Jednak nie zabrakło również oddechu od newsów. Wyszukiwaliśmy informacji o serialach Heweliusz i Squid Game, sprawdzaliśmy ceny biletów na koncert Pitbulla, a także dociekaliśmy fenomenu kolekcjonerskiej maskotki Labubu.

Wybory prezydenckie najważniejszym tematem 2025 roku
Wybory prezydenckie to zdecydowanie najważniejszy temat roku 2025. Szukaliśmy informacji o kandydatach, debatach i procedurach wyborczych. Wśród najczęściej wyszukiwanych osób ze świata polityki byli: Karol Nawrocki, Rafał Trzaskowski oraz Joanna Senyszyn. Pytaliśmy o daty wyborów, drugą turę, wyniki, a także o kwestie techniczne, na przykład jak zmienić miejsce głosowania. Dużą popularnością cieszyły się memy dotyczące kandydatów oraz wyszukiwania na temat ich starć, np. debata Sławomira Mentzena z Rafałem Trzaskowskim.
W centrum uwagi znalazły się również wydarzenia w Watykanie. Hasło „papież Franciszek”, jak i imię nowego papieża są na liście głównej tegorocznego zestawienia. Pytaliśmy „ile trwa konklawe”, popularnością cieszył się również film Konklawe.
Fraza „Iran” znalazła się na 9. miejscu listy haseł zyskujących na popularności w 2025 roku. Bezpośrednim powodem tego wzrostu był konflikt zbrojny, który staraliśmy się zrozumieć zadając m.in pytanie o to „dlaczego Izrael zaatakował Iran”. Analizując inne hasła, widać wyraźnie, że trend „niepokoju wojennego” przeniknął do codziennych wyszukiwań. Wprost wpisywaliśmy w wyszukiwarkę frazę „czy będzie wojna”. Pojawiały się zapytania „gdzie spadły drony w Polsce”, szukaliśmy też wyjaśnienia, „co oznacza artykuł 4. NATO”, a nawet sprawdzaliśmy „ceny samolotów F-16”. Nie umknęły nam wydarzenia w USA. Zastanawialiśmy się „dlaczego Los Angeles płonie” oraz „dlaczego TikTok znika z USA”.
Fenomen Labubu jawi się jako jedno z najbardziej zaskakujących zjawisk konsumenckich. Hasło konkurowało z najważniejszymi wydarzeniami politycznymi. W ogólnym zestawieniu „Haseł zyskujących na popularności”, „Labubu” zajęło 2. miejsce. To bardzo wysoka pozycja, biorąc pod uwagę ciężar innych wyszukiwanych tematów w 2025. Polacy szukali też wyjaśnienia, co to właściwie jest Labubu oraz jego ceny.



Na ekranie i na scenie
Bezsprzecznym hitem roku był polski serial „Heweliusz”, który zajął 1. miejsce na liście seriali oraz 4. miejsce na ogólnej liście „Haseł zyskujących na popularności”. Premiera Heweliusza wywołała lawinę pytań o fakty historyczne. Wpisywaliśmy w Google pytania: „dlaczego zatonął Heweliusz” oraz „ile osób przeżyło katastrofę Heweliusza”. Jeśli chodzi o filmy, królowały również polskie produkcje. „Dom dobry” zajął 1. miejsce w kategorii „Filmy”, wyprzedzając globalne hity. „Druga Furioza” znalazła się na 4. miejscu. W kategorii seriali wysoko uplasowała się produkcja na podstawie prozy Jakuba Żulczyka „Wzgórze psów”. Co ciekawe, fani byli tak zaangażowani w świat przedstawiony, że szukali informacji o lokacjach: „gdzie kręcono Wzgórze Psów”. Nie można też nie wspomnieć o fenomenie serialu komediowego „1670”. Serial znalazł się na 4. miejscu zestawienia, a internauci niecierpliwie pytali „kiedy drugi sezon 1670”. Z kolei globalny fenomen Squid Game przeniósł się do naszych kuchni, gdzie pytaliśmy „jak zrobić ciasteczka ze Squid Game”.
Oprócz rozrywki przed ekranem, szukano informacji o koncertach. Największym zainteresowaniem w polskim internecie cieszył się zdecydowanie występ Pitbulla. Polacy szukali też biletów na koncerty innych globalnych gwiazd: „Jennifer Lopez” (6. miejsce) i „Shawn Mendes” (8. miejsce). Rodzima scena muzyczna w 2025 roku była napędzana przez wielkie nazwiska, takie jak „Quebonafide” i „Sanah”. Rok 2025 to również czas XIX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Wydarzenie przebiło się do masowej świadomości internautów. Hasło „Koncert Chopinowski” znalazło się na 5. miejscu w kategorii koncertów, wyprzedzając gwiazdy popu. Aktywnie śledziliśmy wyniki, wpisując pytanie: „kto wygrał Konkurs Chopinowski 2025”.
Szukając odpowiedzi
Zapytania z kategorii „Jak…?”, „Dlaczego…?”, „Co to…?”, „Gdzie…?”, „Kiedy…?” i „Czy…?” i wielu innych, tworzą fascynujący portret Polaków w 2025 roku. Pojawiło się wiele zapytań, wskazujących, że internauci coraz częściej zabierają się za samodzielne remonty czy drobne naprawy w domu. Pytano jak:
- „zamontować drzwi wewnętrzne”,
- „usunąć rdzę z metalu”,
- „położyć panele podłogowe”,
- „zbudować wędzarnię ogrodową”. Chcieliśmy wiedzieć, „jak zrobić dobrą kiełbasę”, „tynk mozaikowy” czy „domowe SPA”.
Szukaliśmy wyjaśnienia terminów:
- „co oznacza wotum zaufania”,
- „co to late poll”,
- „co robi mąż zaufania”,
- „ile zarabia prezydent Polski”,
- „ile trwa kadencja prezydenta”.
Starsze pokolenia prawdopodobnie próbowały zrozumieć język młodszych lub nieznane im trendy wpisując: „co to snus”, „Szon Patrol”, „Labubu”, „nepodziecko”, „sybau” czy „gaslighting”.
Wyszukiwarka pełniła też rolę encyklopedii dziwnych faktów. Pytano o anatomię zwierząt:
- „gdzie pasikonik ma uszy”,
- „ile kolan ma koń”,
- „czy zaskroniec mruga”,
- „ile wymion ma krowa”.
W kategorii „Przepisów” królowała „dubajska czekolada”. Ponieważ wymaga ona specyficznych składników, Polacy pytali „gdzie kupić ciasto kataifi” oraz „gdzie kupić ciasto filo”. To przykład, jak jeden viralowy przepis generuje ruch w zupełnie innych kategoriach wyszukiwania.







źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko