Zawód: Specjaliści ds. SEO/SEM (Kariera w marketingu) (cz. 2)

Zawód: Specjaliści ds. SEO/SEM (Kariera w marketingu) (cz. 2)
Kim jest specjalista ds. SEO/SEM? Jakie umiejętności powinien posiadać i co należy do jego obowiązków? Jak wyglądają jego zarobki? W naszym nowym cyklu przybliżamy szczegóły i ciekawostki dotyczące konkretnych zawodów. Tym razem zajmiemy się stanowiskami związanymi z SEO/SEM.
O autorze
28 min czytania 2017-04-14

fot. unsplash.com

1. Adrian Borzęcki, Senior SEM Specialist, Cube Group
2. Marcin Pawłowski, Business Director w Performics Polska
3. Adriana Misiorska SEM Strategist (Group One SalesTube)
4. Nina Wiśniewska, Senior SEM Specialist, K2 Media
5. Konrad Bajsarowicz, SEO Specialist, K2 Media
6. Marcin Olczak, SEM Manager, Havas Media Group
7. Michał Padała, co-founder & head of SEM, Marketing Match
8. Konrad Łęcki, Starszy specjalista SEO, Whites
9. Rafał Trąbski, Head of Paid Search w Bluerank
10. Patrycja Tomczak, SEO Director w Bluerank
Pierwszą część artykułu przeczytasz tu >
Zobacz pozostałe odcinki cyklu Kariera w marketingu>

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Adrian Borzęcki
Senior SEM Specialist, Cube Group

Jak zostałeś specjalistą ds. SEM? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Przygodę z SEM zacząłem od Arterii – niewiele wtedy wiedziałem o SEM, ale uczestniczyłem w licznych szkoleniach prowadzonych przez pracowników Google’a. Specyfika pracy w Arterii różni się od tej w agencji czy domu mediowym: tam nie zarządzałem jeszcze działaniami, ale wspierałem agencje lub nowy klientów, dopiero zaczynających reklamę w Google.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Cenię to doświadczenie głównie ze względu na fakt, że wówczas produkt Google’a nie był jeszcze tak popularny i mogłem go poznać u źródła, a „kupiłem” go od razu. Jak się okazało, dokonałem trafnej inwestycji czasu i pracy. Później kilka razy zmieniłem pracę, zbierałem doświadczenie – rynek jest bardzo chłonny, ale w przypadku dobrych specjalistów popyt nadal przerasta podaż. Dziś wróciłem do jednego z tych miejsc i pracuję w agencji Cube Group, która daje mi możliwość wykorzystywania w pełni moich umiejętności i wiedzy, jednocześnie pozwalając mi współpracować z najlepszymi specjalistami, od których mogę nadal się uczyć i poznawać nowe możliwości.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Co należy do obowiązków specjalisty ds. SEM?

Uważam, że najważniejsze zadania, to:

  • przygotowanie strategii i wycena działań,
  • analiza zachowań użytkowników i konkurencji,
  • przygotowanie i realizacja kampanii,
  • ciągła optymalizacja, raportowanie i przygotowywanie rekomendacji.

Do tego dochodzą inne, także istotne zadania, bez których praca jest stanowczo utrudniona: dobór produktów i kanałów reklamy oraz łączenie kont w przypadku korzystania z reklam na YouTube, analizowania danych w Google Analytics czy wykorzystywania reklam Shopping w wyszukiwarce. Ponadto oczywiście bieżąca współpraca z innymi działami w firmie oraz klientami.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Najlepiej sprawdzi się osoba odpowiedzialna, zaradna i samodzielna. Na tym stanowisku codziennie podejmuje się szereg decyzji, analizuje i optymalizuje prowadzone działania, dodatkowo zarządza się budżetami, co jest naprawdę istotne i warto mieć na ten temat wiedzę. Specjalista SEM odpowiada za wszystko w pierwszej osobie i podejmowane decyzje musi często potrafić uzasadnić i przedstawić w zrozumiałej formie.

Z umiejętności twardych na pewno pomocne są znajomość Excela i podstawy programowania. Często mamy do czynienia z dużą ilością danych i musimy potrafić je przetworzyć i odczytać.

Z umiejętności miękkich wymienię głównie zdolność badania potrzeb klienta i komunikatywność – pracujemy w marketingu. 🙂

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy specjalisty ds. SEM?

Cenię sobie możliwości, jakie daje praca na tym stanowisku, zarówno personalne, jak i zawodowe. Mimo że podstawy działań się nie zmieniają, to produkty i narzędzia ciągle ewoluują, idąc w parze z potrzebami rynku i konsumentów. Wiem też, że jest to uniwersalny i międzynarodowy produkt, na którym mógłbym działać w każdym miejscu na świecie, byle był tam internet i osoby z niego korzystające.

Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?

Zacznę od plusów:

  • możliwości, jakie daje praca na tym stanowisku, zwłaszcza w firmie takiej jak np. Cube Group – odznaczona prestiżowym statusem Google Premier Partner,
  • zyskujemy praktyczną wiedzę na temat dużej części całej branży marketingu internetowego,
  • jesteśmy na czasie z najnowszymi rozwiązaniami, które modelują i często ukierunkowują całą branżę.

A teraz minusy:

  • dla początkujących: sama teoria jest niewystarczająca na start, a zbieranie doświadczenia jest trudnym procesem, który wymaga cierpliwości i zaangażowania,
  • dla doświadczonych specjalistów: powtarzalność wykonywanych czynności, biorąc pod uwagę zmienne jak sezonowość, specyfikę działań i chociażby konkurencję.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Dla pracodawcy najistotniejsze jest doświadczenie, które odpowiada powierzonym obowiązkom. To najczęściej zakres działań, które wykonujemy, decyduje o kwocie na umowie. Na samym początku nauki i bez doświadczenia musimy się przygotować na zarobki oscylujące wokół 2 000 zł netto, jednak kwoty wzrastają wraz z doświadczeniem i możemy liczyć na podwojenie, a nawet potrojenie tej kwoty.

Gdzie szukać pracy jako specjalista ds. SEM?

W agencjach lub domach mediowych, bezpośrednio na ich witrynach – najlepiej śledzić prowadzone rekrutacje. Warto jednak zapoznać się z rynkiem przed podjęciem decyzji; należy zwrócić uwagę na dostępne informacje dotyczące firmy. Jedną z nich jest np. Certyfikowane Partnerstwo Google – świadczy ono o certyfikatach i szkoleniach pracowników i współpracy z Google. Jeżeli mamy taką możliwość, to szukajmy miejsc, gdzie pracują trenerzy Google’a – na rynku jest ich niewielu, więc ich obecność oznacza, że SEM jest wykonywany na wysokim poziomie i będziemy współpracować z najlepszymi, korzystając z ich wiedzy.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać specjalistami ds. SEM?

Jeżeli znamy osobę, która prowadzi nawet lokalny biznes, ma stronę internetową czy wizytówkę w sieci, ewentualnie fanpage na Facebooku, to możemy ją namówić do zainwestowania niewielkich kwot miesięcznie w reklamę i dzięki temu będziemy mogli przeprowadzić dla niej te działania, ucząc się podstaw i zaznajamiając z produktami.

