#ToNieJestNormalne: Maja Staśko otwiera „sklep”, aby pomóc w walce z wykorzystywaniem seksualnym dzieci

#ToNieJestNormalne: Maja Staśko otwiera „sklep”, aby pomóc w walce z wykorzystywaniem seksualnym dzieci
22 maja br. na rogu ulic Marszałkowskiej i Żurawiej w Warszawie pojawiła się nowa witryna. To „sklep” Mai Staśko i element kampanii #ToNieJestNormalne, która zwraca uwagę na wykorzystanie seksualne najmłodszych w sieci.
O autorze
2 min czytania 2024-05-22

W dniach 22 – 24 maja 2024 roku w centrum Warszawy można odwiedzić nietypowy sklep. Inicjatywa Mai Staśko, działaczki społecznej i dziennikarki, powstała, aby zwracać uwagę na problem wykorzystywania seksualnego dzieci. Badania pokazują, że już 60% młodych Polaków doświadczyło tej sytuacji w sieci.

Witryna została odsłonięta w budynku przy ul. Marszałkowskiej 87 (na rogu z ulicą Żurawiej), a tworzą ją przesłania dotyczące wykorzystywania seksualnego dzieci w naszym kraju, a także specjalny kod QR, po zeskanowaniu którego można uzyskać więcej informacji na temat ochrony najmłodszych w wirtualnym świecie.

W kampanii #ToNieJestNormalne Maja Staśko zwraca uwagę na sytuację, w której oprawcy są dziś praktycznie chronieni przez prawo Unii Europejskiej,

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

#ToNieJestNormalne, więc mówimy „dość”

– Gdyby 2/3 dzieci korzystających z jakiegokolwiek produktu padło ofiarą nadużyć seksualnych, zostałby on natychmiast zakazany i zdelegalizowany. Jednak w sieci sytuacje tego rodzaju mają miejsce codziennie – mówi Maja Staśko, aktywistka i dziennikarka. – Uruchomiliśmy tę witrynę, by pokazać rzeczywistość, z jaką borykają się dzieci w Polsce i powiedzieć „dość” – zwraca uwagę Staśko.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Kampanię #ToNieJestNormalne wspiera organizacja pożytku publicznego Orion, która aktywnie zgłasza postulaty pilnych rezolucji UE w celu ochrony dzieci w internecie. Na potrzeby akcji przeprowadzono badania1, do udziału w których zaproszono 2 tysiące osób w wieku od 18 do 35 lat. Wyniki zatrważają.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  • 57 proc. respondentów twierdzi, że miało do czynienia z nieodpowiednimi komentarzami seksualnymi, fotografiami, filmami lub kontaktem ze strony dorosłych w sieci, gdy byli niepełnoletni. Wśród kobiet w wieku 18-25 lat odsetek ten wyniósł aż 76 proc. 
  • Najczęstszymi incydentami były: wysyłanie przez dorosłych treści o charakterze seksualnym (11 proc.), kierowanie rozmów w kierunku seksualnym (10 proc.) oraz wygłaszanie seksualnych komentarzy na temat ciała dziecka (7 proc.). 
  • Do nadużyć seksualnych wśród najmłodszych najczęściej dochodzi na platformach Snapchat, Messenger, Gadu-Gadu i Instagram.

Prezenty, izolacja i tajemnice

To jednak nie wszystko. Wyniki badań jasno pokazują, że do wykorzystywania seksualnego może dochodzić na rozmaite sposoby. Najczęściej powtarzającymi się sytuacjami było namawianie do utrzymania związku w tajemnicy (17 proc. respondentów), proponowanie prezentów (13 proc.) oraz próba odizolowania najmłodszych od bliskich (8 proc.). #ToNieJestNormalne ma niewątpliwy związek z wybuchem skandalu Pandora Gate, do którego doszło w 2023 roku.

Organizatorzy akcji domagają się zdecydowanych działań wobec youtuberów związanych ze wspomnianej aferze influencerskiej.

1Ankieta online została przeprowadzona w dniach 12-17 kwietnia br. na 2 000 respondentów, których 50,7 proc. stanowiły kobiety, 46,45 proc. mężczyźni, zaś 2,85 proc. innej płci, o średniej wieku 25 lat. Pełne dane sondażowe dostępne są na prośbę zainteresowanych.

Zdjęcia: mat. pras.

PS Forum IAB: Magdalena Bigaj opowie, dlaczego doszło do Pandora Gate i o Karcie Praw Dziecka w Biznesie [PATRONAT]

Forum IAB 2024 odbędzie się 22 i 23 maja br. w warszawskim Multikinie Złote Tarasy. Jednym z poruszanych podczas wydarzenia tematów będzie Karta Praw Dziecka w Biznesie i wpływ jej pojawienia się na branżę interaktywną. Nie zabraknie też wątków związanych z Pandora Gate. Na pytania związane z tymi tematami odpowie Magdalena Bigaj, twórczyni i prezeska Instytutu Cyfrowego Obywatelstwa.

PS2 Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę odświeża kampanię dotyczącą bezpieczeństwa najmłodszych w sieci

20 lat po premierze kampanii promującej bezpieczeństwo dzieci w internecie, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę postanowiła uaktualnić pomysł. W tym celu zamieniła „Nigdy nie wiadomo…” z hasła promującego na „Niby wiadomo…”.