Zmiany w pomiarze OOH wdrożone w badaniach Gemius i Nielsen

Zmiany w pomiarze OOH wdrożone w badaniach Gemius i Nielsen
Zapowiadane w grudniu 2023 roku zmiany metodologiczne pomiaru oglądalności telewizji Out of Home (OOH) Gemius są już odzwierciedlone w wynikach badań Gemius i Nielsen. Zmiany te zostały wypracowane i wdrożone w odpowiedzi na rekomendacje sformułowane po audycie CESP (Centre d’Etude des Supports de Publicité).
O autorze
1 min czytania 2024-03-05

Najważniejsze modyfikacje wdrożone w badaniu Gemius dotyczą zmiany definicji punktu domu panelisty oraz doprecyzowania sposobu pomiaru oglądalności telewizji poza domem. Zgodnie z nową metodą pomiaru, za dom panelisty uznano adres zamieszkania gospodarstwa domowego, do którego należy. Nowa definicja jest spójna z definicją GUS. Tej samej definicji w swoim badaniu używa również Nielsen, co skutkuje zwiększeniem spójności obu pomiarów.

Dodatkowo przyjęto, że panelista znajduje się poza domem, gdy oddali się od niego na odległość przekraczającą 40 m, podczas gdy do tej pory odległość ta określona była bardziej zachowawczo i wynosiła 100 m.

Wprowadzone zmiany spowodują urealnienie określenia oglądalności telewizji poza domem i pozwolą uniknąć jej niedoszacowania, a pomiar widowni OOH realizowany zgodnie z nowymi założeniami przełoży się na wzrost jej udziału w całej widowni telewizyjnej.

– Kiedy jako pierwsi w Polsce zaczynaliśmy badać oglądalność telewizji poza domem, podeszliśmy do tego zadania z dużym respektem i ostrożnością. Zależało nam, aby nie przeszacować skali tego zjawiska i nie zaburzyć wyniku — komentuje Emil Pawłowski, chief product officer w Gemiusie.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Dziś, dzięki audytowi CESP, wiemy już, że stosowane przez nas kryteria mogą być mniej restrykcyjne. Cieszę się, że wypracowaliśmy metodologię, dzięki której prezentowane wyniki będą jeszcze trafniej opisywać rzeczywistość medialną w Polsce — dodaje.

Zmiany metodologiczne w pomiarze OOH zostały wdrożone w badaniach Gemius oraz w oficjalnych danych dotyczących oglądalności telewizji dostarczanych przez Nielsen od 1 marca 2024.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Zdjęcie główne: Gemius.pl

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się