fot. unsplash.com
Zobacz również
1. Maciej Zacharewicz, SEO Manager, PromoTraffic
2. Tomasz Stopka – Marketing Manager, Senuto
3. Wojciech Przekop / Senior SEO Manager, Mayko
4. Krzysztof Marzec, Dyrektor zarządzający, Certyfikowany Trener Google AdWords, DevaGroup
5. Łukasz Suchy, SEO Specialist, Ideo Force
6. Maciej Jacewicz, SEO Specialist, Grupa On Board Think Kong
7. Katarzyna Jakubów – Lider Zespołu SEO w firmie Artefakt
8. Benedykt Protasiuk, Menadżer działu SEO w Sempai
9. Adam Cieśla, SEM Manager w Sempai
Drugą część artykułu przeczytasz tu >
Zobacz pozostałe odcinki cyklu Kariera w marketingu>
Maciej Zacharewicz #PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
SEO Manager, PromoTraffic
Jak zostałeś specjalistą ds. SEO/SEM? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Można śmiało postawić tezę, że zdecydowana większość specjalistów SEO to „samoucy”, szczególnie na pierwszym etapie rozwoju. W moim przypadku było podobnie, pierwszą styczność z SEO miałem w 2009 roku, będąc jeszcze na studiach dorabiałem jako copywriter dla serwisu satelickiego jednego z większych wtedy polskich sklepów internetowych. Jako amator fotografii pisałem recenzje aparatów, poradniki etc. Chcąc zwiększać widoczność wytwarzanych przeze mnie treści, musiałem zacząć studiować wtedy jeszcze dość ograniczone zasoby na temat jak zwiększyć szansę na wysokie pozycje w Google. W późniejszym okresie pozwoliło mi to dostać się na staż SEO do agencji, jeszcze później zatrudniony zostałem już jako specjalista w innej agencji. Podobnie jak duża liczba „SEOwców” miałem okres freelancu, swoich serwisów, aby ostatecznie zostać specjalistą, a później Managerem SEO w agencji Promotraffic w Krakowie. Jak widać przeszedłem każdy szczebel kariery, co zresztą jest dość typowe w tym zawodzie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Co należy do obowiązków specjalisty ds. SEO/SEM?
Podstawowym celem jest zwiększanie bezpłatnego ruchu organicznego (czyli pochodzącego z wyszukiwarek internetowych, jak np. Google). Sukces jest stricte powiązany z dobrą widocznością strony np. w Google.pl, czyli tym aby określona strona była maksymalnie wysoko na maksymalnie dużą ilość wartościowych dla niej słów kluczowych. W bardzo dużym skrócie środkiem do tego celu jest wysokiej jakości content tworzony tak na stronie, jak i poza nią plus optymalizacje techniczne samej witryny. Oprócz tego ważną częścią pracy specjalisty SEO jest raportowanie wykonanych poprzez siebie prac oraz postępów w realizacji wytyczonej strategii SEO.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Jakbym miał określić jednym słowem zestaw umiejętności to nasuwa mi się słowo „eklektyzm”. Idealny specjalista SEO posiada umiejętności techniczne oraz humanistyczne. Z jednej strony niezbędna jest przynajmniej podstawowa znajomość kodowania, serwerów, obsługi specjalistycznych narzędzi, a z drugiej trzeba mieć wyczucie treści, aby tworzyć (zlecać i recenzować) rzeczywiście wartościowy dla użytkowników content. W praktyce, większość SEOwców ma podstawy z obu obszarów, natomiast specjalizują się w jednym. Niezbędną umiejętnością jest również nieustanna chęć rozwoju i gotowość do zmian, tak aby cały czas być w stanie skutecznie działać w bardzo dynamicznym środowisku wyszukiwarek internetowych.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy specjalisty ds. SEO/SEM?
W tej pracy nie ma miejsca na rutynę, ponieważ jest ona zabójcza, jeśli myślimy o skuteczności w osiąganiu celów SEO w perspektywie długofalowej. W ciągu roku Google wprowadza do swojego algorytmu ustawiającego wyniki wyszukiwania nawet kilkaset zmian, z czego oficjalnie komunikowanych jest kilkanaście. W ten zawód wpisane są zmiany, ciągła edukacja. Bardzo satysfakcjonujące są również wszystkie udane projekty, gdzie w statystykach ruchu, sprzedaży widać, jak dobra praca SEO specjalisty przekłada się na realne wzrosty.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Największa trudność to dynamika i enigmatyczność algorytmów wyszukiwarek internetowych takich jak Google. W SEO nic nigdy nie było i nie będzie „podane na tacy”, strategie i taktyki to ciąg hipotez, które należy weryfikować. Choć oczywiście doświadczony specjalista SEO zawsze wie „co robi”, to ostateczny efekt nigdy nie jest gwarantowany na 100%.
Plusy to szerokie kompetencje, jakie zdobywa porządny specjalista SEO, pośród których można oprócz SEO wymienić UX, analitykę, content marketing plus wiele technikaliów związanych z budową stron.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Doświadczenie przekładające się na skuteczność w osiąganiu wyników jest miarą zarobków specjalistów SEO. Pensje uzależnione są od wielu czynników, często oparte są o system premiowy zależny od wyników, natomiast dobry specjalista SEO, z udokumentowanym portfolio z około 3 letnim doświadczeniem może liczyć na 3 – 4 tysiące złotych na rękę. Oczywiście pensje seniorów i juniorów są odpowiednio mniejsze.
Gdzie szukać pracy jako specjalista ds. SEO/SEM?
Moja dobra rada – zawsze warto zacząć swoją przygodę z SEO od dobrej agencji SEO/SEM. Nigdzie tak szybko nie zdobędziemy kompetencji, choć oczywiście wymagać to będzie od takiej osoby bardzo dużego zaangażowania i pracy. Natomiast osoby zmotywowane i utalentowane na pewno zostaną zauważone i wysiłek zwróci się z nawiązką. Warto wysyłać CV do agencji jak choćby naszej – Promotraffic – nawet jeśli nikogo oficjalnie nie szukają, osoby z pasją zawsze są mile widziane.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać specjalistami ds. SEO/SEM?
Nie da się zostać specjalistą SEO nie pracując przy projektach SEO, można przeczytać tysiące stron, być na dziesiątkach szkoleń, a de facto praktyka weryfikuje każdego SEOwca. Np. ja w okresie wczesnej edukacji SEO założyłem swój blog oraz serwisy afiliacyjne, aby testować skuteczność swojej wiedzy z zakresu SEO.
