Zdjęcie royalty free z Fotolia
Rynek reklamy mobilnej rozwija się bardzo dynamicznie. W roku 2013 jego wartość wzrosła 106 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim*. Niestety na polskim markecie wciąż brakuje miarodajnych informacji, które pozwoliłyby na dokładniejszą analizę tego – stosunkowo młodego – obszaru promocji.
Zobacz również
Z pomocą przychodzi sieć Adrino, jedna z największych sieci reklamy mobilnej w Polsce, która począwszy od sierpnia b.r., postanowiła w cyklach miesięcznych analizować reklamę umieszczaną w wydaniach tabletowych.
Przeanalizowaliśmy wszystkie formaty reklamowe, które reklamodawcy zamieścili w e-wydaniach w sierpniu 2014 roku. Na podstawie zebranych informacji opracowaliśmy najnowsze wydanie badania tendencji reklamowych na polskim rynku tabletowym – mówi Grzegorz Chyliński, CEO Adrino.
Kolejne zestawienie już za miesiąc.
Światowy Dzień Książki 2025. Marketerzy polecają swoje ulubione lektury
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Najnowsza edycja monitoringu przyniosła spore zaskoczenie, ilość reklam zamieszczanych w mobilnych wydaniach magazynów zmalała o 26 proc. w stosunku do lipca bieżącego roku.
Najbardziej przyczynił się do tego wyniku tygodnik Wprost, który w lipcu umieścił na swoich stronach dokładnie 58 reklam. Niestety sierpień nie był już tak owocny I liczba opublikowanych reklam zmalała do 19. Ilość reklam liczona miesiąc do miesiąca zmalała o 67 proc.
Nie odnotowaliśmy większych zmian odnośnie form zamieszczonych reklam (statyczna, rich media, video). Wciąż pierwszym wyborem reklamodawców pozostaje reklama statyczna, 4 na 5 reklam zamieszczanych w tabletowych wydaniach popularnych magazynów to reklamy statyczne – mówi Weronika Kozera, Account Manager, w Adrino odpowiedzialna za reklamę w wydaniach tabletowych. Rich media stanowią 16 proc. wszystkich przebadanych reklam. Jest to spadek o 1,5 punktu procentowego względem lipca. Najrzadziej wybieraną formą przez reklamodawców pozostaje video, spadek z 5 proc. do 2 proc.. – dodaje Kozera.
Pocieszający jest fakt, że z miesiąca na miesiąc, reklamodawcy zaczynają zwracać uwagę na linkowanie w reklamach. Reklamy linkowane stanowiły 46 proc. wszystkich reklam, w dodatku zanotowały wzrost miesiąc do miesiąca o 4 punkty procentowe.
QR kody zdecydowanie odchodzą do lamusa. Podobnie jak w lipcu, również w sierpniu, tylko 1 reklama była oparta na QR kodzie spośród wszystkich przebadanych. Należy mieć świadomość, że standardowe użycie QR kodu, nie zaangażuje użytkownika, dlatego warto dobrze przemyśleć jego użycie w kampanii.
Pod względem reklamowanych branż, lwia część reklam służy autopromocji. Do czołówki w sierpniu dołączyła branża rozrywkowa, wzrost z 4 proc. w lipcu do 12 proc. w sierpniu. Branże odzieżowe oraz technologiczne pozostają wciąż, jako jedne z najaktywniejszych na polskim rynku. Wraz z końcem wakacji bardzo duży spadek zanotowała branża higiena i pielęgnacja z 15 proc. w lipcu do 5 proc. w sierpniu, co może mieć związek z końcem wakacji.