… szczególnie w branży retail. Detaliści stali się już na tyle świadomi nowych technologii i otwarci na ich wdrażanie, że coraz częściej będą kierować swoje działania właśnie w stronę włączenia ich potencjału do swoich strategii marketingowych, o czym więcej w dalszej części artykułu.
Rosnący potencjał mobile
Zobacz również
Ruch mobile wzrasta z roku na rok. Według raportu Smart Insight “Digital Marketing Trends for 2017”, już ponad 50% użytkowników internetu poszukuje informacji na urządzeniach mobilnych, 91% użytkowników Facebooka korzysta z niego na urządzeniach mobilnych, a 90% czasu poświęconego na media użytkownik spędza w aplikacjach. Wszystko to sprawia, że w 2017 roku nastąpi dalsza intensyfikacja działań marketingowych opartych na mobile. Detaliści skupią swoje strategie sprzedażowe na urządzeniach mobilnych w sposób jeszcze bardziej zintegrowany z ogólnym doświadczeniem klienta.
Cały czas rosnące znaczenie rynku mobile widać również po inwestowaniu twórców w rozwój aplikacji, np. Facebook Messenger (średniomiesięcznie korzysta z niego ponad 129 mln unikalnych użytkowników) w ubiegłym roku wprowadził dodatkową funkcję “Mój Dzień”, udostępnianiu analityki, np. na Instagramie czy liczbie nowych aplikacji, które w niebywałym tempie zwiększają swoje grono użytkowników – z debiutującego w 2011 roku Snapchata korzysta obecnie ponad 150 milionów użytkowników dziennie. Do preferencyjnej sytuacji mobile przyczynia także gigant Google, który nie zrezygnuje z promocji stron dostosowanych do urządzeń mobilnych.
Wzmożone możliwości sklepów typu Brick-and-Mortar
Najnowsze trendy sprzedażowe pokazują, że sklepy stacjonarne stanowią istotny element w codziennym życiu konsumentów – wg eMarketer, 94% sprzedaży detalicznej jest generowane offline. Sposobem na zwiększenie sprzedaży dla detalistów będzie efektywne połączenie zalet sprzedaży internetowej, ze sprzedażą stacjonarną. Coraz więcej detalistów, aby zaspokoić oczekiwania nabywców, zwróci się w stronę prowadzenie i rozwoju dwóch kanałów komunikacji marketingowej i działań sprzedażowych – offline i online.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Zgodnie z obecnymi trendami, klient w pierwszej kolejności sprawdza produkt na stronie internetowej, aby następnie zobaczyć go i ocenić w sklepie stacjonarnym. To olbrzymia szansa dla detalistów na sfinalizowanie transakcji właśnie w tym miejscu oraz zwiększenie wartości koszyka klienta o zakupy impulsywne, które według badania Mood Poland & Baltics w supermarketach stanowią blisko 70% sprzedaży, a w centrach handlowych około 40% wszystkich zakupów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jeszcze bardziej spersonalizowany marketing
W 2017 roku przekaz reklamowy będzie oparty na jeszcze dokładniejszych analizach danych o grupie docelowej, zanim trafi na ekran wybranego klienta. Przekaz będzie dostosowany nie tylko do specyfiki odbiorców, ale również do miejsca ich aktualnego pobytu i czasu. Na sile nabiorą technologie pozwalające mierzyć ruch konsumentów oparte na wi-fi, beaconach czy sygnale rfid.
Rok 2017 przyniesie branży retail skoncentrowanie się na jednostce, jej potrzebach i pragnieniach. Konsumenci są obecnie coraz bardziej świadomi, także jeśli chodzi o możliwości marketerów, wymagają więc od marek więcej – chcą, aby komunikaty do nich kierowane zawierały choć pierwiastek personalizacji i były dobierane zgodnie z ich preferencjami. Co więcej, zgodnie ze studium Walker Sands “Future of Retail 2016″, 7 na 10 konsumentów jest w stanie zgodzić się na śledzenie ich zachowania w sklepie i przesyłanie mobilnych powiadomień w zamian za ich właściwe dobranie. Wyzwanie w kontekście dysponowania danymi na temat konsumentów stanowić może jednak prywatność. Nie wszyscy klienci zaakceptują ingerencję w swoje dane, dlatego też konieczna będzie klarowna komunikacja oraz wyraźna informacja o zapewnieniu bezpieczeństwa dla ich prywatności.
Rosnąca siła Beaconów
Zgodnie z analizami specjalistów Google, do końca 2016 roku 85% topowych firm działających w sektorze retail miało zamiar wdrożyć w swoich przedsiębiorstwach technologie oparte na działaniu beaconów. Wskazuje to na wzrost świadomości potrzeby rozwoju branży sprzedaży detalicznej i unowocześnienia podejmowanych działań. Detaliści chcąc utrzymać swoją pozycję w stosunku do sektora e-commerce muszą stawić czoła wyzwaniom i wykorzystać potencjał nowych technologii w celu oferowania wciąż lepszych doświadczeń klienta. Z roku na rok coraz większego znaczenia nabiera orientacja przedsiębiorstw na budowanie relacji z konsumentem, czemu sprzyja lepsze poznanie odbiorców m.in. poprzez analizę ich zachowań za pomocą technologii opartej na beaconach.
Według danych z raportu BI Intelligence, ponad 4,5 miliona beaconów będzie aktywnych do końca 2018 roku, z czego 3,5 miliona z nich będzie używanych w branży retail. Marki będą intensyfikować wykorzystywanie beaconów m.in. do realizacji kampanii reklamowych, ułatwianiu poruszania się po obiektach użyteczności publicznej czy analizowaniu klientów na podstawie zachowań offline.
Remarketing mobile w ramach strategii omnichannel
W 2017 roku nastąpi dalszy rozwój remarketingu mobilnego i jego umacnianie w strategii omnichannel. Niskie wskaźniki rentowności dotychczas stosowanych kanałów reklamowych i “znudzenie” nimi przez konsumentów sprawia, że detaliści zaczynają poszukiwać alternatywnych sposobów komunikacji. Z odpowiedzią przychodzi remarketing mobilny oparty na głębokiej analizie zachowań klientów i wysyłaniu spersonalizowanych wiadomości w trakcie wizyty w sklepie czy tuż po jej zakończeniu.
Jak podają wyniki badań firmy Deloitte, do końca 2016 roku tylko 0,3% właścicieli urządzeń mobilnych miało korzystać z programów blokujących reklamy. Zestawiając ten odsetek z 26% (raport IAB) użytkowników internetu, którzy wykorzystują narzędzia blokujące reklamy w wersji desktop marketerzy mają powód, aby coraz więcej komunikatów przenosić właśnie na kanał mobilny. Postęp technologiczny i zainteresowanie specjalistów jego możliwościami wskazuje na to, że remarketing mobile pójdzie jeszcze o krok dalej i przekształci się w smart remarketing. Umożliwi to detalistom wysyłanie spersonalizowanych wiadomości w postaci powiadomień push lub poprzez sieć Google Display Network w czasie rzeczywistym oraz reklam dopasowanych do aktualnego zachowania klienta w sklepie lub po zakończeniu jego wizyty z komunikatem zachęcającym do kolejnych odwiedzin.
Analityka offline
Wraz z rozwojem wykorzystania w branży beaconów coraz więcej wdrożeń będziemy obserwować w obszarze analityki offline. Technologia oparta na sygnale pochodzącym z beaconów czy czujników rfid lub wi-fi udostępnia detalistom dane, które do tej pory zarezerwowane były jedynie dla branży e-commerce. Jej działanie można porównać do kodów śledzenia Google Analytics dla stron www – umożliwia ona pozyskiwanie informacji na temat ruchu klientów w sklepie stacjonarnym. Jeszcze kilka lat temu pomiar zachowań użytkowników powierzchni offline na miarę zaawansowanej analityki zachowań był niedostępny dla branży retail. Dziś, jest on osiągalny nie tylko dla dużych korporacji, ale i dla małych i średnich przedsiębiorstw. Wartość informacji na temat ruchu klientów w sklepie stacjonarnym i lepsze poznanie grupy docelowej doceniają specjaliści – według raportu firm Yesmail Interactive i Gleanster “Customer Lifecycle Engagement: Imperatives for Midsize-to-Large Companies”, 86% marketerów jest zdania, że poprawa jakości danych na temat ich klientów mogłaby wpłynąć na ich lepszą segmentację i zwiększenie przychodów firmy.
Informacja to dzisiaj jedna z najsilniejszych broni w rękach marketerów. Sprzyja ona nie tylko ulepszaniu produktu, zwiększaniu efektywności innych kanałów marketingowych, w tym marketingu zbliżeniowego (tzw. proximity marketing), ale i podnoszeniu satysfakcji klientów, których zadowolenie jest pierwszym krokiem na drodze do pozyskania ich lojalności. Dlatego też rok 2017 będzie stał nie tylko pod znakiem mobile, ale i zaawansowanej analityki oraz intensyfikacji działań skupionych na lepszym poznaniu zachowań i potrzeb klientów.