Możemy również zacząć od certyfikatów Google’a, który w tym momencie promuje i przeprowadza bezpłatne szkolenia online. Ponadto warto nie ograniczać się do samego Google’a – polecam zapoznanie się z promocją w social mediach. Często na stanowisku specjalisty SEM wymagana jest również znajomość prowadzenia kampanii w serwisach społecznościowych, ponieważ produkty te są podobne i komplementarne.

———————————————————–

Marcin Pawłowski
Business Director w Performics Polska

Jak zostałeś specjalistą ds. SEO/SEM? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Pierwszą kampanię AdWords uruchomiłem w 2005 roku. Pracowałem wtedy w roli product managera. SEM prowadziłem sam, ponieważ w zasadzie na rynku nie było agencji zajmujących się search marketingiem. Ten rynek dopiero się tworzył. W krótkim czasie z produktowca stałem się digitalowcem. Pewien czas działałem jako freelancer, a potem w zasadzie od razu zacząłem pełnić funkcje managerskie w agencjach.

Moja ścieżka kariery na pewno nie jest standardową drogą rozwoju SEMowca. Myślę, że rozwój osób, które weszły w branżę na samym jej początku, wygląda inaczej niż obecnie.

Teraz przebieg kariery jest bardziej ustrukturyzowany, bo i rynek zdążył dojrzeć. Klasycznie SEMowiec, czy SEOwiec zaczyna pracę na stanowisku asystenckim lub juniorskim. Poznaje wtedy arkana marketingu w wyszukiwarkach przez około rok, czy dwa. Potem obejmuje funkcję samodzielnego specjalisty. Obsługuje już kampanie i klientów samodzielnie, a także uczestniczy w budowaniu strategii. Z czasem (raczej z doświadczeniem, którego nabywa) specjalista awansuje na starszego specjalistę. Na takim stanowisku buduje samodzielnie rozwiązania strategiczne w ramach medium. Nierzadko też na tym etapie rozpoczynają się pierwsze doświadczenia managerskie, bo senior może mieć już pod opieką asystenta lub juniora.

Kolejny etap to stanowisko managera zespołu. Tu może się pojawić ekspozycja na inne media, na przykład w naszej agencji zespoły zorganizowane są wokół klienta, a nie silosowo. Oznacza to, że manager zespołu odpowiedzialny jest za całość działań performance digital. Musi więc bardzo dobrze orientować się w paid social i w całym performance: afiliacji, mailingach itd.

Następne etapy kariery uzależnione są od specyfiki i wielkości agencji. Należy pamiętać o tym, że to co powiedziałem wyżej charakterystyczne jest dla dużych organizacji. W mniejszych, specjalista o wiele szybciej „dostaje” inne media i łączy różne funkcje. Być może jest to ciekawsze, ale na pewno nie sprzyja budowaniu ekspertyzy w ramach jednego medium. To klasyczny dylemat: iść głęboko czy szeroko.

Co należy do obowiązków specjalisty ds. SEO/SEM?

Wbrew pozorom praca specjalisty SEM i specjalisty SEO mogą się bardzo różnić. Mimo, że oba te stanowiska dotyczą marketingu w wyszukiwarkach, to ich dynamika i warsztat narzędziowy są diametralnie inne. To co wspólne, to obsługa klienta, raportowanie, budowanie ofert, bieżących wycen, planów działań i strategii.

Generalnie, specjalista SEM odpowiedzialny jest za realizację kampanii w wynikach płatnych. Pracuje on na interfejsie Goolge AdWords , a do jego codziennych obowiązków należy set-up i optymalizacja oraz raportowanie kampanii. Specjalista SEO natomiast odpowiada za „pozycjonowanie”, czyli optymalizację serwisu, budowę treści na i poza stroną oraz link building. Specjalista SEO w odróżnieniu od SEM ma coraz częściej styczność ze strategiami content marketingowymi.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Poszukuje się ludzi z doświadczeniem i bez, głównie takich, którzy potrafią myśleć analitycznie. Nie mniej ważne są zdolności humanistyczne / copywriterskie. Duża część pracy to tworzenie treści i kreacji reklamowych. Od pewnego czasu na ścieżce kariery ważne stają się umiejętności miękkie jak zdolność do ułożenia relacji z klientem, czy ze współpracującymi teamami realizującymi inne media.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy specjalisty ds. SEO/SEM?

Moim zdaniem najciekawsze jest odkrywanie wzorców zachowań użytkowników wyszukiwarki. SEM, ale też SEO, to przecież nic innego jak odpowiedź na zgłaszane do wyszukiwarki zapytania. Niekiedy wchodzimy zatem w bardzo intymną relację internauty z wyszukiwarką i odkrywamy ciekawe zachowania. Przykłady? W kampaniach kosmetyków obserwujemy od pewnego czasu duży wzrost popularności fraz typu „makijaż dla chłopaka do szkoły”, w kampanii prezerwatyw odpowiadamy na zapytania „czy prezerwatywy chronią przed ciążą”, a w kampanii skierowanej do mechaników odkrywamy cały słownik fachowych określeń tarcz i materiałów ściernych.

Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?

Na pewno plusem jest dynamika i de facto ciągła zmiana w naszej branży. Nie odnosi się wrażenia robienia tego samego w kółko. Zmienia się wszystko – począwszy od samego interfejsu i jego funkcjonalności, do wykorzystania wyszukiwarek w strategiach klienta. Z drugiej strony owa dynamika może być też trudna Nie dość, że trzeba wytrzymać tempo zmian, to jeszcze nie można z tego tempa wypaść.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Mimo, że według IAB wydatki na SEM nie mają już dwucyfrowej dynamiki, to cały czas branża rozwija się w ogromnym tempie. Zważywszy na to, iż cała historia Google to niewiele więcej niż 15 lat, a do SEM i SEO trzeba dość unikalnego, miękko-analitycznego zestawu cech, to śmiało można powiedzieć, że mamy do czynienia z niedoborem pracowników na rynku. Podstawy ekonomii mówią, że cena pracy, czyli zarobki są funkcją popytu i podaży. Skoro popyt jest wysoki, a podaż niska, to zarobki są relatywnie wysokie. Przypuszczam jednak, że w długim okresie, podczas którego rynek będzie dojrzewał, zarobki się nieco ustabilizują.

Gdzie szukać pracy jako specjalista ds. SEO/SEM?

W zasadzie w każdej agencji digitalowej lub mediowej. Ostatnio na LinkedIn można było zobaczyć post kogoś, kto podsumował swoje poszukiwania: bodajże 30 ofert w 2 tygodnie, 10 rozmów zarówno z agencjami, domami mediowymi jak i klientami. Co prawda ta osoba ma 9 lat doświadczenia, ale to pokazuje, że praca jest w zasadzie wszędzie. Na pewno rynek należy do pracownika.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać specjalistami ds. SEO/SEM?

Poleciłbym na pewno praktyczne wydarzenia branżowe takie jak SEMCamp, czy semKRK. Inspiracje można znaleźć też w Campusie Google. W mojej opinii SEM i SEO po prostu trzeba zacząć robić. Daleki byłbym od wysyłania kogokolwiek na kursy, szkolenia, czy studia. SEM i SEO to zestaw bardzo praktycznych umiejętności. Teoria, w tym wypadku, służy tylko do tego, by móc działać praktycznie. Studentom poleciłbym również program Google Online Marketing Challenge. To niesamowita możliwość spróbowania zupełnie za darmo prowadzenia rzeczywistej kampanii AdWords. Jeśli na którejś uczelni ten program nie jest uruchamiany, to zapraszam chętnych do kontaktu. 🙂

———————————————————–

Adriana Misiorska
SEM Strategist (Group One SalesTube)

Jak zostałaś specjalistą ds. SEO/SEM? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Zanim związałam się z branżą SEM, pracowałam jako inżynier oprogramowania. Przyszedł moment, gdy natrafiłam na szklany sufit i poczułam potrzebę radykalnej zmiany. Zaczęłam wtedy szukać nowego miejsca dla siebie, czegoś co da mi satysfakcję i różnorodność. Trafiłam do agencji SEM jako trainee, rezygnując z seniorskiego stanowiska. A dalej szłam już tradycyjną ścieżką, która jest dość podobna w działach SEM: junior, specjalista, a następnie senior. To, co dzieje się później zależy już od konkretnej firmy, jej potrzeb, umiejętności danej osoby (tych miękkich również) oraz doświadczenia. Stąd dziś pracuję jako strateg SEM.

Co należy do obowiązków specjalisty ds. SEO/SEM?

Specjalista SEM to taki project manager dla kampanii SEM – planuje je, implementuje, prowadzi oraz na koniec raportuje oraz rozlicza. Teraz reklama w Google to nie tylko wyszukiwarka, tak więc SEMowiec prowadzi kampanie również na YouTube, Gmailu oraz czuwa nad emisją reklam graficznych w sieci reklamowej Google. Ważna jest również mniej narzędziowa strona tej pracy, czyli budowanie relacji z klientem. Szczególnie na wyższych stanowiskach odgrywa to znaczącą rolę, gdyż dobra relacja, zaufanie i profesjonalne podejście to często klucz do rozpoczęcia lub rozwijania działań SEM przez klienta.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Przede wszystkim musi być to osoba zmotywowana i naprawdę zainteresowana tą branżą. Google jest żywym organizmem, który bardzo często zmienia się pod kątem narzędzi czy zasad reklamowych. Trzeba być ciągle na bieżąco, chcieć się nieustannie uczyć i rozwijać. Jeśli chcesz mieć pracę, w której jest spokojnie i niewiele się dzieje, to SEM jest raczej na drugim biegunie. W codziennej pracy przydaje się również analityczne myślenie, dobra organizacja pracy, samodzielność, otwartość na nowości oraz umiejętność kształtowania dobrych relacji z ludźmi.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy specjalisty ds. SEO/SEM?

Najciekawsza jest chyba duża różnorodność. Pracując w agencji realizuje się projekty dla bardzo różnych klientów pod kątem branży, celu biznesowego czy wielkości budżetu. Przyjdzie nam więc realizować projekt dla banku, dealera samochodowego, producenta kosmetyków czyli linii lotniczej. Być może będzie to niewielka promocja niedużego sklepu ze zdrową żywnością lub wsparcie dla globalnej sieci dystrybutora elektroniki. Nie można się nudzić.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Plusem a jednocześnie minusem jest duże tempo pracy. Tutaj wciąż coś się dzieje, zmienia, ewoluuje, więc jeśli ktoś lubi taki tryb pracy, to na pewno się odnajdzie. Tych bardziej ceniących stabilność może skusić inny plus związany z szybkim tempem, którym jest równie szybki rozwój. Na pewno większość zna obrazek o wyjściu ze strefy komfortu ‘where magic happens’. Jeśli więc adrenalina jawi się jako minus, to na pewno zrównoważy to ogromna wiedza jaką się podczas tej szybkiej jazdy zdobędzie.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

To na pewno dla wielu jedno z ciekawszych pytań, ale odpowiedź na nie jest bardzo nieoczywista. Kiedy przejdzie się podstawowy kurs SEMu ze znajomości narzędzi, zasad i prowadzenia kampanii, dalsza droga może już wyglądać bardzo różnie i być w różny sposób opłacana. Dotyczy to różnic zarówno wewnątrz firmy, jak i między agencjami. Liczne raporty w sieci powinny dać jakiś punkt odniesienia, jednak co trzeba podkreślić – na pewno warto ciężko pracować i wciąż się rozwijać. Wtedy strona finansowa będzie przyjemną stroną naszej codzienności. 🙂

Gdzie szukać pracy jako specjalista ds. SEO/SEM?

W Google. 😉 Warto też zajrzeć na strony konkretnych agencji, z którymi chce się współpracować. Na początek polecam zacząć właśnie od agencji ze względu na różnorodność, a pracę po stronie klienta zostawić na dalszy etap kariery.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać specjalistami ds. SEO/SEM?

Czytać portale branżowe, blogi doświadczonych w SEMie, śledzić nowinki i postarać się o praktyki lub staż w agencji SEM. Po takim okresie jest szansa, że współpraca będzie przedłużona. A wtedy – obserwować, uczyć się od innych, pytać, ciągle się rozwijać i nie poddawać się. 🙂

———————————————————–

Nina Wiśniewska
Senior SEM Specialist, K2 Media

Jak zostałaś specjalistą ds. SEO/SEM? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Troszkę z przypadku, ale to wyłącznie dlatego, że kilka lat temu nie było takiego kierunku na studiach. 🙂 Branża stosunkowo młoda i bardzo dynamicznie rozwijająca, więc wystarczyło się pojawić w dobrym miejscu i czasie, a możliwości same się pojawiały.

Szczeble kariery w moim odczuciu kształtują się tak, jak w przypadku innych zawodów z branży mediowej. Im więcej pasji i doświadczenia, tym lepsze predyspozycje do awansowania. Trzeba być jednak zdeterminowanym i żądnym nowości – Google Adwords nie stoi w miejscu, produkty szybko się zmieniają i ewoluują, więc trzeba być na bieżąco. Dużo czytać, brać udział w konferencjach/warsztatach organizowanych przez Google, jeszcze więcej testować i praktykować, praktykować, praktykować tą wiedzę w codziennej pracy.

Co należy do obowiązków specjalisty ds. SEO/SEM?

Specjalista zajmujący się AdWordsem powinien umieć ocenić potencjał, jaki drzemie w produktach Google’owych, biorąc pod uwagę cel klienta. Zrozumienie „po co” się coś robi, zdecydowanie ułatwia sprawę w realizacji codziennych obowiązków.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Nie ma predyspozycji co do wykształcenia czy wieku. Przydaje się na pewno skrupulatność, obowiązkowość, kreatywność i umiejętność analitycznego myślenia.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy specjalisty ds. SEO/SEM?

Ciągle coś się dzieje, nie ma dwóch jednakowych kampanii i dwóch takich samych estymacji. Poza tym nasz jeden genialny pomysł może odmienić finalny efekt, jaki dana kampania zakładała na początku.

Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?

Plusem jest to, że można się rozwijać w jednej lub kilku specjalnościach, można pracować z wieloma narzędziami (AdWords, DoubleClick, Google Analytics i wiele innych) i brać udział w różnorodnych kampaniach – od zasięgowych po stricte performence’owe.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

To zawsze jest trudne pytanie, uzależnione od formy zatrudnienia, miejsca pracy czy konkretnego doświadczenia. Wiele portali przygotowało kalkulatory oparte na badaniach szerszej grupy ankietowanych, więc odsyłam do nich.

