Choć głośno było o usuwaniu przez Facebooka fałszywych kont użytkowników, akcja okazała się niegroźna dla polskiego Facebooka. Analizy Sotrendera wykazały, że rzeczywiście, jak zapowiadano, straty największych stron komercyjnych wyniosły 1,1% fanów, a przypadki usunięcia więcej niż kilku procent fanów to wyjątki. Co ciekawe, farmom fanów wielbicieli prawie nie ubyło. Aby dowiedzieć się kto i ile stracił na akcji warto przeczytać wyniki naszych analiz w artykule poświęconym akcji kasowania kont.
Najważniejszym wydarzeniem dla użytkowników i marketerów jest zmiana w sposobie liczenia Edge Ranku, czyli w algorytmie filtrującym treści jakie pojawiają się użytkownikom. Facebook zdecydował się zmniejszyć zasięg postów publikowanych przez fanpage, co z jednej strony ogranicza ilość treści spamerskich na kontach użytkowników, a z drugiej zachęca strony do korzystania z płatnego zwiększania zasięgu.
Zobacz również
Dla marketertów ważną wiadomością jest, że poprzez płatny dostęp możliwe jest aż 5–krotne zwiększenie zasięgu, również o tych użytkowników, którzy rzadziej korzystają z Facebooka. Z drugiej strony może to oznaczać dotkliwy spadek zasięgu niepromowanych wpisów. Nie wszystkie strony zostaną jednak dotknięte w tym samym stopniu, co potwierdzają dane Sotrendera.
Kolejną nowością jest udostępnienie wpisów sponsorowanych wszystkim użytkownikom. Standardowa opłata wynosi około 7 dolarów za wpis. Wykupienie takiej opcji spowoduje, że wpis dotrze do większej liczby znajomych.
Marki międzynarodowe oficjalnie dostały również możliwość tworzenia tzw. Global Pages, czyli wspólnego dla wielu krajów fanpage’a, na którym treści filtrowane są ze względu na kraj użytkownika. Umożliwia to prowadzenie spójnej komunikacji marki w różnych krajach oraz porównywanie statystyk pomiędzy krajami.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Dane finansowe Facebooka za ostatni kwartał opublikowane na oficjalnej stronie dla inwestorów dementują plotki o spodziewanej „śmierci” serwisu. Liczba aktywnych użytkowników miesięcznie (MAUs) wzrosła o 26% w stosunku do ubiegłego roku i pierwszy raz przekroczyła miliard. Facebook zwiększył także liczbę aktywnych użytkowników dziennie oraz liczbę mobilnych użytkowników, gdzie nastąpił wzrost o aż 61% w stosunku do ubiegłego roku.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Szerzej o Edge Ranku, sponsorowanych postach, Global Pages piszemy na blogu Sotrender.
A na polskim Facebooku…
Pierwsza piątka największych fanpage’ów jest stabilna i czeka, aż dołączy do niej szósty milionowy fanpage. Pewnie w przyszłym miesiącu okaże się, czy będzie to Allegro czy też Kuba Wojewódzki, który znów mocno rywalizuje z Allegro o szóste miejsce w rankingu. Wśród największych, Demotywatory utrzymują pierwsze miejsce i zaraz będą mogły się pochwalić liczbą 1,5 miliona fanów. Jednak jeżeli tempo rozwoju Serca i Rozumu pozostanie tak szybkie jak w ostatnich dwóch miesiącach, Nowy Rok może przynieść zmianę lidera polskiego Facebooka. Play po wyprzedzeniu Kwejka dzielnie idzie do przodu umacniając swoją pozycję trzeciego największego profilu. Kwejk, chociaż dał się wyprzedzić pod względem liczby fanów, znów zaangażował największą liczbę użytkowników. Jednak w rankingach według Interactivity Index i Talking About pierwsze są Demotywatory. Ostatni z milionowych fanpage’y, Orange Polska, cieszy się wciąż bardzo dużym przyrostem liczby fanów – 71 tysięcy nowych fanów w październiku to więcej niż zdobyła strona Serce i Rozum (60 tys.) i ponad dwukrotnie więcej niż zdobywa lider rankingu (32 tysiące nowych użytkowników w październiku).
Podsumowanie marketingu na polskim Facebooku, w tym statystyki, rankingi i komentarze ekspertów znajdziesz w październikowym raporcie Fanpage Trends, dostępnym bezpłatnie na stronie Sotrender.