Zawód: Event manager (Kariera w marketingu) (cz. 3)

Zawód: Event manager (Kariera w marketingu) (cz. 3)
Kim jest event manager? Jakie umiejętności powinien posiadać i co należy do jego obowiązków? Jak wyglądają zarobki na tym stanowisku? W naszym cyklu przybliżamy szczegóły i ciekawostki dotyczące konkretnych zawodów. Tym razem zajmiemy się stanowiskiem event managera.
O autorze
18 min czytania 2017-10-11

fot. unsplash.com

1. Małgorzata Ziółkowska, Account Director w Havas Sports&Entertainment, Havas Media Group
2. Aleksandra Grzanka, Manager Zarządzający w agencji PowerEvents
3. Marek Jankowski, Head of Platige Events w Platige Image
4. Łukasz Dej, Head of Production, Well Well
5. Jakub Ćwikliński, Senior Event Manager, El Padre
6. Kamila Post, Head of Operations, PROIDEA
Pierwszą część artykułu przeczytasz tu >
Drugą część artykułu przeczytasz tu >
Zobacz pozostałe odcinki cyklu Kariera w marketingu>

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Małgorzata Ziółkowska
Account Director w Havas Sports&Entertainment, Havas Media Group

Jak zostałaś event managerem? A jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Zawsze podziwiałam wirtuozerię dużych widowisk muzyczno-tanecznych. Największe wrażenie robiły na mnie ceremonie otwarcia Igrzysk Olimpijskich – rozmach, zaangażowanie tysięcy ludzi, zgranie wielu elementów na raz. Bardzo lubiłam je oglądać, ale szczerze mówiąc nie wiązałam z tą branżą swojej przyszłości. Dlatego poszłam na studia i zajęłam się psychologią i socjologią.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Traf chciał, że moim pierwszym eventem, przy którym pracowałam, było wielkie widowisko muzyczno-taneczne właśnie. Co więcej, było ono transmitowane na żywo w telewizji! Pamiętam, że sytuacja w biurze produkcji była mówiąc w skrócie „dynamiczna”. Było trochę nerwów, było niesamowite zmęczenie. Najbardziej jednak zapamiętałam ogromne zaangażowanie ludzi. Wszyscy starali się jak najlepiej wypełniać swoje obowiązki. Bardzo mi się to spodobało. A co się zobaczyło, to już się nie „odzobaczy”. Jak się raz poczuło te emocje, adrenalinę, poznało ciekawych ludzi, stawiło czoła wyzwaniu, to już nie chciało się inaczej. Zostałam i wpadłam w to po uszy :).

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Ze szczeblami kariery bywa różnie. Branża eventowa podlega nieustannym zmianom i nie ma wypracowanych jednolitych schematów i struktur. Agencje często są prowadzone przez pasjonatów, ludzi, którzy zaczynali od podstaw, a później zbudowali swoje własne firmy. Wielkość zespołu często zależy też od ilości zleceń.

Na szczęście coraz więcej agencji może pochwalić się stabilnym zespołem i zaproponować konkretne ścieżki rozwoju zawodowego. Warto przejść przez wszystkie etapy od asystenta produkcji począwszy. To uczy pokory i szacunku do pracy innych ludzi, a od tego zależy powodzenie każdego eventu.

Co należy do obowiązków event managera?

Produkcja eventu. Używając analogii to jak budowanie urządzenia o precyzyjnym mechanizmie działania. Trzeba zacząć od strategii i odpowiedzieć sobie przede wszystkim na pytanie, jaki chcemy osiągnąć rezultat i do kogo dotrzeć? Event nie może być oderwany od strategii komunikacji marki, a to wymaga świetnej znajomości potrzeb klienta, dla którego pracujemy.

Jak już wiemy co i dla kogo, zastanawiamy się nad kreacją: jak zaabsorbować uwagę odbiorców? Co mogłoby ich zainteresować? Jakie jest ich poczucie estetyki? Tu przydaje się wiedza z zakresu kultury, sztuki, mediów, nowych technologii i najnowszych trendów.

Warto wiedzieć też, co robi konkurencja, żeby nie powielać schematów. Część agencji ma oddzielne działy strategii i kreacji, ale często te działania mieszczą się w zakresie obowiązków event managera.

Project management to nic innego, jak dobranie najlepszych i najbardziej trafnych elementów, które wprowadzą mechanizm w ruch. Każdy element trzeba dobrze przemyśleć, bo musi doskonale zgrać się z pozostałymi i zadziałać w wyznaczonym przez nas momencie – nie wcześniej, nie później. Specyfika pracy nie daje możliwości testowania działania machiny eventowej przed wydarzeniem, więc stworzenie dobrego planu i dobranie zespołu zaufanych osób to podstawa. To jest jak operacja na żywym organizmie.

Event manager powinien patrzeć na wydarzenie zawsze z szerokiej perspektywy. Musi znać doskonale projekt, ale swoją rolę powinien ograniczać do umiejętnego rozdzielania obowiązków, minimalizowania ryzyka, zarządzania problemami, skutecznego egzekwowania efektów i oczywiście nieustannej pracy z klientem na każdym etapie projektu.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Event manager powinien mieć umiejętność pracy z ludźmi. Zarówno w kontekście pracy z klientem wymagającym zaangażowania, znajomości jego potrzeb, odgadywania preferowanych rozwiązań, zapewnienia bezpieczeństwa i poczucia, że wszystko jest dopięte na ostatni guzik. Jak w również w kontekście pracy z zespołem i podwykonawcami, dla których ważne jest docenienie i szacunek do ich pracy i wkładu w wydarzenie.

Doświadczenie pokazuje, że ukończony kierunek wykształcenia często nie ma znaczenia, gdyż większości rzeczy uczy się w tym zawodzie przez praktykę. Ważny jest zapał, gotowość do podejmowania wyzwań, ale także do brania odpowiedzialności, samodzielnego podejmowania decyzji i przewidywania ich skutków. Trzeba mieć wyobraźnię i umieć logicznie myśleć.

Przydatne cechy to dobra organizacja pracy i systematyczność, dzięki którym powstaje plan, a później elastyczność i opanowanie pozwalające na jego modyfikacje przed i w trakcie wydarzenia :).

Nie można też zapomnieć o konieczności znajomości przepisów prawa i bezpieczeństwa pracy. To bardzo istotne i warto, żeby każdy event manager miał świadomość odpowiedzialności w tym zakresie, jaka na nim spoczywa.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy event managera?

Event marketing rozwija się bardzo dynamicznie i stawia wiele nowych wyzwań. To już nie tylko organizacja eventu, to tworzenie mikrokosmosu wokół wydarzenia, na który składają się m.in.: komunikacja, PR, digital, media. Ta praca zapewnia nieustanny rozwój, gdyż wymaga stałego poszerzania swoich kompetencji i wiedzy. Daje to też możliwość ewentualnej zmiany ścieżki kariery zawodowej, co wydarzyło się w moim przypadku.

Każdy projekt to także nowi, często niezwykle inspirujący ludzie. Zawdzięczam tej pracy wiele wspaniałych przyjaźni na lata.

Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?

Zdecydowanie największą trudnością jest zapanowanie nad stresem. Event manager jest w pierwszej dziesiątce najbardziej stresujących zawodów świata! Nieustanna presja i częste przeciążenie obowiązkami sprawiają, że czasem nawet najbardziej doświadczony event manager może odczuć negatywne skutki pracy.

Pewnym wyzwaniem jest także wypracowanie work-life balance, gdyż w wysokim sezonie nie zawsze starcza czasu na wszystko, co chcielibyśmy pomieścić w dobie.

Do minusów zaliczyłabym również niestabilną sytuację rynkową. Kurczące się budżety marketingowe w pierwszej kolejności uderzają w branżę eventową. Klienci oczekują jakości, do której są przyzwyczajeni, ale za dużo mniejsze pieniądze. Nie zawsze idzie to w parze.

Na szczęście jest dużo rzeczy, które rekompensują stres i brak czasu, chociażby satysfakcja ze sprawnie przeprowadzonej akcji, pozytywny feedback uczestników i klienta, przełożenie się wydarzenia na wyniki finansowe czy poprawę wizerunku marki. Efekty naszej pracy zwykle przychodzą bardzo szybko i są spektakularne. To wiele wynagradza.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Wynagrodzenie jest uzależnione zwykle od stażu pracy, złożoności projektu i branej na siebie w ramach niego odpowiedzialności. Część firm działa w systemie premiowym, ale nie wszystkie. Niedawno pojawiły się tegoroczne wyniki badania wynagrodzeń sektora komunikacji marketingowej organizowanego przez Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR. To dobry punkt wyjścia.

Gdzie szukać pracy jako event manager?

To już nie tylko agencje, ale często duże korporacje, które tworzą swoje własne działy eventowe. Wiele osób decyduje się także na pracę, jako freelancerzy. Najlepsi na rynku mają zarezerwowane terminy z dużym wyprzedzeniem i sami mogą decydować dla kogo i przy jakich wydarzeniach chcą pracować.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać event managerami?

