5 wskazówek na wygrany przetarg: Dariusz Szpak (OX Media)

5 wskazówek na wygrany przetarg: Dariusz Szpak (OX Media)
Przetargi i ich wygrywanie jest jednym z najważniejszych działań podejmowanych przez agencje i domy mediowe. Jak przygotować się do przetargu, by go wygrać? Swoimi opiniami na ten temat podzielił się Dariusz Szpak, co-owner/creative director, OX Media.
O autorze
2 min czytania 2019-04-04

>>> 5 wskazówek na wygrany przetarg
>>> Wygrany przetarg: Marcin Kalinowski (Focus Media Group)
>>> Wygrany przetarg: Anita Kijanka (Come Creations Group)
>>> Wygrany przetarg: Katarzyna Dworzyńska (PR Calling)
>>> Wygrany przetarg: Piotr Szczepański (Publicis Media)
>>> Wygrany przetarg: Wojtek Walczak (Melting Pot)
>>> Wygrany przetarg: Jolanta Piela (Good Division)
>>> Wygrany przetarg: Agnieszka Sosnowska (Biuro Podróży Reklamy)
>>> Wygrany przetarg: Rafał Majewski (Przestrzeń)

5 wskazówek, jak przygotować się do przetargu, by go wygrać

  1. Porządny debriefing
    Często to właśnie na tym poziomie agencja może rozpoznać dodatkowe potrzeby klienta jego obawy, doświadczenia, otwartość na nowe, niestandardowe akcje, poznać realne oczekiwania, szansy na podjęcie współpracy i wąskie gardła, tak aby na etapie przetargu móc je w efektywny sposób wykorzystać lub wyeliminować.
  2. Check-lista dot. briefu
    Szczególnie gdy nad briefem pracuje większa grupa osób, ważna jest check lista dot. briefu, aby każdy element, który zostaje wypracowany na etapie przetargu, był w 100% zgodny z briefem, wewnętrznymi wnioskami, analizą etc.
  3. Współpraca działu badawczego z działem strategii musi odbywać się równolegle. Szybkie stand upy, wymiana statusów pozwalają szybciej i efektywniej działać nad rozwiązaniem dla klienta, bo deadline, nawet w sytuacji, gdy z pozoru jest odległy, zazwyczaj szybko mija. 😉
  4. Ciąg przyczynowo-skutkowy
    Niezależnie od kompetencji, których dot. przetarg, czy to performance, kreatywnych czy całościowej obsługi digitalowej nastawionej na lead trzeba wycisnąć z etapu analizy totalny maks, aby z jednej strony pokazać klientowi, że w pełni rozumie się jego segment, ale też zaprezentować sposób myślenia teamu agencji – wnioski, które wyciąga i czy umie je przekuć w ciąg przyczynowo-skutkowy, na podstawie którego tworzy rozwiązania.
  5. Niegeneryczne insighty
    Większość wniosków na temat branży klienta i grupy docelowej jest z jednej strony ogólnie znana, z drugiej strony szansa na znudzenie klienta prezentacją jest bardzo duża. Rolą agencji jest tutaj pełne przemyślenie slajdów i skupienie się na insightach, które niosą realne przełożenie na strategiczne elementy komunikacji.

W ilu przetargach uczestniczyłeś? Czy masz jakieś „przetargowe” rytuały?

Chyba wyjdzie już w okolicach setki. 🙂 Na przestrzeni prawie dziewięciu lat działania OX Media miałem do czynienia z najróżniejszymi. Uważam, że rynek przetargowy, rynek klient-agencja jest dalej niedojrzały, ale da się zauważyć już powoli pozytywne tendencje jak coraz większa ilość odpłatnych przetargów czy partnerskie, szczere relacje podczas przetargu. Coraz częściej zdarzają się też sytuacje, w których to fajny projekt zrealizowany przez agencje jest triggerem do rozmów z klientem, wtedy flow przetargowe jest zupełnie inne, a obu stronom od początku zależy na współpracy.

Jeżeli chodzi o rytuały… podstawa to porządna lista na spotify, duża ilość yerbaty i pełne skupienie. 🙂 Natomiast prawdą jest, że najlepsze pomysły wpadają pod prysznicem. 🙂 Czasami chwila dystansu, odejście od strategii pozwala wyłapać szczegół czy wpaść na pomysł, który dodaje wisienkę na torcie.

Najbardziej zaskakująca sytuacja, która Ci się zdarzyła podczas walki o klienta

Świat przetargów bywa brutalny. 🙂 Zdarzało nam się brać udział w przetargach, które po wygraniu bywały anulowane, ponieważ firma podjęła decyzję o wycofaniu produktu lub po prostu zmianach planu promocji strategicznej oferty. Wygranie przetargu to więc jak widać nie wszystko. 🙂

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj