#TheBestOfEffie Grand Prix 2013: Tyskie „5 Stadion”

#TheBestOfEffie Grand Prix 2013: Tyskie „5 Stadion”
W tym roku obchodzimy 25-lecie konkursu Effie Awards Poland. Z tej okazji w cyklu #TheBestOfEffie przyglądamy się kampaniom, które zdobyły Grand Prix Effie. Jednym z wyróżnionych projektów jest kampania 5 Stadion marki Tyskie, nagrodzona w 2013 roku. Poznaj jej kulisy.
O autorze
2 min czytania 2024-10-10

W cyklu #TheBestOfEffie wspominamy kampanie, które nie tylko zostały uhonorowane najwyższą możliwą nagrodą w konkursie Effie Awards Polska, lecz również zapisały się pamięci odbiorców jako wyjątkowe i nadające kierunek całej branży reklamy w Polsce.

Grand Prix 2013: Tyskie – „5 Stadion”

Kampania „5 Stadion” marki Tyskie, która zdobyła Złote Effie oraz Grand Prix w 2013 roku w kategorii Napoje, miała na celu budowanie wizerunku ,,najlepszego polskiego piwa’’. U jej podstaw leżało przekonanie, że budowanie ,,narodowej’’ marki wymagało komunikacji łączącej konsumentów pod jedną wspólnotową ideą.

Marka w spocie ukazuje fikcyjny 5 stadion będący miejscem dla wszystkich, którzy w trakcie EURO 2012 nie dostali się na żaden z czterech oficjalnych stadionów. Powołała ona również ambasadorów 5 stadionu, którzy zapraszali kibiców na ,,największy stadion świata’’.

Kampania zjednoczyła Polaków ze wszystkich miast w Polsce, w perfekcyjny sposób wykorzystując swoją strategię i znane nazwiska do zaktywizowania konsumentów. Poprzez kibicowanie, pozwoliła milionom osób przeżyć wspólnie sportowe emocje, dając poczucie bycia częścią tak ważnego wydarzenia jakim były mistrzostwa Europy organizowane w Polsce.

Sprawdź, co po latach mówią o kampanii Agnieszka Zubrzycka, ówczesna Account Director w DDB Warszawa i Jakub Eichelberger, ówczesny Senior Strategic Planner w DDB Warszawa:

Opis kampanii i uzasadnienie Jury

  • Tytuł: 5 Stadion
  • Lider: DDB Warszawa
  • Współzgłaszający: Starcom MediaVest Group, Tequila Polska, RC2 Raczkiewicz Chenczke Consultants
  • Klient: Kompania Piwowarska
  • Kategoria: Napoje

Spot

Streszczenie i wyniki kampanii

W roku UEFA Euro 2012, mimo braku sponsoringu i potężnej aktywności rynku marka odwróciła trend spadkowy i zbudowała udziały największe od 2 lat. Wszystko to przy wydatkach niewiele przekraczających udziały rynkowe. Stosunek SOS do udziałów to tylko 1,31. W wypadku Warki JP jest to aż 2,0.

Uzasadnienie nagrody (Grand Prix)

Mirosław Godlewski, ówczesny Prezes Zarządu Netia: Markom i liderom, obecnym na rynku od wielu lat i walczącym w bardzo konkurencyjnych, dużych i masowych kategoriach, bardzo trudno jest utrzymywać w nim udziały. Wymyślenie nowej formuły komunikacji, modyfikacja pozycjonowania i wizerunku marki graniczy niemalże z cudem. Zwykle odważne, rebelianckie działania nie przychodzą dużym graczom ani łatwo, ani naturalnie. Ale okazuje się, że jednak można… dodatkowo w unikalny na skalę światową sposób… I wtedy taka kampania, takie działanie, taka strategia, wreszcie takie efekty, zasługują na nadzwyczajne wyróżnienie, jakim jest Grand Prix. 

Uzasadnienie nagrody (Złoto)

Marcin Kubajczyk, ówczesny Global OTC Director, Polpharma: Czy można stworzyć niekonwencjonalną komunikację w jednej z najbardziej konkurencyjnych kategorii i wyjść z olbrzymiego clutteru nie mając takich narzędzi, jak konkurencja? Czy można stworzyć niemalże na żywo interaktywną komunikację reklamową w TV i odnosić się do wydarzeń, które będą miały miejsce lub wydarzyły się kilka minut temu? Czy można stworzyć wrażenie bycia topowym sponsorem wydarzenia, nie będąc nim? Czy można stworzyć widowisko, które wejdzie w ramówkę i osiągnie lepsze wyniki oglądalności niż niektóre kultowe seriale? I w końcu, czy można stworzyć kampanię, która zaangażuje miliony Polaków, przyniesie radość i uśmiech, a branży marketingowo-reklamowo-mediowej przyniesie dumę narodową, przy tym oczywiście doprowadzi do wzrostów sprzedaży i umocnienia marki? Na te 5 pytań tylko jedna marka w Polsce może odpowiedzieć „tak” – a jest nią… Tyskie.

1Stosunek SOS mar.–czer. 2012 do udziałów ilościowych: Nielsen, cała Polska, Warka JP i Tyskie Gronie, 2011.

PS TheBestOfEffie Grand Prix 2022: Wirtualna Polska #DZIEJESIEWPOLSCE

W tym roku obchodzimy 25-lecie konkursu Effie Awards Poland. Jednym z wyróżnionych Grand Prix projektów jest kampania #DZIEJESIEWPOLSCE zrealizowana przez Wirtualną Polskę i nagrodzona w 2015 roku. Poznaj jej kulisy.

PS2 Tyskie 5 Stadion – case study

Kampania „5 Stadion” dla marki Tyskie należącej do Kompanii Piwowarskiej zdobyła Grand Prix i Złoty Effie w tegorocznej edycji konkursu Effie Awards. Jak przebiegała jej realizacja?