdzie szukać pracy jako event manager?

Warto w agencjach eventowych, w mediach społecznościowych, odwiedzać też portale z ofertami pracy.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać event managerami?

Trzeba pamiętać, że pokora w naszym zawodzie jest bardzo ważna. Rób to, co kochasz, a zostaniesz za to odpowiednio wynagrodzony. Nie bierz wszystkiego do siebie, słuchaj doświadczeń innych i czerp z tego. Pamiętaj, że odpowiedzialność za projekt to też odpowiedzialność za ludzi, klienta, który przez niepowodzenie projektu może np. stracić pracę. Słuchaj również swojego ciała, dbaj o nie – to właśnie między innymi nim pracujesz. W pracy musisz być perfekcyjny, ale w życiu mały chaos jest wskazany. I znajdź sobie odskocznie – coś wyłącznie dla Ciebie nawet na 1h dziennie. I nigdy nie idź na skróty i myśl, że jakoś to będzie – bo nie będzie. 😉

———————————————————–

Patrycja Rozwadowska
180heartbeats + JUNG v MATT

Jak zostałaś event managerem? Jak wyglądały szczeble kariery na tym stanowisku?

To był kompletny przypadek. Podczas studiów postawiono nam wymóg zrealizowania praktyk i, jak to zwykle bywa, pojawiła się koleżanka koleżanki pracująca w agencji eventowej. Gdy szłam na rozmowę kwalifikacyjną, moja wiedza o rynku wydarzeń była bardzo ogólna. Nie zdawałam sobie wtedy sprawy, że będzie to początek bardzo ważnego rozdziału w moim życiu. Staż był niesamowity. Pokazał mi, na czym polega praca zarówno kreatywnego, jak i producenta i zaraził przeogromną miłością do tego zawodu. Następnym krokiem był office manager. To stanowisko pozwoliło mi zobaczyć, z czym na co dzień mają do czynienia project managerowie. Z czasem brałam coraz większy udział w realizacji projektów, co zaowocowało kolejno posadami project assistanta oraz project executive’a, gdzie pod okiem starszych stażem kolegów prowadziłam już własne projekty. Następnie był event coordinator – autonomiczne stanowisko, które pozwoliło mi rozwinąć skrzydła pod kątem kreacji i nabrać doświadczenia w roli producenta. Obecnie, w zespole 180heartbeats + JUNG v MATT, kompleksowo realizuję projekty dla marek, które powierzają nam różnego rodzaju wydarzenia.

Patrząc na to wszystko z dystansu, można powiedzieć, że zostałam event managerem dzięki ludziom, jakich spotkałam na swojej drodze. To oni zauważyli we mnie potencjał i cierpliwie pokazywali mi tajniki tego zawodu.

Co należy do obowiązków event managera?

Ogarnięcie otaczającego chaosu. 😉 A poważnie, wszystko zależy od agencji, w której się pracuje oraz jej zasobów. Najczęściej jest to budowanie relacji z klientem, planowanie projektu, pilnowanie harmonogramu, odpowiednie rozdzielenie pracy, współpraca i negocjacje z podwykonawcami, czuwanie nad budżetem i jakością dostarczanych usług oraz zminimalizowanie ryzyka, że coś pójdzie nie tak.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

To stanowisko wymaga specyficznej mieszanki umiejętności miękkich i twardych. Istotne jest, aby project manager był osobą otwartą zarówno na potrzeby klienta, jak i swojego zespołu, bardzo jasno budował komunikaty i potrafił działać pod presją czasu. Nie mniej ważna jest dobra organizacja pracy (sobie i innym), skrupulatność, odpowiednie priorytetyzowanie zadań, zdolności analityczne i logika.

Niezbędne jest też opanowanie i kreatywność, szczególnie w sytuacja kryzysowych, aby nie przenosić niepotrzebnego stresu na zespół, a odpowiednio go zmotywować.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy event managera?

