Zawód: Grafik (Kariera w marketingu) (cz. 4)

Zawód: Grafik (Kariera w marketingu) (cz. 4)
Kim jest Grafik? Jakie umiejętności powinien posiadać i co należy do jego obowiązków? Jak wyglądają zarobki na tym stanowisku? W naszym nowym cyklu przybliżamy szczegóły i ciekawostki dotyczące konkretnych zawodów. Tym razem zajmiemy się stanowiskiem grafika.
O autorze
15 min czytania 2017-11-24

fot. unsplash.com

1. Maciej Miłanowski, Graphic Designer w MakoLab
2. Przemysław Lorenc, Graphic designer w Neon Shake
3. Dominika Kolisz-Rachwał, Graphic Designer, Veneo
4. Joanna Kubat, Art Director w agencji reklamowej Me & My Friends
5. Robert Główczak, Dyrektor Artystyczny w The Dust, Grupa Me & My Friends
6. Jakub Krzanowski, UI/UX Designer w Overlap Studio
Pierwszą część artykułu przeczytasz tu>
Drugą część artykułu przeczytasz tu>
Trzecią część artykułu przeczytasz tu>
Zobacz pozostałe odcinki cyklu Kariera w marketingu>

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Maciej Miłanowski
Graphic Designer w MakoLab

Jak zostałeś grafikiem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Programami graficznymi zacząłem „bawić się” w gimnazjum. Swoją przygodę rozpocząłem grafiką wektorową w Corelu. Później z podstawowymi tajnikami Photoshopa zapoznał mnie wujek. Wtedy już bardzo mocno zaangażowałem się w naukę. Pamiętam, że zgłębianie tych zagadnień sprawiało mi radość. Od razu po liceum poszedłem pracować do drukarni, właśnie jako grafik komputerowy. Polecam każdemu takie „przetarcie” zawodowe przed rozpoczęciem studiów.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Co należy do obowiązków grafika?

Przede wszystkim grafika ma być na najwyższym poziomie. Liczy się dopracowanie nawet najdrobniejszych szczegółów. Poza tym zawsze powinniśmy pamiętać o kliencie. Jego zadowolenie to też nasza nagroda.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Kogo poszukuje się na stanowisko grafika? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Nie każdy może zostać grafikiem. Oprócz samej nauki obsługi programów graficznych (nie ukrywam, często niezbyt łatwych) należy mieć zamiłowanie do rysowania i wyobraźnię. Wysokie umiejętności interpersonalne, logiczne myślenie jak i komunikatywność też bardzo przydają się w tej pracy.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy grafika?

Zapoznawanie się z trendami, które panują w świecie stron internetowych. Rozpoczynanie pracy nad nowym projektem zawsze nieodmiennie fascynujące. Lubię też brać udział w konkursach, a najbardziej wygrywać.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Plusy to na pewno ludzie, z którymi współpracuję. Spotkałem w swoim życiu wielu grafików, każdy na swój sposób jest innym człowiekiem, posiadającym ambicje, aspiracje. Są to ludzie rozwijający się nie tylko w dziedzinie grafiki, ale też mający inne, często niezwiązane z komputerami pasje. Plusem jest sam proces tworzenia i to, co powstaje, czasem w mniejszym, czasem w większym trudzie. Rodzi się coś nowego, coś, co zdobywa swoje nowe życie. Minusy….. mogę zaliczyć do nich duże ilości poprawek, jakie musimy czasami nanieść na projekt. Zdarza się niejednokrotnie, że nasze kapitalne (jak sądzimy) pomysły, są odrzucane – to boli.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Początkujący grafik nie może liczyć na wiele – portfolio ma niestety tak samo ubogie, jak doświadczenie. Po kilku latach, jeśli naprawdę lubi to, co robi, może odnieść sukces, zarówno zawodowy, jak i finansowy.

Gdzie szukać pracy jako grafik?

Przede wszystkim w serwisach z ogłoszeniami o pracę. Początkującym proponuję rozpocząć od praktyk zawodowych. Nie tylko rynek IT coraz częściej poszukuje grafików.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać grafikami?

Naucz się cierpliwości i wytrwałości! Kochaj to, co robisz, a jak mówi przysłowie, nigdy nie będziesz musiał pracować.

