Przemawiasz do swoich odbiorców, czy rozmawiasz z nimi?

Przemawiasz do swoich odbiorców, czy rozmawiasz z nimi?
Celem każdego webinaru jest nawiązanie kontaktu z publicznością. Ma on wzmocnić pozycję marki, zwiększyć zaangażowanie odbiorców oraz podnieść wyniki sprzedażowe. Nie jest to jednak rzecz łatwa do osiągnięcia, zwłaszcza jeżeli w swoich webinarach koncentrujesz się na mówieniu, a nie na rozmowie.
O autorze
2 min czytania 2017-11-30

Celem każdego webinaru jest nawiązanie kontaktu z publicznością. Ma on wzmocnić pozycję marki, zwiększyć zaangażowanie odbiorców oraz podnieść wyniki sprzedażowe. Nie jest to jednak rzecz łatwa do osiągnięcia, zwłaszcza jeżeli w swoich webinarach koncentrujesz się na mówieniu, a nie na rozmowie.

Czym różni się mówienie od rozmowy

Pomiędzy mówieniem do kogoś, a rozmawianiem z nim istnieje spora różnica. Słownik języka polskiego definiuje rozmowę jako „wzajemną wymianę myśli za pomocą słów”. Mówić natomiast oznacza po prostu „zwracać się do kogoś w jakiejś formie” – brakuje tutaj czynnika angażującego drugą osobę. Innymi słowy, jest to monolog, nie dialog.

Komunikując się ze swoimi odbiorcami w sposób jednokierunkowy, możemy sprawić wrażenie osób wyniosłych bądź wręcz aroganckich, niezainteresowanych opinią drugiej strony.

I chociaż nie każdy webinar pozwala na zaangażowanie wszystkich uczestników w dyskusję, to nie należy jednak się o to nie starać. Nawet zadawanie pytań retorycznych jest ważnym sposobem na zaangażowanie publiczności.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Stwórz przyjazną atmosferę

Pomimo faktu, że uczestnicy webinarów stanowią jednocześnie grupę potencjalnych lub obecnych klientów, nie należy patrzeć na nich z tej perspektywy. Spróbuj wyobrazić sobie, że rozmawiasz z grupą znajomych lub współpracowników. Nawiąż z nimi łączność. Skoncentruj się bardziej na przekazaniu idei i wartości, niż na bezosobowej sprzedaży.

Dodatkowo staraj się utrzymać osobisty ton wypowiedzi, stawiając się w roli uczestników w różnych sytuacjach. Przykładowy zwrot: „Teraz z pewnością pomyślicie, że…”, pozwoli stworzyć wrażenie rozmowy bez werbalnego wkładu samych uczestników.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Poruszaj się w obszarze wiedzy uczestników

Niezwykle łatwo jest uciec w liczby, dane i specyfikacje. Dostarczając zbyt techniczne, skomplikowane treści, webinar może przybrać zbyt akademicką formę, a stąd droga do utraty zainteresowania odbiorcy jest niezwykle prosta.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Chcąc nawiązać relację i zachęcić do rozmowy, należy poznać uczestników webinaru, a następnie dostosować treści do poziomu wiedzy i doświadczenia tej grupy. Przede wszystkim jednak należy znać ich potrzeby i problemy, aby móc dokładnie odpowiedzieć na nurtujące ich pytania.

Skorzystaj z dostępnych funkcji

Jeżeli prowadzisz dialog ze swoimi odbiorcami w sposób, który jest dla nich zrozumiały, skorzystaj z dostępnych narzędzi, które sprawią, że każda rozmowa będzie maksymalnie angażująca i zainspiruje podejmowanie kolejnych tematów.

Czat – uruchomienie moderowanego chatu podczas webinaru pozwala na rozmowę z uczestnikami przy niezakłóconym przebiegu zasadniczej prezentacji. Można także przeprowadzić pisemną rozmowę jeden-na-jeden z dowolnym uczestnikiem, by wyjaśnić wątpliwe kwestie i odpowiedzieć na pytanie.

Sesje Q&A to wymiana pytań i odpowiedzi, dzięki której odbiorcy stają się aktywnymi uczestnikami wydarzenia, mającymi realny wpływ na jego przebieg.

Testy i ankiety pozwalają na poznanie opinii uczestników na wybrane tematy, dodatkowo zwiększając ich zaangażowanie podczas webinaru.

Myśl końcowa

Prowadzenie dialogu z publicznością webinaru to działanie, które w dłuższej perspektywie przynosi niewątpliwe korzyści. Zaangażowanie odbiorców i stała interakcja z nimi owocują budowaniem prawdziwych relacji oraz gromadzeniem rzeszy lojalnych klientów. Najlepszym sposobem, aby to osiągnąć, jest korzystanie z każdej okazji, by wchodzić w taką interakcję.