Znamy zwycięzców konkursu „Świat bez odpadów – recyklomat w Twojej gminie”

16 września zakończyło się przyjmowanie zgłoszeń do ogólnopolskiego konkursu „Świat bez odpadów – recyklomat w Twojej gminie”, w którym gminy do 50 tys. mieszkańców rywalizowały o nowoczesne automaty do zbiórki odpadów z tworzyw sztucznych. Werdyktem jury recyklomaty trafią do sześciu gmin.
O autorze
2 min czytania 2020-09-29

Do konkursu zgłosiło się aż 108 gmin z całej Polski, spośród których jury wybrało 6 gmin, do których trafi 8 recyklomatów. Są to: 

  • Bielawa (woj. dolnośląskie)
  • Busko-Zdrój (woj. świętokrzyskie)
  • Brzesko (woj. małopolskie)
  • Łeba (woj. pomorskie)
  • Słubice (woj. lubuskie)
  • Wojkowice (woj. śląskie)

W skład jury weszli: Jan Staniłko – dyrektor Departamentu Innowacji w Ministerstwie Rozwoju, Izabela Morawska – manager ds. komunikacji w Coca-Cola Polska, Łukasz Waksmundzki – dyrektor zarządzający w EcoTech System, Sławomir Brzózek – ekspert ekologiczny. 

 

– Tak duża liczba zgłoszeń do konkursu oraz liczne działania gmin w obszarze ekologii, przeszły nasze najśmielsze oczekiwania. To pokazuje, że takie inicjatywy mają sens i są bardzo potrzebne. Konkurs nie byłby sukcesem, gdyby nie ogromne zaangażowanie władz gminnych, ale też ich mieszkańców, aktywistów czy społeczników, którzy potrafili namówić swoje samorządy do wzięcia udziału w konkursie. W trakcie obrad braliśmy pod uwagę kryteria, takie jak: dotychczasowe działania gminy na rzecz ochrony środowiska i długofalowe podejście do tych działań, atrakcyjność proponowanych benefitów czy lokalizację recyklomatu. Wybór był niezwykle trudny, ponieważ wszystkie gminy pokazały szereg wspaniałych i ciekawych aktywności na rzecz lepszego dbania o planetę, a każde takie działanie zasługuje na nagrodę. Gratuluję zwycięskim gminom i mam nadzieję, że recyklomaty jeszcze bardziej zachęcą mieszkańców do segregowania odpadów oraz uświadomią, że każda butelka może zyskać nowe życie, jeśli trafi do odpowiedniego pojemnika – mówi Izabela Morawska, manager ds. komunikacji w Coca-Cola Poland Services, członek komisji konkursowej 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Chcemy, aby gospodarka o obiegu zamkniętym w Polsce stała się faktem, dlatego musimy jak najwięcej surowców segregować, odzyskiwać i wprowadzać ponownie do gospodarki. To jest nasz cel. Recyklomaty wpięte w platformę benefitową stanowią bardzo dobry system zachęt i motywowania, czego dowodem jest zarówno wielka popularność urządzeń w Warszawie, jak i liczba i jakość zgłoszeń w konkursie. Wdrożenie recyklomatów na terenie mniejszych gmin w ramach inicjatywy „Świat bez odpadów – recyklomat w Twojej gminie” i powiązanie ich z atrakcyjnymi benefitami posłuży promocji wysokiej kultury ekologicznej i ma szanse skutecznie wpływać na nawyki Polaków związane z dbaniem o własne otoczenie, w tym segregowanie odpadów – mówi Jan Staniłko, dyrektor Departamentu Innowacji w Ministerstwie Rozwoju, członek jury. Ministerstwo Rozwoju objęło konkurs Patronatem Honorowym.

Jak działają recyklomaty?

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Po wrzuceniu butelki PET do recyklomatu system rejestruje transakcje i nagradza użytkownika, przypisując do jego konta odpowiednią liczbę ECO-punktów. Punkty zbierane są przez użytkowników za pośrednictwem aplikacji mobilnej ECO-Portfel, którą można zainstalować na smartfonie. Zebrane punkty mogą być następnie wymienione na vouchery, zniżki, gratisy itp. w zależności od oferty danej gminy i zaangażowania w projekt lokalnych przedsiębiorców.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Warszawski sukces recyklomatów

Konkurs „Świat bez odpadów – recyklomat w Twojej gminie” to kolejna odsłona inicjatywy Coca-Cola, która we współpracy z Miastem Stołecznym Warszawa i Fundacją Nasza Ziemia rok temu postawiła 10 recyklomatów w stolicy. Mieszkańcy Warszawy bardzo licznie zaangażowali się w akcję segregacji odpadów. Od lipca 2019 roku dzięki automatom zebrano blisko 300 tys. sztuk butelek PET, co złożyło się na ponad 10 ton odpadów. W aplikacji Eco-Portfel zarejestrowało się 18 tys. użytkowników, którzy przez rok zgromadzili 418 tys. ECO-Punktów. Po sukcesie w stolicy, Coca-Cola wraz z partnerami postanowiła rozszerzyć projekt na kolejne miejscowości w Polsce, tym razem kierując swoją akcję do mniejszych ośrodków, które podejmują szereg ciekawych inicjatyw na rzecz ochrony środowiska.