Tytuł raportu „CIMO Standards & Foresight – Roztropny optymizm” odnosi się do najwyższego od początku 2022 roku Wskaźnika Optymizmu Rynkowego, czyli pozytywnej oceny przyszłych warunków konkurowania i poprawy wyników rynkowych badanych firm.
Z piątej już fali badań CIMO – Standards & Foresight wyłania się obraz racjonalnego, krytycznie myślącego i odpowiedzialnego marketera, z dużą dozą optymizmu. Optymizm polskich marketerów jest „roztropny”, ma bowiem solidne podstawy: polepszają się warunki konkurowania i słabną bariery rozwoju.
Zobacz również
Najważniejsze wnioski z raportu
- Wskaźnik Optymizmu Rynkowego CIMO (Chartered Institute of Marketing Officers) w piątej fali badania wyniósł 53,62 i jest najwyższy od początku 2022 roku.
- Marketerzy pozytywnie oceniają przyszłe warunki konkurowania, co wynika głównie z ich optymizmu, co do własnych działań marketingowych. Dotyczy to zarówno wzrostu aktywności rynkowej, poprawy pozycji rynkowej, jak i oczekiwań co do skuteczności działań.
- Jako ryzyka i bariery rozwoju, marketerzy wskazali głównie: rosnące koszty działania, działania konkurentów, wojna cenowa.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
- Pod koniec roku 2023 i na początku 2024 dynamicznie wzrósł odsetek firm, które zwiększyły swoje wydatki na działania marketingowe.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Obszarem, w który najczęściej inwestowały marki w ostatnim kwartale był digital marketing.
- 42% badanych CIMO twierdzi, że efektywność ich działań marketingowych rośnie.
- Bardziej efektywne działania marketingowe prowadzą duże i średnie firmy, które łączą kanał cyfrowy z tradycyjnym i działają równocześnie na rynku B2B i B2C.
Metodyka badania
Badanie przeprowadzono w okresie styczeń–luty 2024 w formule badań ilościowych z wykorzystaniem metod CAWI oraz jakościowych (IDI). Do udziału w badaniu zaproszeni zostali marketerzy – absolwenci programów CIM oraz ci, którzy posiadają międzynarodowe kwalifikacje The Chartered Institute of Marketing w Londynie. W sumie w badaniu wzięło udział 130 managerów marketingu średniego i wyższego szczebla. Kryteriami doboru były: ukończony program CIM, posiadane doświadczenie zawodowe (min. 10 lat), obszar rynkowego działania (B2B, B2C) oraz zajmowane stanowisko (CEO, dyrektor marketingu, manager marketingu).
W strukturze próby dominowali przedstawiciele dużych firm, funkcjonujących w modelu B2B, których przychody generowane są głównie w kanale tradycyjnym. W badaniu udział miały zarówno kobiet, jak i mężczyźni, w podobnym odsetku oraz z podobnym zróżnicowaniem doświadczenia czy stanowiska.
Raport „CIMO Standards & Foresight – Roztropny optymizm”.
opracowanie: Agata Drynko, źródło: mat. prasowe
PS Rosnący optymizm wśród polskich marketerów. Raport CIMO Standards & Foresight
Zgodnie z wynikami raportu CIMO Standards & Foresight przygotowanym przez firmę questus w październiku 2023 roku, można było zauważyć, że na rynku marketingowym dostrzegalny był powiew optymizmu. Wówczas Wskaźnik Optymizmu Rynkowego CIMO wynosił 50,09.