Zdjęcie royalty free z Fotolia
Raport sporządzony przez SearchMetrics, oparty na badaniu 300 000 stron w USA, potwierdza nasze obserwacje, o których pisaliśmy wcześniej w tym roku (konkretniej w artykule o pięciu prawdach seo i publikacji dotyczącej seo przyszłości). Warto go przytoczyć, mając tak solidne podstawy empiryczne.
Zobacz również
Czego dowiadujemy się z analizy dokonanej przez SearchMetrics?
1. Treść jest cenniejsza niż kiedykolwiek wcześniej
Treść jest kluczem do wysokiej pozycji w Google. W ujęciu ilościowym widać to bardzo wyraźnie – od zeszłego roku średnia liczba słów na stronach obecnych w top 10 wzrosła o około 20 proc., średnio z 975 do 1285.
Szerzej na ten temat pisaliśmy w artykule o wpływie jakości treści na pozycję w Google.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Słuchaj podcastu NowyMarketing
2. UX ma znaczenie
Analiza jakościowa wskazuje, że im wyższa pozycja strony w wynikach Google, tym lepsza jest jej struktura i bardziej przyjazny użytkownikowi design. Występuje również wyraźna korelacja pomiędzy pozycją, a responsywnością strony, wynosząca 33 proc. Warto więc pamiętać, że ważna jest nie tylko treść, ale i forma, dzięki której użytkownicy łatwiej mogą dotrzeć do potrzebnej im informacji.
W marcu pisaliśmy o związku między SEO a UX.
3. Klasyczne słowa kluczowe to przeszłość
Coraz więcej stron z topów SERP nie używa słów kluczowych w body i description. Spada także popularność takich praktyk w doborze domen – SearchMetrics stwierdził je tylko w 6 proc. badanych stron.
Nie jest to żadne zaskoczenie. O tym, że nie warto upychać słów kluczowych na stronie, pisaliśmy w kwietniu. Wciąż jednak warto by frazy, na które chcemy się pozycjonować, były obecne w tekście – bez tego ani Google, ani użytkownik nie będzie wiedział, co zawiera strona. Ciekawie pisze na ten temat również MOZ.com.
4. Social media są ważne!
Otwarte pozostaje pytanie o wpływ obecności w social mediach na SEO. Zdania na ten temat są podzielone, jednak obecnie nie ma dowodów na bezpośredni wpływ komunikacji w tych kanałach na pozycję w Google (w ramach uzupełnienia warto przeczytać jak Google postrzega treści z social mediów). Badanie wykazało jednak korelację między wysoką pozycją w wynikach wyszukiwania, a faktem prowadzenia działań w mediach społecznościowych. Moim zdaniem jest to raczej wynik tego, że social media dawno weszły do kanonu podstawowych kanałów komunikacji i każdy, kto poważnie myśli o widoczności swojej marki, już dawno tam jest.
Powyższe wnioski bezpośrednio wskazują, że strony osiągające najlepsze wyniki w SEO stosują działania obecne w strategii opartej o White Hat SEO. W miarę, jak sposób działania Google w Polsce będzie się zbliżał do modelu obowiązującego w USA, będziemy zauważać to mocniej.
SearchMetrics poddało analizie 300 000 amerykańskich stron w Google, sprawdzając 30 pierwszych wyników dla 10 000 zapytań.
Link do badania na stronie SearchMetrics
Link do metodologii badania
Kamil Skowroński
Communication Manager w agencji Whites
Z marketingiem internetowym związany od 5 lat. Z wykształcenia politolog, z zamiłowania poszukiwacz nieoczywistych rozwiązań.
Agencja Whites specjalizuje się we wdrażaniu strategii White Hat SEO i kampanii Content Marketingowych.
Skontaktuj się z autorem na LinkedIn: