Jak wybrać nagrody do promocji konsumenckiej

Jak wybrać nagrody do promocji konsumenckiej
Jak bardzo wymyślnego konkursu lub programu lojalnościowego byśmy nie stworzyli, jednym z najważniejszych motywatorów do wzięcia w nim udziału będą nagrody, które można w nim zdobyć.
O autorze
3 min czytania 2013-12-09

grafika: fotolia

Przygotowując skuteczną promocję konsumencką, powinniśmy pamiętać o wielu istotnych rzeczach, takich jak przede wszystkim jasne określenie celu naszej promocji, czyli ustalenie tego, co dokładnie chcemy osiągnąć poprzez nasze działania (aktywizację sprzedaży? ale czy chcemy do tego dojść poprzez wzrost sprzedaży wśród naszych obecnych klientów, czy może liczymy, że uda nam się przyciągnąć klientów konkurencji?), stworzenie jasnego i prostego mechanizmu całej akcji, a także zadbanie o odpowiednią komunikację naszej promocji – co nam przyjdzie z tego, że przygotujemy świetną akcję, jeśli nikt się o niej nie dowie albo, co gorsza, dowie się, ale nie zrozumie, co i dlaczego powinien zrobić? (więcej na ten temat znajdziesz w artykule „10 porad, jak zorganizować skuteczną promocję konsumencką z nagrodami”)

Wszystkie te czynniki są niezwykle istotne w procesie przygotowywania skutecznej promocji konsumenckiej. Jednak najważniejszym z nich wydaje się być wybór odpowiednich nagród. To właśnie one w pierwszej chwili przykuwają uwagę konsumenta i to dla nich podejmuje on dalsze działania związane z zaangażowaniem się w naszą akcję. Na co więc zwrócić uwagę wybierając nagrody do promocji konsumenckiej?

Po pierwsze zadbajmy o to, by nasze nagrody były przede wszystkim atrakcyjne – czyli pożądane przez obraną przez nas grupę docelową.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Z naszych wieloletnich doświadczeń przy udziale w wielu typach promocji konsumenckich i programów lojalnościowych wynika, że bardzo ważna jest marka nagrody – mówi Małgorzata Warda, Dyrektor Handlowy Groupe SEB Polska – Klienci chcą posiadać produkty znanych marek, a dodatkowo konotują je z wysoką jakością i innowacyjnością. Przykładowo popularną nagrodą w wielu akcjach są patelnie marki Tefal, która cieszy się bardzo dobrą opinią wśród konsumentów. Ponadto produkty markowe z reguły są droższe niż ich niemarkowe odpowiedniki, dzięki czemu konsumenci postrzegają markowe nagrody jako naprawdę wartościowe i warte posiadania. Kolejna rzecz to praktyczność – konsumenci cenią sobie nagrody, które podnoszą w pewien sposób ich komfort życia – m.in. to jest właśnie zaletą małego AGD – takie produkty po prostu przydają się w każdym domu. Co więcej, nagrody powinny wpisywać się w najciekawsze mody i trendy np. takie jak oszczędność czasu, którą można uzyskać, prasując generatorem pary Tefal lub też zdrowe odżywianie, w który to trend wpisują się takie produkty jak frytkownica Tefal Actifry, która umożliwia przygotowanie frytek w zaledwie 1 łyżce oleju lub np. szatkownice, blendery czy też wypiekacze do chleba np. marki Moulinex. Innym przykładem może być rozwijająca się w naszym kraju moda na na picie w domu dobrej kawy “jak z kawiarni” – w związku z tym obserwujemy, że bardzo dużą popularnością jako nagrody cieszą się ekspresy ciśnieniowe marki Krups.

Kolejną ważną kwestią jest dopasowanie nagród do naszej marki oraz produktów, które promujemy podczas akcji – postarajmy się, by nagrody nie służyły jedynie jako instrumenty mające przyciągać konsumentów do promocji, ale także zwracały uwagę na kluczowe cechy naszych produktów i co za tym idzie podkreślały zalety naszego asortymentu, a także były spójne z wizerunkiem naszej marki. Jeżeli promujemy kosmetyki do pielęgnacji włosów, odpowiedniejszą nagrodą będą raczej urządzenia do stylizacji fryzur niż odtwarzacze mp3.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Warto pamiętać jeszcze o jednej bardzo ważnej kwestii, która niestety często gdzieś umyka. Mam tu na myśli odpowiednią komunikację samych nagród – mówi Małgorzata Warda z Groupe SEB Polska – Bardzo często mamy do czynienia z promocją lub też programem lojalnościowym, w którym do zdobycia są naprawdę atrakcyjne nagrody. Jednak w działaniach komunikujących całą akcję nie są one odpowiednio wyeksponowane. Najczęściej brakuje pokazania zalet danej nagrody, przez co konsument nie wie, jakie będzie miał korzyści z jej wygrania. Zmniejsza to znacząco jego motywację. Tymczasem często wystarczą tutaj bardzo proste zabiegi – przykładowo w akcjach, w których biorą udział ekspresy ciśnieniowe NESCAFÉ Dolce Gusto w materiałach promocyjnych pokazujemy je ze szklanką caffè latte – tym samym komunikujemy konsumentom, że dzięki tym ekspresom będą mogli delektować się pyszną białą kawą, a z naszych badań wynika, że kawy mleczne cieszą się dziś w Polsce ogromną popularnością.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Podsumowując, wybierając nagrody do naszej promocji, powinniśmy pamiętać o kilku istotnych kwestiach:

  • zadbajmy o to, by wybrane przez nas nagrody były atrakcyjne dla naszej grupy docelowej – konsumenci pożądają produktów markowych, praktycznych i modnych,
  • ważne jest dopasowanie nagród do naszej marki oraz artykułów, które promujemy,
  • nie zapominajmy również o odpowiedniej komunikacji samych nagród, bo to one są jednymi z najważniejszych motywatorów zachęcających konsumentów do wzięcia udziału w promocji i jeśli jasno nie pokażemy, dlaczego warto o nie zawalczyć, to stracimy szansę na zaangażowanie klientów naszą akcję.