Gdzie szukać pracy jako specjalista ds. SEO/SEM?

Jak w przypadku innych zawodów tak i tutaj najlepiej sprawdzi się poczta pantoflowa, portale oraz bezpośrednia eksploracja stron www agencji i domów mediowych.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać specjalistami ds. SEO/SEM?

Powiedziałabym, że warto! Fajna praca, ciekawe wyzwania i duuużo możliwości rozwoju.

———————————————————–

Konrad Bajsarowicz
SEO Specialist, K2 Media

Jak zostałeś specjalistą ds. SEO?

Moja przygoda z marketingiem internetowym rozpoczęła się bardzo wcześnie. Już w wieku 13 lat nauczyłem się języka HTML na kole naukowym i zacząłem tworzyć pierwsze strony internetowe. Wtedy zaczęła się moja pasja do interaktywnych rozwiązań, która trwa do dziś. Na własną rękę zacząłem zgłębiać technologie wykorzystywane przy projektowaniu i promocji serwisów internetowych. W liceum tworzyłem strony internetowe dla organizacji non profit, a podczas studiów pracowałem przy rozwoju serwisów internetowych uczelni.

Jako student rozpocząłem indywidualną współpracę z przedsiębiorcami, dla których projektowałem sklepy internetowe zoptymalizowane pod wyszukiwarkę Google. Wiedzę zdobywałem z ogólnodostępnych źródeł m.in. z polskich blogów, ale przede wszystkim od zagranicznych specjalistów, z materiałów z Centrum Pomocy i forów tematycznych Google.

W poszukiwaniu nowych wyzwań w 2013 roku trafiłem do agencji interaktywnej jako specjalista SEO, gdzie zdobyłem doświadczenie przy większych projektach. W tym okresie uczestniczyłem w bardzo dobrych szkoleniach SEO u dr. Artura Strzeleckiego i Pawła Gontarka.

Po niemal rocznej przygodzie w agencji przeprowadziłem audyt SEO serwisu empik.com i wysłałem go managerowi SEO z prośbą o rozmowę kwalifikacyjną – tak rozpocząłem krótki epizod pracy jako specjalista SEO po stronie klienta. Koncentracja wyłącznie na jednym projekcie okazała się dla mnie zbyt monotonna.

W lipcu 2015 Google zorganizował kolejną edycję projektu Internetowe Rewolucje, który ma na celu edukację przedsiębiorców w zakresie możliwości prowadzenia biznesu w Internecie. Zostałem zaproszony do udziału w tym projekcie i miałem okazję przeszkolić blisko 40 przedstawicieli firm w ciągu 2 miesięcy intensywnych indywidualnych warsztatów.

Od blisko dwóch lat pracuję w K2 Media, gdzie zostałem zatrudniony wkrótce po zakończeniu współpracy z Google. Odpowiadam za optymalizację dla wyszukiwarek serwisów internetowych Klientów firmy, m.in. PZU, Play, PKO BP.

Jak wyglądają szczeble kariery na stanowisku specjalisty SEO?

Specjalistą SEO najłatwiej zostać, rekrutując się do agencji lub domu mediowego. W pracy agencyjnej zazwyczaj można wyróżnić 6 szczebli kariery:

  • Asystent SEO
  • Junior SEO Specialist
  • SEO Specialist
  • Senior SEO Specialist
  • SEO Manager
  • SEO Director

Jest to podział umowny i ma zastosowanie w większych agencjach i domach mediowych. Po stronie Klienta zazwyczaj nie ma takiego podziału, ponieważ pracowników odpowiadających za SEO jest mniej.

Co należy do obowiązków specjalisty ds. SEO?

Do obowiązków specjalisty SEO należy optymalizacja serwisów internetowych dla wyszukiwarek internetowych i prowadzenie audytów w tym zakresie.

Optymalizacji podlega zarówno technologia, w jakiej został wykonany serwis, treści w serwisie, jak i profil linków prowadzących do niego z innych miejsc w Internecie. Celem tej optymalizacji jest wyświetlanie właściwej informacji z serwisu, właściwym użytkownikom, we właściwy sposób i z wykorzystaniem najnowszych rozwiązań oferowanych przez wyszukiwarki, takich jak dane strukturalne, odpowiedzi bezpośrednio w wynikach wyszukiwania (direct answers), wyszukiwanie głosowe, czy wyszukiwanie mobilne.

Do zadań specjalisty należy pełna obsługa klienta w zakresie SEO – od opracowania strategii, zaprezentowania jej przed Klientem, pomocy przy wdrożeniu zmian w serwisie.

Specjalista SEO potrafi określić swoje cele i kluczowe wskaźniki efektywności oraz przejrzyście raportować swoje działania i ich efekty. Specjalista SEO wie, jak delegować zadania i egzekwować ich terminową realizację.

Kogo poszukuje się na to stanowisko specjalisty SEO? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Czynników, które wpływają na widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania Google, jest coraz więcej. Google nie jest już prostą maszynką, która w odpowiedzi na zapytanie „a” zawsze wyświetli odpowiedź „b”, a o wynikach wyszukiwania decydują setki czynników, w tym sztuczna inteligencja, personalizacja czy geolokalizacja.

SEO to dziedzina multidyscyplinarna. Specjalista SEO powinien cechować się logicznym myśleniem, mieć wysokie zdolności analityczne, bardzo dobrą znajomość narzędzi analitycznych jak Google Analytics, Adobe Analytics i monitorujących Internet oraz takich klasyków jak Search Console, GTM, Screaming Frog, Ahrefs, Similar, Senuto itp. Dobrym potwierdzeniem umiejętności analitycznych będą certyfikaty Google Partners z zakresu analityki oraz stron mobilnych.

W pracy specjalisty SEO pomaga dobra znajomość technologii wykorzystywanych do projektowania serwisów internetowych – HTML, CSS, JS oraz podstawowa znajomość Usability, UX, UI, CRO, Marketing Automation, SoMe.

Przy pracy z dużymi serwisami niezwykle ważna jest dobra znajomość Excela i SEO Tools for Excel. Znajomość języków programowania, jak Python, czy Visual Basic pozwala niezwykle usprawnić pracę specjalisty SEO poprzez automatyzację zadań.

Specjalista SEO powinien się cechować asertywnością, wzorowym poziomem komunikacji i zdolnością przekonywania, aby wywierać realny wpływ na kształt serwisu i godzić interesy wielu stron zaangażowanych w rozwój serwisu internetowego.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy specjalisty ds. SEO?

Najciekawsze aspekty pracy to dla mnie ciągła potrzeba rozwoju, aby nadążyć za ogromem zmian i nowości technologicznych. Nieustająca nauka, ciekawe wyzwania, odkrywanie i testowanie nowych rozwiązań w praktyce są dla mnie niezwykle interesujące.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Wielkim plusem w pracy specjalisty SEO jest znaczny i bezpośredni wpływ na rozwój serwisów internetowych. Około połowy ruchu w serwisach internetowych, a nierzadko więcej, pochodzi z organicznych wyników wyszukiwania, zatem zaprojektowanie i rozwój serwisu zgodnie z wymaganiami wyszukiwarek jest kluczowe dla sukcesu biznesu w Internecie. Specjalista SEO powinien być obecny na każdym etapie tworzenia, rozwoju i promocji serwisu.

Dużą trudność w pracy specjalisty SEO może sprawiać zakres wiedzy i umiejętności, jakimi musi dysponować osoba na tym stanowisku oraz ciągłe zmiany zachodzące w tym zakresie.

Za działaniem wyszukiwarki Google kryją się zaawansowane algorytmy. Aby zdecydować, która spośród 130 trylionów stron zaindeksowanych w Google, ma zostać wyświetlona w odpowiedzi na dane zapytanie, algorytmy analizują serwis pod wieloma względami.

Specjalista SEO powinien znać technologie internetowe na wysokim poziomie, aby był w stanie zrozumieć, czego wymaga Google, stwierdzić czy serwis spełnia te wymagania, a jeśli nie – wiedzieć co zrobić lub komu i w jaki sposób przekazać odpowiednie instrukcje.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Zarobki na stanowisku specjalisty SEO są bardzo zróżnicowane. Widełki, które zazwyczaj są proponowane przez agencje wahają się, w zależności od doświadczenia, między 3-6 tys. netto przy umowie o pracę i standardowym pakiecie benefitów.

Duże, renomowane firmy są skłonne zaproponować doświadczonym specjalistom znacznie większe wynagrodzenie. Osoby z niewielkim doświadczeniem mogą spodziewać się stawki poniżej 3000 zł.

Gdzie szukać pracy jako specjalista ds. SEO?

Jeżeli nie masz doświadczenia w SEO, pracę najłatwiej znajdziesz w agencji lub domu mediowym, gdzie wszystkiego możesz się nauczyć w zespole SEO, rozpoczynając od szczebla asystenta lub stażysty. Jeżeli posiadasz już doświadczenie możesz szukać pracy zarówno w agencji, jak i po stronie Klienta.

W Polsce najwięcej ogłoszeń dla specjalistów SEO można znaleźć w serwisie Pracuj.pl. Rekrutacje odbywają się również poprzez LinkedIn, więc warto zadbać o swoje konto w tym serwisie. Specjaliści SEO są obecnie bardzo poszukiwani i znacznie częściej słychać, że praca szuka człowieka, niż że człowiek szuka pracy.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać specjalistami ds. SEO?

Przede wszystkim lekturę blogów branżowych z całego świata, materiałów dostępnych w Centrum Pomocy i Google oraz uczestnictwo w dyskusjach na grupach tematycznych w serwisach społecznościowych i forach Google. Listę polskich blogów można znaleźć pod adresem www.planeta-seo.pl, a zagranicznych: searchengineland.com. Na blogu k2search.pl publikujemy co tydzień prasówkę zawierającą ważne informacje z branży SEO.

Specjaliści SEO spotykają się na konferencjach i festiwalach, niektóre z najważniejszych to: Festiwal SEO w Katowicach, SEMCamp w Warszawie, SEMKrK, Marketing Festiwal w Czechach, Brighton SEO w Wielkiej Brytanii, Search Marketing Expo organizowane w wielu krajach na całym świecie.

Warto brać udział w płatnych i darmowych szkoleniach, i webinarach. Niektóre z płatnych, wartych polecenia to szkolenia dr. Artura Strzeleckiego, Pawła Gontarka na temat audytów i optymalizacji serwisów internetowych, szkolenia IAB, czy szkolenia MaxRoy.

Nauka tego zawodu jest o tyle prosta, że wiele materiałów jest ogólnodostępnych i darmowych, a doświadczenie można zacząć zdobywać samodzielnie, np. zakładając i rozwijając blogi na platformie WordPress.

———————————————————–

Marcin Olczak
SEM Manager, Havas Media Group

Jak zostałeś specjalistą ds. SEO/SEM? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Można powiedzieć, że była to klasyczna ścieżka. Chociaż z branżą zetknąłem się przez przypadek. Początkowo jako specjalista, gdzie zajmowałem się konfiguracją i optymalizacją kampanii AdWords dla firm MŚP, z czasem obsługą i doradztwem dla agencji SEM, a ostatecznie jako strateg performance wylądowałem w międzynarodowej grupie mediowej.

Co należy do obowiązków specjalisty ds. SEO/SEM?

Obowiązki mogą się różnić i zależeć od wielu elementów, przede wszystkim skali działań klienta. Jeżeli mówimy o SEM, to głównym pozostaje optymalizacja działań płatnych i organicznych w wyszukiwarkach. Uzupełniająco realizacja działań w całym asortymencie produktów reklamowych Google ( m.in. display w sieci reklamowej , video na YouTube, reklamy produktowe czy promocja aplikacji mobilnych) niekiedy, social media czy RTB. Oczywiście raportowanie, analiza i rekomendacje dotyczących prowadzonych działań. W mojej opinii do obowiązków specjalisty należy przede wszystkim bycie na bieżąco z aktualnościami i nowościami w branży.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Idealne byłoby połączenie wielu kompetencji. Bardzo ważne są umiejętności analityczne, ale również kreatywność. Na pewno umiejętność organizacji zadań i niestety pracy pod presją. Ważna jest też zdolność do efektywnego komunikowania się.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy specjalisty ds. SEO/SEM?

Na pewno nie jest to monotonna praca. Zmiana świata online, rozwój technologii czy aktualizacje algorytmu Google wymagają ciągłego monitoringu trendów, śledzenia branży na bieżąco i powodują, że cały czas uczysz się nowych rzeczy.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Plusem, na pewno jest ciągły rozwój, przy tak dynamicznej branży po prostu nie sposób popaść w rutynę. Minusem, czasami presją czasu wywołuje niepotrzebny stres.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Bardzo różnie. Zależą w dużej mierze od doświadczenia, zakresu obowiązków, ale też samej agencji.

Gdzie szukać pracy jako specjalista ds. SEO/SEM?

Różnie. Można szukać przez znajomych, bezpośrednio w agencjach czy na portalach, grupach, a także na forach pojawiają się ogłoszenia na różne stanowiska.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać specjalistami ds. SEO/SEM?

Przede wszystkim chłonąc jak najwięcej z branży, korzystać z doświadczenia z innych i pamiętać, że SEM to niekończąca się optymalizacja.

———————————————————–

Michał Padała
Co-founder & head of SEM, Marketing Match

Jak zostałeś specjalistą ds. SEO/SEM? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

SEO i SEM to dziedziny na tyle szerokie, że spokojnie można wykształcić specjalizację w każdej z nich. Czasami bywa tak, że jedna osoba łączy w sobie obie kompetencje, często jednak funkcje te są rozdzielone. Tak właśnie jest w moim przypadku, bo choć posiadam wiedzę z obszaru SEO to zdecydowanie bardziej czuję się SEM-owcem.

Swoją przygodę z SEM rozpocząłem właściwie przypadkiem, podczas studiów na Wydziale Zarządzania UW, gdzie w celu zaliczenia jednego z przedmiotów wziąłem udział w konkursie Google Online Marketing Challenge. Potem już było z górki, dostałem się na staż do agencji K2 Search, gdzie przeszedłem drogę od Junior SEM Specialist przez specjalistę i seniora, do Team Leadera zespołu SEM. Zdobyte w ten sposób doświadczenie stało się mocnym fundamentem prowadzenia własnej agencji.

Co należy do obowiązków specjalisty ds. SEO/SEM?

W telegraficznym skrócie praca specjalisty SEM polega na tworzeniu kampanii reklamowych w narzędziu Google AdWords, których zadaniem jest realizacja celów biznesowych klienta. W pracy SEM-owca kluczowe jest zrozumienie tych celów i umiejętność zaproponowania odpowiadających im form reklamowych AdWords. Jednak samo zaproponowanie strategii i utworzenie kampanii to za mało. Konieczna jest ciągła analiza wyników, testowanie nowych rozwiązań i optymalizacja.

Jeżeli zaś chodzi o SEO to głównym zadaniem specjalisty jest ciągłe podnoszenie widoczności stron klientów. To oczywiście frazes, za którym kryje się jednak szereg konkretnych obowiązków, do których należy praca z technicznymi aspektami serwisów internetowych, ich optymalizacja zgodnie z wytycznymi Google oraz dbanie o odpowiednie treści. Kluczowa jest także praca nad zdobywaniem linków będących ważnym elementem wpływającym na widoczność serwisów w wyszukiwarkach.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Szukając specjalistów SEO/SEM do Marketing Match zwracam przede wszystkim uwagę na umiejętność analitycznego myślenia, dokładność, samodzielność w rozwiązywaniu problemów oraz otwartość – ważne, aby taki specjalista potrafił współpracować z klientem, nie zamykał się na jego potrzeby i pomysły.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy specjalisty ds. SEO/SEM?

Uważam, że to, co czyni pracę w SEO/SEM naprawdę interesującą, to możliwość współpracy z ludźmi z przeróżnych branż. Ja osobiście całkiem nieźle orientuję się już w rynku biżuterii ślubnej, znam się także na odkurzaczach automatycznych i podestach scenicznych. 🙂

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

To zależy, co kto lubi. Praca w SEO/SEM to zarówno praca z cyferkami, czy z kodem HTML, trochę copywritingu, jak i spotkania biznesowe z klientami. Uważam, że każdy znajdzie tutaj coś, co lubi, ale także coś, co będzie od niego wymagało wyjścia ze swojej strefy komfortu. To może być trudność, ale niekoniecznie minus.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Zarobki mocno zależą od doświadczenia i umiejętności, ale także miasta czy aktualnego „zapotrzebowania” na specjalistów. W Marketing Match zarobki młodszego specjalisty zaczynają się od 2000-2500 zł „na rękę”.

Gdzie szukać pracy jako specjalista ds. SEO/SEM?

Szukając pracy jako specjalista SEO/SEM, warto przeglądać branżowe grupy na Facebooku czy fora takie jak www.forum.optymalizacja.com. Oprócz tego na pewno nie zaszkodzi rzucić okiem na strony agencji interaktywnych, którymi jesteśmy zainteresowani – często można znaleźć tam informacje o aktualnie prowadzonych rekrutacjach.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać specjalistami ds. SEO/SEM?

Trening i samokształcenie. Jeśli czujesz, że SEO/SEM to może być coś dla Ciebie, poszukaj blogów, artykułów, zapisz się do programu Google Partners. Spróbuj zbudować małą kampanię AdWords dla firmowej strony wujka/stryjka/kolegi, zoptymalizuj ją pod kątem SEO. Jeżeli na rozmowie rekrutacyjnej w agencji interaktywnej opowiesz o takich doświadczeniach, na pewno sobie nie zaszkodzisz. 😉

———————————————————–

Konrad Łęcki
Starszy specjalista SEO, Whites

Jak zostałeś specjalistą ds. SEO? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Swoją przygodę z SEO zaczynałem w roku 2006, czyli w momencie, kiedy specjalista SEO nie był jeszcze oficjalnym zawodem jak np. programista czy grafik komputerowy. Dopiero w kolejnych latach branża marketingu internetowego rozwinęła się do tego stopnia, że powstało bardzo duże zapotrzebowanie na tego typu usługi. Zawód specjalisty SEO stosunkowo szybko wyewoluował od domorosłego pozycjonera-amatora do bardzo intratnej profesji. Aktualnie na rynku funkcjonują zarówno freelancerzy SEO, którzy świadczą usługi dla mikro przedsiębiorstw, jak i wyspecjalizowane agencje marketingu internetowego, takie jak Whites, obsługujące średnie, duże i bardzo duże firmy. W profesjonalnych agencjach marketingowych możemy spotkać takie szczeble kariery zawodowej jak: stażysta SEO, młodszy specjalista SEO, starszy specjalista SEO i manager SEO. Jest to więc pełna ścieżka rozwoju zawodowego, podobna do tej, jaką można spotkać w innych zawodach, także tych niezwiązanych z internetem.

Co należy do obowiązków specjalisty ds. SEO?

Jest to osoba odpowiedzialna za budowanie zasięgu organicznego w wyszukiwarkach internetowych. Ponieważ na rynku polskim udział Google wynosi aż 97%, to de facto oznacza to, że praca specjalisty SEO koncentruje się na optymalizacji widoczności właśnie w tej wyszukiwarce. Google dostarcza wielu rekomendacji dotyczących zawartości witryny, jej budowy technicznej, a także czynników zewnętrznych mających wpływ na widoczność w wynikach wyszukiwania. Praca polega więc na stałym wdrażaniu tego typu rekomendacji, zarówno we własnym zakresie, jak i we współpracy z klientem. Monitoring ruchu i widoczności słów kluczowych, przygotowywanie rekomendacji dla działu IT, tworzenie kontent grafów dla redaktora i kształtowanie strategii SEO-wej dla klienta, to tylko niektóre z wielu zadań realizowanych w tego typu projektach.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Dobry specjalista SEO to w pewnym sensie człowiek-orkiestra. Na równi z kompetencjami analitycznymi oraz dobrą organizacją czasu pracy, pożądane są nieszablonowe podejście i kreatywność. Ponieważ algorytm wyszukiwarki jest stale rozwijany, co więcej w szybkim tempie zmienia się też sam internet i sposoby korzystania z niego, to specjalista SEO musi być osobą zainteresowaną stałym rozwojem, dokształcaniem się i eksperymentowaniem z nowymi rozwiązaniami. Nie bez znaczenia są także komunikatywność, nastawienie na cel i umiejętność łatwego przetłumaczenia rekomendacji technicznych na język zrozumiały dla przeciętnego zjadacza chleba. Jest to szczególnie ważne w codziennej komunikacji z klientem, który oczekuje wsparcia merytorycznego i zrozumienia w kwestii przyjętej strategii biznesowej.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy specjalisty ds. SEO?

