Strategia od podstaw: Komunikuj się jasno – strategia komunikacji

Strategia od podstaw: Komunikuj się jasno – strategia komunikacji
Obiecuję, że to już ostatni tekst o samej komunikacji, choć temat długi i szeroki. Niemniej warto zwrócić uwagę jeszcze na kilka istotnych informacji.
O autorze
2 min czytania 2013-08-22

grafika: fotolia.pl

Poprzednie części cyklu „Strategia od podstaw” znajdziesz tutaj.

Quo Vadis? – cel komunikacji

To, co komunikujemy w social mediach powinno sprzedawać, budować wizerunek produktu/marki lub służyć obsłudze klienta. To trzy główne działania, których możemy oczekiwać od użytkowników w ramach modelu EEIA.

Jakie są jednak cele komunikacji w social mediach (nie licząc wpłynięcia na fana tak, żeby dokonał akcji)? Są cztery główne cele, które można realizować oddzielnie lub łączyć:

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  1. Edukacja – informujemy klientów o sposobach korzystania z produktu, o naszej ofercie, poszerzamy jego wiedzę o tematy bliskie naszej branży,
  2. Interakcja – zachęcamy do wchodzenia z marką w dyskusję, zadajemy pytania, prosimy o podzielenie się uwagami i sugestiami,
  3. Branding – komunikaty służą budowaniu wizerunku marki oraz tworzeniu skojarzeń między emocjami i wartościami a firmą,
  4. WOM – celem jest tworzenie szumu dookoła marki – nie tylko więc interakcja na linii firma-fan, ale również pomiędzy fanami oraz osobami, które kont w social mediach nie mają.

Należy pamiętać również, że każdy komunikat, który przygotowujemy powinien być dostosowany do grupy docelowej. Różne grupy mają różne potrzeby, zainteresowania oraz na co innego zwracają uwagę.

POEM, czyli poezja komunikacji

Payed, owned i earned media, czyli treści, które należą do nas, zostały zakupione i zostały stworzone przez fanów/klientów.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • Treści własnościowe, to wszystkie te, które należą do marki. Zdjęcia produktów, oferta reklamowa, teksty ze strony internetowej itd.
  • Treści opłacone – reklamy, teksty sponsorowane, wykupione linki.
  • Treści uzyskane (zarobione) są tymi, które tworzą fani i klienci. Recenzje, opinie, sugestie, wpisy na blogach, portalach ect.

Ma to o tyle znaczenie w kontekście strategii komunikacji, że należy zawsze balansować między tymi trzema grupami materiałów. Jeśli będą tylko media kupione i własnościowe, klienci nie będą się czuli się odpowiednio dopieszczani. Przy braku treści opłaconych zmniejszamy sobie zasięg i potencjalną grupę docelową. Bez treści własnościowych to zabójstwo dla marki.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Parlez vous? Podsumowanie

  • Wiedz co chcesz powiedzieć, dlaczego, gdzie oraz do kogo
  • Staraj się postawić w pozycji klienta/odbiorcy
  • Realizacja – czy jest możliwe to, o czym marzymy? Czy koszty nie będą wyższe niż zyski? (szczególnie, jeśli chodzi o konkursy czy aplikacje)
  • Nie wszystko co modne jest dobre. Nie wszyscy muszą być na Facebooku, a marketing szeptany jest bardzo trudny do przeprowadzenia
  • Zawsze pamiętaj o misji, wizji, założeniach strategicznych
  • Analizuj bieżącą sytuację firmy i punkt, w którym chcesz się znaleźć
  • Dobieraj kanały i komunikaty do grupy docelowej (różne kanały = różne komunikaty i często = różne grupy docelowe)
  • Nie bierz nic na pewniaka. Sprawdzaj dane, informacje i fakty.
  • Lepiej jeden dobry pomysł niż dużo średnich
  • Myśl zawsze o skutkach
  • Jak będziesz oceniać swoje działania? Proces ewaluacji jest niezbędny. 

Komunikacja marki w social mediach to prawdziwa podróż przez wzburzone morza pełne piratów, gór lodowych, potworów i niebezpiecznych wirów. Dobre planowanie uchroni nas jednak w czasie podróży i pozwoli bezpiecznie dopłynąć do celu. Czego oczywiście wszystkim życzę.