W raporcie „#SzanujęNieDyskryminuję: Obecność osób z niepełnosprawnościami w reklamie” Fundacji Avalon zbadano kwestię obecności OzN z klipach promocyjnych. Tylko 18% spośród badanych przyznała, że spotkała się z wizerunkiem osoby z niepełnosprawnością w reklamie. Aż 53% odpowiedziało na to pytanie: „nie jestem pewien”. Takie wyniki wskazują, że angażowanie OzN do spotów reklamowych to wciąż temat, który w Polsce wymaga rozwinięcia i wsparcia.
Zobacz również
W zdecydowanej większości klipy, w których widziano osobę z niepełnosprawnością były reklamami fundacji wspierających OzN, niekiedy również odzieży, bielizny i butów, a także specjalistycznych sprzętów.
Co ciekawe, wyniki te nie różnią się zbytnio pomiędzy grupą pytanych w pełni sprawnych, a pytanych osób z niepełnosprawnością. Co ciekawe, we wszystkich przypadkach zaangażowanie osób z niepełnosprawnością do reklam odbierane było przez widzów w sposób neutralny.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Wnioski płynące z tej sytuacji są takie, że obecność OzN to w Polsce wciąż temat słabo eksplorowany, a jednocześnie niewzbudzający tak dużych kontrowersji, o jakie (z pewnością niejednokrotnie) obawiają się zespoły marketingowe planujące działania reklamowe poszczególnych firm.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Zdjęcia: Raport „#SzanujęNieDyskryminuję: Język, którym posługują się media przy opisywaniu OzN”
PS „Osoba z_”: kampania przekonuje, że niepełnosprawność to tylko jedno słowo
Kampania społeczna „Osoba z_” przekonuje, że język ma siłę. Aby zmienić postrzeganie osób z niepełnosprawnościami warto zacząć właśnie od niego i w ten sposób pomóc uczynić osoby z niepełnosprawnościami widzialnymi zarówno online, jak i offline.