Na początek proponuję rozważyć wszystkie za i przeciw. Nie ma co się oszukiwać, praca event managera nie jest łatwa i trzeba być pozytywnie zakręconym i nakręconym, żeby się w niej spełniać. A jeśli szala przeważy się na tak, to wystarczy otworzyć umysł i serce na ludzi i otaczający świat, bo to niewyczerpane źródła inspiracji i dobrej energii, których każdy event manager potrzebuje w każdej ilości.

———————————————————–

Aleksandra Grzanka
Manager Zarządzający w agencji PowerEvents

Jak zostałeś event managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Zamiłowanie do organizowania absolutnie wszystkiego odkryłam w sobie bardzo wcześnie, jednak moja przygoda z eventami „na poważnie” rozpoczęła się ponad 8 lat temu. Drogi zawodowe z właścicielem agencji, wydawać by się mogło, spotkały się przypadkiem i dość niepozornie, ale dla mnie nic nie dzieje się przypadkiem. I jak się okazało, był to początek pięknej i niezwykle barwnej drogi. Pierwsze dni nawet tygodnie nie były łatwe, bo dość szybko zorientowałam się, że przede mną mnóstwo pracy, a wszystko, co robiłam, do tej pory było tylko kroplą w morzu zadań i obowiązków event managera. A że trafiło na wyjątkowo ambitną osobę, z dnia na dzień chłonęłam wiedzę, rozwijałam się i dążyłam do perfekcji. Przez kilka pierwszych tygodni modliłam się, żeby otrzymać chociaż jednego maila, dziś ich dzienna porcja przyprawia o zawrót głowy. Ale to dobrze, tego chciałam, tej prędkości, dynamizmu, nieprzewidywalności i energii. Przyznam, że na własne życzenie rozpędziłam tę lokomotywę, a dziś pociąg pędzi jak szalony. I ja wcale nie chcę z niego wysiadać.

W ciągu tych 8 lat zdążyłam pracować niemal na każdym stanowisku w firmie. Bywały eventy, gdzie stawałam się animatorem, ale też takie, gdy wcielałam się w stanowisko członka ekipy technicznej. Każde z tych doświadczeń pozwoliło mi jeszcze lepiej zrozumieć tę wyjątkowo złożoną machinę. Obecnie mam niewątpliwą przyjemność pełnić funkcję managera zarządzającego w agencji PowerEvents i stawiać czoło kolejnym wyzwaniom z silnym i odważnym teamem.

Co należy do obowiązków event managera?

Najprościej byłoby odpowiedzieć, że dosłownie wszystko – bo to prawda. Struktura agencji i hierarchia definiują dokładny zakres obowiązków osoby na tym stanowisku. Event manager to ktoś, od czyich decyzji bardzo dużo zależy. Najważniejsze to doskonała organizacja, komunikacja i wszechstronność. Event manager odpowiada za skomplikowany proces łączenia relacji i współpracy z klientem, rozumienia i kreowania jego potrzeb, tworzenia strategii czy współdziałania ze sztabem ludzi, zachowując przy tym zimną krew, otwarty umysł i niewiarygodną samodyscyplinę.

Kogo poszukuje się na to stanowisko?

Event managerem nie może być każdy, warto to sobie uświadomić. To wymagająca praca, której wspólnym mianownikiem są imprezy, ale z imprezowaniem ma ona niewiele wspólnego. W eventach dobrze odnajdą się ludzie zaangażowani, otwarci, dokładni i odważni. Szalenie ważna jest też umiejętność pracy w zespole, komunikacja, umiejętność przyswajania dużej ilości informacji i czujność. Doświadczenie w tej branży buduje się latami, a jego wyznacznikiem są dziesiątki zorganizowanych eventów.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy event managera?

Prędkość działania, adrenalina, współtworzenie niepowtarzalnych rzeczy i emocje, które towarzyszą każdemu wydarzeniu, od nerwów, po kres, aż do wzruszeń. Przez tych 8 lat nie zdarzyło mi się, aby dwa dni w pracy wyglądały tak samo. Dzieje się tak dużo i tak szybko, ale to jest właśnie ten żywioł, mieszanka wybuchowa, poczucie, że naprawdę nie ma rzeczy niemożliwych.

Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?

Jeśli działasz z pasją, a praca daje Ci przyjemność, to można zaryzykować stwierdzenie, że minusów nie ma albo jest ich naprawdę niewiele. Dyspozycyjność niemal zawsze, praca po godzinach i przed czasem też, pogodzenie wielu obowiązków, samodyscyplina i niewiele czasu na życie prywatne to nasz chleb powszedni. Jednak to, co dostajesz w zamian, rekompensuje te wszystkie trudności. Po kolei: rozwój osobisty, spełnienie, urealnianie swoich fantazji i najbardziej szalonych pomysłów, liczba poznanych osób, miejsc, zbudowanych relacji. Można by tak wyliczać.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Zabrzmi to wyjątkowo banalnie, ale event manager zarabia tyle, ile chce. Z pewnością dysproporcja pojawia się w zależności od wielu czynników, takich jak wielkość agencji, w której się pracuje, jej struktura czy doświadczenie na rynku.

Gdzie szukać pracy jako event manager?

Zanim zaczniemy szukać pracy na tym stanowisku, warto jeszcze na etapie edukacji sprawdzić się i upewnić czy to dobry kierunek. Możliwości jest bardzo wiele. Okazuje się, że wiedza teoretyczna nie zawsze jest gwarantem powodzenia, a otwarty umysł, pomysł na siebie, ciekawość i pracowitość to niewątpliwe atuty. Każdemu, kto chciałby rozpocząć swoją eventową drogę, polecam śledzenie działań i pracy dużych agencji czy wydarzeń branżowych. Ale przede wszystkim miejcie oczy szeroko otwarte, bo czasem okazja nadarza się w najmniej spodziewanych okolicznościach.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać event managerem?

Eventowiec równa się wytrwałość i ambicja. Zimna krew i opanowanie. Perfekcja i determinacja. Cierpliwość i pokora. Satysfakcja z sukcesu i radość z życia.

———————————————————–

Marek Jankowski
Head of Platige Events w Platige Image

Jak zostałeś event managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Studiowałem organizację produkcji na Uniwersytecie Śląskim. Szybko zorientowałem się, że na studiach nie nauczę się produkcji w praktyce. Zacząłem więc pracować przy różnego rodzaju eventach. Wtedy utwierdziłem się w przekonaniu, że chcę się tym zajmować zawodowo i postanowiłem dostać się na praktyki do jednego z najlepszych producentów telewizyjnych w Polsce. Byłem bardzo zdeterminowany i po roku starań udało mi się osiągnąć swój cel. Przez 10 lat zajmowałem się produkcją programów, festiwali i widowisk, od małych, przy których pracowało kilkanaście osób do dużych, skomplikowanych, angażujących kilkuset pracowników. To doświadczenie nauczyło mnie, że o sukcesie decydują dobrze dobrani ludzie. Kiedy dołączyłem do Platige Image, na tym właśnie oparłem strukturę działu eventów i realizowanych przez nas projektów.

Co należy do obowiązków event managera?

Wiele zależy od tego, czy pracuje się w małej czy dużej strukturze. W tej pierwszej event manager często zajmuje się wieloma rzeczami, które niekoniecznie powinny do jego obowiązków należeć – od księgowości po marketing. W dużej więcej czasu poświęca samej realizacji projektu.

Niezależnie jednak od wielkości zespołu, pierwszym i najważniejszym krokiem jest zrozumienie projektu. Z tego wynika strategia i narzędzia, które dobiera się do jego realizacji. Kluczowe jest zebranie odpowiednich ludzi – reżysera, scenografa, kompozytora, wszystkich tych, którzy są niezbędni do wcielenia w życie danej koncepcji. Potem zostaje egzekucja i kontrolowanie kosztów. Żadnego projektu nie można bagatelizować – nie ważne czy robimy coś po raz pierwszy, czy po raz setny, bez dobrego przygotowania sukcesu nie będzie.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności – miękkie i twarde – są potrzebne?

Poszukuje się zarówno osób doświadczonych w realizacji projektów, jak i młodych, którzy chcą się uczyć. Te pierwsze mają już przydatne w pracy kontakty, wiedzą jak rozmawiać z klientem i potrafią zachować się w trudnych sytuacjach. Początkujący z kolei są zazwyczaj zaangażowani i pracowici – ogromnie satysfakcjonujące jest obserwowanie, jak stają się fachowcami. Niezależnie od doświadczenia ważną cechą jest komunikatywność – nasza praca opiera się na rozmawianiu. Musimy więc potrafić uzyskać wszystkie niezbędne informacje i umiejętnie je przekazywać.

W naszej branży króluje przeświadczenie, że event manager musi być kreatywny, ale ja się z tym nie zgadzam. Każdym etapem procesu powinny zajmować się osoby w nim wyspecjalizowane – kreacją kreatywni, produkcją producenci. Event manager nie musi się znać na wszystkim. Musi tylko wiedzieć do kogo się, z czym zwrócić. I potrafić odróżnić fachowców od pseudofachowców.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy event managera?

Najciekawsze jest dla mnie to, że nieustannie musimy zdobywać nową wiedzę. Żeby kreować, a nie kopiować, przy każdym nietypowym projekcie musimy wykonać dogłębny research, rozłożyć wyzwanie na części pierwsze, znaleźć na globalnym rynku odpowiednich fachowców, poznać nowatorskie rozwiązania, a potem wcielić je w życie.

Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?

Jedną z trudności pracy na polskim rynku jest to, że jest on stosunkowo mały i młody. Firmy specjalizujące się w eventach mają przez to ograniczone możliwości rozwoju i zbierania doświadczeń. Jest kilku podwykonawców, którym udało się wyspecjalizować, ale nadal jest ich za mało.

Z drugiej strony te same cechy można uznać za plus – wciąż jest jeszcze wiele do zrobienia.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Od kilku do kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie. Wszystko zależy od wielkości i liczby realizowanych w ciągu roku projektów.

Gdzie szukać pracy jako event manager?

Coraz więcej firm, nie tylko korporacji, tworzy w ramach swoich struktur działy eventowe. Najlepiej więc śledzić strony internetowe i kanały społecznościowe firm, które nas interesują.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać event managerami?

Poleciłbym zastanowić się nad tym, jakie eventy chcą realizować, a potem obserwować rynek pod tym kątem. Ubiegać się o staż/pracę w najlepszej ich zdaniem agencji/firmie. Nie należy się bać.

———————————————————–

Łukasz Dej
Head of Production, Well Well

Jak zostałeś event managerem?

Najpierw trzeba wyjaśnić, kim jest event manager. Byłem w kilku agencjach i to stanowisko niemal w każdej z nich wyglądało inaczej. W jednej był to wszechstronny organizator od produkcji i kreacji, w innej człowiek, który bezpośrednio odpowiada przed Klientem, a w jeszcze innej był to ktoś, kto zajmuje się wyłącznie realizacją koncepcji wymyślonych przez kreatywnych. Zaczynałem w bardzo podobnej branży. Swoje pierwsze kroki zawodowe stawiałem w świecie filmu. Po przejściu kilku szczebli kariery w TVP, od asystenta do kierownika produkcji, produkowałem filmy dokumentalne, teatry telewizji i seriale. Branża podobna, bo zarówno w eventach, jak i filmach organizacja projektu składa się z podobnych składowych. Zaczynamy od koncepcji, a później staramy się ją wcielać w życie przy użyciu odpowiednich narzędzi artystycznych i technicznych. Ale po kilku latach bycia „reżyserem kina akcji” sama praca przy filmie przestała mi wystarczać. Chciałem czegoś więcej i branża eventowa wydawała mi się wtedy przedłużeniem mojego doświadczenia, ale w o wiele ciekawszym środowisku. Ta przygoda miała trwać tylko chwilę, a robię to już dwanaście lat.

Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

W tej branży, jak w żadnej innej, braki w doświadczeniu kończą się katastrofą. Dlatego dla własnego dobra trzeba zostać przeczołganym po szczeblach kariery. Od asystenta/juniora robiącego research, przez koordynację na konkretnych imprezach, aż do roli samodzielnego producenta wydarzeń mniejszych, większych i największych. Żeby być dobrym event managerem trzeba też popatrzeć na eventy z szerszej perspektywy. Warto, choć na chwilę stać się kreatywnym czy new biznesem, czy nawet spróbować swoich sił po stronie klienta albo dostawcy, żeby wiedzieć, jak ta branża wygląda kompleksowo i czemu pewne procesy wyglądają tak, a nie inaczej.

Co należy do obowiązków event managera?

Wszystko! Trzeba być jasnowidzem, opiekunem, psychologiem, detektywem, kupcem, budowniczym, planerem, fighterem, reżyserem, księgowym… Mógłbym tak bez końca. I jeszcze jedno. Nikt tego nie traktuje jako obowiązku, ale biorąc pod uwagę fakt, że zawód event managera jest chyba w pierwszej piątce najbardziej stresujących zawodów świata, to myślę, że do obowiązków producenta imprez należy również umiejętność odstresowania się.

Kogo poszukuje się na to stanowisko?

Muszą być to osoby otwarte, ciekawe świata i ludzi, lubiące pracować w grupie, potrafiące improwizować, wielozadaniowe umysły ścisłe, poukładane, uczciwe w stosunku do siebie i innych, mające dobry smak i gust, perfekcjoniści odporni na stres, głupotę i niekompetencję.

Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

J.w.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy event managera?

Branża rozwija się bardzo dynamicznie. Wszystkim nam zależy, żeby nasze produkcje były ciekawe, unikatowe, jedyne w swoim rodzaju i dlatego nieustannie poszukujemy czegoś nowego. Tworząc eventy wykorzystujemy różne formy przekazu artystycznego i multimedialnego, ale najważniejsza i najciekawsza w tym wszystkim jest reakcja ludzi na to, co przygotowaliśmy. Jako event managera zawsze interesowało mnie, że mam realny wpływ na to, jak będzie wyglądać produkcja eventu. Oczywiście ostateczną decyzję w kluczowych sprawach podejmuje klient, ale mogę w umiejętny sposób wyreżyserować wydarzenie tak, aby jego jakość była na jak najwyższym poziomie i żeby stało się ono niezapomnianym doświadczeniem dla odbiorców. Kolejnym interesującym aspektem tej pracy jest możliwość realizacji eventów w lokalizacjach, do których normalnie nie ma dostępu. To niezwykłe uczucie, kiedy tuż przed montażem stajesz w pustej hali Stulecia, Teatrze Narodowym w Warszawie, Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie czy w Alvernia Studios.

Fajne jest również to, że każda realizacja jest niepowtarzalna. W eventach nigdy nie ma nudy!

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Minusy to na pewno stres, presja czasu i robienie wszystkiego na ostatnią chwilę. Poza tym praca tuż przed i w trakcie realizacji po kilkadziesiąt godzin dziennie. No i duża, za duża ilość projektów w jednym czasie. Plusy to poznawanie nowych ludzi, miejsc, produktów, przezwyciężanie siebie i swoich słabości, zarobki.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Początkujący i dobrze rokujący junior może zarobić razem z premiami około 5-6 tys. zł na rękę. Bardziej doświadczeni mogą liczyć na zarobki sięgające kilkunastu lub kilkudziesięciu tysięcy złotych na rękę.

Gdzie szukać pracy jako event manager?

Osoby, które chcą zacząć przygodę z tą branżą powinny obserwować profile społecznościowe topowych agencji i próbować się do nich dostać choćby na staż. Potem życie zweryfikuje czy się do tego nadają, czy nie. Oczywiście można próbować zaczynać karierę z innej strony, czy to zarządcy obiektu eventowego, czy po stronie dostawcy. Branża jest pod tym względem bardzo pojemna, ale według mnie warto zaczynać od agencji i potem iść na stronę dostawcy, bo ma się zupełnie inne spojrzenie na kwestie realizacji wydarzeń.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać event managerami?

Próbujcie swoich sił i nie poddawajcie się. To nie jest łatwy kawałek chleba, ale daje dużą frajdę, mnóstwo przygód i naprawdę dobrą kasę dla fachowców.

———————————————————–

Jakub Ćwikliński
Senior Event Manager, El Padre

Jak zostałeś event managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Do pierwszej agencji dostałem się przypadkiem – swojego przyszłego pracodawcę poznałem, pracując na jego evencie u jednego z dostawców jako sternik w ramach regat. Realizacja przebiegła pomyślnie, a nam ewidentnie było po drodze i tak zaczęła się moja przygoda w branży. Po pół roku na stanowisku junior event managera zacząłem realizować swoje pierwsze samodzielne projekty. Po dwóch latach zmieniłem agencję, a po kolejnych trzech awansowałem na senior event managera, gdzie pojawiła się większa odpowiedzialność i zakres obowiązków. Po drodze zahaczając o kreację przeszedłem przez wszystkie podstawowe szczeble kariery w tym zawodzie.

Co należy do obowiązków event managera?