Każdy z etapów projektu ma w sobie coś pasjonującego. Poznawanie klienta, odpowiednie rozpoznanie jego potrzeb, tworzenie koncepcji kreatywnych, szukanie nowych rozwiązań, planowanie, logistyka, sama realizacja i patrzenie jak to, co wykluło się w Twojej głowie nabiera realnych kształtów. Wszystko to tworzy kombinacje, które są niewyobrażalnie pociągające, ale i uczące pokory.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Pewną trudnością może być obowiązek pogodzenia różnych punktów widzenia – zarówno wewnątrz zespołu, jak i na linii klient – agencja. Jednak, jeśli się uważnie słucha i korzysta z wcześniej zdobytego doświadczenia, nie stanowi to problemu, a wręcz dostarcza wiele satysfakcji.

Z pewnością nie jest to odpowiednia ścieżka kariery, dla osób, które cenią sobie pracę w ściśle ustalonych godzinach. Może to bardzo wyświechtane, ale event to żywy organizm i często trzeba reagować na bieżąco, niezależnie od dnia tygodnia i godziny, co może nie do końca współgrać z życiem prywatnym. Jednak przy moim nadmiarze energii częste wyjazdy, praca w weekendy czy w nocy są raczej wartością dodaną niż „minusem”.

Najbardziej w tym zawodzie cenię sobie różnorodność projektów i wyzwań. To właśnie dzięki nim pozostaję zmotywowana, nieustannie uczę się nowych rzeczy i przełamuję swoje bariery. Uwielbiam też poznawanie ludzi, którzy szczerze pasjonują się swoją pracą. To wielki plus, gdy znajdujesz się wśród osób chętnie dzielących się swoją wiedzą i które pomagają zrozumieć nawet najbardziej skomplikowane procesy i zagadnienia. To bardzo dopinguje do dalszego rozwoju.

Nie można też zapomnieć o tym, że myślenie projektowe i przewidywanie zagrożeń bardzo przydaje się w życiu prywatnym!

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Pomidor. 😉 Jest kilka czynników wpływających na kształtowanie się zarobków. Wielkość oraz specyfika agencji, doświadczenie, kompetencje, poziom skomplikowania projektu, zakres obowiązków.

Gdzie szukać pracy jako event manager?

Na samym początku polecam staż w agencji eventowej lub agencji reklamowej, która ma również kompetencje eventowe. To świetny sposób na sprawdzenie, czy jest to na pewno odpowiednia droga. Portale branżowe i media społecznościowe są kopalnią wiedzy na temat tego typu rekrutacji.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać event managerami?

Rad może być wiele, ale najważniejsze jest bycie wytrwałym i nieustanne doskonalenie swoich umiejętności. Jeśli jesteś przekonany, że to praca dla Ciebie, to próbuj aż do skutku. Nawet startując z najniższego pułapu, możesz znaleźć kogoś, od kogo będziesz mógł się uczyć i kto pokaże Ci, w jak wielu kierunkach można się rozwijać. Jeśli będziesz pracował wystarczająco ciężko i będziesz w tym dobry, inni z pewnością to zauważą.

———————————————————–

Anna Endzelm
Event Manager, Digital Knowledge Village

Jak zostałaś event managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Czysty przypadek, szczęście i zaangażowanie. Tak można określić moja drogę do event managera. Od wielu lat działając w organizacji pozarządowej, czułam się dobrze koordynując duże przedsięwzięcia. Samą drogę zawodową zaczęłam dość późno i można powiedzieć, że jeszcze wiele przede mną. Nigdy nie chciałam pracować za biurkiem, mieć przewidywalnej pracy. Lubię, jak dużo się dzieje, a każda realizacja przynosi nowe wyzwania. Praca event managera to duże pole do popisu dla kreatywności, elastyczności i podejmowania szybkich i dobrych decyzji.

Co należy do obowiązków event managera?

