6 powodów, dla których potrzebujesz landing page’a

6 powodów, dla których potrzebujesz landing page’a
Mówią, że landing page jest skuteczny, potrzebujesz go, by wskaźniki konwersji w Twoich kampaniach rosły w górę. Po prostu musisz go mieć, by Twoje działania marketingowe przyniosły oczekiwane rezultaty. Jednak, czy na pewno wiesz, po co właściwie Ci potrzebny landing page i kiedy go użyć?
O autorze
4 min czytania 2014-11-04

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Najczęściej spotykana definicja landing page’a mówi o tym, że jest to strona docelowa, na którą trafia internauta po kliknięciu w reklamę. Stąd w świadomości wielu osób zadomowiła się myśl, że landing page można wykorzystać tylko w czasowych kampaniach onilne. Okazuje się jednak, że strona docelowa może się sprawdzić również w innych przypadkach.

Jakich?

1. Gdy startujesz z nowym projektem

Jest kilka, bardzo podstawowych powodów, dla których landing page będzie dobrym rozwiązaniem dla startujących biznesów i projektów. Jeśli nie masz dużego budżetu na budowę strony www, nie wiesz nic o swoich klientach, a co więcej masz pomysł, ale nie do końca wiesz jak go sprzedać – strona typu landing page będzie na początek dobrym rozwiązaniem.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Stworzenie landing page’a jest zdecydowanie szybsze i tańsze niż budowanie tradycyjnej strony www. Gdy ruszasz z projektem nie masz w zasadzie żadnej pewności czy Twój pomysł wypali. Z landing page’em zweryfikujesz swoją ideę bardzo szybko. Po prostu jeśli nikt oprócz Twojej dziewczyny, chłopaka, mamy, czy taty nie zostawi na nim zapłaty w postaci adresu e-mail – wiedz, że coś jest nie tak. Być może jest to bolesne, ale ostatecznie będzie mniej ściskało w sercu, ponieważ koszty, które przeznaczysz na stworzenie landing page’a będą po prostu mniejsze niż w przypadku zwykłej strony www.

Co więcej landing page daje też okazję na otrzymanie informacji zwrotnej od użytkowników. Na początku nic nie wiesz o swoich klientach. Z dużym prawdopodobieństwem nie są w ogóle tacy, jacy myślisz, że właśnie są. Jeśli zaczną się zapisywać, np. na demo za pośrednictwem strony docelowej – to właśnie ten moment, kiedy możesz wejść z nimi w interakcję i nauczyć się o potencjalnym kliencie naprawdę dużo. Jest to wiedza bezcenna, której nie będziesz w stanie zyskać od nikogo, nawet od ludzi z branży, jeśli samodzielnie tego nie przetestujesz.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

2. Gdy kierujesz ruch z kampanii na stronę www

Jeśli Twoja strategia opiera się na kierowaniu odbiorców z reklamy na stronę główną – oczywiście masz prawo tak robić. Ale zastanów się nad tym jaką przynosi to korzyść Tobie, Twoim klientom, Twojemu biznesowi? Załóżmy, że prowadzisz kampanię na konkretną usługę, np. zapisy na zajęcia jogi i kierujesz ruch z reklamy na zakładkę z ofertą. Co prawda potencjalny klient, który kliknie w reklamę trafi na tę podstronę, ale czy zapisze się na jogę? Nie masz nawet 20% pewności, dlatego że na stronie domowej znajdzie jeszcze co najmniej kilkanaście innych rozpraszaczy: podstronę “O nas”, coś o zajęciach fitnessu, basenie itp. W takiej sytuacji pieniądze, które wydałeś na reklamę nie do końca zostały wydane. Chyba, że pod koniec dnia jesteś rozliczany za liczbę kliknięć, a nie za pozyskanych klientów. Landing page przygotowany pod tego typu działania maksymalnie skupiałby się na tym, żeby przekonać odwiedzającego do wykonania pożądanej przez Ciebie akcji, dzięki czemu wzrosła by szansa na jego pozyskanie.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

