NowyMarketing podsumowuje rok 2017: Web design/UX (Cz. 1)

NowyMarketing podsumowuje rok 2017: Web design/UX (Cz. 1)
O podsumowanie roku 2017 w kategorii web design/UX poprosiliśmy specjalistów. Na nasze pytania odpowiedzieli eksperci z polskich agencji i firm specjalizujących się w web designie i UX. Zapraszamy do lektury.
O autorze
17 min czytania 2018-01-04

fot. unsplash.com

1. Mariusz Flisiński, Digital Designer, Dawid Kalinowski, Senior Digital Designer, SYZYGY
2. Jarosław Kosiński, Digital Art Director w Agencji VMR
3. Igor Pietrzak, UX/UI Director, agencja IMAGINE
4. Mateusz Niewiadomski, Senior UX Designer w MakoLab
5. Andrzej Sarzała, Senior Web Developer w agencji Peppermint
Drugą część podsumowania w kategorii web design/UX przeczytasz tu >
Trzecią część podsumowania w kategorii web design/UX przeczytasz tu >

Mariusz Flisiński, Digital Designer, SYZYGY
Dawid Kalinowski, Senior Digital Designer, SYZYGY

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Największy sukces 2017

Dalszy rozwój biznesowej strategii Instagram Stories, które pod względem dziennej ilości aktywnych użytkowników już w poprzednim roku zrównało się ze Snapchatem. W 2017 nastąpiła szeroko zakrojona monetyzacja — pojawiły się np. reklamy z elementami interaktywnymi wkomponowane w feed stories. Content udostępniany za pomocą narzędzia jest coraz bardziej dopracowany i jeszcze lepszej jakości. Kreacje reklam są profilowane pod użytkowników — twórcy dostosowują niekiedy tę samą kampanię do różnych grup docelowych. Mając na uwadze to wszystko, deweloperzy Instagrama udostępniają wszelkie nowości zachowując bardzo prosty i wyjątkowo użyteczny interfejs.

Największa porażka 2017

Może nie porażka, ale zdecydowanie rozczarowanie — Animoji od Apple. Po demonstracji producenta spodziewaliśmy aplikacji rozwiązującej konkretny problem lub ułatwienie w użytkowaniu, a dostaliśmy dość infantylną i płytką technologię do czytania mimiki.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Najważniejsza zmiana 2017

Ważnym punktem w 2017 roku była aktualizacja map Google. Przestarzałe oscylowanie zostało przeprojektowane, a całość prezentuje się obecnie zdecydowanie bardziej przejrzyście i lekko.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W połączeniu ze zmianami w strukturze interfejsu wszystko to tworzy dopracowany i łatwy w użyciu produkt, który może śmiało wyznaczać kierunek zmian. Czekamy na kolejne aktualizacje — np. Gmail.

Najważniejsze wydarzenie 2017

Udostępnienie stabilnej wersji Adobe XD. Na realne efekty pewnie będziemy musieli chwilę poczekać, ale teraz wygodne projektowanie i prototypowanie jest wreszcie dostępne dla użytkowników systemu Windows. Po kilku latach panowania Sketcha na tym polu do gry wszedł Adobe, to musiało odbić się sporym echem w środowisku projektantów.

Najciekawsze trendy w 2017

W natłoku fake newsów (Słowo Roku 2017) częstym wyzwaniem było przedstawienie informacji w atrakcyjny sposób. Tak, aby nie tylko zaciekawić odbiorcę, ale i wejść z nim w interakcję i przekazać mu pełną treść. Mimo, że newsy często ograniczały się do Tweetów opatrzonych krótkim komentarzem czy materiałem video na FB, pojawiło się też kilka świeżych pomysłów. Media tradycyjne nadal starają się nadążać za tym czego i jak ludzie szukają w Internecie. CNN rozpoczęło współpracę z firmą Beme (założycielem jest Casey Neistat) i wspólnie zaczęli tworzyć content video poruszający aktualnie gorące sprawy. Całość umieszczają w serwisie YouTube, czyli w miejscu dostępnym niemal wszędzie. The Guardian natomiast zaproponował przykład interaktywnego artykułu. Ciekawym rozwiązaniem jest także przedstawienie tego samego contentu w różnej formie – tekstu, materiału video, podcastu. Wówczas odbiorca może wybrać najbardziej atrakcyjną dla siebie formę komunikatu. Na uwagę zasługuje tutaj projekt polskiej pary blogerów, którzy w tym roku zaproponowali nowy sposób prowadzenia narracji na stronie. Podczas oglądania zdjęć, lektor w tle dodatkowo opowiada historie ważne dla danego miejsca. Serwis outride.rs.

Ocena obecnej kondycji branży

Duża część akcji w Internecie przeniosła się z dedykowanych stron internetowych do kanałów Social Media. Spowodowało to spadek produkcji stron o wysokim poziomie kreatywnym, rzadziej poszukuje się ciekawszych rozwiązań oraz świeżych kierunków designu. Podejście do projektowania stron i interfejsów po prostu się spłyciło, często jest zwyczajnie odtwórcze i dość mechaniczne.

Jakie zmiany czekają nas w 2018

Dzięki oprogramowaniu dostosowanym do obecnych standardów digital designu, projektanci mają łatwiejszy wgląd w zachowanie ich layoutów na różnych urządzeniach. Osobne projektowanie strony pod konkretne breakpointy (mobile, tablet, desktop) staje się powoli przeszłością. W nadchodzącym roku coraz powszechniejszym będzie “programowanie” layoutu na etapie samego designu. Projektant własnoręcznie sprawdzi jak będzie zachowywał się dany element strony internetowej np. podczas skalowania okna przeglądarki. Również tworzenie prototypów odbywać się może równocześnie z tworzeniem grafiki czego skutkiem powinno być szybsze wdrożenie projektu w finalnej wersji. Mnogość narzędzi software’owych i online’owych daje ogromne możliwości i w 2018 będą one z pewnością wykorzystywane.

Jakie wyzwania czekają na nas w 2018

Technologia, która obecnie nam towarzyszy, jest coraz bardziej zaawansowana. Chociaż w założeniu ma nam ułatwiać życie, często korzystanie z niej jest mało intuicyjne i ograniczone. Asystenci głosowi, chatboty, smartwatche czy nawet FaceID w najnowszym produkcie Apple, teoretycznie robią wrażenie, ale często zawodzą. Zazwyczaj wiele oczekujemy od takich rozwiązań, dlatego ważne jest, żeby wszystkie “inteligentne” produkty, perfekcyjnie spełniały swoje zadania. W krajach azjatyckich priorytetem jest interfejs głosowy i dużo ważniejsze staje się to czy zakupy w sklepie internetowym da się zrobić, mówiąc do urządzenia, niż to jak sklep wygląda. Sam Netflix przykłada wiele uwagi do tego, żeby zainteresować swoim contentem i zatrzymać nas na dłużej, dlatego personalizuje treści i grafiki. Wyzwaniem wydaje się więc pogodzenie części wizualnej z częścią UX-ową wykorzystującą personalizację czy sztuczną inteligencję.

Jakich trendów możemy się spodziewać w 2018

Kontynuacja działań związanych z tworzeniem trójwymiarowych przestrzeni na stronach internetowych. Tła zbudowane z wielu warstw, dodatkowe maski imitujące głębię zdjęć, nieśmiertelne parallaxy, mikroanimacje — często niezauważalne na pierwszy rzut oka jednak bardzo przyjemne w odbiorze. Większa rola materiałów video użytych w projektach — strony internetowe, zwłaszcza wizerunkowe, coraz częściej będą przypominały interaktywną historię. Interfejsy nadal będą upraszczane, większą rolę w projektach niż sam UI będzie pełnił dobrze zaprojektowany UX — np. personalizacja strony pod konkretny profil użytkownika.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018

Warto obserwować j jak będą rozwijać się tzw. variable fonts (format OTVF – OpenType Variable Fonts). Mają one duży potencjał, który wciąż jest odkrywany. Najnowsza wersja programu Photoshop CC wspiera już ten format, więc każdy designer może sprawdzić jego możliwości. Powstają też nowe narzędzia webowe lub desktopowe (w tym pluginy do oprogramowania) pozwalające korzystanie i testowanie fontów tego typu. Ostatni rok pokazał też, że “responsywne” fonty mogą mieć większe zastosowanie w dziedzinie UX niż designu jako takiego. Przeglądarki Chrome i Safari obsługują już ten format, więc droga przed nim jest otwarta. Nadal jednak nie wiadomo, dokąd nas ostatecznie zaprowadzi.