Druga rada – jeśli nie lubisz częstych zmian w metodach swojej pracy, natomiast lubisz, kiedy wszystko jest zawsze jasne, to SEO na pewno nie jest dla Ciebie. Czasy, kiedy SEO polegało na kolokwialnie mówiąc „klepaniu” w kółko tego samego odeszły lata temu do lamusa i całe szczęście nigdy nie wrócą.
———————————————————–
Tomasz Stopka
Marketing Manager, Senuto
Jak zostałeś specjalistą ds. SEO/SEM? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Mogę powiedzieć, że trochę z przypadku. W wieku 18 lat szukałem swojej pierwszej poważnej pracy. Znałem nieco HTML i CSS, bawiłem się różnymi CMSami. Pamiętam, że wtedy bardzo lubiłem Mambo oraz PHP Fusion. Rozsyłałem swoje CV gdzie bądź, po to tylko by mieć pieniądze na studia i życie.
Pamiętam, że ostatnie zgłoszenie, jakie wysłałem, trafiło do pewnej krakowskiej agencji interaktywnej. Szukali pozycjonera. Wtedy jeszcze nie wiedziałem, czym taka osoba się zajmuje. Przypadek w tym wszystkim jest taki, że będąc przedostatni dzień na szkoleniu w kiosku ruchu, zaproszono mnie na rozmowę do wspomnianej agencji. 5 dni później byłem już pozycjonerem, któremu płacono 1000 zł na umowie zlecenie.
Pozycjonowanie to była strasznie nudna praca – wchodzenie w katalog stron, kopiowanie opisu, tytułu i klikanie wyślij. Nie wiem jakim cudem nie zniechęciłem się do tej pracy, a wręcz mocno zainteresowałem! Ciekawość zaowocowała tym, że zacząłem traktować SEO jako swoje hobby, pasję, pracę… Generalnie cały swój czas poświęcałem na czytanie, analizowanie i wertowanie PiO. Dzięki temu mój głód wiedzy i doświadczenia pchały mnie w objęcia coraz to innych agencji, w których uczyłem się nowych rzeczy, a w zamian dostarczałem – jak mi się wydaje – niezłe wyniki.
Same szczeble kariery niewiele zmieniły się przez ten czas. Jeżeli chcemy zacząć od zera, zacznijmy od stażu. Warto jednak znaleźć go w takich miejscach, gdzie nie będzie tylko tworzenia treści czy linkowania poprzez dodawanie wpisów na forach, chociaż od czegoś i tak trzeba zacząć.
Drugim krokiem jest przejście na stanowisko juniora lub w niektórych wypadkach od razu na specjalistę. Na tym etapie części osób może wydawać się – szczególnie na początku – że wiedzą o SEO już wszystko i nie pozostaje im nic innego, jak otworzyć działalność i zarabiać jak wszyscy pozostali. To bardzo błędne myślenie. Jeżeli nie mamy we krwi przedsiębiorczości, to istnieje spora szansa, że nasz biznes upadnie po jednym kwartale. Lepiej jest pracować „u kogoś” i zdobyć tyle doświadczenia ile się da. Takie działanie będzie w przyszłości mocno procentować.
Ostatni etap rozwoju to moment, w którym nie interesuje nas już kwota, jaką zarabiamy a ciekawość projektów. Możemy taki etap osiągnąć, będąc starszym specjalistą, liderem działu czy pracując jako freelancer. Jeżeli będziemy wyjątkowo dobrzy to istnieje szansa, że otrzymamy także wiele możliwości pracy po stronie klienta. To otwiera nam także możliwość wyboru najbardziej pasującego nam projektu.
Co należy do obowiązków specjalisty ds. SEO/SEM?
Na przestrzeni lat, pracując jako specjalista SEO, do moich obowiązków należało między innymi pisanie tekstów, stawianie najróżniejszych zapleczy, optymalizacja stron, tworzenie zaleceń/audytów, tworzenie stron, kontakt z klientem… Trochę tego było. Oczywiście obowiązkiem specjalisty SEO musi być dbanie o zwiększanie widoczności stron, którymi się opiekuje. Nie dzieje się to jednak samo z siebie – konieczne jest odpowiednie zaplecze narzędziowe oraz ilość stron, które pozwalają na odpowiednią opiekę.
Jeżeli obowiązkiem SEOwca będzie promocja 60 stron internetowych (nawet z sektora MŚP) to nie ma szans, żeby udało się zadbać o odpowiednią jakość usługi.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Idealna na stanowisko specjalisty jest osoba, która jest w jakimś stopniu buntownikiem. Taka osoba będzie kwestionować nawet najświętsze dogmaty doszukując się drugiego dna. Będzie analizować zależności, doszukując się luk i błędów. Będzie to też osoba, która zna dobrze zasady panujące w sieci/wyszukiwarce, ale będzie chciała je łamać dla własnego zadowolenia czy też korzyści.
W zależności od zadań, jakie planujemy zlecić specjaliście SEO, wymagać/oczekiwać można:
- Znajomości aktualnych trendów w webdesign’ie,
- Znajomości aktualnych trendów we front i back -endzie,
- Znajomości wytycznych/zaleceń dostarczanych przez Google,
- Znajomości działania przeglądarki internetowej,
- Znajomość działania serwera WWW oraz Internetu jako takiego,
- Umiejętność edycji kodu strony w celu optymalizacji,
- Znajomości takich pojęć jak minifikacja, asynchroniczne ładowanie
Z umiejętności miękkich dobrze, aby osoba pracująca jako SEOwiec miała po prostu pasję… SEO to nie sztuka tajemna. Jednak niezbędne do zdobycia doświadczenie jest wcześniejsze zdobycie wiedzy. Im większa wiedza, tym na większą ilość rzeczy będziemy zwracać uwagę. Im więcej rzeczy będziemy w stanie poprawić/dopracować, tym większa szansa, że osiągniemy z projektem sukces, a dzięki temu będziemy w stanie zająć się kolejnymi. Proces należy powtarzać aż do momentu, gdy sami stwierdzimy, że „brakuje mi jeszcze doświadczenia w branży X”. W pracy SEOwca mile widziane jest opanowanie, spokój i odporność na stres.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy specjalisty ds. SEO/SEM?
Mnie osobiście najwięcej frajdy daje świadomość, że udało się komuś pomóc poprowadzić promocję jego biznesu w dobrym kierunku. Niezależnie czy jest to mała kancelaria prawna czy ogromna, ogólnopolska korporacja – radość zawsze jest ta sama.
Ciekawym jest jednak, jak z pozoru nieskorelowane w żaden sposób dane, są w stanie po odpowiedniej interpretacji dostarczyć ciekawe wnioski. Na ich podstawie strona jest w stanie z dnia na dzień zwiększyć swoją widoczność w wyszukiwarce.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Ciężko jest określić czy jest się dobrym, czy nie. Można zwiększać widoczność strony, jednak zawsze znajdzie się ktoś, kto stwierdzi, że zrobiłby to lepiej, szybciej, za połowę ceny. Ciężko jest także wartościować swoją pracę jako wykonaną na 100% lub na 10%. Praktycznie zawsze da się zrobić „coś jeszcze”. Nawet Onet, mimo że przeglądany codziennie przez praktycznie każdego polskiego internautę, wciąż jest w stanie jeszcze mocniej angażować użytkowników, aby spędzali na stronie jeszcze więcej czasu.
Dużą trudnością jest także fakt, że obecnie, aby móc komfortowo pracować z klientami należy korzystać z wielu, często płatnych narzędzi. Koszt miesięczny takiego zaplecza może oscylować nawet w okolicach 1000zł-1500zł. Dla niektórych osób ale i firm są to bardzo duże koszty. Wciąż spotkać można agencje, w których nie wykorzystuje się Majestic, Ahrefs czy Senuto. O zagranicznych narzędziach jak Screaming Frog czy SEO Tools for Excel nie wspominając.
Niestety praca SEOwca, mimo że jest dosyć dobrze płatna, wymaga też sporego wkładu gotówki w różne narzędzia.
Obecnie trudnością jest także pozyskiwanie linków. Mimo, że optymalizacja strony odgrywa systematycznie coraz większą rolę w całym procesie promocji, linki dalej są jednym z ważniejszych elementów decydującym o widoczności. Aktualizacje Google sprawiły, że pozyskiwanie linków stało się diabelnie trudne.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Na ten temat najlepiej odpowiada publikacja przygotowana przez Mateusza Dela i Artura Strzeleckiego na SilesiaSEM.
Gdzie szukać pracy jako specjalista ds. SEO/SEM?
Krótko:
- Grupy na Facebook,
- Forum PiO,
- OLX,
- Serwisy ogłoszeniowe
- LinkedIn/GoldenLine
- Ewentualnie poprzez wyszukiwarkę Google „specjalista seo [miasto] praca”.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać specjalistami ds. SEO/SEM?
Czytać, czytać, czytać. A jak już przeczytamy – wziąć swoją/czyjąś stronę – i zacząć się nią bawić. Nie masz pomysłu na stronę? Spróbuj sprzedawać produkty z sieci afiliacyjnej.
Zadawaj pytania i nie przejmuj się, że ktoś zacznie je wyśmiewać, pisząc, że „to przecież oczywiste”. Na szczęście, niemal zawsze znajdzie się ktoś, kto choćby wskaże Ci kierunek, w jakim powinieneś podążać, aby znaleźć odpowiedź.
Staże to naprawdę nie jest zły pomysł. Dają one możliwość zdobycia doświadczenia oraz poznania sposobu pracy na przykład w agencji interaktywnej. Dla osób, które będą wyjątkowo zaangażowane w staż, najczęściej przygotowuje się specjalne zadania, które systematycznie zwiększają ilość przyswajanej wiedzy. Trzeba wystrzegać się miejsc, które będą starały się wykorzystać nas tylko i wyłącznie jako „darmowa siła robocza”. Dobrze jest zapytać na jednej z facebookowych grup o opinie na temat danej firmy.
SEO to nie sztuka tajemna jak wcześniej mówiłem– Twoja wartość to wynikowa wiedzy i doświadczenia. Im rzadziej ktoś będzie w stanie Cię zagiąć pytaniem, tym lepiej dla Ciebie – to oznacza, że sporo wiesz.
Odrzuć autorytety czy zazdrość. Większość SEOwców to normalni ludzie z różnymi doświadczeniami – dokładnie tak jak Ty. Nie masz powodu mieć kompleksu, że jesteś gorszy.
———————————————————–
Wojciech Przekop
Senior SEO Manager, Mayko
Jak zostałeś specjalistą ds. SEO/SEM? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Zaczęło się od tego, że założyłem swoją pierwszą stronę www i szukałem sposobu na wypromowanie jej. Zacząłem interesować się pozycjonowaniem w Google. Testowałem i wprowadzam różne rozwiązania, które miały realny wpływ na pozycje mojej strony w wynikach wyszukiwania. Po jakimś czasie pojawili się pierwsi klienci i zacząłem zarabiać jako freelancer.
Co należy do obowiązków specjalisty ds. SEO/SEM?
Specjalista SEO odpowiedzialny jest za odpowiednią optymalizację serwisów (wykonuje audyty i nadzoruje wprowadzanie poprawek) oraz promowaniu tych serwisów w wynikach wyszukiwania. Tworzy strategie SEO, zajmuje się pozyskiwaniem linków, wykonuje raporty z przeprowadzonych działań, współpracuje z podwykonawcami.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Na to stanowisko poszukuję się przede wszystkim osób, które potrafią bardzo szybko się uczyć oraz dostosowywać do często zmieniających się warunków pracy. Z umiejętności twardych, ważna jest znajomość budowy stron internetowych oraz pakietów biurowych. Z umiejętności miękkich, bardzo dobra organizacja pracy, zarządzanie czasem oraz elastyczność w działaniu.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy specjalisty ds. SEO/SEM?
Najciekawsze w tej pracy jest to, że Google często zaskakuje nas coraz to nowszymi update’ami swojego algorytmu. Zmusza nas to do ciągłej analizy naszej pracy i wyciągania z tego odpowiednich wniosków.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Największe trudności sprawia współpraca z klientami, który nie do końca rozumieją, że SEO wymaga wysiłku również od nich samych. Sukces w SEO można osiągnąć tylko przy wspólnej pracy i działaniu obu stron…
Największe plusy tej pracy, to bardzo często realny wpływ na rozwój biznesu klienta.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Jeżeli chodzi o zarobki, bardzo dobrze przedstawiają je wyniki ankiety, którą znajdziemy pod adresem.
Gdzie szukać pracy jako specjalista ds. SEO/SEM?
Polecam serwis planeta-seo.pl. Serwis ten, to tak naprawdę agregator RSS stron z tematyki SEO/SEM, a jako, że są tam podpięte głównie blogi agencji SEO, dość często możemy zobaczyć posty związane z rekrutacją. Dodatkowo, warto śledzić również dział ogłoszenia na forum forum.optymalizacja.com.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać specjalistami ds. SEO/SEM?
Aby oprócz zagłębiania się w teorię, sami testowali własne rozwiązania i wyciągali wnioski.
———————————————————–
Krzysztof Marzec
Dyrektor zarządzający, Certyfikowany Trener Google AdWords, DevaGroup
Jak zostałeś specjalistą ds. SEO/SEM? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Moja kariera była dosyć nietypowa, pierwsze zlecenia robiłem wśród zaprzyjaźnionych firm w 2005 roku, kiedy branża raczkowała. Ale to raczkowanie było dosyć zaawansowane, istniały blogi o SEO, forum, spotkania branżowe. Ogromna wiedza i szanse na wyciągnięcie ręki. Szybko udało mi się osiągnąć pierwsze wyniki, łapać klientów z polecenia i dostać się do Interia.pl, pokazując jak małymi nakładami pracy możemy zrobić bardzo wiele. W zasadzie od zera powstał dział SEO, a mi udało się przeskoczyć wiele szczebli kariery.
W praktyce do agencji możesz trafić jako osoba niemal kompletnie zielona – na staż. Nie polecam, jeśli to staż bezpłatny, w dobie rynku pracownika uważam to za niedopuszczalne i niesprawiedliwe. Łatwiej poznać podstawy, zdobyć wiedzę nawet na własnej stronie bawiąc się w afiliacje i wtedy pojawić się w agencji już jako młodszy specjalista.
Co należy do obowiązków specjalisty ds. SEO/SEM?
To szerokie stanowisko i zakres obowiązków zależy od potrzeb i stylu pracy agencji/firmy. Czasem to tylko optymalizacja, czasem linkbuilding, nierzadko wpadamy w zakres pracy copywritera na potrzeby tagów czy drobnych opisów kategorii w sklepach. Od strony AdWords – prowadzenie kampanii od A do Z, raportowanie oraz przynajmniej podstawy analityki cyfrowej.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Najlepszy kandydat czuje się w Internecie jak ryba w wodzie, sam rozwija swoją wiedzę, umie korzystać wielu narzędzi SEO. Już sama znajomość nazw i zastosowań dużo mówi, bo często narzędzia te można przetestować i poznać we własnym zakresie. W wielu firmach osoba taka pracuje bezpośrednio z klientem, stąd komunikatywność jest niesamowicie ważna. Zrobić dobrą kampanie to jedno, pokazać to klientowi wraz z omówieniem wyników to osobna sprawa. Angażowanie się w problemy klientów, rozwiązywanie ich a nie „spychologia”, samodzielność – to jest cenne wśród takich osób.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy specjalisty ds. SEO/SEM?
Zdecydowanie fakt, że dziś próbuję sprzedawać bilety na koncert, jutro wynajmuję maszyny budowlane, a potem przechodzę do kampanii strony, którą dzięki mnie odwiedzi o milion użytkowników więcej. To również mocno motywuje, fakt, że coś zrobimy lepiej niż konkurencja, że poprawienie kilku aspektów na stronie zwiększa ruch o ogromne liczby.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Praca z klientem to wyzwanie. Wiemy jak nieco agresywna komunikacja jednego z dwóch setek klientów potrafi wywrócić rytm całej agencji. Przy dużej skali klientów prędzej czy później trafiamy na sytuację, że nagle po kilku miesiącach udanej współpracy ktoś słucha złych doradców i ryzykuje wątpliwej jakości linki czy przestaje wierzyć oficjalnym raport na koncie AdWords, szukając teorii spiskowych. To na szczęście przypadki w skali jeden na kilkudziesięciu klientów, którzy często są bardzo ciekawymi przedsiębiorcami. Praca z takimi osobami niezwykle rozwija. Jeden z zespołów pozytywne efekty kampanii świętuje na śniadaniach z klientem, innym razem zostajemy motywowani produktami klienta. Plusy przeważają, ale nie jest to branża dla osób o słabych nerwach. Tu jednego dnia można pomylić się o kilka tysięcy złotych czy stracić wszystkie pozycje.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Jak zwykle ma na to wpływ firma, doświadczenie, miasto itp.
W Krakowie wiemy, że młodszy specjalista może liczyć na 2000-2500zł na rękę na umowę o pracę. Osoby z dużym doświadczeniem spokojnie mogą liczyć na 4000zł na rękę, a górna granica jest nie do końca zbadana. Odnoszę się tu do średnich, bo znane mi są zarówno przypadki ekstremalnie niższe jak i wyższe.
Wydaje mi się jednak, że większość branży nie pracuje na etacie. Obowiązują umowy B2B, własne mikro-firmy oraz mnóstwo opcji bycia freelancerem.
Gdzie szukać pracy jako specjalista ds. SEO/SEM?
W wyszukiwarce partnerów Google – wystarczy wysłać CV do wszystkich Parnertów Premium z okolicy i coś się na pewno znajdzie. Jeśli nie, to łatwo wyłapać ogłoszenia na Planeta-seo.pl oraz na grupach na Facebooku:
- www.facebook.com/groups/seowcy/
- www.facebook.com/groups/496083163758299/
- www.facebook.com/groups/599949953413068/
- www.facebook.com/groups/seowcymarket/
- www.facebook.com/groups/1432330920374486/
- www.facebook.com/groups/716165588483612/
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać specjalistami ds. SEO/SEM?
Żeby dużo uczyć się samemu. Mamy spotkania – Semcamp, SemKRK, SeoFestiwal, wielką bazę blogów: planeta-seo.pl, mnóstwo dyskusji na Facebooku oraz na Forum AdWords. Każdy z produktów Google ma doskonałe opisy plus system certyfikacji. W SEO można dużo nauczyć się czytając anglojęzyczne źródła. Na koniec – co roku powstają fajne aktualne książki. Jeśli liczymy, że zawodu nauczymy się w agencji to pamiętajmy, że agencja odwrotnie – liczy na to że trafi do niej ktoś samodzielny.
———————————————————–
Łukasz Suchy
SEO Specialist, Ideo Force
Jak zostałeś specjalistą ds. SEO? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Swoją przygodę z SEO rozpocząłem już w szkole gimnazjalnej. Doświadczenie zawodowe zacząłem budować od studenckiej praktyki w dziale marketingu mojej uczelni. Następnie trafiłem do jednej z agencji marketingowych w Rzeszowie. Obecnie pracuję już 3 lata w największej agencji interaktywnej na Podkarpaciu (jednej z większych w Polsce). Dziś śmiało mogę stwierdzić, że to co robiłem na początku, miało niewiele wspólnego z dzisiejszym SEO.
Szczeble kariery wyglądają różnie w zależności od firmy, w której pracujesz i tego, do czego masz większe predyspozycje. Uogólniając, można jasno wyróżnić właściwie 3 szczeble kariery – junior, mid i senior SEO Specialist. Pracę rozpoczynasz od linkowania i pozycjonowania małych projektów, a wraz z rosnącym doświadczeniem zaczynają się poważniejsze zadania. Z czasem, przygotowujesz audyty i analizy SEO dla klientów. Następnie zaczynasz koordynować zadania zespołu link builderów i copywriterów. Coraz bliżej współpracujesz też z kierownikami projektów i programistami przy wprowadzaniu zmian w serwisie klienta. Patrząc realnie, drabina kariery w branży SEO nie ma końca. Nawet gdy osiągniesz już to, o czym wspomniałem powyżej, to jako Senior Specialist możesz nadzorować kluczowe projekty oraz szkolić innych. Tym, co sprawia, że Twój rozwój nigdy się nie skończy, są także ciągłe zmiany w algorytmach wyszukiwarek.
Co należy do obowiązków specjalisty ds. SEO?
W zakres obowiązków wchodzi samodzielne prowadzenie i pozycjonowanie projektów. Jest to m.in. monitorowanie kondycji witryny, linków do niej prowadzących, tworzenie analiz i audytów, planowanie i sprawdzanie zadań link builderów, proponowanie i wdrażanie nowych rozwiązań, które zwiększą widoczność serwisu w wyszukiwarkach. Nie bez znaczenia jest też opracowywanie i stałe testowanie nowych pomysłów. Dodatkowo jest to również consulting SEO oraz prowadzenie szkoleń.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Poszukiwane są osoby, które bardzo sprawnie poruszają się w internecie, są kreatywne i mają głowę pełną pomysłów. Konieczna jest bardzo dobra znajomość SEO i narzędzi wspomagających pracę. Kandydaci na to stanowisko powinni znać również podstawy HTML i CSS oraz mieć podstawową wiedzę na temat programowania.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy specjalisty ds. SEO?
Dla mnie jest to możliwość pracy przy dużych projektach, z dużym budżetem, w których masz do czynienia z dużą konkurencją. Budujące jest, gdy widzisz, jak dzięki Twoim działaniom zwiększa się widoczność i rozpoznawalność strony klienta, rozwój jego marki, sprzedaż produktów. Daje to poczucie, że ta praca ma sens i przynosi wymierne korzyści dla klientów.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Największą trudnością są często ograniczenia budżetowe konkretnego projektu. I nie mówię tu o wysokości danego budżetu, ale jego stopniu dopasowania do potrzeb danej sytuacji. Jeśli chodzi o minusy, to będzie to spora ilość czasu spędzana przed komputerem. Plusem jest natomiast możliwość pracy przy wielu projektach z wieloma ludźmi oraz praktycznie nieograniczona możliwość rozwoju.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Zarobki na tym stanowisku kształtują się różnie w zależności od posiadanego doświadczenia oraz lokalizacji, dużo zależy tutaj również od struktury organizacji, w której pracujesz. Myślę, że najlepszą odpowiedzią na to pytanie będzie zestawienie zarobków pozycjonerów na rok 2016 przygotowane przez Silesia SEM.
Gdzie szukać pracy jako specjalista ds. SEO?
Warto odwiedzić Linkedin oraz grupy dot. SEO na Facebook. Skarbnicą ofert pracy będzie przede wszystkim Google i serwisy agregujące oferty pracy.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać specjalistami ds. SEO?
Polecałbym uzbroić się w cierpliwość i nastawić się na ciągły rozwój. O swoich początkach wyżej napisałem: „Dziś śmiało mogę stwierdzić, że to co robiłem na początku miało niewiele wspólnego z dzisiejszym SEO.” Mam świadomość, że dzisiejsze „najskuteczniejsze metody” za kilka lat mogą przestać działać. Każdy w tej branży musi o tym pamiętać.
———————————————————–
Maciej Jacewicz
SEO Specialist, Grupa On Board Think Kong
Jak zostałeś specjalistą ds. SEO? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Specjalistą SEO/SEM zostałem trochę z przypadku – kolega pracował w niewielkiej agencji SEO i polecił mnie na wolne miejsce. Tradycyjna droga seowca na etacie wygląda w następujący sposób: junior seo specjalista -> seo specjalista -> senior seo specjalista-> stanowiska kierownicze. Oczywiście nazwy stanowisk, jak i zakres obowiązków mogą się różnić w zależności od firmy – ten podział nie jest sztywny.
Co należy do obowiązków specjalisty ds. SEO?
Wszystkie działania prowadzone w obrębie strony (on-page), jak i poza nią (off-page). Do tych pierwszych należy m.in. przeprowadzanie audytów technicznych i contentu, bieżące rekomendacje co do tworzenia zoptymalizowanych treści, analizy profilu linków, monitoring i raportowanie. Działania poza stroną obejmują pozyskiwania odnośników do witryny, kontakty z wydawcami treści, analizy widoczności witryny i analizy konkurencji.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
SEO jest dziedziną, w której na efekty czeka się czasami wiele miesięcy. Wymaganą cechą jest więc cierpliwość i umiejętność planowania swoich działań, by przyniosły pożądane efekty w przyszłości. Konieczna jest znajomość narzędzi SEO i przede wszystkim umiejętność wyciągania z nich trafnych wniosków, ponieważ same narzędzia nie wykonają za nas całej pracy. Przydaje się podstawowa znajomość HTML/CSS/JavaScript, by móc porozumieć się z web developerami wdrażającymi przygotowane przez nas zalecenia technicznie. Bardzo ważna jest również umiejętność przystępnego wyjaśnienia klientom i osobom bez doświadczenia w SEO tego, jakie działania są prowadzone i dlaczego w ten, a nie inny sposób. To wbrew pozorom bardzo ważna umiejętność, ponieważ uciekanie w kwestie techniczne powoduje, że SEO może wydawać się klientom nieprzystępne i zbyt skomplikowane. Ciągle należy się dokształcać i być na bieżąco z trendami – brak pasji do SEO prowadzi do szybkiego wypalenia zawodowego.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy specjalisty ds. SEO?