3. Gdy prowadzisz stałe działania content marketingowe

Spotkałam się z przeświadczeniem, że landing page’e są potrzebne tylko do ściśle określonych czasowo kampanii. Na zasadzie, że jak stworzymy stronę www to mamy ją na zawsze (więc możemy zainwestować w nią dużo czasu, wysiłku i pieniędzy), a landing page przyda się tylko do określonej kampanii, a potem będzie zupełnie niepotrzebny. Po pierwsze, żeby zedytować landing page i dostosować go do nowej kampanii potrzeba o wiele mniej czasu (jest to możliwe np. w Landingi). Po drugie, są takie działania marketingowe, które z powodzeniem można prowadzić stale. Mam na myśli działania content marketingowe, czyli dystrybucję wszelkiego rodzaju e-booków, infografik, raportów i innych materiałów właśnie za pomocą landing page’a.

4. Gdy chcesz skutecznie zbierać leady

Cechą charakterystyczną landing page’a jest to, że jest to typ strony, która powinna być skupiona tylko na jednym celu. Jednym z najczęściej wybieranych celów na stronie docelowek jest właśnie pozyskiwanie danych kontaktowych za pomocą formularza. Jeśli wpiszesz sobie w wyszukiwarkę Google frazę “kredyt”, 9 na 10 reklam banków będzie kierowało na landing page, który zawiera formularz. Landing page jest skuteczny w sytuacjach, gdy masz sprecyzowaną ofertę i konkretny cel. Tak jak w przypadku banków, które na potęgę wykorzystują landingi pod poszczególne produkty: kredyty, lokaty, konta itp. Dorzucając do tego jeden jasno sprecyzowany cel – pozyskiwanie leadów. Przewagą landing page’a jest w tym momencie to, że internauta, który świadomie poszukuje informacji na temat danej usługi i trafia na stronę lądowania nie ma możliwości przejścia do innego miejsca. Na stronie www odbiorca może przejść do innej podstrony, by w konsekwencji po kilkunastu sekundach zapomnieć, po co w ogóle przyszedł na daną stronę. Landing page jest przede wszystkim narzędziem skutecznie generującym leady.

5. Gdy konwersja ze strony www jest niska

Nie ma czegoś takiego jak idealna strona www, którą stworzysz raz i już nigdy więcej nic w niej poprawisz. Nie chodzi tu tylko o zmieniającą się modę w webdesignie. Jakie są najnowsze trendy – tym najczęściej ekscytują się specjaliści. Czy na podjęcie decyzji Twojego klienta wpływa to jak wygląda Twoja strona domowa, czy jest na niej slider, animacja czy inny bajer? Nie wiesz tego dopóki nie sprawdzisz. Jeśli Twoja strona www nie przynosi zamierzonych efektów i nie jesteś pewien, czy Twój pomysł na zmianę jest trafny dobrym sposobem jest wykorzystanie do tego landing page’a i przetestowanie nowej koncepcji (np. za pomocą testów A/B).

6. Gdy chcesz dowiedzieć się więcej o klientach

Kolejnym momentem jest sytuacja, gdy kierujesz ruch z różnych źródeł na tę samą stronę. Jeśli reklamujesz się np. za pomocą Google AdWords, Facebook Ads i kierujesz wszystkich w jedno miejsce docelowe – skąd wiesz, że odbiorcy, którzy trafili na nią z Google są tacy sami jak Ci z Facebooka i oczekują tego samego? Czy każdy kto trafia na Twoją stronę – trafia tam z tego samego powodu? Przygotowanie kilku odrębnych landing page’y dla każdego źródła ruchu, pozwoli Ci zebranie więcej wartościowych informacji na temat różnych grup klientów. Oferta pozostanie ta sama, ale za pomocą spersonalizowanych komunikatów i designu można oddziaływać lepiej na poszczególne grupy klientów. Pozwoli to również na testowanie zmian na stronie pod względem danego targetu i sprawdzenie co bardziej, a co mniej działa na poszczególne grupy. 

Czy możliwe jest zaprojektowanie skutecznego landing page’a, który przyniesie zamierzone efekty? Wierzę, że tak. W ebooku przygotowanym przez Landingi znajdziesz wskazówki na temat wszystkich elementów strony, które są do tego niezbędne.

Ebooka możesz pobrać TUTAJ >

 

Paulina Kamińska

W firmie Landingi zajmuje się content marketingiem, prowadzi bloga o marketingu i landing page oraz komunikację marki w social media.