Zawód po 50-tce, czyli walka z rozczarowaniem na rynku pracy. Kampania wspierająca pokolenie 50+ od OLX Praca

Zawód po 50-tce, czyli walka z rozczarowaniem na rynku pracy. Kampania wspierająca pokolenie 50+ od OLX Praca
OLX Praca prezentuje kampanię „Zawód po 50-tce", w której promuje pozycję silversów na rynku pracy.
O autorze
3 min czytania 2024-01-23

Marka OLX Praca wystartowała z kampanią „Zawód po 50-tce”, w której porusza problemy silversów na rynku pracy. Dlaczego? Silversi spotykają się z krzywdzącymi stereotypami. Przykładowo, raport dotyczący pokolenia 50+ na współczesnym rynku pracy, przygotowany przez Minds & Roses na zlecenie OLX Praca pokazuje, że co trzeci ankietowany badania uważa, że osoby 50+ oczekują wyższych zarobków i niechętnie poszerzają zakres swoich obowiązków. Dodatkowo, panuje przekonanie, że takie osoby trudniej dopasowują się do zespołu i nie budują relacji z innymi pracownikami. Wcześniejsze badania wykazują jeszcze problemy z nadążaniem za postępem technologicznym, tempem uczenia się, znajomością języków obcych i związane z wiekiem ograniczenia fizyczne.

Te stereotypy powodują, że osoby należące grupy 50+ boją się zmienić pracę, często są odrzucane w procesie rekrutacyjnym, nie tylko ze względu na wiek, a ponadto żyją w przekonaniu, że „ochrona przedemerytalna” odstrasza pracodawców czy „lepiej nie zajmować miejsca młodym”.

– Tymczasem rynek pracy zapomina że mocnych stron, niezwykle istotnych dla każdej organizacji, u Silversów należy upatrywać zupełnie gdzie indziej. To osoby z ogromnym doświadczeniem, wiedzą i chęcią by się nimi dzielić. Do tego otwarcie deklarujące, że wiek nie jest dla nich przeszkodą w pracy i nawet na emeryturze chętnie pozostaną czynne zawodowo, bo zależy im na przebywaniu między ludźmi. Wiedząc to zderzyliśmy brutalną rzeczywistość pracowników 50+ z deklaracjami Polaków i przygotowaliśmy kampanię, która ma rozpocząć poważną dyskusję i wywołać zmiany na rynku pracy – mówi Łukasz Borowicz, brand & PR manager OLX Praca. 

Kampania od OLX Praca może zyskać miano nie tylko kampanii marketingowej, ale także społecznej. Bohaterami spotów są osoby 50+, które starają się znaleźć pracę. W filmach pojawiają się także głosy wspierające bohaterów. To z kolei należący do młodszych pokoleń członkowie rodziny. W przypadku dwóch spotów, mówią one o tym, jak widzą swoją mamę czy wujka, jakimi cechami się wyróżniają, nie rozumiejąc, dlaczego pracodawcy mogą nie zauważać ich pozytywnych stron w kontekście zawodowym.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Za kreację odpowiada agencji Przestrzeń. Z kolei produkcją zajęła się firma Lucky Luciano Pictures.

W ramach kampanii, powstał również serwis tematyczny, na którym, poza treściami edukacyjnymi, znajdują się również oferty pracy dla seniorów.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Deklaracje nierówne rzeczywistości

Na poziomie deklaracji, Silversi są uważani za bardzo ważną grupę wiekową pracowników. Dla zdecydowanej większości, pracownicy 50+ pozostają ważni i potrzebni na rynku pracy. Niemal połowa respondentów twierdzi, że znalezienie pracy przez te osoby nie powinno stanowić większego wyzwania, a ponad połowa wskazuje na duże miasta jako lokalizacje, w których o zatrudnienie Silversom jest najłatwiej. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W praktyce natomiast jest zgoła inaczej i potwierdzają to wyniki eksperymentalnego badania terenowego „Ageizm w Polsce” zrealizowanego przez Polski Instytut Ekonomiczny. Według niego aż 9 na 10 aplikacji pracowników 50+ pozostaje bez odpowiedzi, Silversi poszukują pracy średnio o pół roku dłużej od młodszych pokoleń, a w takich miastach jak Warszawa są zapraszani na rozmowy o pracę nawet 4 razy rzadziej.


Krok we właściwym kierunku

– W dobie poszukiwania inkluzowności na rynku pracy, respektowania i akceptowania odmienności oraz tworzenia wielu rozwiązań systemowych temu sprzyjających, zdaje się że nadal zapomina się o tej niezwykle licznej grupie pracowników. Już wkrótce konieczne będzie znacznie bardziej poważne podejście do potrzeb i oczekiwań Silversów, którzy – jeśli tylko zechcą – pozostaną aktywni zawodowo nawet po przejściu na emeryturę i pomogą uratować nas przed szeregiem niechybnie zbliżających się kłopotów, takich jak choćby widoczne już teraz w wielu branżach luki kompetencyjne, czy problemy ze znalezieniem rąk do pracy analizuje Piotr Chwiedziewicz z OLX Praca.

Otwartość pracowników 50+ na utrzymanie aktywności zawodowej, nawet na emeryturze, wynika nie tylko z potrzeb finansowych, ale także z chęci pozostania częścią społeczności, bycia między ludźmi. Ich stabilna sytuacja życiowa, więcej wolnego czasu i znacznie lepsze zdrowie niż choćby jeszcze ich rodziców pozwalają im inwestować w ​ dalszy rozwój. W efekcie gospodarka może doświadczyć solidnego zastrzyku w postacie kapitału ludzkiego, którym dysponowała od lat, ale go ignorowała. 

– Wystarczy wyzbyć się stereotypowego myślenia. Pracownicy z pokolenia 50+ stanowią ogromny potencjał dla każdej organizacji, są nie tylko doświadczonymi ekspertami, ale także doceniają stabilne zatrudnienie i są lojalni wobec pracodawcy dodaje Piotr Chwiedziewicz.

Opracowanie: Agata Drynko

Źródło: mat. prasowe

PS Wojciech Mann w kampanii OLX podpowiada, jak zmienić pracę

Serwis ogłoszeniowy wraz z Wojciechem Mannem wyszedł do uczestników rynku pracy z jasnym komunikatem. Znalezienie zatrudnienia wcale nie musi być trudne. Wystarczy podjąć właściwą decyzję.

PS2 „Boomer is OK”, czyli singapurska agencja AIC w kampanii społecznej walczy z ageizmem

„Przebij szklany sufit” – nawołują organizatorzy kampanii społecznej w Singapurze osoby starsze. Działania mają na celu wyrażenie sprzeciwu wobec ageizmowi i aktywizację seniorów.