———————————————————–

Przemysław Lorenc
Graphic designer w Neon Shake

Jak zostałeś grafikiem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Swoją przygodę z projektowaniem rozpocząłem stosunkowo wcześnie. Już w gimnazjum zdobywałem swoje pierwsze doświadczenia. Pojawiła się strona szkoły, na którą przygotowywałem elementy graficzne, a potem już kolejne drobne zlecenia od przyjaciół, kolegów czy znajomych. I tak z drobnych wyzwań, narodziło się zainteresowanie i pasja, która zamieniła się w sposób na życie. Oczywiście grafiki można nauczyć się na studiach, szczególnie w uczelniach artystycznych. Ja na swojej drodze edukacyjnej również podjąłem studia licencjackie z projektowania komunikacji, gdzie jeszcze lepiej mogłem zrozumieć mechanizmy wpływające na moją codzienność zawodową. Oczywiście stanowiska graficzne w organizacjach są bardzo zróżnicowane. Z całą pewnością, oprócz kompetencji, ogromne znaczenie w rozwoju ma doświadczenie, wraz z którym nabieramy kompetencji do postrzegania swojej pracy jako elementu większej całości działań komunikacyjnych.

Co należy do obowiązków grafika?

Gdyby ująć naszą pracę w kilku słowach to dbanie o dostarczenie estetycznej kreacji czy produktu, na jaki otrzymaliśmy zamówienie. Nasze codzienne wyzwania to jednak część znacznie większego procesu kreatywnego, którego istotnym elementem jest nie tylko projektowanie, ale przede wszystkim postawienie się roli odbiorcy naszej pracy. Dzięki temu możemy skuteczniej spełnić nie tylko oczekiwania i cele biznesowe, ale też skonfrontować je z różnymi ideami komunikacyjnymi czy artystycznymi.

Kogo poszukuje się na stanowisko grafika? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Kreatywność, otwartość na informację zwrotną, to tylko niektóre z kompetencji, jakie bardzo przydają się w naszej pracy. Oczywiście postawa to wyczucie estetyki i umiejętność pracy z odpowiednimi narzędziami, czyli np. pakietem Adobe. Natomiast rozpiętość wyzwań i umiejętności, jakie stawia przed kandydatami nasze stanowisko, bardzo zależy od specyfiki organizacji, w której się znajdziemy. W naszym fachu są zarówno artyści i rzemieślnicy, choć większość naszych działań to swoisty mix wyzwań. W dzisiejszych czasach coraz większe znaczenie nabierają także kompetencje stricte technologiczne, takie jak znajomość różnych rozwiązań, podstaw projektowania serwisów, aplikacji czy szeroko rozumianego front-endu. Do tego kompetencje z zakresu user interface i user experience i w ten sposób mamy portret idealnego graphic designera.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Niewątpliwym plusem w codziennej pracy grafika jest wspólne działanie w zespole kreatywnym zorientowanym na tworzenie wyjątkowych rozwiązań. Nie można też zapominać o swobodzie działania i możliwości kształtowania własnego stylu. Pamiętając o codziennych wyzwaniach, musimy zdawać sobie sprawę z tego, że możemy się spotkać z brakiem zrozumienia ze strony klienta. Dlatego konieczność ciągłego doskonalenia i pracy z feedbackiem innych ekspertów ma tu ogromne znaczenie. Jeśli uwielbiasz się ruszać – mam złą wiadomość. Nasza codzienność to wiele godzin spędzonych przed komputerem w pozycji siedzącej.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie, bo wynagrodzenie na stanowiskach graficznych zależy od wielu czynników. Jednym z najważniejszych są kompetencje i doświadczenie, jakie posiadamy. Wpływ na nie ma też miejscowość, w której pracujemy – a także rodzaj firmy. Zainteresowanym konkretnymi kwotami pomogą z pewnością raporty wynagrodzeń, które co roku dostarczają informacji o średniej pensji, na jaką można liczyć w naszej profesji.

Gdzie szukać pracy jako grafik?

Wszystko zależy od postrzegania swojej roli w tym zawodzie. Jeśli myślimy o bardziej artystycznych wyzwaniach – wtedy często czeka nas kariera freelancera. Miłośników projektowania interface’ów warto już na starcie odesłać do poszukiwania pracy w firmach IT, zaś pasjonatów wyzwań kreatywnych do agencji reklamowych czy marketingowych. Tam też najszybciej rozwiniemy nasze kompetencje, nauczymy się, czasami trudnej roli, patrzenia oczami klienta czy odbiorcy końcowego naszej pracy.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać grafikami?