Przede wszystkim różnorodność tematów, przy których pracuję. W tej pracy trudno o monotonię. Właściwie każdy nowy projekt to zupełnie inne wyzwanie, nowe doświadczenie i niesamowita frajda z odkrywania wszystkiego co z tym związane. Przykładowo, w tym miesiącu przygotowywaliśmy dużą paczkę tekstów medycznych, następnie audyt SEO dla klienta z branży rozrywkowej, a później strategię SEO łączenia serwisów o tematyce politycznej. Mój tydzień pracy wyglądał więc w ten sposób, że w poniedziałek czytałem o endoprotezoplastyce i chondromalacji rzepki, we wtorek analizowałem jakie modele telefonów aktualnie najlepiej się sprzedają, a w środę sprawdzałem, czy większą popularnością opinii publicznej cieszy się Donald Tusk, Jarosław Kaczyński czy może Antoni Macierewicz. To jest naprawdę ciekawe i nigdy nie pozwala na nudę. 🙂 Zresztą zmieniają się nie tylko projekty, ale też metody pracy nad nimi. Każda aktualizacja algorytmu wyszukiwarki czy też duża zmiana w trendach internetowych (jak na przykład zwiększający się udział urządzeń mobilnych) potrafią wywrócić plan SEO-wy na najbliższe miesiące do góry nogami. I to właśnie jest fajne – że ciągle coś się dzieje i nigdy nie popada się w rutynę.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Trudność może polegać na tym, że oprócz wiedzy na temat działania algorytmów Google, trzeba zdobyć także doświadczenie w projektach. O ile to pierwsze jest w miarę proste i osiągalne w przeciągu kilku miesięcy nauki, to jednak doświadczenie nabywa się latami. Ale to nie jest jakiś specjalny kłopot dla kogoś, kto odnajduje się w tym zawodzie i sukcesywnie podąża ścieżką kariery zawodowej. Plusem jest przede wszystkim szeroki zakres umiejętności, jakie się nabywa i rozwija w tej pracy. Analityka internetowa, podstawy programowania czy zagadnienia związane z content marketingiem, to kompetencje zawodowe, które można z powodzeniem wykorzystać w wielu innych zawodach związanych z internetem. Kiedy specjalista SEO decyduje się na zmianę pracy, wachlarz wyboru innych zawodów, w których docenione zostanie jego doświadczenie jest naprawdę wyjątkowo szeroki. Jest to zawód z bardzo szerokimi perspektywami dalszego rozwoju zawodowego.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Zarobki uzależnione są od regionu Polski i doświadczenia, a niekiedy także od innych dodatkowych kompetencji pożądanych w danej firmie. Młodszy specjalista SEO zarabia w Warszawie od 2 do 4 tys. zł na rękę. Starszy specjalista 5 do 8 tys. zł w zależności od tego, jakie projekty prowadzi oraz gdzie pracuje (w agencji seo czy bezpośrednio u klienta). Jeszcze więcej zarabia w Warszawie manager SEO. Z reguły są to zarobki rzędu 10 tys. zł miesięcznie i więcej.

Gdzie szukać pracy jako specjalista ds. SEO?

Są przynajmniej dwa, a dla osób przedsiębiorczych nawet trzy sposoby podjęcia pracy w tym zawodzie. Najlepsza opcja dla początkujących to odbycie stażu w agencji SEO. Jest to szczególnie ważne na początku ścieżki zawodowej, bo będąc na stażu, możemy zdobyć niezbędne doświadczenie i poznać podstawy pracy z klientem. W agencjach marketingowych oczywiście znajdują zatrudnienie także osoby doświadczone, zainteresowane podjęciem pracy na stanowisku młodszego lub starszego specjalisty SEO. Największym plusem pracy w agencji jest to, że nieustannie się rozwijamy, na bieżąco wymieniając doświadczeniami z innymi specjalistami SEO.

Innym modelem pracy w tej branży jest zatrudnienie na stanowisku specjalisty SEO bezpośrednio u klienta. Wtedy pracujemy nad widocznością jednej konkretnej witryny internetowej lub ewentualnie kilku jeżeli jest to grupa serwisów. Możemy bardziej skoncentrować się na realizowanym projekcie i poświęcić na jego rozwój więcej czasu. Niekiedy wiąże się to z wyższymi zarobkami, ale niestety dzieje się to kosztem wolniejszego rozwoju zawodowego.

Dla osób przedsiębiorczych jest też trzecia opcja – własna działalność i świadczenie usług SEO na zasadzie freelancingu. Nie mamy wtedy nad sobą szefa i – przynajmniej teoretycznie – możemy jechać na wakacje, kiedy tylko nam się podoba. Jednocześnie musimy sami zatroszczyć się o zlecenia i perfekcyjnie nimi zarządzać, jeżeli chcemy mieć za co pojechać na te wakacje.

Możliwości pracy w zawodzie SEO jest wiele, więc myślę, że każdy znajdzie tutaj taki model, który jest dla niego najbardziej optymalny i z którego będzie w pełni zadowolony.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać specjalistami ds. SEO?

Jak już mówiłem, najlepszym sposobem na rozpoczęcie tego typu pracy jest staż w agencji marketingowej. Dlatego zapraszam do Whites – można się powołać na mnie i ten artykuł, a ja dalej już pokieruję, gdzie trzeba. 🙂 Przed pierwszym spotkaniem w agencji na pewno warto przeklikać się przez podstawowe funkcjonalności Google Analytics oraz poczytać rekomendacje Google dotyczące budowy i zawartości witryn internetowych. Jest tego w internecie cała masa, nie tylko na stronach Google, ale także w formie ściągawek i streszczeń na blogach SEO-wych. Trochę jak w szkole, z tą różnicą, że tutaj nikt nie będzie sprawdzał, czy czytało się lekturę od deski do deski, czy tylko jej streszczenie. 😉

———————————————————–

Rafał Trąbski
Head of Paid Search w Bluerank

Jak zostałeś specjalistą ds. SEM? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Marketingiem internetowym zacząłem interesować się jeszcze w trakcie studiów, co przełożyło się na temat mojej pracy magisterskiej, która skupiała się na roli zaufania w handlu internetowym (e-commerce). Pomimo iż początkowo pracowałem w branży PR, wiedziałem, że mimo wszystko chciałbym zajmować się marketingiem online. Na własną rękę dokształcałem się więc z tego zakresu – uczestnicząc w szkoleniach, konferencjach i dużo czytając. Wtedy też dowiedziałem się więcej o reklamie PPC i AdWords, które wydały mi się bardzo ciekawym obszarem. To wszystko poskutkowało znalezieniem pracy związanej z e-marketingiem na jednej z łódzkich uczelni, a następnie transferem do Bluerank. To właśnie tutaj przeszedłem drogę od stanowiska juniora, które wiąże się głównie z pracą wykonawczą, poprzez stanowisko specjalisty samodzielnie zarządzającego prowadzonymi projektami aż po szefa działu Paid Search, któremu przewodzę od ponad roku.

Co należy do obowiązków specjalisty ds. SEM?

Specjalista zajmujący się reklamą PPC ma dość szeroki zakres zadań i odpowiedzialności. Bardzo często jest odpowiedzialny za całość prac związanych z prowadzeniem kampanii – począwszy od zaproponowania strategii działań, poprzez konfigurację kampanii na koncie AdWords lub Facebook, analizę prowadzonych działań i oczywiście jej główny punkt, czyli optymalizację działań. Do tego dochodzi obowiązek raportowania wyników oraz cały obszar związany z komunikacją projektową. Ten drugi aspekt ma szczególne znaczenie jeśli mamy na celu budowanie relacji z klientami.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Wiele zależy od poziomu stanowiska – to czy mówimy o juniorze czy o doświadczonym specjaliście może tu wiele zmieniać. Jest jednak pewien zestaw umiejętności, których poszukujemy u kandydatów niezależne od stażu. Są to przede wszystkim zdolności analityczne, umiejętność wyciągania wniosków i przekuwania ich w konkretne rekomendacje biznesowe. W pracy przy projektach SEM ważne są kreatywność i otwarta głowa, ale też dokładność i konsekwencja w działaniu. Nie bez znaczenia są też zdolności komunikacyjne i prezentacyjne, które grają dużą rolę jeśli chodzi o kontakt z klientami oraz raportowanie wyników swojej pracy.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy specjalisty ds. SEM?

