„Uwaga: wrażliwe!”: Fundacja Słonie na Balkonie w kampanii o kryzysie psychicznym dzieci

kampania uwaga wrażliwe fundacja słonie na balkonie
Ruszyła ogólnopolska kampania społeczna „Uwaga: wrażliwe!” zainicjowana przez Fundację Słonie na Balkonie. Kampania alarmuje o kryzysie psychicznym dzieci w Polsce.
O autorze
2 min czytania 2025-09-12

W Polsce średni czas oczekiwania na wizytę u psychologa dziecięcego wynosi 265 dni. To może oznaczać ponad osiem miesięcy wypełnionych lękiem, poczuciem bezradności i samotności.

„Uwaga: wrażliwe!

Na ten problem w kampanii społecznej „Uwaga: wrażliwe!” zwraca uwagę Fundacja Słonie na Balkonie, która wraz z manufakturą ceramiki ENDE pokazują, że kryzys psychiczny u dziecka nie zna kalendarza i nie czeka na „odpowiedni moment”.

Aby w metaforyczny sposób pokazać, że życie dziecka pozostawionego w samotnym zmaganiu się z kryzysem staje się niezwykle kruche, symbolem akcji stało się 265 ceramicznych figurek. Każdą z nich wykonano ręcznie. Przedstawiają dziewczynkę podnoszącą ręce w geście prośby o pomoc. Figurki zostały wysłane do osób wpływu: influencerów i influencerek, celebrytów i celebrytek, aktorów, aktorek, polityków i polityczek – bez zabezpieczenia, aby oddać stan psychiczny dziecka pozostawionego bez wsparcia.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Kampania ma na celu nie tylko wywołanie emocjonalnej reakcji i wsparcie działań Fundacji, ale także rozpoczęcie debaty o konieczności poprawy dostępności pomocy psychologicznej dla dzieci i młodzieży w Polsce. Organizatorzy liczą, że dzięki mocnej symbolice kampanii i figurkom wysłanym m.in. do Rzeczniczki Praw Dziecka czy Rady Ministrów, uda się zwrócić uwagę opinii publicznej i decydentów na wciąż dramatyczną sytuację najmłodszych.

– Od kilku lat wspieram Fundację Słonie na Balkonie i wiem, z jak trudnymi historiami przychodzą do nas dzieci, dlatego ta kampania jest dla mnie niezwykle poruszająca. Jedna z przesyłek trafiła do mnie, inne do moich przyjaciół i znajomych z medialnego środowiska. Moja figurka dotarła rozbita – rozpadła się na kawałki. Z całego serca chciałabym temu zapobiec, dlatego też zdecydowałam się dołączyć do kampanii. Przez najbliższy miesiąc chcemy skierować wzrok jak największej liczby obserwatorów na tą kruchą zawartość – mówi Agnieszka Sienkiewicz, aktorka, działaczka społeczna oraz ambasadorka kampanii.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Sprawdziliśmy to i średni czas oczekiwania na pomoc najmłodszym w Poradni Zdrowia Psychicznego w Polsce to 265 dni. Nasze psycholożki dyżurują pięć dni w tygodniu pod numerem 800 800 602, codziennie rozmawiamy z opiekunami, którzy szukają bezpłatnej pomocy dla dziecka w kryzysie. Stale przyjmujemy do Fundacji dzieci w dramatycznych sytuacjach, w trybie S.O.S., bo wiemy, że są dzieci i młodzież, które nie mogą czekać. To właśnie z myślą o nich powstała ta kampania – komentuje Joanns Sass-Gust, psychoterapeutka dzieci i młodzieży, członkini zarządu Fundacji Słonie na Balkonie.

– W zeszłym roku pomogliśmy terapią 600 dzieciom z czego połowę sfinansowaliśmy dzięki darczyńcom. I niestety – cały czas mamy kolejkę dzieci oczekujących na pomoc. Żeby była ona możliwa, potrzebujemy zmian systemowych, ale zanim one nastąpią, liczymy na wsparcie darczyńców tu i teraz dla dzieci, które nie mogą czekać 265 dni. Działając i łącząc siły możemy zapobiegać tragediom – mówi Michał Żak, założyciel i wiceprezes Fundacji Słonie na Balkonie, twórcy kampanii.  

Kampania potrwa do 10 października, kiedy obchodzony jest Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Zwieńczeniem działań będzie aukcja charytatywna w okresie przedświątecznym, podczas której będzie można wylicytować limitowane figurki stworzone w ramach projektu. Cały dochód zostanie przeznaczony na działania wspierające zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży prowadzone przez Fundację Słonie na Balkonie. Działania te można także wesprzeć poprzez wpłaty na stronie.

źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko

PS Nie ma self-made manów. Taco Hemingway w emocjonalnym klipie z BitterSweet Festival

PS2 Feel Out Loud i Kids Help Phone: młodzi Kanadyjczycy uczą się prosić o wsparcie