Najlepsze będzie podejmowanie praktycznych wyzwań od samego początku. Nie projektowanie dla samego projektowania, ale autentyczna praca nad projektem, z którego ktoś – nawet w mikroskali – skorzysta. Takie wyzwania uczą dużo więcej niż najpiękniejsza kreacja powstająca przy olbrzymim nakładzie czasu. Warto także uczyć się już na starcie pracy z narzędziami, które są powszechne i stosowane przez większość firm na rynku. Dzięki temu pierwsza stała praca będzie dużo łatwiejsza już od pierwszego zleconego projektu. Nie bójmy się poszukiwać inspiracji, które oferuje nam otoczenie. Nasza codzienność jest przecież pełna kreacji graficznych. Ich analiza może być wspaniałą lekcją tego, co można zrobić jeszcze lepiej albo być inspiracją do stworzenia własnych prac, które zachwycą potem klientów, czy czytelników case studies lub przeglądających nasz profil na Behance.

———————————————————–

Dominika Kolisz-Rachwał
Graphic Designer, Veneo

Jak zostałaś grafikiem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Z wyboru :). Postanowiłam wykorzystać część umiejętności zdobytych podczas studiów architektonicznych, a potem dodatkowo się dokształcić, aby pracować w tym zawodzie. Zaczęłam jak wiele osób, od stażu w studiu projektowym oraz zleceń dla znajomych i zaprzyjaźnionych organizacji.

Droga zawodowa grafika wyglądać może przeróżnie. Obecnie istnieje wiele obszarów działalności w tej profesji, dlatego ciężko mówić o konkretnych stanowiskach jako kolejnych punktach w ustalonej hierarchii awansu.

Co należy do obowiązków grafika?

Obecnie pojęcie grafik może być bardzo szeroko rozumiane. Najpierw musimy odróżnić grafikę warsztatową od grafiki użytkowej. W swojej wypowiedzi odnoszę się do grafiki użytkowej, bo w jej obrębie poruszam się zawodowo.

I tutaj nie jest łatwiej tę kwestię sprecyzować. Wszystko zależy od tego, w jakim kierunku zdecydujemy rozwijać naszą zawodową ścieżkę. Czy czujemy się dobrze w druku, digitalu, animacji, środowisku 3D? Wymieniłam tylko parę obszarów, ale generalnie od tego wyboru zależeć będzie kwestia obowiązków. Wspólne jest jedno – grafik musi mieć wyobraźnię i być kreatywny :).

Z perspektywy członka zespołu graficznego w agencji interaktywnej mogę powiedzieć, że do obowiązków grafika należy: udział w opracowaniu koncepcji kreatywnych, przygotowanie kreacji graficznych na potrzeby promocji, tworzenie identyfikacji wizualnych dla marek, projektowanie stron internetowych, ilustrowanie.

Kogo poszukuje się na stanowisko grafika? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Poszukuje się ludzi z kwalifikacjami, doświadczeniem, otwartych, komunikatywnych, ciekawych. Ważne jest nie tylko, aby mieć opanowane narzędzia niezbędne do wykonywania pracy w obszarze naszych zainteresowań, ale coś więcej – tak zwany krok przed szereg. Może być dodatkowy program, kurs, cykl warsztatów. To daje dobrą perspektywę i otwiera nowe możliwości.

Jeśli chodzi o umiejętności twarde, to konieczna jest biegła obsługa programów graficznych, w zależności od specjalności, którą wybraliśmy, aby nam pomagały, a nie przeszkadzały. Wbrew pozorom, dość często potrzebna okazuje się umiejętność rysunku. Posiadana ogólna wiedza z zakresu zasad kompozycji, historii sztuki oraz grafiki (zwłaszcza polskiej) będzie niewątpliwym atutem.

Z umiejętności miękkich proponuję: komunikatywność – ale na serio, czyli mówienie wprost, krótko i zwięźle o co chodzi, a do tego słuchanie oraz bycie otwartym na zdanie innych. W pracy zespołowej, gdy realizujemy wspólne zadania, to bardzo potrzebne.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy grafika?

Często podczas pracy nad kolejnym zadaniem mam do czynienia z nową materią. Inną branżą czy dyscypliną. Dzięki temu, przygotowując się do projektowania, odkrywam nowości. Możliwe, że inaczej mogłabym się o wielu rzeczach nie dowiedzieć.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Minusy?
Presja czasu – bądź tu kreatywny zerkając na kalendarz. Ale to chyba trudność w niejednej profesji.

Plusy?
Ogromne możliwości. Grafik może wcielić w życie swoje pomysły – pójść na koncert zespołu, dla którego przygotował plakat, przeglądnąć zaprojektowaną przez siebie stronę, podarować komuś produkt z własnym logo. Może wykorzystać talent, aby zrobić coś pożytecznego – obrazem wzmocnić ważny komunikat, przyczynić się do promocji istotnych treści. Dodatkowo, chyba nie da się znudzić tą pracą. Grafik może rozwijać się w wielu kierunkach.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Bardzo różnie. W zależności od wielu czynników: miejsca zamieszkania i zatrudnienia, rodzaju zatrudnienia, doświadczenia, przebojowości, przedsiębiorczości, śmiałości. Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi ani uniwersalnych dla wszystkich specjalizacji widełek.

Gdzie szukać pracy jako grafik?

Wszystko zależy w jakim kierunku/specjalności działamy – wówczas wybieramy stosowne miejsce. Ogólnie mogę zasugerować: studia projektowe, agencje reklamowe czy interaktywne, korporacje, drukarnie, wydawnictwa, fundacje i organizacje oraz ośrodki kulturalne. Można również szukać zleceń poprzez branżowe portale lub po prostu przez znajomych. Dobrze jest dawać znać otoczeniu o swojej działalności.

W przypadku grafików, gdzie konkurencja jest spora, sądzę, że niebagatelne znaczenie ma to, JAK się tej pracy szuka. Wykazanie się kreatywnością w tym względzie może być kluczowe.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać grafikami?

Zorientować się jakie możliwości rozwoju oferuje ten zawód, a potem znaleźć to, co daje największą frajdę. Później już tylko pracować, aby stać się naprawdę dobrym.

———————————————————–

Joanna Kubat
Art Director w agencji reklamowej Me & My Friends

Jak zostałaś grafikiem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Pierwszym krokiem, wówczas jeszcze nieświadomym, było chyba kupienie na giełdzie komputerowej Corela na trzech dyskietkach. Do dziś go nie lubię. A tak poważnie, to po prostu chciałam. Zawsze chciałam coś tworzyć. A chcieć to móc. Tylko oprócz chcenia trzeba też coś robić w tym kierunku. Próbowałam na różne sposoby. I próbuję dalej. Bo będąc grafikiem, musisz cały czas się rozwijać, próbować, szukać inspiracji, doświadczać różnych zagadnień, czasem zmienić kierunek działania, bo grafika to szerokie pojęcie. To tak, jakby powiedzieć: pracuję w sklepie. Ja lubię najbardziej osiedlowe warzywniaki.

Dobrze jest czasem zmienić miejsce pracy, otoczenie, a nie zakotwiczyć się tylko w jednym punkcie. Oczywiście zawsze też można poprzestać na robieniu banerów na pół etatu dla sklepu z narzędziami. To też grafika. Od ciebie zależy, ile szczebli ma drabina, na którą chcesz wejść, i co chcesz osiągnąć.

Jeśli chodzi o wykształcenie, to byłam z tych, którzy woleli rysować na szóstkę kartki bożonarodzeniowe niż przebiec sześć kółek dookoła boiska na wuefie. Jednak to nie szkoła, nie kursy uczynią cię grafikiem. Poczucie estetyki i wrażliwość trzeba po prostu mieć, reszty nauczysz się sam, dużo pracując.

Co należy do obowiązków grafika?

Projektowanie zabrzmi banalnie, ale często jest to niemałe wyzwanie dla grafika, kiedy musi znaleźć kompromis między tym, co ładne, a jednocześnie użyteczne, a także zważając na oczekiwania klienta. Tak więc jednym z obowiązków tuż obok projektowania jest podejmowanie decyzji. Często jest to robienie czegoś z niczego. I bardzo często pod presją czasu.

Kogo poszukuje się na stanowisko grafika? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Przede wszystkim osób kreatywnych. Widzących szklankę wody do połowy pełną i jeszcze umiejących z niej zrobić koktajl truskawkowy. Chcących się uczyć i rozwijać. Otwartych na współpracę z innymi, umiejących przyjąć krytykę i czasami też zmienić projekt wbrew swojej wizji i klauzuli sumienia.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy grafika?

Tworzenie. Urzeczywistnianie swoich pomysłów. Robienie tego, co lubię.

Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?

Projekty na wczoraj, nadgodziny. Częste poprawki. Plusy – jak wyżej.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

W zależności od tego, gdzie pracujesz i co umiesz. Często jednak nie idzie to w parze.

Gdzie szukać pracy jako grafik?

W agencji, nie na poczcie. Na pewno nie czekaj, aż pojawi się ogłoszenie w gazecie – bądź kreatywny i znajdź pracę sam. Jest na to wiele sposobów.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać grafikami?

Rób to, co chcesz robić, próbuj, obserwuj. Nie zniechęcaj się. I najważniejsze: ucz się od bardziej doświadczonych.

———————————————————–

Robert Główczak
Dyrektor Artystyczny w The Dust, Grupa Me & My Friends

Jak zostałeś grafikiem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Grafiką zajmuję się, od kiedy pamiętam. Już jako dzieciak siedziałem przy biurku zawalonym kartami, mazakami i kredkami. W zasadzie to ciężko było nie rysować. Szkolne zeszyty też raczej spełniały funkcję szkicowników. Dalsza droga wydawała się oczywista i w pewien sposób naturalna. Liceum plastyczne, potem studia artystyczne.

Szczeble kariery potrafią być różne dla każdego. Moimi pierwszymi krokami w zawodowym świecie były pojedyncze zlecenia wykonywane dla znajomych i osób z polecenia. Tak prawdopodobnie zaczyna większość. W mojej pierwszej pracy moment zderzenia z ludźmi o różnym doświadczeniu i stażu pokazał mi, że najwyższy czas bardziej świadomie zacząć budować ścieżkę zawodową. Nie myślę tutaj o pogoni za tytułem przed nazwiskiem, choć czasami do tego to się sprowadza, ale o budowaniu swojego doświadczenia, rozwijania umiejętności i portfolio.

Co należy do obowiązków grafika?

Zadania na stanowisku grafika bardzo często wynikają z charakteru zlecenia, przez co też zakres działań może być mocno zróżnicowany. Ciężko określić sztywne ramy działania w pracy, gdzie główną rolę odgrywa indywidualny charakter projektu, dlatego moim zdaniem głównym obowiązkiem grafika i jednocześnie główną cechą tego zawodu jest bycie kreatywnym.

Kogo poszukuje się na stanowisko grafika? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Specyfika zawodu grafika jest związana bezpośrednio z różnorodnością realizowanych projektów. Dlatego ważnymi cechami, poza oczywistą znajomością narzędzia pracy, są elastyczność i pomysłowość. Czasami sięganie po niekonwencjonalne rozwiązania ratuje projekt.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy grafika?

Każdy projekt jest nowym doświadczeniem i wyzwaniem, a zarówno sam przebieg pracy, jak i efekt końcowy – niezmiernie satysfakcjonujące.

Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?

Jednym z większych minusów jest emocjonalne przywiązanie do projektu, przez co zderzenie z poprawkami bywa bolesne. Z drugiej strony, krytyka potrafi być zaskakująco otrzeźwiająca. Za to moment ukończenia projektu i świadomość twórczego wkładu jest bezcenna.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Nasza praca jest ściśle związana z czymś tak zmiennym i różnym jak estetyka, więc dokładne określenie wysokości zarobków jest ciężkie. Trzeba znać wartość nie tylko swojej twórczości, ale też zaangażowania i doświadczenia.

Gdzie szukać pracy jako grafik?

Branża kreatywna w sposób naturalny i niezależny od czasu i miejsca skupia ludzi w grupy, fora czy platformy. Portale typu Behance oferują gotowy sposób prezentowania swojej twórczości, jednocześnie tworząc sieć kontaktów i znajomości zawodowych. Dlatego jedną z najważniejszych rzeczy jest zaprezentowanie swojej twórczości, a praca sama nas znajdzie.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać grafikami?

Bądźcie kreatywni i pracowici!

———————————————————–

Jakub Krzanowski
UI/UX Designer w Overlap Studio

Jak zostałeś UI Designerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Jako nastolatek interesowałem się kodowaniem stron w HTML i CSS. Swego czasu trochę dorabiałem, wykonując znajomym jakieś strony. Jednak zagłębiając się w temat, odkryłem, że kodując, nie mam zbyt wiele wpływu na gotowy produkt – moim zadaniem było jedynie odzwierciedlenie gotowego już projektu. Nie było to do końca moje. Chciałem mieć wpływ na finalny kształtu produktu. Szybko zrozumiałem, że grafika, którą się tak interesowałem, dałaby mi tę możliwość. Nauczyłem się Photoshopa i zacząłem działać. Śledziłem najnowsze trendy i starałem się je odwzorowywać, by udoskonalić swój warsztat. Po studiach (zupełnie niezwiązanych z moją designerską pasją) podjąłem decyzję, że znajdę staż, który pozwoli mi na zdobycie doświadczenia w dziedzinie projektowania interfejsów. Znalazłem go w studiu UXowym, gdzie projektowałem zarówno dla większych korporacji, jak i mniejszych firm. Następnie trafiłem do Overlap.studio, które urzekło mnie swoją atmosferą. Ze względu na dużą interdyscyplinarność zespołu, w którym jestem, miałem również możliwość rozwijania umiejętności w zakresie użyteczności – projektowania nie tylko pięknych, ale i intuicyjnych produktów, co moim zdaniem jest niezbędne na stanowisku UI Designera. Obecnie projektuję tu dla gigantów, jak i startupów.

Myślę, że początkowo warto podszkolić swoje umiejętności podczas stażu, a następnie zdobywać doświadczenie już na stanowiskach specjalisty.

Co należy do obowiązków UI Designera?

Głównym obowiązkiem UI Designera jest projektowanie interfejsów użytkownika. Oznacza to, że musi stworzyć projekt graficzny produktu cyfrowego, który będzie czytelny i zrozumiały dla osób z niego korzystających. Stworzony design powinien opowiadać pewną historię i ukazywać emocje związane z produktem i jego użytkownikami. Projekty takie powstają na bazie makiet, które projektuje UX Designer bądź też UI/UX Designer (to również należy do moich obowiązków). Dodatkowymi zadaniami w pracy UI Designera jest przygotowywanie wizualizacji produktów, czy też animowanych prototypów designu. Ponadto nadzór nad jakością wdrażanych produktów tak, by projekt wychodzący od UI’owca, po drodze do gotowego produktu, był identyczny. UI Designer powinien również sprawować pieczę nad użytecznością designu, ułatwiając obsługę produktu użytkownikowi, wykorzystując kontrast, rozmiar i kolor elementów.

Kogo poszukuje się na stanowisko UI Designera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Z pewnością kogoś, kto dąży do harmonii i ma wysokie poczucie estetyki, również w życiu codziennym. Studia ASP to zdecydowanie wartość dodana, jak wynika jednak z mojego doświadczenia, nie jest to tak istotne w procesie rekrutacji, jak i w samej pracy. Znam takie przypadki, w których ktoś potrafił pięknie malować, ale UI’owcem był kiepskim, bo brakowało mu skrupulatności, dokładności i cierpliwości podczas pracy nad detalami. Twoje prace nie mają wisieć w galerii, być otwarte na interpretacje, one mają pełnić konkretne funkcje. Dlatego też powinieneś mieć podstawową wiedzę o użyteczności. Łączenie ścieżki UI i UX Designera to moim zdaniem obowiązek. Tylko takie teamy dostarczą najlepsze produkty i osiągną sukces. Tak samo jest w drugą stronę – UX Designerzy powinni znać podstawy UI. Zaplecze Front-End Developera jest też równie ważne, z programistami będziesz pracował zawsze blisko, warto więc mówić w ich języku (co najmniej HTML i CSS).

Ważne jest, by nabyć umiejętności obsługi programów do projektowania – bez tego nie uda się w pełni odwzorować swojej wizji. Obecne programy do projektowania interfejsów użytkownika, takie jak Sketch, Adobe XD, a już niedługo InVision Studio, są intuicyjne, więc proces nauki jest krótki i przyjemny.

Ważne jest również wypracowanie dobrej znajomości podstaw graficznych. Takimi są: przestrzeń, kontrast, kombinacje fontów, kolorystyki i proporcji.

Coś, co moim zdaniem jest też wielce ważne, a nie widzę tego u niektórych UI’owców, to opanowanie zdolności rozmieszczenia elementów interfejsu i odległości między nimi. Ludzkie oko to złożony organ i często nas oszukuje, musimy mieć to z tyłu głowy i rekompensować pewne złudzenia optyczne, by je przechytrzyć. Tylko wtedy nasz design nie będzie wydawał się ludziom nieczytelny lub zdeformowany.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy UI Designera?