Nie istnieją chyba ściśle określone obowiązki event managera, oprócz jednej głównej roli – jest wszechwiedzący i wszechogarniający, oczywiście nie gloryfikując nikogo. 🙂 Na pewno jednym z głównych obowiązków jest spięcie i koordynacja wszystkich działań, podwykonawców i partnerów, które w danym momencie dotyczą projektu. Oczywiście nie zapominając o utrzymywaniu bardzo dobrych relacji z klientem w często bardzo trudnych sytuacjach w szczególności podczas realizacji wydarzenia, gdy atmosferę i ciśnienie podnoszą liczne opóźnienia czy zmiany, oczywiście nie od nas zależne. Indywidualizm projektów jest zbyt duży, aby można było stworzyć zamkniętą listę działań. My zwyczajnie jesteśmy, aby dopiąć wszystko na ostatni guzik pod presją ogromnego stresu i braku czasu.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Bystrych, o otwartych umysłach, z dużą łatwością w komunikacji na różnych poziomach zarówno z prezesem, jak i z monterem rusztowania. Dodatkowo powinni być kreatywni i bardzo odporni na stres, koniecznie multifuncyjni, elastyczni na ciągłe zmiany i niepoddający się po pierwszym potknięciu.

Jako event manager spoczywa na nas odpowiedzialność perfekcyjnej relacji z klientem i spełnianie jego oczekiwań, a jednocześnie dawanie możliwości innowacyjnej kreacji i zmian w ostatniej chwili. Otwarty umysł to główne narzędzie, jakim posługujemy się w swojej pracy. Jedynym ograniczeniem jest ograniczenie naszej wyobraźni (i budżet oczywiście 🙂 ). W naszej pracy często, a nawet powiedziałabym, że zawsze wiedza techniczna jest bardzo potrzebna wręcz niezbędna.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy event managera?

Codzienne stawianie wyzwań i wielofunkcyjność. Każdego dnia spotyka mnie coś nowego, wyzwania w kreacji czy kontakcie z klientem, kończąc na robieniu rzeczy prawie niemożliwych, choć mówi się, że w tej branży niemożliwe robimy od zaraz, a na cuda trzeba tylko chwilę poczekać. Jak wspominałam już wcześniej, multizadaniowość – najbardziej wymagająca, ale jednocześnie najbardziej rozwijająca część mojej pracy.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Minus widzę tylko jeden – 24h/365 dni w roku. Poza tym same plusy: rozwój osobisty, praca w różnorodnym środowisku, ciekawe projekty. Sam fakt sukcesu realizacji pozwala się spełniać – widać efekty pracy, na które tak bardzo czekamy.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Chyba nie ma widełek, które określają zarobki event managera. Są elastyczne dokładnie tak, jak nasza praca. Wszystko zależy od wielkości projektu i stopnia jego skomplikowania. Często system wynagrodzenia opiera się o podstawę oraz prowizję za realizację.

Gdzie szukać pracy jako event manager?

Na start dobrze jest załapać się do jakiejś agencji evntowej bądź kreatywnej, oczywiście najlepszą opcją jest się od razu dostać do dużej agencji eventowej – bo tu można się z pewnością nauczyć najwięcej. A szukać trzeba tam, gdzie wydaje nam się interesująco. Ogólnie to bardzo indywidualna kwestia. Szukamy pracy albo w agencjach przy dużych realizacjach, albo w działach marketingu dużych korporacji, które z racji swoich rozmiarów mają często bardzo rozbudowane działy. Często, aby poznać rynek i zacząć obracać się w środowisku eventowym, możemy rozpocząć współpracę z jakimś podwykonawcą AV bądź cateringowym świadczącym usługi np. dla agencji podczas wydarzeń. Może to być pierwszy krok, aby zacząć poznawać branżę od środka.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać event managerami?

Nie poddawać się po pierwszym potknięciu i być otwartym na wyzwania.