Organizacja eventów to szereg działań, które należy wykonać, aby z sukcesem zrealizować projekt. Od zrozumienia potrzeb klienta i specyfiki wydarzenia, poprzez kreację, kosztorysowanie, planowanie, kontraktacje i produkcję na rozliczeniu i podsumowaniu skończywszy. Event manager prowadzi projekt przez te wszystkie etapy, często pod dużą presją czasu. Praca event managera to pewien kompromis pomiędzy telefonem i mailami, a często po prostu maile w telefonie. Dziesiątki rozmów i setki wiadomości to podstawowe narzędzia do organizacji wydarzeń. Ich uzupełnieniem jest excel, word, PowerPoint i wszechwiedzący internet.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Najważniejsza jest odpowiednia komunikacja z ludźmi. Praca w eventach to bezustanne ścieranie się często diametralnie różnych charakterów i poglądów, gdzie koniec końców trzeba zewrzeć szyki i wspólnie realizować założone cele. Nieodłączna w organizacji wydarzeń jest też dobra organizacja pracy i umiejętne zarządzanie czasem.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy event managera?

Codziennie nowe doświadczenia i wyzwania, którym nie ma końca. Unikatowość każdego realizowanego projektu, która zapewnia brak rutyny to dla mnie chyba najbardziej urzekający element tej pracy. Dodatkowo, eventy lubią zaskakiwać. Tempo, czynnik ludzki i inne nieprzewidziane zdarzenia potrafią podnieść poziom adrenaliny, która jest na swój sposób uzależniająca.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Praca w eventach jest często bardzo absorbująca i wymaga dużego zaangażowania. Presja towarzysząca realizacjom potrafi dać się we znaki. Im większe projekty, tym większa odpowiedzialność, którą trzeba umieć wziąć na własne barki. Z drugiej strony, im większa odpowiedzialność, tym większy sukces i satysfakcja, a nauka i doświadczenie, których można przy okazji nabrać, są na tyle uniwersalne, że mają zastosowanie w wielu innych dziedzinach życia.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Wynagrodzenie na stanowisku event managera jest często uzależnione od zysku wygenerowanego w prowadzonych projektach, jednak najczęściej oscyluje w granicach 3-7 tys. złotych netto.

Gdzie szukać pracy jako event manager?

Agencje często różnią się między sobą rodzajem realizowanych eventów. W pierwszej kolejności warto dokładnie się rozejrzeć i wybrać te, w których portfolio jest najwięcej projektów zbieżnych z naszymi zainteresowaniami. W tej chwili na rynku jest mnóstwo agencji, a wiele z nich prowadzi programy praktyk czy staży. Przy odpowiednim nakładzie czasu, każdy znajdzie coś dla siebie.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać event managerami?

Z mojego doświadczenia wynika, że warto próbować nowych rzeczy, szukać wyzwań i możliwości rozwoju we wszystkim, co się robi. Ta praca pozwala na doświadczenie wielu sytuacji, dla których w żadnych innych warunkach nie byłoby miejsca czy okazji. Czasami dobrze jest podjąć ryzyko i pójść na żywioł.

———————————————————–

Kamila Post
Head of Operations, PROIDEA

Jak zostać event managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Często zaczyna się niewinnie od udzielania się w wydarzeniach organizowanych w domach kultury, organizacjach szkolnych i studenckich. Większość znanych mi event managerów tak zaczynało i to jest doskonały znak, że właśnie w tym kierunku powinniśmy iść. Zawodowo najlepiej zacząć jak najwcześniej i od samego dołu, czyli jako trybik w zespole projektowym, hostessa, pomocnik techniczny czy też pracownik logistyki. Znajomość i szacunek pracy na każdym szczeblu to przepis na sukces w świadomym zarządzaniu zespołem. Kolejny krok to pozycja “juniora”, czyli zdobycie doświadczenia przy organizacji eventu pod okiem bardziej doświadczonych PM-ów. Docelowo stajemy się samodzielnymi event managerami, a na samym szczycie zarządzamy już całym zespołem projektowym.

Co należy do obowiązków event managera?

Dobry eventowiec to project manager i dyrektor kreatywny w jednym. Taka osoba często odpowiada za event już od momentu tworzenia wizji i budżetu, aż do złożenia ostatniego krzesełka. Event Manager odpowiedzialny jest za zadowolenie klienta i weryfikację jego potrzeb. To niesamowicie ważne, żeby uważnie słuchać klienta, ale też wyczuwać, kiedy przejąć inicjatywę i służyć doświadczeniem. Praca event managera zaczyna się na etapie przygotowania szczegółowego harmonogramu oraz zaangażowania odpowiedniego zespołu współpracowników i podwykonawców, a kończy na zadbaniu o przysłowiową wisienkę na torcie i nadzorowaniu eventu na miejscu. Oczywiście po tym przychodzi czas na podsumowania z zespołem i z klientem, analizę ankiet i wyciągnięcie wniosków. Nie można o tym zapomnieć w natłoku zadań.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Kompetencje miękkie, które są niezbędne w tej branży to umiejętność logicznego myślenia, radzenie sobie ze stresem i zarządzaniem czasem, jak i kreatywność oraz komunikatywność. Z umiejętności twardych konieczne są znajomość zagadnień technicznych i logistycznych związanych z organizacją eventu. To oczywiście zdobywamy wraz z doświadczeniem. Biegła praca na komputerze oraz znajomość programów do planowania i zarządzania projektami jest dużym ułatwieniem. Dobry event manager powinien też sprawnie posługiwać się językiem angielskim oraz posiadać prawo jazdy.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy event managera?

To, co powoduje, że event manager to jeden z najciekawszych zawodów na świecie to ciągły pęd, wspaniałe podróże i niekończące się wyzwania. Każdy event zmusza Cię do pogłębienia wiedzy, poszerzenia kwalifikacji, tu nie da się działać szablonowo, jeśli chce się być liderem. Branża zmienia się bardzo dynamicznie, powstają nowe, coraz bardziej innowacyjne, funkcjonalne narzędzia, pomysły i trendy. Trzeba to na bieżąco śledzić i umieć wykorzystać!

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Trudnością jest to, że event manager musi sobie wszystko skrupulatnie zaplanować, a i tak najpewniej wydarzy się coś, czego nie przewidział. Minusem mogą być niestandardowe godziny pracy. Eventy są organizowane wieczorami, w weekendy, czasem jeden za drugim. Do tego dochodzi stres, z którym nie każdy potrafi sobie dobrze radzić.

Plusem są zdecydowanie ludzie! Bez zespołu nie da się stworzyć wspaniałego wydarzenia! Często to bardzo intensywne relacje zakrapiane burzami mózgów, pracą po nocach, ostrymi dyskusjami, ale też niezawodną pomocą otrzymywaną, zanim o nią poprosisz. Taki zespół to cudowna mieszanka wybuchowa. Tym bardziej, jeśli to zespół złożony z niemalże samych temperamentnych i diabelnie zdolnych dziewczyn.

Największą nagrodą, jaką dostaje zespół eventowy jest namacalny efekt: samo wydarzenie. Co tu dużo mówić, to zwyczajnie wzruszające, gdy obserwujesz, jak ta machina rusza, adrenalina opada i zauważasz, że to wspaniałe, doskonałe wydarzenie to zasługa Twojego zespołu i Twoja!

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Trudno o rzetelne dane w temacie zarobków. Kwoty mocno wahają się w zależności od doświadczenia i przede wszystkim wielkości i trudności projektów, a także regionu geograficznego. Z badań wynika, że najwyżej plasuje się tu województwo mazowieckie. Część firm/agencji, które organizują regularną ilość eventów rocznie, decyduje się na stałe zatrudnienie z comiesięcznym ustalonym wynagrodzeniem, plus ewentualne systemy premiowe. Czasem firmy decydują się na umowy na czas trwania projektu i tu znów stawki są ustalane bardzo indywidualnie.

Gdzie szukać pracy jako event manager?

Z doświadczenia mogę powiedzieć, że pracy w tej branży nie brakuje, sama rekrutuję właściwie przez cały rok. Rekrutują agencje eventowe, ale również działy eventowe w dużych firmach i korporacjach. Jeśli nie boisz się ciężkiej pracy i jesteś “multitaskiem”, to na pewno znajdziesz coś dla siebie.

Jak zacząć szukać? Event manager ma wiele obliczy i to od kręgu zainteresowań należy rozpocząć. Kochasz muzykę? Szukaj pracy przy koncertach i festiwalach muzycznych. Interesujesz się branżą IT i nowymi technologiami? Szukaj pracy w działach eventowych firm IT lub w PROIDEA. 🙂

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać event managerami?

Zacznijcie jak najwcześniej, bierzecie udział w eventach, angażujcie się w projekty w organizacjach studenckich, charytatywnych, społecznych. Tylko praktyka pozwoli Wam zdobyć wiedzę i doświadczenie, ale przede wszystkim pozwoli Wam się sprawdzić – zweryfikuje Wasze umiejętności analityczne, przetestuje asertywność, odporność na stres, zdolności komunikacyjne i kreatywność.

Jeśli nie przerazi Was intensywność pracy, która Was czeka, to czas na kolejny krok w kierunku rozwoju zawodowego. Pasjonatów branży IT i nowych technologii zapraszam do PROIDEA! Powodzenia!