Najważniejsze modyfikacje wdrożone w badaniu Gemius dotyczą zmiany definicji punktu domu panelisty oraz doprecyzowania sposobu pomiaru oglądalności telewizji poza domem. Zgodnie z nową metodą pomiaru, za dom panelisty uznano adres zamieszkania gospodarstwa domowego, do którego należy. Nowa definicja jest spójna z definicją GUS. Tej samej definicji w swoim badaniu używa również Nielsen, co skutkuje zwiększeniem spójności obu pomiarów.
Dodatkowo przyjęto, że panelista znajduje się poza domem, gdy oddali się od niego na odległość przekraczającą 40 m, podczas gdy do tej pory odległość ta określona była bardziej zachowawczo i wynosiła 100 m.
Zobacz również
Wprowadzone zmiany spowodują urealnienie określenia oglądalności telewizji poza domem i pozwolą uniknąć jej niedoszacowania, a pomiar widowni OOH realizowany zgodnie z nowymi założeniami przełoży się na wzrost jej udziału w całej widowni telewizyjnej.
– Kiedy jako pierwsi w Polsce zaczynaliśmy badać oglądalność telewizji poza domem, podeszliśmy do tego zadania z dużym respektem i ostrożnością. Zależało nam, aby nie przeszacować skali tego zjawiska i nie zaburzyć wyniku — komentuje Emil Pawłowski, chief product officer w Gemiusie.
– Dziś, dzięki audytowi CESP, wiemy już, że stosowane przez nas kryteria mogą być mniej restrykcyjne. Cieszę się, że wypracowaliśmy metodologię, dzięki której prezentowane wyniki będą jeszcze trafniej opisywać rzeczywistość medialną w Polsce — dodaje.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Zmiany metodologiczne w pomiarze OOH zostały wdrożone w badaniach Gemius oraz w oficjalnych danych dotyczących oglądalności telewizji dostarczanych przez Nielsen od 1 marca 2024.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Zdjęcie główne: Gemius.pl