Depresja poporodowa może dotykać od 13 do nawet 19%1 młodych matek, a co nawet 50% z nich nie zgłasza się z jej objawami do specjalisty2. Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy ze skali i niebezpieczeństwa tego zjawiska, dlatego Fundacja Zdrowego Postępu postanowiła zaalarmować Polaków na ten temat. Tak powstał projekt angażujący sztuczną inteligencję w głośne mówienie o depresji poporodowej.
Na założonym niedawno profilu w mediach społecznościowych Alicja w krainie mam, o swoich rozterkach, wątpliwościach i codziennych zmaganiach w nowej roli opowiada nie kto inny, jak właśnie młoda mama. Haczyk polega na tym, że w rzeczywistości to… postać wygenerowana z zastosowaniem sztucznej inteligencji, czyli mama wirtualna.
Zobacz również
Czym charakteryzuje się depresja poporodowa? Jakie są jej objawy i jak może wyglądać przebieg tej choroby? M.in. na te i wiele innych pytań odpowiada wirtualna młoda mama.
Nie lekceważ baby blues
Specjaliści w zakresie opieki okołoporodowej zwracają uwagę na różnię pomiędzy zjawiskiem znanym jako baby blues, a depresją poporodową. To pierwsze trwa zwykle od 2 do 5 dni i jest naturalną reakcją organizmu na olbrzymie zmiany zachodzące w organizmie kobiety podczas i bezpośrednio po urodzeniu dziecka. Jeśli jednak po upływie tego czasu sytuacja nie wraca do normy, można zacząć podejrzewać wystąpienie depresji.
Warto pamiętać, że choć może ona dotknąć każdą kobietę, która znalazła się w roli mamy, to jednak znaczący wpływ na jej wystąpienie mają takie czynniki jak:
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
- predyspozycje genetyczne,
- zmiany hormonalne występujące po porodzie,
- zmiany rytmu
okołodobowego, - choroby psychiczne występujące przed ciążą,
- poród z komplikacjami,
- czynniki psychospołeczne.
AI wspiera mówienie o depresji poporodowej
Choć początkowo konto Alicja w Krainie Mam znacząco nie różniło się od innych profili młodych matek w social mediach, z czasem zaczęło na nim przybywać treści typowo edukacyjnych. Ponadto bardzo długo followersi Alicji nie zdawali sobie sprawy, że mają do czynienia z postacią jedynie wirtualną.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Nowe technologie stały się nieodłączną częścią naszego życia codziennego, a sztuczna inteligencja jest jednym z najważniejszych trendów kształtujących naszą rzeczywistość. Właściwe wykorzystanie AI daje nam ogromne możliwości w działaniach edukacyjnych i podnoszeniu świadomości społeczeństwa na temat ważnych problemów zdrowotnych, czego doskonałym przykładem jest profil „Alicja w krainie czarów”. Wykorzystane narzędzie sztucznej inteligencji do wygenerowania Alicji i jej życia pozwoliło na wykreowanie na pozór idealnego świata macierzyństwa, nieróżniącego się często od typowych kont parentingowych na Instagramie – podkreśla Jowita Michalska, założycielka i prezeska Digital University.
1 Buttner M., O’Hara M.W., Watson D. The structure of women’s mood in the early postpartum. Assessment 2012; 19: 247−256.
2 Ministerstwo Zdrowia, https://pacjent.gov.pl/jak-zyc-z-choroba/mloda-matka-w-depresji, data dostępu: 08.04.2024
Zdjęcia: Instagram
PS Najlepsze kampanie o macierzyństwie okiem branżowych mam
Jakie reklamy poruszające temat macierzyństwa warto zobaczyć? Które z nich dotykają ważnych problemów i dlaczego warto się nad nimi pochylić? Z okazji Dnia Matki przedstawicielki branży marketingowej opowiedziały nam o swoich ulubionych kampaniach skoncentrowanych wokół postaci MAMY.
PS2 Miss AI: Zorganizowano pierwszy konkurs piękności dla kobiet wygenerowanych przez AI
Rusza pierwsza edycja Miss AI, będącego konkursem piękności dla botów wygenerowanych przez AI. To element World AI Creator Awards – konkursu dla osób tworzących przy użyciu kreatorów wykorzystujących sztuczną inteligencję.