Praca jest z reguły mało stresująca, z racji tego, że mało rzeczy dzieje się „na teraz”. Różnorodność projektów, problemów dotykających witryny i różne metody ich rozwiązania sprawiają, że rzadko się nudzę.
Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?
Czekanie na efekty potrafi czasami frustrować, tym bardziej że Google co jakiś czas wypuszcza większe aktualizacje algorytmu, do których trzeba się dostosować. Do tego wielu właścicieli witryn czasami nie docenia/nie rozumie roli SEO, która w przypadku wielu stron (zwłaszcza e-commerce) jest filarem dla pozyskiwania ruchu i jego monetyzację. Do plusów zaliczam wspomnianą wcześniej różnorodność (nie licząc comiesięcznego raportowania) i nabieranie umiejętności, które przynoszą realną wartość dodaną dla klienta bądź własnego projektu – a więc poczucie sensu tego, co robimy.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Ankieta wykonana na grupie kilkudziesięciu seowców będzie najbardziej miarodajną odpowiedzią. Stawki są wiarygodne, przy czym w Warszawie zarobki są ok. 20-30% większe.
Gdzie szukać pracy jako specjalista ds. SEO?
Osobie bez doświadczenia poleciłbym zacząć od małej agencji SEO. Po nabraniu doświadczenia po roku, czy dwóch można już pomyśleć o zmianie pracy na większą firmę z dedykowanym działem SEO. Jednocześnie warto prowadzić własny projekt, który pozwoli zdobywać doświadczenie wykorzystywane potem w pracy.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać specjalistami ds. SEO?
Żaden seowiec nie zna dokładnie algorytmu, na jakim działają wyszukiwarki. Nasze działania opierają się na obserwacjach, testowaniu i weryfikowaniu w praktyce strzępków informacji wypuszczanych okresowo przez Google. Lektura dobrych anglojęzycznych blogów dedykowanych SEO to początek, najlepsze efekty da założenie własnej witryny i testowania zdobytych informacji w praktyce. Rok prowadzenia własnej witryny da nam więcej niż dogłębna lektura najlepszych publikacji branżowych.
———————————————————–
Katarzyna Jakubów
Lider Zespołu SEO w firmie Artefakt
Jak zostałaś SEO-wcem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Dużo w tym szczęścia. Obroniłam pracę magisterską i miałam miesiąc do wyjazdu wakacyjnego. W międzyczasie postanowiłam wysłać pierwsze CV. Chciałam być PR-owcem, złożyłam CV na handlowca. Na dzień przed wyjazdem dostałam pracę jako SEO-wiec, w firmie, w której pracuję do dzisiaj. Wtedy (2011 rok) niewiele osób wiedziało co to SEO, dzisiaj nie zamieniłabym się ani z PR-owcem, ani z handlowcem.
Przeszłam przez większość szczebli: Młodszy Specjalista, Specjalista, Starszy Specjalista i teraz – Lider Zespołu SEO. Są też stanowiska Asystenta SEO czy Praktykanta w dziale SEO, od których można zaczynać pracę w branży jeszcze bez doświadczenia i specjalistycznej wiedzy, co wymagane jest w przypadku specjalisty SEO i kolejnych szczebli kariery w branży – podobnie jak w innych zawodach.
Co należy do obowiązków SEO-wca?
Coraz szerzej pojmowane pozycjonowanie, czyli przede wszystkim audyty serwisów i opracowywanie zaleceń optymalizacyjnych, audyty profili linków, opracowywanie i realizacja strategii link buildingu, analiza konkurencji, analiza fraz kluczowych. W ostatnich latach doszła do tego umiejętność wykorzystania działań content marketingu, elementy optymalizacji pod kątem UX czy aktywności firmy w kanałach Social Media. Potrzeba sporo kreatywności i wyczucia przychodzącego wraz z doświadczeniem oraz ciągłego rozwoju i bycia na bieżąco z branżą i zmianami w niej.
Jest też druga strona medalu, czyli praca z klientem. Trzeba umieć rozmawiać z ludźmi, podchodzić do każdego problemu indywidualnie i być asertywnym.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Osób dobrze zorganizowanych, potrafiących samodzielnie planować codzienną pracę oraz potrafiących jasno komunikować zalecenia właścicielowi firmy, marketingowcowi czy programiście.
Wiedza na temat SEO, o budowie stron internetowych, praktyczna znajomość różnych systemów CMS jest ważna i ułatwia „wejście w branżę”, ale zaczynając karierę od stanowiska asystenta lub praktykanta można się wszystkiego nauczyć.
W pracy SEO-wca na pewno przydatne będą podstawy programowania, analityki, PR czy marketingu jednak w branży znam wiele osób, których wykształcenie nie ma nic wspólnego z wymienionymi zagadnieniami i nie stanowi to przeszkody. Trzeba przede wszystkim chcieć się uczyć, stale rozwijać i być otwartym na zmiany, które w SEO są codziennością.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy SEO-wca?
Każdy przypadek, każdy serwis jest ciekawy, bo każdy jest inny i wiąże się z innymi problemami i rozwiązaniami dla tych problemów. Na efekty pracy SEO-wca często trzeba trochę poczekać, ale widok rosnącej widoczności strony, wzrosty ruchu w serwisie i sprzedaży w firmie klienta są bardzo satysfakcjonujące.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Trudnością często są ograniczenia – czasu, budżetu, techniczne. Zawsze jest jakieś rozwiązanie, ale nie zawsze okoliczności pozwalają zastosować optymalną wersję i trzeba kombinować (co jeśli ktoś lubi łamigłówki, może być też plusem). Nie łatwo jest też funkcjonować w nastawionym na mierzalne efekty świecie marketingu z często trudno lub niepełnie mierzalnymi działaniami składającymi się na usługę pozycjonowania.
Plusy to ciągłe zróżnicowanie, zmiana, możliwość nauki nowych rzeczy, rozwiązań, ciekawe doświadczenia. Nikt nie lubi stać w miejscu, a w tej pracy nie sposób się nudzić.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Są one bardzo zróżnicowane i zależą m.in. od doświadczenia, wiedzy i sukcesów w pracy, miasta oraz sposobu zatrudnienia (np. etat czy freelancer). Konkretne przedziały pokrywające się z realiami w branży podaje na przykład raport Silesia SEM.
