30-minutowy klip na TikToku? Trwają testy nowego formatu [OPINIE]

30-minutowy klip na TikToku? Trwają testy nowego formatu [OPINIE]
Czy 30-minutowy filmik na TikToku to za dużo? Tego jeszcze nie wiemy, ale wiemy, że trwają testy długiego formatu, który być może niebawem pojawi się w aplikacji.
O autorze
3 min czytania 2024-01-29

Ekspert ds. mediów społecznościowych, Matt Navarra, podzielił się w swoich mediach społecznościowych informacją o tym, że TikTok testuje opcję przesyłania filmików w dłuższej, 30-minutowej wersji.

Źródło: Threads

TikTok regularnie udostępniał możliwość publikowania coraz to dłuższych formatów. Początkowo było to jedynie 15 sekund, następnie czas wydłużano do 60 sekund, 3 minut, 5 minut, aż do 10 minut (wprowadzonych w 2022 roku). Trend na wydłużanie czasu trwania klipów nie jest więc czymś nowym.

30-minutowe filmiki wydają się dość długie jak na charakterystykę aplikacji, jednak ten format testowano i przyjęto już w chińskiej wersji aplikacji. Użytkownicy wspomnianego odpowiednika dobrze go przyjęli i prawdopodobnie stąd decyzja o przetestowaniu go globalnie.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Czy TikTok stanie się nowym YouTubem?

– Mimo imponującego wzrostu i sukcesów w dziedzinie reklamy, TikTok nadal stoi przed wyzwaniem skonsolidowania swojej pozycji w zakresie zarabiania przez twórców. W odpowiedzi na te trudności, obserwujemy, jak TikTok podejmuje kroki, aby zachęcić twórców do tworzenia treści o dłuższym czasie trwania. Bez wątpienia jest to próba konkurowania z YouTube, gdzie twórcy generują zyski z reklam przed i w trakcie filmów. Rozszerzenie możliwości udostępniania dłuższych treści może przyciągnąć więcej twórców i stworzyć nowe opcje reklamowe. Jednocześnie te posunięcie może zwiększyć kreatywność użytkowników, dając im większą swobodę w tworzeniu, a także otworzyć nowe możliwości dla reklamodawców w dotarciu do swojej docelowej publiczności. Z zaciekawieniem będę obserwować reakcję społeczności TikToka na te zmiany oraz czy dłuższe filmy przyciągną nowych użytkowników i zwiększą zaangażowanie obecnych. Przykład Douyin, chińskiego odpowiednika TikToka pokazuje, że z dużą pewnością możemy się spodziewać pozytywnego przyjęcia nowej funkcjonalności – mówi Izabela Karolak, Social Customer Care Delivery Manager, dentsu Creative.

– TikTok już w tym momencie generuje bardzo dobry wynik pod względem średniego dziennego czasu spędzonego w ich aplikacji. Doskonały algorytm i kolejne video, które możemy odkrywać w nieskończoność sprawiły, że wszyscy wracamy tam po więcej. Więcej czasu na pojedynczym materiale już raz otrzymaliśmy, a w naszej zakładce pojawiają się kolejne mini-vlogowe treści wychodzące poza definicję tego z czym kojarzył się nam TikTok. I to nam się spodobało. Poza czystą rozrywką, otrzymaliśmy podane w przystępnej formie materiały, z których możemy wiele się dowiedzieć. Potrzeby użytkowników są różne, dlatego wierzę, że zróżnicowanie formatów w serwisie pozwoli na poszerzenie pola widzenia dla samego serwisu. Już teraz TikTok spełnia się dobrze w roli wyszukiwarki, więc jestem zdania, że 30 minutowe formaty mogą właśnie tam zyskać na wartości – w sytuacji, w której intencjonalnie szukamy danego tematu i chcemy uzyskać wyczerpującą odpowiedź. FYP i algorytm może oczywiście pomóc w odkrywaniu materiałów tego typu, ale myślę, że to wyszukiwarka będzie stanowiła tutaj o sile. W połączeniu z 30-minutowym contentem otrzymamy kolejną warstwę TikToka pomagającą w wizerunkowej transformacji całej społeczności. Spoglądając bowiem na cały social mediowy, ale również streamingowy landscape, wszyscy walczą o czas użytkownika. Wybór jest duży, a nasz czas jest skończony. I jeżeli weźmiemy pod uwagę stałe miejsce TikToka na wznoszącej fali, tylko kolejne zmiany mogą sprawić, że aplikacja będzie przyciągała uwagę nowych odbiorców i nie znudzi się tym, którzy już z niej korzystają – komentuje Miłosz Jacyna, Digital Content Managing Director w Havas PLAY, Havas Media Network.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Myślę, że do YT jest jeszcze daleko, ale na pewno TikTok jest niemałym wyzwaniem. Już teraz odbiorcy na TikToku pokazali, że lubią oglądać dłuższe treści. Tym bardziej, że mogą to robić bez patrzenia na reklamy w trakcie. TikTok, pomimo swojej dynamiki, potrafi skupić uwagę na dłuższą chwilę na materiale. Nie jest to oczywiście łatwe, ponieważ wszystko zależy od treści, humoru, jakości itp. Idealnym przykładem wykorzystania dłuższych treści jest oglądanie przez generację Z odcinków „Kuchennych Rewolucji” z Magdą Gessler. Czy wprowadzenie dłuższego formatu wpłynie na zaangażowanie? To zależy! Myślę, że na pewno podniesie wyniki samej platformy i czasu na niej spędzonego – mówi Błażej Serwotka, Senior Digital Marketing Specialist w Tigers.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

PS Rok na TikToku: najważniejsze trendy, wschodzące gwiazdy i wyjątkowe społeczności

Jaki był 2023 rok na TikToku? Dowiedzieliśmy się, że można zaprzyjaźnić się z gęsią, relaksować się przyjemnymi dźwiękami ASMR, a do tego gotowaliśmy oznaczając filmy hashtagiem #FoodTok. Nie możemy zapomnieć, że śpiewaliśmy razem z Blanką „Solo!” i #bejba, jak również nie mogliśmy przestać też myśleć o Imperium Rzymskim i nazywać się #bambik-iem, przy okazji obserwując jak rosną biznesy małych i średnich firm.

PS2 TikTok i Demagog łączą siły w walce z dezinformacją

Demagog dołączył do grona organizacji, które współpracują z TikTokiem w ramach globalnego programu fact-checkingowego. Zadaniem stowarzyszenia będzie weryfikacja polskojęzycznych treści, pojawiających się na popularnym portalu społecznościowym.