———————————————————–

Marta Tomaszewska
Senior event manager, Plej

Jak zostałaś event managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Przygodę z eventami zaczynałam w agencji koncertowej od opieki nad artystami zagranicznymi podczas festiwali. Potem były prace biurowe, koordynacja logistyki i planowanie prób na koncertach i festiwalach. Kolejnym etapem był booking artystów zagranicznych i produkcja dużych projektów eventowych jako project manager. Event managerem zostałam zmieniając agencję, mając już spore doświadczenie w organizacji stricte koncertowych projektów. Każdy koncert i festiwal to przecież też event, więc początkowe szczeble typu event coordinator, czy junior event manager mogłam pominąć.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne? Co należy do obowiązków event managera?

Event manager to człowiek zorientowany. Zacznijmy od tego, że w pracy na tym stanowisku warto mieć pojęcie, co dzieje się w szeroko pojętym świecie kultury, sztuki, mediów, gastronomii, polityki, czyli musisz mieć oczy dookoła głowy. Oczywiście niezbędne jest rozeznanie w rynku eventowym i rozrywkowym, śledzenie trendów oraz konkurencji – taka baza pozwoli na przygotowanie kompleksowej oferty odpowiadającej na brief. Event manager to także skrupulatny księgowy, gdyż oczekuje się od niego umiejętności rzetelnego skosztorysowania takiej oferty i spięcia wszystkiego tak, żeby zmieścić się w zadanym budżecie. Chcesz zostać event managerem, musisz mieć otwartą głowę.

Event manager to człowiek orkiestra. Przed każdym wydarzeniem planuje zespół produkcyjny, zatrudnia podwykonawców i tworzy harmonogram działań, przygotowuje zlecenia, umowy. Jest na miejscu począwszy od montaży, prób, w trakcie trwania wydarzenia, skończywszy na demontażu, czuwa nad imprezą od początku do samego końca. Ale to nie koniec! Po wszystkim rozlicza prace i wydatki, opracowując kosztorys powykonawczy i dokumentację. Wszystko musi się zgadzać.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Event manager to człowiek ze stali. W tej robocie fuck-up, zmiana, wysypanie, kolejna zmiana, nieprzewidziane sytuacje to chleb powszedni. Organizacja nawet najdokładniej zaplanowanego eventu niesie ze sobą niespodzianki. Na tym stanowisku trzeba być przygotowanym zawsze na wszystko. Bez umiejętności dostosowania się, znalezienia rozwiązania, tzw. ogarnięcia nie da rady. Przydają się nerwy ze stali, umiejętność kontrolowania sytuacji, nie poddawanie się panice. Warto też wymazać ze słownika wyrażenie 'nie da się’. W trakcie “sztuki” – śniadanie, lunch, kolacja, sen? Zapomnij! Bywa i tak. 😉

Event manager to swobodny niewolnik. To z czym trzeba się liczyć w tym zawodzie to całkowita dyspozycyjność. Praca po godzinach to standard jak wszędzie. Tutaj dochodzi jeszcze praca przed godzinami, które powszechnie uważane są za normę. Na szczęście te wyrzeczenia wynagradzane są różnorodnością projektów, spotykanych ludzi, miejsc i doświadczeń. W tej pracy monotonii brak. To ciągły zastrzyk adrenaliny. Decydując się na pracę w eventach, trzeba się liczyć ze stresem, obciążeniem fizycznym oraz wpływem tej roboty na rytm prywatnego życia i życia twoich najbliższych. Jeśli miałeś to szczęście, by ich mieć. Bez ich wsparcia, zrozumienia i pomocy jest bardzo trudno. No chyba, że osiągnąłeś nieosiągalny poziom master z logistyki. Wtedy się da. 😉

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Event manager nie samą pensją żyje. Zarobki zależą od agencji i kształtują się bardzo różnie w zależności od formy ustalonych rozliczeń i premiowania za projekty. Zwyczajowo, poza miesięcznym stałym wynagrodzeniem, dodatkowym systematycznym zastrzykiem finansowym są premie wynikowe. Dużym bonusem jest też satysfakcja, to ona daje kopa i napędza w tej pracy.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy event managera?