Świat reklamy online to obszar, który bardzo szybko się zmienia. Pojawiają się nowe rozwiązania, narzędzia i pomysły na ich zastosowanie. Powoduje to z jednej strony konieczność ciągłego aktualizowania wiedzy, ale z drugiej ogranicza szansę na wpadnięcie w rutynę i poczucie stagnacji. Jeżeli mamy w sobie chęć rozwoju, możliwości działania są naprawdę duże. Patrząc z perspektywy osoby pracującej w agencji SEM, myślę również, że interesująca jest możliwość pracy z bardzo różnymi klientami i poznanie specyfiki wielu branż.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Praca w obszarze SEM w wielu wymaga zarządzaniem, często wysokimi, budżetami reklamowymi klientów. Bywa, że jest to źródłem stresu, który spowodowany jest wysokim poczuciem odpowiedzialności za efektywne wykorzystanie środków, którymi dysponujemy. Wyzwaniem jest też duża ilość zadań, które trzeba wykonać w krótkim czasie, przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniej jakości.

Niewątpliwym plusem jest natomiast możliwość uczestniczenia w ambitnych projektach nakierowanych na osiąganie konkretnych i jasno zdefiniowanych celów, na których realizację mamy bezpośredni wpływ i gdzie na bieżąco możemy obserwować efekty własnych działań.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Wynagrodzenia w tym obszarze są najczęściej uzależnione od poziomu stanowiska. Osoby na stanowiskach wykonawczych są wynagradzane w sposób stały, natomiast specjaliści, którzy mają już konkretną odpowiedzialność projektową wynagradzani są w modelu pensja podstawowa + premia związana z osiąganymi rezultatami.

Gdzie szukać pracy jako specjalista ds. SEM?

Warto poszukać agencji lub organizacji, która jest w stanie już na początku pokazać nam jasną ścieżkę kariery w danym obszarze. Aplikujmy do miejsc, gdzie oprócz kwestii finansowych, firma będzie w stanie zadbać również o nasz rozwój (szkolenia, konferencje, możliwość usamodzielnienia się), a także zaoferuje pracę przy naprawdę ambitnych, budujących doświadczenie projektach.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać specjalistami ds. SEM?

Zainteresowani obszarem SEM powinni przede wszystkim wykazać się aktywnością, która pozwoli im zdobyć podstawową wiedzę (darmowe szkolenia, webinary, a także blogi, np. blog Bluerank), co w efekcie może przełożyć się na dodatkowe punkty w przyszłych procesach rekrutacyjnych. Warto też rozejrzeć się za możliwością odbycia praktyk lub stażu, które często mogą stać się początkiem satysfakcjonującej współpracy z agencją SEM lub firmą, która prowadzi takie działania in-house.

———————————————————–

Patrycja Tomczak
SEO Director w Bluerank

Jak zostałaś specjalistą ds. SEO? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Kiedy 10 lat temu na ostatnim roku studiów szukałam materiałów do pracy magisterskiej, w ręce wpadł mi artykuł o zupełnie nieznanym wtedy, nowym kierunku w marketingu internetowym – pozycjonowaniu. Temat zainteresował mnie na tyle, że stał się głównym motywem mojej pracy magisterskiej (jednej z pierwszych na ten temat) i między innymi dzięki temu wyróżnikowi zostałam zatrudniona w Bluerank na stanowisku Junior SEO Specialist. W następnych latach zdobywałam doświadczenie na kolejnych szczeblach kariery: specjalisty, managera, aż po dyrektora działu SEO.

Co należy do obowiązków specjalisty ds. SEO?

Specjalista zarządza projektem SEO na każdym jego etapie: zaczynając od stworzenia strategii działań SEO, czyli opracowania „pomysłu” na budowanie widoczności marki w wyszukiwarkach, aż po realizację tej strategii. W ramach codziennych obowiązków specjalisty znajduje się między innymi monitorowanie statystyk serwisu i konkurencji, wyciąganie wniosków i przygotowywanie na ich bazie rekomendacji technicznych i treściowych, czy też regularne raportowanie. Ważnym aspektem jest również śledzenie trendów dotyczących branży klienta. Tematy zyskujące na popularności w wyszukiwarkach można w kolejnym kroku wykorzystać do planowania dalszych działań SEO dla danej marki.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Dobry specjalista SEO posiada praktyczną wiedzę techniczną i w codziennej pracy bazuje na doświadczeniu zdobytym w pracy przy różnych serwisach. Cechuje się umiejętnościami analitycznymi, umie logicznie myśleć i jest kreatywny. Ważne są również umiejętności komunikacyjne, które przydają się do budowania relacji z klientem, oraz znajomość języka angielskiego, bo duża część dobrej jakości branżowych materiałów jest tworzona właśnie w tym języku.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy specjalisty ds. SEO?

Różnorodność i pewna doza niepewności. 🙂 Nie ma dwóch takich samych projektów, a ponieważ za ostateczny efekt (zbudowanie widoczności SEO) odpowiada ostatecznie algorytm wyszukiwarki (który nie jest do końca jawny), to nigdy nie jesteśmy do końca pewni rezultatów i praca specjalisty często polega na testowaniu różnych rozwiązań.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Plusy bywają jednocześnie minusami. Wspomniana wcześniej niejawność algorytmu wyszukiwarki powoduje, że specjalista jest „skazany” na testowanie różnorodnych rozwiązań i poszukiwaniu alternatyw. Taka praca wymaga kreatywności i umiejętności logicznego myślenia i nie jest raczej wskazana dla osób, które w tych aspektach nie czują się mocne.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

To zależy. 🙂 Przede wszystkim od doświadczenia, ale również od tego dla kogo (dla jakich marek) pracujesz i od efektów, które osiągasz. Bardzo często model wynagrodzenia na stanowisku specjalisty jest zbudowany z dwóch elementów: części stałej, oraz elementu premiowego uzależnionego od wyników prowadzonego projektu.

Gdzie szukać pracy jako specjalista ds. SEO?

W Bluerank: rekrutujemy i zapraszamy do kontaktu. 🙂 Zapotrzebowanie na specjalistów SEO pojawia się w wielu różnych miejscach: w agencjach SEO, domach mediowych, korporacjach, małych, średnich i dużych firmach, niektórzy wybierają też ścieżkę freelancera.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać specjalistami ds. SEO?

Teoria jest podstawą, ale to praktyka jest najważniejsza. Dlatego dużo czytaj (zaglądaj regularnie na blogi i serwisy branżowe), ucz się od osób z większym doświadczeniem i wykorzystuj tę wiedzę w praktyce. Testuj różne rozwiązania.

 

Zobacz pozostałe odcinki cyklu Kariera w marketingu>