————————————————-

Jarosław Kosiński
Digital Art Director w Agencji VMR

Najważniejszy sukces 2017

Zdecydowany wzrost znaczenia mobile-first przy projektowaniu interface`ów. Nie jest to oczywiście nowy trend, ale w tym roku oficjalnie urządzenia mobilne stały się najczęściej używanym narzędziem do przeglądania internetów. Co za tym idzie, dziś projektanci częściej dostosowują layout serwisu do treści niż treści do layoutu.

Największa porażka 2017

Nie przychodzi mi do głowy żadna wielka porażka godna wspomnienia ze świata webdesignu, ale warto wspomnieć przy okazji kontrowersyjne kreacje Tigera z okazji rocznicy Powstania Warszawskiego oraz dość niesmaczną reklamę Skittles z okazji Dnia Matki. No cóż, bywało lepiej.

Najważniejsza zmiana w 2017

Najważniejsza zmiana zgodnie z prognozami sprzed roku to duży wzrost znaczenia user experience w budowaniu serwisów internetowych. Świadomość posiadania nie tylko ładnego, ale i użytecznego serwisu jest dziś znacznie większa niż rok temu.

Inna duża zmiana to detronizacja Photoshopa jako narzędzia do prostego i szybkiego tworzenia layoutów stron i aplikacji. Już dziś można powiedzieć, że Sketch przejął znaczną część UI designerów i prawdopodobnie przez kolejny rok będzie powiększał swoją przewagę nad Adobe w tej kwestii.

Najciekawsze trendy w 2017

Nie zaobserwowałem w tym roku specjalnie nowych trendów w projektowaniu interface`ów. Wyróżniłbym jednak kilka, które są coraz częściej wykorzystywane:

Glitch – to jeden z ciekawszych, a zarazem jeden z moich ulubionych efektów używanych w tym roku. Kiedyś użytkowników drażnił efekt kojarzony z zakłóceniami w obrazie, dziś jest to całkiem trendy.

Double Exposure – efekt polegający na mieszaniu dwóch zdjęć, dzięki czemu powstaje ciekawy, nierzeczywisty fotomontaż.

Stocki coraz bardziej w odstawkę – marki coraz częściej starają się wykorzystywać unikalne treści, autorskie zdjęcia i profesjonalne ilustracje zamiast zwykłych stocków za kilka dolców.

Out-of-grid layouts – czyli asymetryczne, nieszablonowe strony (tzw broken layouts), które są fajną alternatywą dla nudnych kafelkowych layoutów projektowanych jeszcze kilka lat temu. Niestety sztukę tego typu projektowania bardzo łatwo pomylić z projektowaniem zupełnie bez gridu i bez sensu, gdzie pod względem ux oczy szczypią od patrzenia.

Ponad to nadal panuje flat design, upraszczanie wszystkiego, video animacje oraz zjawisko „content is the king”.

Najciekawsza kampania/akcja 2017

Moim zdaniem świetnie wypadła reakcja marki Bosch na apel o pomoc Fundacji Koci Azyl. Na swoim fanpage`u fundacja poprosiła o pomoc swoich fanów w znalezieniu używanej pralki oraz jedzenia dla futrzaków. Tymczasem z pomocą przyszła właśnie marka Bosch, która nie tylko zaoferowała nową pralkę, ale dorzuciła jeszcze odkurzacz i pomoc pracowników w wolontariacie! Świetny przykład udanego real-time marketingu.

Jakie zmiany czekają nas w 2018

Wiele firm czeka na moment wprowadzenia mobile-first index przez Google. Zmiana tego typu wprowadzi szereg następstw nie tylko w całej branży SEO, ale między innymi w podejściu do projektowania serwisów i jakości samego contentu.

Sporo może się też zmienić po wypuszczeniu aplikacji Invision Studio – nowy produkt na froncie softu do projektowania ui/ux, może okazać się poważną konkurencją dla tego typu oprogramowania, gdzie do tej pory bez wątpienia króluje Sketch.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018

Nie przewidywałbym jakiś spektakularnych zmian w trendach, natomiast coraz częściej zauważyć można subtelne, animowane logotypy (przykład Fubiz). Być może w 2018 roku zaobserwujemy wzrost tego typu mikro animacji, co byłoby na pewno fajnym trendem.

Od paru lat obserwujemy też silny rozwój sztucznej inteligencji m.in. chatbotów. Technologia, która uczy się rozmawiać z użytkownikiem, pomaga w zakupach i wie, czego potrzebujesz, jest dziś na tyle udoskonalona, że być może rozmawiając na chacie w sprawie produktu, nawet nie poznasz, że nie rozmawiasz z człowiekiem. W 2018 roku na pewno możemy spodziewać się jeszcze silniejszego rozwoju tego typu technologii.

Coraz śmielej poczyna sobie również rynek virtual reality video. Jednym z trendów ostatnich 2 lat są filmy video na stronach, bardzo często pełniących rolę prezentacji produktu czy usługi. W 2018 roku popularność VR może spowodować, że na wielu serwisach zaobserwujemy video 360, 360 modelling, video mapping i generalnie interaktywne video. Już w tym roku na Summit Creative Awards złoto trafiło do twórców strony z taką właśnie technologią (www.imagineoptix.com).

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018

Internet of Things – technologia, dzięki której łączymy smart rzeczy z internetem rozwija się niesamowicie szybko. Już dziś IoT opisuje się jako „internet przyszłości”. Za chwilę będziemy w stanie przeglądać internet nie tylko na komputerach, tabletach czy smartphonach, ale również na smart piekarnikach, w smart domach i w smart autach.

————————————————-

Igor Pietrzak
UX/UI Director, agencja IMAGINE

Najważniejszy sukces 2017

Według mnie największym sukcesem 2017 roku było opublikowanie przez Nika Jonesa nowej odsłony jego portfolio. Niemalże w 24 godziny ten UX-owiec zyskał sławę w środowisku UX na całym świecie, a to wszystko dzięki zastosowaniu innowacyjnego pomysłu nawigacji na swojej stronie, opartej o animowany złoty podział www.narrowdesign.com.

Drugim sukcesem, który przychodzi mi do głowy, jest rozwiązanie zastosowane przez markę Nokia. W swoim nowym smartfonie wprowadziła funkcję Dual Camera, która pozwala jednocześnie nagrywać film z przedniej, jak i z tylnej kamery. Dziwię się, że żaden producent smartfonów nie wpadł na to wcześniej. Rozwiązanie to dostarcza nam przecież nowych możliwości prezentacji emocji użytkowników w social mediach.

Największa porażka 2017

Nie jest łatwo znaleźć porażkę roku w dziedzinie, której główną rolą jest poprawianie jakości życia i funkcjonowania ludzi w przestrzeni nie tylko internetowej, ale też w codzienności. Nawet nietrafione pomysły lub nieporadne próby poprawy danego stanu rzeczy, są w większości przypadków lepsze od stanu pierwotnego. Mimo to udało mi się wytypować największą UX-ową porażkę roku 2017. Jest nią nieudolne wprowadzenie nowego systemu CEPiK do Wydziałów Komunikacji w całej Polsce. System miał przyspieszyć rejestrowanie pojazdów i ułatwić całą procedurę zarówno urzędnikom, jak i obywatelom. Jednak od 12 listopada urzędnicy apelują o wstrzymanie się z rejestracją pojazdów.

Najważniejsza zmiana w 2017

Jedną z większych zmian, jaka nastąpiła w dziedzinie UX w roku 2017, jest odejście od klasycznych formularzy np. w procesach zakupowych, na rzecz bardziej intuicyjnych i szybszych w wypełnianiu formularzy Typeformowych. Klasyczne formularze, oparte na wpisywaniu tekstu w inputtext były bardzo problematyczne w wypełnianiu szczególnie na urządzeniach mobilnych. Podejście Typeform opiera się na podejmowaniu jednej akcji na jednym ekranie mobile’owym bez konieczności przewijania formularza w dół i celowania palcem w pole do wpisywania. Rozwiązanie to jest zdecydowanie bardziej przyjazne użytkownikom.

Najważniejsze wydarzenie w 2017

Najważniejszym wydarzeniem w tym roku była 8 edycja konferencji UX Poland, która odbyła się w październiku w Warszawie. Uczestnicy mieli okazję posłuchać prezentacji światowej klasy ekspertów, między innymi: Alana Coopera z Cooper, Philipa Huntera z Amazon, Marcina Tredera z UXPin i wielu innych. Podczas konferencji duży nacisk został położony na nowe technologie, takie jak VR, AR oraz rozwijanie sztucznej inteligencji.

Najciekawsze trendy i wyzwania w 2017

W dziedzinie UX dostrzegłem dwa – według mnie – najciekawsze trendy. Pierwszy mocno wiąże się z rozwojem sztucznej inteligencji. Designerzy, obserwując rozwój i poziom zaawansowania AI w smartfonach (mam na myśli tutaj np. Siri, Amazon Alexa) podjęli temat przeniesienia funkcjonalności rozmowy i funkcji głosowych do swoich aplikacji, serwisów webowych itp. Mogę śmiało powiedzieć, że humanizacja ChatBotów jest nowym i ciekawym trendem w 2017 roku.

Drugi trend, jaki dostrzegam to rozwijanie wszelkiego rodzaju możliwości personalizacji aplikacji przez użytkowników. Chcemy, aby aplikacje znały nasze preferencje, dostarczały nam dokładnie tego, czego szukamy. Nie lubimy, kiedy jesteśmy zasypywani shitty contentem. Opracowanie procesów i algorytmów, które będą w stanie zapamiętać nasze preferencje, jest największym wyzwaniem w tym roku i na pewno będzie wyzwaniem w roku 2018.

Najciekawsza kampania/akcja 2017

Kampanie i akcje są dzisiaj ściśle targetowane do konkretnych grup odbiorców. Przez to ich odbiór i ocena są subiektywne. Dlatego pozwolę sobie wytypować kampanię, która zrobiła i nadal robi na mnie największe wrażenie. Jest nią kampania drugiego sezonu serialu Stranger Things. Oprócz standardowych rozwiązań używanych w kampaniach, marketingowcy pokusili się o stworzenie koncepcji wielowymiarowej, która ma się stykać z odbiorcą w punktach, w których odbiorca się tego nie spodziewa, np. podczas słuchania ścieżki dźwiękowej z serialu w Spotify, z kolei Player posiadał swoją indywidualną skórkę nawiązującą do motywów z serialu. Poprzez inteligentne zabiegi wizualne polegające na budowaniu napięcia, używaniu niedomówień, odwracaniu rzeczywistości (prezentowanie plakatów do góry nogami) kampania, jak i sam serial odniosły wielki sukces.

Ocena obecnej kondycji branży

Branża w mojej opinii ma się świetnie. Zarówno od strony zapotrzebowania, jak i dostarczania gotowych produktów – jej poziom rośnie. Proces twórczy UX coraz częściej ociera się o nowe dziedziny naukowe, dzięki czemu praca sama w sobie jest ciekawsza, a dzięki powstającym nowym narzędziom – designerzy otrzymują nowe możliwości i mają okazję szybciej budować lepiej działające i wyglądające rozwiązania.

Jakie zmiany czekają nas w 2018

Trudno jest przewidzieć jakieś twarde zmiany. Cała branża IT jest permanentnie w trakcie wielkiego procesu. W każdym roku fragmenty tych procesów są pogłębiane poprzez nowe narzędzia do badań, tworzenia. Jedyną twardą zmianą, jaką dostrzegam na tę chwilę, jest fakt, że w 2018 roku wzrośnie liczba użytkowników smartfonów o nowych rozdzielczościach i nowych proporcjach, takich jak iPhone X. Wymusi to na projektantach dostosowanie się w procesie twórczym do nowych technologii.

Jakie wyzwania czekają nas w 2018

W technologii od jakiegoś czasu jest jedno wyzwanie, na które kładziony jest największy nacisk. Są to prace nad sztuczną inteligencją. W tym momencie trwa wyścig gigantów, kto pierwszy ją zbuduje, jak ona będzie wyglądała. To w skali makro. W skali mikro – wyzwaniem będzie implementacja rozwiązań AI w naszych codziennych aplikacjach, serwisach webowych. Tworzenie algorytmów i opracowywanie ścieżek UX w taki sposób, aby były jeszcze bardziej ludzkie.

————————————————-

Mateusz Niewiadomski
Senior UX Designer w MakoLab

Najważniejszy sukces 2017

Komunikacja. Każdy nowy produkt stara się komunikować z użytkownikiem za pomocą języka, który jest dla niego zrozumiały. Nie żyjemy już w świecie absolutnie precyzyjnych maszyn, które nie są w stanie poradzić sobie z tym, jacy jesteśmy my – zupełnie nie precyzyjni. Co więcej urządzenia zaczynają rozpoznawać kontekst, korzystać z niego i czasami komunikować nam informacje, których poszukujemy zanim sami jesteśmy tej potrzeby świadomi.

Chatboty są coraz bardziej inteligentne. Pozwalają osiągnąć cel szybciej i przede wszystkim w bardziej naturalny sposób. Przykładem może być niedostępna jeszcze na naszym rynku Alexa, czy też Google Home.

Rosnący udział języka naturalnego w formach wyszukiwania jest trendem widocznym od wielu lat, natomiast w mojej ocenie, rok 2017 tę formę udoskonalił, poradził sobie z ograniczeniami technologicznymi i sprawił, że wreszcie jest to przyjemne doświadczenie.

Najważniejsza porażka 2017

Dobry Design ciężko jest zauważyć. Niestety tego złego trochę w tym roku było. Dwie porażki 2017 roku szczególnie utkwiły mi w pamięci.

Pierwszą, która od razu przychodzi mi do głowy, to projekt UI Andrew Goodlada panelu kontrolnego Tesla 3, który zachwycił świat. Zachwycił niestety niesłusznie. Koncepcja w mojej ocenie jest więcej niż zła, ona jest niebezpieczna. W samochodzie wszelkie funkcje powinny być intuicyjne, nie powinny rzucać się w oczy czy też wymagać od użytkownika wysokiego stopnia zaangażowania – przecież on musi skupić się na jeździe. Andrew Goodlad zaprojektował panel składający się z dziesiątków ikon o nieprecyzyjnym znaczeniu, niewielkich rozmiarach i braku naturalnego mappingu. Ilość wyświetlanych informacji mogłaby przyprawić o zawrót głowy każdego.

Panel dotykowy jest dla mnie niezwykłym narzędziem reagującym na przeróżne gesty, które użytkownik na jego obszarze może wykonać nawet bez patrzenia i co najważniejsze łatwo się ich nauczyć – takie jak double tap, pinch, swipe left, swipe up itd. Dlaczego Andrew nie wykorzystał tej właściwości panelu? Nie wiem.

Google Pixelbook. Wspaniałe narzędzie, piękny design i niesamowite osiągi. Produkt dla nikogo*.

* Na tym etapie rozwoju Chrome OS i przede wszystkim przy tej cenie.

Najważniejsza zmiana w 2017

Design Thinking Everywhere. Wreszcie nie tylko zagraniczne firmy dostrzegają, że Design Thinking jest czymś ważnym, ale nasze, te polskie również. Coraz częściej spotykam się w Polsce z produktami przemyślanymi, które realizują konkretne cele i odnoszą sukces.

Najważniejsze wydarzenie w 2017

Wciąż trwająca debata na temat neutralności w Internecie. Pamiętamy o ACTA sprzed kilku lat, a temat ten przecież się na tym nie wyczerpał. W tym roku Ajit Pai (członek Federalnej Komisji Komunikacji) głosuje przeciwko Open Internet Order wydanym przez FCC w 2015 roku, który w swej zasadzie zabraniał dużym dostawcom Internetu dyskryminować lub ograniczać dostępność do treści i aktywnie działa przeciwko neutralności sieci.

Najciekawsze trendy w 2017

Dla mnie dokładnie to samo, co jest największym sukcesem 2017 roku – technologia zaczyna mówić ludzkim głosem i rozumieć czego od niej oczekujemy.

Najtrudniejsze wyzwania w 2017

Jak każdego roku największym wyzwaniem, dla chyba każdego designera, było nadążyć. Nadążyć za nowymi potrzebami użytkowników, nadążyć za nowymi technologiami, nadążyć za nowymi celami klientów i wreszcie nadążyć z własnym życiem.

Najciekawsza kampania/akcja 2017

Nie będę w tym względzie oryginalny i mimo oceanu, który nas dzieli muszę stwierdzić, że największe wrażenie zrobiła na mnie kampania New York Times „The Truth Is Hard”. Od lutego tego roku wiele się zmieniło, ale ten przekaz jest dla mnie do tej pory aktualny. Komu możemy zaufać? Co jest prawdą? W Polsce ten problem jest tak samo istotny, jak w USA. W ogromnej masie fake-newsów, niedomówień i zniekształceń też naszą odpowiedzialnością – projektantów – powinno być projektowanie w taki sposób, aby produkty były „prawdziwe”, by coś zmieniały na lepsze, a jednocześnie by były transparentne i nie manipulowały użytkownikiem w sposób, w którego on sobie nie życzy.

Ocena obecnej kondycji branży

Branża ma się dobrze… na dzień dzisiejszy. Stanowisko UX designera mocno ewoluuje i od dawna mówi się, coraz głośniej zresztą, że powinno łączyć więcej kompetencji – co nie jest już teraz proste, a wraz z coraz większymi problemami na rynku pracy (brak specjalistów) trudniej będzie znaleźć pracownika posiadającego pełen wachlarz wymaganych umiejętności. Firmy czeka niebywała batalia o najlepszych designerów i z jednej strony poprawi to warunki pracy, z drugiej zaś może zwiększyć koszty pracodawców, co dla branży IT z i tak już wysokim ich poziomem, może być szkodliwe.

