Short social videos w postaci już nie tylko TikToków, ale także Meta Reels i YouTube Shorts, stały się jednocześnie najszybciej rozwijającym się narzędziem marketingowym na rynku, pomagającym realizować cele biznesowe marki i realnie zwiększające skuteczność komunikacji.
Format, który zdominował rynek, prowokuje jednocześnie wiele pytań o tworzenie wartościowego contentu, umiejętne wykorzystanie go w media mixie czy prawa autorskie. Kluczowe zagadnienia dotyczące wykorzystania marketingowego potencjału short social video przybliża najnowsza publikacja2 Grupy Roboczej Social Media IAB Polska, do której eksperci IAB zaprosili przedstawicieli TikToka, Meta i Google.
Zobacz również
30 sekund do sukcesu
Od kilku sekund do minuty – tyle trwają zwykle short social videos, jednak największą popularnością cieszą się filmy zamykające się w 20-30 sekundach. Tylko tyle potrzeba, by zbudować 2,5 razy większe zaangażowanie widza niż w przypadku tradycyjnych reklam3.
„Efekt TikToka” to znany powszechnie fenomen gwałtownego wzrostu popularności produktu czy marki za sprawą platformy społecznościowej. W spieniężaniu uwagi użytkownika dotrzymuje kroku Meta – jak nie wykorzystać faktu, że dwa lata od wprowadzenia reelsów czas spędzany na Instagramie wzrósł o ponad 40%?4
Od genezy popularności do mierzenia efektywności
Aby zrozumieć, dlaczego short social video są dziś jednym z kluczowych elementów działań płatnych w największych platformach społecznościowych, warto rzucić okiem w historię. Jak rozwijała się popularność contentu wideo od serwisu „Vine” do popularnych dziś form? Czym dokładnie są podbijające rynek short social video i co z tej definicji wynika dla marketera? Kto ogląda reelsy, shotsy i tiktoki i jak w związku z tym wykorzystywać je w strategii medialnej? Publikacja „Short Social Video” pokazuje temat od podszewki, sięgając po twarde dane i doświadczenia praktyków branży.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
W przewodniku zawarto zarówno złote zasady tworzenia krótkich form wideo, opracowane przez topowych graczy branży, jak i kluczowe miary efektywności w poszczególnych fazach kompanii reklamowej. Tak, długość wideo ma bezpośredni wpływ na CPM w reklamie i naprawdę nie warto tego nie wiedzieć, przekonują autorzy.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Co z prawie autorskim piszczy?
Wbrew powszechnemu przekonaniu ochrona praw autorskich przysługuje również podmiotom publikującym wideo na TikToku, YouTube Shorts oraz w ramach platform Meta – wyjaśniają eksperci z kancelarii Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy, którzy w klarowny sposób przeprowadzają czytelników przez aspekty prawne, które musi znać każda agencja i marketer sięgający po short video w kampanii reklamowej. Najpopularniejsze mity, działania zabronione, konsekwencje prawne – wszystko to znajdziesz w rozdziałach dotyczących prawa autorskiego.
Casebook Short social video
W wieńczącym publikację Grupy Roboczej Social Media IAB Casebooku znajdziesz inspirujące przykłady wykorzystania short viedo m.in. przez Grupę Maspex, Żywiec Zdrój, BLIK, IKEA i wiele innych. Zgodnie z prognozami udział materiałów wideo w globalnym ruchu w sieci w 2025 roku ma stanowić ponad 80% przesyłu danych5.
1Statista, Video Advertising – Poland
2IAB Polska, Short Social Video 2024: https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2024/05/Short_Social_Video_IAB_Polska_052024.pdf
3Yaguara.co, Short Form Video Statistics of 2024
4Meta Q1 2023 Earnings Call
5Rafał Kaniecki, Head of Agencies, w: Short Social Videos, IAB Polska.
Zdjęcie główne: mat. pras.