Event manager to człowiek obyty. Ogromną wartością dodaną jest praca z ludźmi z branży, scenografami, reżyserami, projektantami, muzykami. Wszyscy są zapaleńcami wykonującymi swoją pracę z pasją. Tak jak event manager. 🙂

Gdzie szukać pracy jako event manager?

Event manager to człowiek wszechstronny. Jeśli czujesz, że masz takie predyspozycje, znajdziesz zatrudnienie w każdej agencji, w korporacji, w knajpie, klubie, czy innym obiekcie kulturalnym. Wszędzie tam, gdzie realizowane są wydarzenia specjalne.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać event managerami?

Eventy to nie tylko praca i nie zawód, to styl życia. Nie jest to łatwy kawałek chleba, ale jeśli raz wejdziesz na tę ścieżkę i poczujesz tę adrenalinę to będziesz nią podążał tak długo, jak się da.

———————————————————–

Ewelina Maciesza
Senior Event Manager, Polymus

Jak zostałaś event managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Przygodę z eventami zaczęłam już w trakcie studiów. Zaczynałam od podstaw jako asystentka przy projektach. Każdy rok owocował nowymi projektami i zwiększaniem zakresu obowiązków. Doświadczenie zdobywałam w agencjach PRowych, agencjach reklamowych, w każdym miejscu zajmując się tym, czym wiedziałam, że chcę się zajmować. Jeśli chodzi o szczeble kariery na tym stanowisku to wszystko tak naprawdę zależy od firmy i jej wewnętrznej organizacji.

Co należy do obowiązków event managera?

Praca przy organizacji wydarzeń to przede wszystkim cały proces tworzenia strategii, kreacji, zarządzania projektem i relacjami z klientem. To umiejętność zaproponowania klientowi dokładnie tego, co potrzebuje, z tym jak ja to nazywam – efektem WOW. Wyjątkowe miejsce, zaskakujący scenariusz. Trzeba być zawsze parę kroków przed oczekiwaniami klienta. To ciężka praca, za którą stoi sztab ludzi ciężko pracujących nad stworzeniem unikalnych doświadczeń uczestników eventu.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Ludzi otwartych, zaangażowanych. Eventowcem nie jest się od 9:00-17:00. Nie oznacza to, że pracuje się 24 godziny na dobę choć i tak czasem bywa. Ta praca wymaga dokładności, umiejętności zarządzania czasem i ludźmi. Kreatywność jest w cenie. Osoba, która chciałaby pracować w branży, musi lubić wyzwania. Bo tych nie brakuje nigdy, zwłaszcza że firmy stawiają coraz wyżej poprzeczkę w kwestii tego czego, oczekują od agencji eventowej i efektu końcowego projektu.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy event managera?

Ciągłe wyzwania. Każdy projekt jest inny-wyjątkowy. Każdy dostarcza nowych doświadczeń. Uczymy się ciągle. Tu nie ma sztampy. Każdy projekt to kontakt z ludźmi. Jeśli lubimy pracę na wysokich obrotach i adrenalinę to rekomenduję spróbować sił w tej branży.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Wynagrodzenie uzależnione jest od stażu pracy, doświadczenia oraz od wielkości agencji.

Gdzie szukać pracy jako event manager?

Oczywiście w agencjach eventowych, ale nie tylko, bo i w obiektach gastronomicznych i w przestrzeniach eventowych, czy też firmach / korporacjach, gdzie są specjalne działy eventowe. Wszystko zależy od tego, z jakiego punktu startujemy i czym możemy pochwalić się już na starcie w przypadku swojego doświadczenia. Dyplom ukończenia studiów, warsztatów z zakresu eventów nie jest przepustką do etatu w branży. Oprócz wiedzy teoretycznej ważna jest praktyka, a tę możemy zdobyć tylko ciężko pracując.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać event managerami?

Wytrwałości. Eventowiec nie zraża się porażkami, ale wyciąga z nich wnioski. To praca dla osób, które lubią być w ciągłym ruchu i nie boją się ciężkiej pracy.

———————————————————–

Dagmara Kochańska (Senior Event Manager)
Dagmara Bolin (Event Manager), endorfina events

Jak zostać event managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Dagmara Bolin (DB): Trzeba wysłać CV do firmy, którą sobie wymarzymy. Wysłać i zrobić wszystko, żeby się do niej dostać. (śmiech). Jeśli już się uda, kariera przebiega w miarę standardowo — to przejście kolejnych szczebli, od juniora począwszy.

Dagmara Kochańska (DK): Decydując się na ten zawód, trzeba być gotowym na mocno nieregularny tryb życia, nie można się nastawiać na ośmiogodzinny rytm pracy. To bardzo zadaniowa praca. Ukończony kierunek wykształcenia często nie ma tak dużego znaczenia – bardziej istotne za to są cechy osobowościowe oraz gotowość do stawiania czoła wyzwaniom, i to bardzo różnym.

Co należy do obowiązków event managera?

DK: Trzeba pamiętać, że za każdym eventem stoi zespół ludzi, odpowiedzialnych za różnorodne zadania. Event manager spina wszystko w całość, nadzoruje przebieg prac na poszczególnych etapach projektu.

DB: To prowadzenie klienta, od początku do samego końca — czyli od koncepcji po egzekucję. To również konieczność nieustannego spełniania oczekiwań dotyczących eventu.

Zaczynamy od planowania konceptu, we współpracy z kreacją, później przychodzi czas na przygotowanie budżetu, aż w końcu rozliczenie całego projektu. Ale, wbrew pozorom, praca ta jest w dużej mierze pozbawiona schematów. Można powiedzieć, że za każdym razem jest inaczej, co swoją drogą jest fascynujące.

Co należy do obowiązków event managera?

DK: To przede wszystkim planowanie — całego projektu, bardzo drobiazgowe. Od szczegółu może wiele zależeć. Zadania, które można określić jednym hasłem „logistyka”, są w naszej pracy kluczowe. Wybór miejsca eventu, zgranie poszczególnych jego elementów, panowanie nad przebiegiem kolejnych etapów czy współpraca ludzi. Jest jeszcze składanie zamówień u podwykonawców i dopilnowanie ich realizacji. Poza wszystkim, musimy być na miejscu podczas wydarzenia i nadzorować całość — trzymać rękę na pulsie.

Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

DB: W naszej pracy istotne jest zachowanie spokoju, w każdym momencie, oraz pozytywne nastawienie do nieoczekiwanych zdarzeń. W rzeczywistości, bardzo trudno usystematyzować zadania event managera, ale na pewno musimy posiadać umiejętność poszukiwania wyjścia z każdej sytuacji, znalezienia możliwie najlepszego rozwiązania.

Początkujący event manager szybko przekonuje się, jak ważna jest asertywność. Ciągle się jej uczymy, bo równie istotna jest wrażliwość na potrzeby klienta. Wypracowywanie kompromisów, ale takich, żeby uzyskać jak najlepszy efekt końcowy — to chyba kolejna, niezmiernie istotna cecha.

DK: Oczywiście, bardzo ważne są relacje z klientem, nad którymi musimy czuwać. To zaś oznacza umiejętność budowania relacji i wzbudzania zaufania u partnerów biznesowych.

Nie powiedziałabym za to, że praca ta wymaga szczególnej orientacji przestrzennej. Dużo bardziej polega na systematyczności, jasnym komunikowaniu potrzeb, zarządzaniu czasem, a także — biegłości w excelu, planowaniu wydatków i liczeniu.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy event managera?

DB: Z pewnością brak powtarzalności. Za każdym razem dzieje się coś nowego. Dużo podróżujemy, a to dość przyjemne.

DK: Poznajemy dzięki temu mnóstwo interesujących osób, mamy też dostęp do miejsc, które dla ogółu na co dzień są zamknięte.

Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?

DK: Największy plus to moim zdaniem satysfakcja z dobrze zorganizowanego przedsięwzięcia. Nieraz na wielką skalę, i pod którym mogę się z imienia i nazwiska podpisać jako producentka. Minus to brak możliwości planowania czasu i nieregularny rytm życia — to reguły charakterystyczne dla naszej pracy.

DB: Minus to z pewnością również duży stres, a czasem odpowiedzialność za szereg drobnych zdarzeń, na które de facto nie mamy bezpośrednio wpływu. Niemniej, ponosimy za nie odpowiedzialność. Wracając jednak do plusów – mówiąc o satysfakcji z udanej produkcji, warto podkreślić szybko przychodzący efekt — to perspektywa tygodni bądź miesięcy, kiedy otrzymujemy feedback od uczestników eventu czy klienta.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

DK: Wszystko zależy od ciebie jako event managera. Poziom zaangażowania przekłada się na wysokość wynagrodzenia. Nie tylko pod względem czasowym, lecz również np. branego na siebie ryzyka i poziomu odpowiedzialności. Podobnie jak stopień skomplikowania projektu czy wysokości budżetu. Wpływ na wysokość wynagrodzenia może mieć oczywiście również obowiązujący w firmie system prowizji, a także doświadczenie zawodowe.

Gdzie szukać pracy jako event manager?

DB: W szeroko rozumianym marketingu. Może to być praca po stronie klienta, jak i w agencji zajmującej się planowaniem i realizacją eventów.

DK: Obszarów, w których pracę znajdzie event manager jest kilka. Po pierwsze, agencja. Po drugie, klient czyli firma zlecająca eventy. Po trzecie — lokalizacja, czyli np. hotel czy centrum kongresowe. Po czwarte wreszcie, podwykonawcy, przy czym mam na myśli całą gamę obszarów, jak catering, nagłośnienie i oświetlenie, scenografia. Coraz więcej firm tworzy w swoich strukturach działy eventowe. To, co wyróżnia pracę w agencji to fakt, że tutaj spaja się wszystkie aktywności w całość — finalny obraz eventu.

Co poleciłybyście osobom, które zamierzają w przyszłości zostać event managerami?

DB: Przede wszystkim bywanie na różnorodnych eventach. Mam na myśli wydarzenia ogólnodostępne, jak koncerty muzyczne czy imprezy sportowe. Warto uczestniczyć w nich, aby przyglądać się kulisom, wszelkim technicznym aspektom przedsięwzięcia — nie zaś uczestnikom czy bohaterom wydarzenia. Wtedy ważniejsza od walorów artystycznych artysty bądź sportowca jest jakość nagłośnienia albo — dajmy na to — system wpuszczania uczestników przez bramki na teren koncertu. Warto więc skupić swoją uwagę na szeroko rozumianej logistyce — przyglądać się i wyciągać wnioski. Ta ciekawość jest bardzo ważna.

DK: Warto jak najwcześniej zacząć swoją przygodę z eventami, na przykład jako wolontariusz. Coraz częściej do projektów angażuje się ludzi, którzy chcą swoją pracą wesprzeć realizację, a przy okazji zyskać nowe doświadczenie.

———————————————————– 

Olga Skowrońska
Event Manager, Walk

Jak zostałaś event managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Swoją przygodę z eventami rozpoczęłam, koordynując strefy partnerskie marek alkoholowych podczas eventów. Obserwowałam wtedy organizatorów imprez i z każdym kolejnym wydarzeniem rosło we mnie przeświadczenie, że muszę tego spróbować oraz przekonać się, czy to faktycznie jest praca dla mnie. Zaczęłam szukać, próbować i w końcu dopięłam swego – zaczęłam pracę w małej agencji. Nie było łatwo, bo wielu rzeczy uczyłam się metodą prób i błędów, ale niczego nie żałuję. Dzięki temu dzisiaj jestem w miejscu, o którym na początku nie śmiałam nawet marzyć.

