TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Jest napięcie, jest szansa dla brandu spożywczego – nie przegap!

Jest napięcie, jest szansa dla brandu spożywczego – nie przegap!
O autorze
2 min czytania 2021-09-14

Rośnie świadomość tego, jak ważne jest zdrowe odżywianie, ale coraz częściej brakuje nam konsekwencji

Jeszcze dziesięć lat temu tylko 56% Polaków i Polek uważało, że to, jak się odżywiamy, ma duży wpływ na nasze zdrowie i zdrowy wygląd. Na przestrzeni dziesięciolecia świadomość ta delikatnie rosła, aż w ciągu ostatnich dwóch pandemicznych lat wystrzeliła i osiągnęła niebagatelne 71%.

Jednak czy ta świadomość przekłada się na realne działania? Niekoniecznie. W poprzednich latach aż 70% Polaków i Polek deklarowało, że odżywiają się zdrowo. Obecnie widać wyraźny spadek – teraz jedynie 61% z nas pozytywnie ocenia swój sposób odżywiania. Jesteśmy więc świadkami paradoksalnego zjawiska: rośnie liczba osób świadomych istotnego wpływu odżywania na zdrowie, a jednocześnie maleje takich, które swój styl odżywiania oceniają jako zdrowy.

Efekt? Co czwartego z nas trawią wyrzuty sumienia – i to niebezpodstawnie.

W rezultacie aż 24% Polaków i Polek ma świadomość wagi zdrowego odżywiania, a jednocześnie przyznają, że żywią się niezdrowo (ta grupa powiększyła się niemal dwukrotnie w ciągu ostatnich dwóch lat!). Jak się okazuje, ta krytyczna samoocena nie jest pozbawiona podstaw. Rzeczywiście, te osoby wybierając przekąski częściej niż ogół Polaków sięgają po niekoniecznie zdrowe produkty – kanapki, słone przekąski, kabanosy czy dania gotowe oraz posiłki jedzone poza domem. Rzadziej natomiast przekąszają (skądinąd najpopularniejsze wśród ogółu Polaków i Polek) świeże owoce i warzywa.

Są również mniej skłonne do stosowania zasad zdrowego odżywiania: rzadziej zjadają codziennie porcję warzyw i owoców, jedzą 5 posiłków dziennie, ograniczają ilość spożywanego cukru i soli. Jednocześnie ich definicja zdrowego odżywiania nie różni się od tego, jak rozumie je ogół Polaków i Polek. Zatem samokrytycyzm nie jest efektem innego punktu odniesienia.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Podejrzewasz, że to kobiety z dużych miast? – Nieprawda!

Ten brak konsekwencji jest bardzo demokratyczny – tak samo często dotyka kobiety jak i mężczyzn, osoby starsze i młodsze. Widać jednak pewne różnice dotyczące postaw wobec gotowania i odżywiania się. Przede wszystkim te osoby rzadziej deklarują, że potrafią i lubią gotować. W związku z tym są bardziej otwarte na to, by stołować się na mieście. Mają również bardziej pozytywne nastawienie do półproduktów i dań gotowych – więc te kategorie z powodzeniem mogą pomóc rozwiązać ich napięcie.

Częściej również deklarują, że jedzą więcej kalorii niż potrzebują i jedzą tłusto. Nie zapominajmy jednak, że są świadomi wagi zdrowego odżywiania, więc próbują walczyć – w efekcie wyjątkowo często stosują różne diety.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Możesz dowiedzieć się znacznie więcej!

To tylko jedno inspirujące znalezisko z najnowszej fali badania Food Trends, w pełnym raporcie jest ich o wiele więcej. Efektem każdego pomiaru jest obszerny raport – prawdziwe kompendium wiedzy o tym, co jedzą Polacy, o ich poglądach na temat odżywiania i gotowania, opiniach o różnych produktach spożywczych, a także o postawach związanych ze zdrowiem. Najnowsza edycja będzie dostępna 20 września br. Badanie prowadzimy od 2005 roku, analizując dane patrzymy nie tylko na to jak jest, ale też jak zmieniało się w czasie. Zaletą badania jest również rzetelna, reprezentatywna próba N>800 i metodologia face-to-face, obejmująca nie tylko internautów. Ta edycja jest szczególnie ciekawa – pozwala sprawdzić z długofalowej perspektywy, co pandemia zmieniła w naszym sposobie odżywiania się i w postawach wobec jedzenia. A także, co nie mniej interesujące, czego nie zmieniła wcale.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Chcesz dowiedzieć się więcej? Napisz!
[email protected]

 

Artykuł powstał we współpracy z Ipsos.