Najciekawszym aspektem tej pracy jest chyba praca przy projektach z wielu branż, a co za tym idzie, zdobywanie informacji z wielu dziedzin. Przykładowo, gdy Twoim klientem jest bank – projektując interfejs, powinieneś wiedzieć, jakie cele ma sam bank oraz jakie cele ma użytkownik. By pogodzić te dwie strony, musisz zakopać się w temat dość głęboko i zrozumieć pewne procesy, oczekiwania, ograniczenia i wymagania rynku. To jest ten moment, gdzie nie tylko ćwiczysz swoją kreatywność, ale też uczysz się wszystkiego dookoła.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Największym problemem w moim odczuciu jest nadmierna ingerencja klienta w warstwę projektową produktu, w rezultacie zaniżanie poziomu estetyki. Mimo, że masz świetną wizję, to w pewnych momentach klienci mogą ją ukrócić, ze względu na specyficzny gust lub brak znajomości nowoczesnych trendów. Oczywiście to Ty jesteś UI Designerem i to Ty masz większe kompetencje w zakresie projektowania niż klienci. Toteż jeśli wiesz, że Twoje rozwiązanie jest dobre i o wiele ładniejsze, a także bardziej dopasowane do preferencji użytkowników niż pomysł klienta, nie powinieneś bać się walczyć o swoje. Potrzebny jest dialog i edukowanie klienta, że Twoje rozwiązanie jest odpowiednie dla jego produktu, na czym w rezultacie sam zyska. W końcu właśnie do tego zostajesz zatrudniony.

Plusem tej pracy jest natomiast pozostawienie jakiegoś śladu po sobie w całym tym internecie. Myśl, że tysiące osób będzie patrzeć na coś, co właśnie Ty zaprojektowałeś, jest niebywale satysfakcjonująca.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Jak na innych stanowiskach w tej branży, poziom zarobków uzależniony jest od wielu czynników. Kluczowym czynnikiem jest tu doświadczenie. Duży wpływ ma również miasto oraz miejsce pracy – wielkość firmy i typ projektów, których się ta firma podejmuje. Nie da się więc jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie.

Gdzie szukać pracy jako UI Designer?

Znalezienie pierwszego stażu/pracy juniora nie jest bardzo trudne w tych czasach. Najwięcej ofert na tę pozycję umieszczają intensywnie rozwijające się software house’y i startupy. Informacje o procesie rekrutacji udostępniają najczęściej na swoich stronach w social media. Ich uwagę można zdobyć również poprzez rozbudowywanie własnego portfolio na serwisach takich jak behance.net, czy też dribbble.com.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać UI Designerami?

Ćwiczenia – kreatywność da się ćwiczyć, ciągła praktyka to jedna z najbanalniejszych, ale i najtrafniejszych rad. Konieczny jest też rozwój i poszerzanie horyzontów, a w tym lektura. Pamiętajmy, że UI idzie w parze z UX, więc rozwój w tym kierunku to bardzo istotna sprawa. Z UI dobrze komponują się także interakcje i motion graphic, dążmy do tego, by każdy, kto ma do czynienia z naszymi projektami, poczuł jakiś „delightful moment” – wtedy nasz projekt zostanie zapamiętany.

Nieodzownym elementem przyszłego, jak i obecnego UI’owca jest rozeznanie rynku. Śledzenie trendów (np. na dribbble.com albo behance.net ) i obserwacja ludzi z branży – zaobserwowane obrazy rozwijają myślenie i zostają gdzieś z tyłu głowy jako inspiracje, które mogą być bazą do czegoś kompletnie nowego.

Podczas pracy ważna jest sumienność i otwartość na krytykę. Jeśli nie uda Ci się tego przezwyciężyć, to nie jest to praca dla Ciebie. Natomiast należy zrozumieć, że nie każdemu musi podobać się Twoja wizja artystyczna. Trzeba być na to gotowym zawsze, zwłaszcza, gdy klient nie jest w stanie przyjąć do wiadomości, że jego pomysł jest po prostu brzydki. 😉

Posiądź te zdolności, rozwijaj się i ćwicz, a zajdziesz daleko!