Co należy do obowiązków event managera?

Event Manager to człowiek orkiestra – dział kreacji, produkcji, logistyki, księgowości i obsługi klienta w jednym. Jest spoiwem, które łączy szereg elementów w finalną całość. Na każdym etapie projektu musi zatem pamiętać o „big picture” i tak dobierać zespół, partnerów, specjalistów i rozdzielić zadania, aby z tych małych puzzli terminowo ułożyć finalną układankę, która zachwyci uczestników i klienta.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Przede wszystkim ludzi ciekawych świata, pełnych pasji i zaangażowania, a do tego pracowitych i otwartych. Ta mieszanka wybuchowa jest podstawą w drodze do udanego eventu i współpracy w zespole. Event marketing bowiem jest sportem zespołowym. Tu nie ma miejsca na „one man show”. Ten zawód nie wyklucza oczywiście indywidualistów, ale dobra komunikacja z pozostałymi „zawodnikami” to podstawa.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy event managera?

Różnorodność realizowanych projektów. Tu nie ma rutyny, każdy z nich jest zupełnie inny, co sprawia, że cały czas musimy wspinać się na wyżyny swoich możliwości i dzięki temu nieustannie się rozwijamy.

Osobiście najbardziej lubię ostatnie dwa etapy realizacji – montaże i moment samego wydarzenia, kiedy adrenalina sięga zenitu. To właśnie wtedy to, co przez kilka lub kilkanaście miesięcy skrupulatnie tworzyliśmy na przysłowiowej „kartce papieru”, nabiera kształtu i staje się rzeczywistością. To jest niesamowite uczucie. Nieporównywalne z żadnym innym.

Na koniec jest katharsis i satysfakcja, która nakręca na kolejne projekty i tak w kółko. To naprawdę uzależnia.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Dla mnie istnieją tylko wyzwania. I jest ich wiele – na każdym etapie projektu inne. Jednak największym jest chyba jest to, że większość pracy wykonuje się poza osobistą strefą komfortu – przy realizacji eventu wszystko może się wydarzyć i nie będzie drugiego ujęcia. Dobry event manager musi więc poddawać analizie każdy element wydarzenia, minimalizować ewentualne zagrożenia i być przygotowanym na każdą ewentualność. To potrafi wycisnąć z człowieka ostatnie soki, ale z drugiej strony ogromna satysfakcja, którą odczuwa się po sukcesie realizacji jest bezcenna.

Dodatkowym plusem tego zawodu jest to, że niemal na każdym kroku poznaje się niesamowitych ludzi, których pasja i zaangażowanie jeszcze bardziej napędzają do pracy.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

To zależy od wielu czynników, m.in. miejsca pracy, stanowiska, realizowanych projektów, systemu prowizyjnego. Przedział jest spory, bo od 3 do 10 tys. zł netto miesięcznie.

Gdzie szukać pracy jako event manager?

Dróg jest wiele, a dokładnie tyle, na ile pozwala wyobraźnia danej osoby. Można zaczynać od stażu czy wolontariatu przy dużych produkcjach, jak festiwale muzyczne czy koncerty. Można ubiegać się o staż lub pracę projektową w agencji. Obecnie powstaje coraz więcej działów eventowych po stronie klienta, więc jest to kolejna opcja.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać event managerami?

Na początek – bycie szczerym podczas rozmowy rekrutacyjnej. Brak doświadczenia nie jest wadą, o ile potrafimy się do niego przyznać. Warto rozpocząć pracę na niższym stanowisku i w ten sposób mieć szansę, aby jak najwięcej się na nim nauczyć. W trakcie realizacji prawda bardzo szybko wychodzi na jaw i odbywa się to ze szkodą dla danej osoby oraz projektu.

Natomiast, jeśli chodzi o radę uniwersalną – bycie osobą zdeterminowaną, pracowitą i otwartą na wyzwania. Te cechy w branży event marketingowej procentują.