Gdzie szukać pracy jako SEO-wiec?
Przede wszystkim w agencjach zajmujących się marketingiem internetowym – tutaj najwięcej się nauczymy. Praca dla SEO-wca jest też w instytucjach i firmach posiadających internetową stronę firmową lub sklep internetowy. Coraz częściej można trafić też na oferty innego rodzaju, np. w firmach IT jako ekspert wspierający proces tworzenia strony internetowej czy a agencjach SEO specjalizujących się w wybranym aspekcie działań, jak optymalizacja techniczna lub content marketing.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać SEO-wcem?
Czerpcie z każdego doświadczenia jak najwięcej wiedzy i rozwijajcie swoje umiejętności z różnych powiązanych z SEO dziedzin. Pozwoli Wam to spojrzeć na projekty bardziej kompleksowo. Ponadto czytajcie, testujcie i obserwujcie co „działa” a co już/jeszcze nie 😉
———————————————————–
Benedykt Protasiuk
Menadżer działu SEO w Sempai
Jak zostałeś specjalistą ds. SEO? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Już jako kilkunastolatek zostałem tzw. „webmasterem” – zajmowałem się hostowaniem stron, grafiką, front-endem, tworzeniem treści i szeroko pojętym marketingiem. Pewnego dnia zauważyłem, że coraz większy ruch do mojej witryny jest przesyłany ze strony google.pl… Dzięki moim działaniom promocyjnym udało mi się – wówczas nieświadomie 😉 – wypracować wysokie pozycje w wyszukiwarce, która dopiero co zaczynała podbijać polski rynek.
Zainteresowałem się działaniem wyszukiwarek – metodą prób i błędów oraz dzięki dyskusjom z innymi webmasterami poznałem założenia algorytmu stojącego za wynikami wyszukiwania poszczególnych wyszukiwarek (kiedyś liczył się jeszcze Onet :)).
Później tworzyłem już strony tylko z myślą o “pozycjonowaniu” i zysku z AdSense. Z biegiem czasu zacząłem pozycjonować strony internetowe innych podmiotów, głównie lokalnych firm. Później pojawiły się większe projekty i praca agencyjna.
Szczeble kariery w Sempai mają 3-4 poziomy i prezentują się następująco: Staż/Praktyka, Młodszy specjalista, Specjalista i na końcu Starszy Specjalista. Osoby nowe w branży, w zależności od posiadanych umiejętności, mogą rozpocząć karierę zawodową od stażu lub na stanowisku młodszego specjalisty SEO.
Co należy do obowiązków specjalisty ds. SEO/SEM?
Młodsi specjaliści zajmują się głównie działaniami związanymi z link buildingiem, tworzeniem treści oraz ich publikacjami, czasami wykonują też mniejsze działania optymalizacyjne. Zadania nowym osobom przydzielają i weryfikują starsi specjaliści.
Specjaliści SEO prowadzą projekty samodzielnie i odpowiadają za nie na każdym etapie współpracy. Przeprowadzają audyty SEO, sprawdzają widoczność domeny w organicznych wynikach wyszukiwania, opracowują strategie i odpowiadają za realizację celów klienta (poprawa pozycji na określone frazy, zwiększenie ruchu czy też transakcji w serwisie). Analizują sytuację, tworzą okresowe raporty oraz współpracują przy rozwoju serwisu.
Starsi specjaliści natomiast pracują nad najbardziej złożonymi projektami, wdrażają młodszych specjalistów oraz służą wsparciem przy skomplikowanych zagadnieniach. Uczestniczą też w spotkaniach z klientami.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Osób, które potrafią analizować, łączyć ze sobą często „odległe” fakty i wyciągać z nich wnioski. Obecnie SEO jest tak rozległe, że często zazębia się z innymi elementami marketingu stron internetowych (Content Marketing, Social Media, UX, Analityka).
Odnajdą się tutaj osoby zarówno z umiejętnościami miękkimi, związanymi z tworzeniem treści i ich dystrybucją, jak i osoby ze znajomością technologii webowych (na poziomie podstawowym i średnim), potrafiące znaleźć błędy w konstrukcji strony, tworzyć sugestie odnośnie poprawy pewnych elementów czy też wprowadzić odpowiednie zmiany na stronie.
Ważny element to również umiejętności analityczne, pozwalające na dobór odpowiednich słów kluczowych i analizę trendów.
Na przestrzeni lat SEO uległo wielkim przeobrażeniom – zmiany w obrębie algorytmu wymusiły na specjalistach SEO znalezienie nowych sposobów działania. Jeżeli chcesz rozwijać się w SEO, musisz mieć to na uwadze i być w ciągłej gotowości do nauki nowych umiejętności.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy specjalisty ds. SEO?
Efekty, efekty i jeszcze raz efekty (sesje/przychody), które można dostarczyć dzięki SEO 🙂
Ciekawe są też zmiany w obrębie algorytmu Google, który z dość prostego algorytmu sortującego, bardzo podatnego na manipulację, staje się coraz bardziej złożony i odporny na takie działania. Potrafi już nawet całkiem skutecznie zrozumieć kontekst zapytania.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Do minusów można zaliczyć fakt, że nie na wszystkie rzeczy jako specjaliści SEO mamy wpływ… Po pierwsze, po rozpoczęciu działań SEO na mierzalne efekty trzeba trochę poczekać. Po drugie, zmiany wprowadzane przez Google w wyglądzie wyników wyszukiwania (np. 4 reklama Adwords na górze) stopniowo obniżają CTR organicznych wyników wyszukiwania.
Do plusów można zaliczyć sporą elastyczność czasu pracy oraz możliwość samodzielnego układania sobie zadań.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Zarobki na stanowisku specjalisty SEO to mocno indywidualna kwestia, na którą składają się tak naprawdę 3 czynniki: posiadane umiejętności, doświadczenie oraz osiągane efekty.
Dodatkowo system premii oparty na prowizji pozwala po dłuższym czasie na wypracowanie sporego dodatku do swojej pensji.
Gdzie szukać pracy jako specjalista ds. SEO?
W przypadku niewielkiego pojęcia o SEO, agencja SEO/SEM wydaje się być dobrym rozwiązaniem. W krótkim czasie można załapać podstawy poprzez kontakt ze specjalistami.
Praca na samodzielnym stanowisku SEO w firmie może być początkowo zbyt dużym wyzwaniem, ale jeżeli będziemy mieli już solidne podstawy – warto skorzystać z takiej możliwości.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać specjalistami ds. SEO?
Zdobycie ogólnej wiedzy na temat działania internetu i witryn internetowych.
Zapoznanie się z teorią dotyczącą SEO; może to być szkolenie/kurs, może to być książka – mogą to być nawet blogi/serwisy internetowe (chociaż te polecam najmniej początkującym).
Naukę poprzez praktykę np. na własnych stronach internetowych (założonych specjalnie do tego celu), podejmowanie działań SEO, obserwowanie efektów i wyciąganie wniosków z własnych porażek i sukcesów.
———————————————————–
Adam Cieśla
SEM Manager w Sempai
Jak zostałeś specjalistą ds. SEM? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
W 2007 roku, po krótkiej przygodzie z webmasteringiem w agencji interaktywnej, zainicjowałem utworzenie (1-osobowej wówczas) komórki ds. e-marketingu, która dopiero się konstytuowała. Poznawałem fach od podstaw, począwszy od funkcji pozycjonera/specjalisty ds. SEO. Rozwój tej działki wykreował mnie na specjalistę SEO/SEM i potrzebę zatrudniania kolejnych osób na to stanowisko. Wreszcie dotarliśmy do wyodrębnienia każdego z tych działów i rozdzielenia stanowisk specjalisty SEO od SEM, a ja stanąłem na czele tego drugiego jako manager. Obecnie w naszej agencji mamy 3-szczeblową ścieżkę kariery, począwszy od młodszego aż do starszego specjalisty ds. SEM
Co należy do obowiązków specjalisty ds. SEM?
W zależności od poziomu zaawansowania obowiązki specjalisty ds. SEM naturalnie rozszerzają się.
Początkowo główny nacisk kładziony jest na poznanie możliwości, panelu i narzędzi pracy. Na tym etapie do obowiązków specjalisty należy w głównej mierze konfiguracja kampanii lub jej elementów pod okiem bardziej doświadczonych kolegów. Pozwala to na poznanie kolejnych funkcjonalności i zrozumienie mechanizmów działania systemu (np. Adwords).
Później przychodzi czas na samodzielną pracę przy projektach i zgłębianie tajników analityki, niezbędnej na potrzeby dobrej optymalizacji i osiągania w kampaniach założonych celów oraz efektywności. Starsi specjaliści administrują największymi kontami, koordynują działania, wdrażają młodszych.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
W pracy Specjalisty SEM najczęściej potrzebne jest połączenie (w różnym stopniu) ciągot marketingowych ze zdolnościami analitycznymi.
Na pewno istotna jest dobra organizacja pracy oraz opanowanie w znacznym stopniu pracy z arkuszami kalkulacyjnymi.
Przydają się także podstawy webmasteringu lub/i programowania.
Wymagana jest znajomość języka angielskiego, przynajmniej na poziomie umożliwiającym rozumienie dokumentacji technicznej, która nie zawsze jest w „pl”.
Idealnie jeżeli całość jest spięta mocnym ukierunkowaniem na osiąganie założonych celów, upodobaniem do optymalizowania procesów oraz łatwością współpracy.
U nas dodatkowo bardzo ważne jest także poczucie humoru 🙂
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy specjalisty ds. SEM?
Google od dawna bardzo dobrze wyczuwa i dyktuje trendy. Nadążając za nimi, chcąc nie chcąc, trzeba uzupełniać wiedzę w nowych dziedzinach, co gwarantuje rozwój.
Dokształcamy się w dziedzinach takich jak kreacja, atrybucja czy automatyzacja. Jesteśmy Premium Google Partnerem, co daje nam dostęp do dodatkowych szkoleń i eventów w tych dziedzinach. Ostatnio do tej gonitwy mocno dołączył także Facebook, który naturalnie leży w dziedzinie naszych zainteresowań w zakresie Fb Ads.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Zacznę od plusów, których jest więcej :). Gdy uda się (a nam się udało) wypracować szereg dobrych praktyk oraz poukładać procesy w taki sposób, że każdy wie, co i dlaczego ma robić… start i rozwój kampanii dla kolejnych klientów przebiega w sprawny, uporządkowany sposób. Jesteśmy także w stanie z dużą dozą pewności zagwarantować oczekiwane efekty kampanii. Dołączając do tego zasadę win-win, którą się kierujemy, gdzie sukces klienta przekłada się na nasz sukces (m. in. finansowy), mamy dość komfortowe warunki pracy i rozwoju projektów. Warto także podkreślić bardzo dobrą atmosferę i współpracę, tutaj panuje kolejna niepisana zasada „work hard, play hard”.
Do minusów można zaliczyć okresy pracy pod wzmożoną presją (np. przedświąteczna gorączka sprzedażowa/reklamowa).
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Myślę, że zarobki są na dobrym poziomie, adekwatnie do kolejnych etapów kariery i związanego z nimi doświadczenia i stażu pracy.
Początkowy okres pracy młodszego specjalisty traktujemy jako obopólną inwestycję. Po 3 miesiącach do wynagrodzenia podstawowego dochodzą dynamicznie rosnące premie.
Zaangażowany specjalista na dowolnym szczeblu, realizujący ambitne acz realne cele projektowe, na pewno nie będzie narzekał na swoje zarobki.
Gdzie szukać pracy jako specjalista ds. SEO/SEM?
Tylko u nas, w Sempai 😀
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać specjalistami ds. SEM?
Rekrutuję nowych pracowników działu SEM, więc mogę powiedzieć, na co ja zwracam uwagę: pozytywne nastawienie i komunikatywność.
Na pewno obok samego zainteresowania marketingiem warto zdobyć trochę praktyki w temacie SEO, SEM oraz analityki (sam zaczynałem od bezpłatnych praktyk).
W zakresie „teorii” w zasadzie wszystko można znaleźć w internecie, na stronach pomocy Adwords , blogach, forach.
Google organizuje także bezpłatne szkolenia oraz webinary, hangouty.
Przy odrobinie samozaparcia można uzyskać podstawowy certyfikat umiejętności reklamowania w Google Adwords, jeszcze przed podjęciem stałej pracy w tym zakresie. Na pewno będzie to dobra karta przetargowa.
Zobacz pozostałe odcinki cyklu Kariera w marketingu>