W dobie platform streamingowych, które rzadko dzielą się szczegółowymi danymi o oglądalności swoich produkcji, Instytut Monitorowania Mediów (IMM) postanowił stworzyć własne zestawienie popularności polskich seriali – oparte na aktywności w mediach społecznościowych.
Dzięki temu, możliwe jest uchwycenie oddziaływania premier i reakcji internautów w czasie rzeczywistym. Na tym tle premierowy drugi sezon „1670” wyraźnie wybił się ponad konkurencję, generując rekordowe zaangażowanie internautów.
Zobacz również
Fenomen „1670”
Drugi sezon „1670” od początku wzbudzał ogromne emocje – zarówno wśród fanów, jak i krytyków. Media społecznościowe wypełniły się recenzjami i memami, a hasła w rodzaju „Ależ piękna jest Adamczycha” czy „Hop, hop, hop!” stały się wiralami. Oficjalna premiera przeniosła zaproszonych wprost na „Dożynki Królewskie w Adamczysze”, gdzie scenografia i kostiumy wywołały entuzjastyczne reakcje internautów. Wpisy w sieci podkreślały błyskotliwy humor i odwagę twórców w satyrycznym portretowaniu polskich przywar. Jak pisał jeden z komentatorów: „Drugi sezon pokazuje, że polska komedia może wyglądać jak serial premium”.
– „1670” potwierdził swoją pozycję jednego z najważniejszych polskich seriali komediowych ostatnich lat. Skala zaangażowania w pierwszych dniach po premierze nowego sezonu jest bezprecedensowa. Widzimy nie tylko ogromną liczbę reakcji, komentarzy i udostępnień, ale także niezwykle szeroki wachlarz treści tworzonych przez użytkowników: od memów, przez nagrania cosplayowe i recenzje, aż po poważniejsze dyskusje o polskiej historii i tożsamości kulturowej – mówi Tomasz Lubiniecki, Kierownik Działu Raportów Medialnych Instytutu Monitorowania Mediów.
Adamczycha angażuje na TikToku
Analiza IMM pokazuje, że TikTok jest dziś główną areną rozmów o premierach seriali. Aż 58% całego zaangażowania (komentarzy, reakcji i udostępnień) dotyczącego dziesięciu najpopularniejszych tytułów w 2025 roku pochodzi właśnie z tej platformy. Krótkie formaty wideo, memy i szybkie reakcje użytkowników sprawiają, że TikTok stał się naturalnym miejscem do dzielenia się emocjami po premierze serialu. Na drugim miejscu znalazł się Instagram (20%), a na trzecim Facebook (12%).
#PrzeglądTygodnia [09-15.09.2025]: minimalizm w kampanii OOH Braci Sadowników, fundacja Igi Świątek, Grupa Arche na rzecz demografii

Słuchaj podcastu NowyMarketing
Nostalgiczny comeback Boskich
Na drugim miejscu zestawienia znalazła się „Rodzinka.pl”, która po kilku latach przerwy powróciła z 17. sezonem i przyciągnęła ogromną uwagę widzów. Produkcja zebrała 205 211 interakcji, co pokazuje, że losy Boskich wciąż budzą emocje i mają wierne grono fanów. W dyskusjach w mediach społecznościowych dominowały wpisy nostalgiczne, podkreślające, że ten serial to dla wielu widzów „powrót do czasów dorastania” i „telewizyjna klasyka, która wciąż trzyma się dobrze”.
„Aniela” – nowa twarz w zestawieniu
Na ostatnim miejscu podium znalazła się „Aniela” – nowa produkcja Netflixa, która w badanym okresie wygenerowała 113 046 interakcji. W komentarzach widzów dominowały głosy zaskoczenia pozytywnym poziomem realizacji oraz spekulacje dotyczące dalszych losów bohaterów. Choć „Aniela” startowała bez zaplecza nostalgii, jakie towarzyszyło „Rodzince.pl”, jej wynik pokazuje, że na rynku wciąż jest miejsce na nowe polskie historie, które potrafią przyciągnąć dużą i aktywną społeczność online.
– Współczesny widz nie ogranicza się już do biernej konsumpcji treści. Coraz chętniej reaguje i komentuje premiery seriali w mediach społecznościowych, dzieląc się emocjami w czasie rzeczywistym. TikTok stał się w tym procesie głównym miejscem rozmów o popkulturze. Krótkie, dynamiczne formaty pozwalają widzom błyskawicznie tworzyć własne interpretacje, memy czy recenzje, które natychmiast generują nowe zasięgi. To właśnie tam rodzą się trendy, które następnie przenikają na inne platformy, jak Instagram czy Facebook. Dla producentów i dystrybutorów oznacza to, że sukces serialu mierzy się dziś nie tylko liczbą widzów, ale także skalą reakcji społeczności internetowych – mówi Tomasz Lubieniecki z IMM.
Na jesień zapowiedziane są dwa seriale, które mogą namieszać w zestawieniu za rok 2025: piąty sezon The Office PL od CANAL+ oraz Heweliusz od Netflixa.
Metodologia
Analizę przeprowadzono na podstawie zaangażowania (reakcje, komentarze, udostępnienia) odbiorców w social mediach w dniu premiery serialu oraz dwóch następujących po nim dobach.
źródło: Instytut Monitorowania Mediów, opracowanie: Agata Drynko