Kwiecień jest uznawany za Światowego Miesiąca Akceptacji Autyzmu i właśnie z tej okazji brytyjska organizacja Autistica stworzyła kampanię „See us as individuals, not stereotypes” (pol. „Zobacz w nas wyjątkowość, a nie stereotypy”). Jej głównym celem jest żartobliwe kwestionowanie status quo związane z autyzmem, a także zwiększanie społecznej świadomości na temat tego schorzenia i ludzi, którzy z nim żyją.
Na co dzień wiele osób, które nie są autystykami, sądzi, że rozumie tę chorobę. Jednocześnie stereotypy dotyczące autyzmu wciąż są wyjątkowo silnie zakorzenione w sposobie myślenia niejednego z nas. Upraszczając w ten sposób postrzeganie autystów, tracimy możliwość poznania ich na dobre i zrozumienia zasad, w zgodzie z którymi funkcjonuje ich świat.
Kampania „See us as individuals, not stereotypes” odwraca doskonale znany scenariusz, odnosząc się wprost do powszechnych błędnych przekonań, a w ten sposób angażując szeroką publiczność w świeżą i prowokującą do myślenia perspektywę.




– Zbyt wiele osób autystycznych jest źle rozumianych z powodu przestarzałych stereotypów. Ta kampania rzuca wyzwanie tym błędnym przekonaniom i pomaga społeczeństwu postrzegać osoby autystyczne jako jednostki o unikalnych perspektywach i mocnych stronach. Jesteśmy dumni, że możemy współpracować z House 337, aby napędzać tę istotną zmianę postaw – tłumaczy Analiese Jackson, dyrektor ds. zewnętrznych, Autistica.
Co ważne, w realizacji kampanii „See us as individuals, not stereotypes” wzięło udział szerokie grono osób autystycznych. Za reżyserię odpowiada laureatka nagrody BAFTA Sindha Agha. Od strony produkcyjnej kampanią zajęła się agencja House 337.
Zdjęcia: YouTube