Jakie zmiany czekają nas w 2018

Zmiany technologii i narzędzi pracy.

Firmy już porzucają Photoshopa na rzecz Sketcha + InVision lub niebawem Figmy czy też idącego wielkimi krokami InVision Studio. W 2017 bardzo zmienił się sposób przekazywania materiałów do działów developerskich i przewiduję, że 2018 może być jeszcze bardziej dynamiczny w tym względzie.

Powstające platformy testujące pomagają nawet niewielkim firmom przeprowadzać relewantne badania swoich rozwiązań i to też powinno być wielką zmianą w 2018 roku.

Jakie wyzwania czekają nas w 2018

Projektowanie wartościowych treści w technologii VR (nie mylić AR z VR). Na chwilę obecną mamy już wiele gier i równie dużo kampanii z użyciem VR. Nie mamy natomiast jeszcze wartościowych narzędzi, które w VR (nie AR) odpowiedziałyby na jakiś ogólny problem, które pomogłyby nam w realizacji codziennych zadań zwykłemu użytkownikowi (nie piszę o profesjonalistach takich jak lekarze czy architekci) i myślę, że znalezienie odpowiedzi jak VR może nam ułatwić życie z dnia na dzień będzie wyzwaniem na 2018 rok.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018

Przeróżnych – to na pewno. Z jednej strony będziemy mieli znikającego ze świadomości i ze stron hamburgera, z drugiej coraz więcej wpływów designu aplikacji mobilnych na desktopie. I oczywiście to, o czym wspomniałem wcześniej, czyli coraz bardziej popularny naturalny język w wyszukiwaniu i digitalowi asystenci.

Kto wie? Może doczekamy się asystentów głosowych w naszych przeglądarkach i nie tylko jak obecnie w większości przypadków na urządzeniach. Mogę bez trudu wyobrazić sobie rozbudowane eBOKi, które pozwalają, zamiast przekopywać się przez tony treści, zwrócić się do asystenta w konkretnej sprawie.

I po raz kolejny: kto wie? Może asystenci pojawią się miejscach publicznych: urzędach, przystankach, dworcach? Gdzie będziemy mogli bez straty czasu zapytać zawsze doskonale poinformowane urządzenie o to, jak załatwić daną sprawę lub jak bardzo opóźniony jest pociąg, którym planujemy dojechać we wskazane miejsce i jakie alternatywy są dostępne.

Z katalogu zupełnego science-fiction (na chwilę obecną) interakcja z technologią innymi zmysłami niż tylko wzrok, dotyk i słuch.

Technologia i design rozwijają się w tak zawrotnym tempie, że próba przewidzenia czegokolwiek, co już nie funkcjonuje w jakiejś ograniczonej formie, to strzał w ciemno i wierzę, że to, co widzieliśmy w 2017 będzie dalej ewoluowało dostarczając lepszego UX.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018

Wracając do Andrew Goodlada: na światła i znaki przy drogach.

————————————————-

Andrzej Sarzała
Senior Web Developer w agencji Peppermint

Największa porażka 2017

Rok 2017 był rokiem dużych zmian w obszarze web design. Zmiany objęły również nasze serwisy informacyjne (newsweek.pl, rp.pl czy onet.pl) i okazały się dobrym krokiem w przód. Jednak nie wszystko poszło zgodnie z zapowiedziami. Nowa odsłona onet.pl, która miała być pierwszym serwisem w polsce wykonanym w technologii PWA (Progressive Web Apps), okazała się porażką, ponieważ była to tylko wersja RWD (Responsive Web Design) z możliwością dodania do ekranu początkowego. Ten rok pokazał jednak, że polscy wydawcy będa próbowali dostarczać produkty zgodne z najnowszymi trendami technologicznymi.

Najważniejsza zmiana w 2017

Jedną z najważniejszych zmian, która pełni coraz większą rolę w procesie projektowania, jest koncentracja na użytkowniku i jego pozytywnym doświadczeniu. Coraz częściej firmy, które zmieniają lub tworzą nowe strony internetowe rozpoczynają od przeprowadzenia badań i testowania użyteczności. Nie jest to odkrywanie ameryki, ale standard, o którym często się zapomina albo z którego się rezygnuje z powodu złudnej oszczędności.

Najciekawsze trendy w 2017

Trendy stylistyczne w roku 2017, które odgrywały ważną rolę w kształtowaniu i projektowaniu pozytywnych ludzkich doświadczeń to:

  • Typografia, która dziś służy nie tylko do odczytywania treści, ale także do przyciągania uwagi użytkowników, przekazywania znaczeń i tworzenia zainteresowania wizualnego.
  • Kolor może przyciągnąć uwagę, stworzyć nastrój, a nawet wpłynąć na nasze decyzje. Dzięki efektownym kolorom projektanci skupiali uwagę użytkowników na określonych elementach interfejsu i stworzyli niezapomniane projekty.
  • Animacja i mikrointerakcja odgrywa kluczową rolę w cyfrowych interfejsach od samego początku. Jednak dopiero od niedawna projektanci zaczęli traktować animowane efekty jako naturalną część procesu prototypowania.
  • Minimalizm jest jednym z trendów w projektowaniu stron internetowych, który trwa już bardzo długo. Głównie dlatego, że pomaga podkreślić istotne elementy. Nic dziwnego, że w mijającym roku widzieliśmy znacznie więcej doświadczeń związanych z treścią.
  • Asymetria, która od dawna jest ulubioną techniką sztuki, ostatnio zyskała popularność wśród grafików. Ta metoda pozwala na lepsze zachowanie się layoutu podczas oglądania, skupiając uwagę użytkownika na poszczególnych obiektach.
  • Personalizacja. Użytkownicy pragną indywidualnych doświadczeń podczas interakcji z usługami online. Polega to na tym, że witryna stara się dostarczać użytkownikom zawartość lub funkcje, które odpowiadają ich potrzebom. Doskonałym przykładem personalizacji jest Amazon, który wiele wie o swoich klientach z ich historii zakupów i wykorzystuje te informacje do oferowania konkretnych produktów. Taki rodzaj personalizacji nie tylko przynosi korzyści klientom, ale także zwiększa ich lojalność.
  • Ilustracje stały się popularną alternatywą dla zdjęć. Skorzystało z nich wiele tegorocznych projektów. Ilustracje nie tylko zwiększają popularność marki, ale także pomagają stworzyć bardzo osobistą realcję z użytkownikami.

Jakie zmiany czekają nas w 2018

Jedną z większych zmian, jaka pojawiła się pod koniec 2017 roku i która z pewnością będzie praktykowana w nadchodzącym roku jest eksponowanie treści na białym tle. Może nie brzmi to dobrze, ale wygląda świetnie, zwłaszcza gdy jest dobrze zrobione. Nie chodzi tutaj o to, aby przypadkowo umieścić tekst na białym tle. Białe obszary powinny być rozmieszczone strategicznie, tak aby nie obejmowały ważnych części obrazu, a użytkownicy będą się do nich przenosić w trakcie patrzenia na projekt.

Czarno-biała estetyka to trend w projektowaniu, który różni się od tego, co działo się w przeszłości, a brak koloru nie jest wykorzystywany tylko w przypadku portfolio fotograficznego. Aktualnie firmy zajmujące się projektowaniem mebli, agencje projektowania witryn internetowych czy informacje na temat zdrowia również stosują taki rodzaj komunikacji kolorystycznej.

Jakie wyzwania czekają nas w 2018

Należy jednak pamiętać podczas tworzenia naszych projektów, że trendy to nie wszystko. Ważne jest, aby zrozumieć, że naszym globalnym celem jest zapewnienie użytkownikowi doskonałych doświadczeń. Również storytelling czy virtual reality to niektóre z trendów stylistyczno-technologicznych, z którymi będziemy mieli do czynienia w 2018 roku.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018

Progresywne aplikacje internetowe łączą w sobie najlepsze zachowania internetowe i aplikacyjne. Tę hybrydową technologię określa się jako Progressive Web App. W nadchodzącym roku zaobserwujemy tendencję do ulepszania witryn internetowych w celu dodawania elementów, takich jak animowane przejścia między stronami, powiadomienia push i ekrany początkowe. Są przyjazne dla użytkowników od pierwszej wizyty na karcie przeglądarki, bez konieczności instalacji. Ponieważ użytkownik stopniowo buduje relacje z aplikacją, staje się ona coraz bardziej wydajna. Ładuje się szybciej, nawet z niestabilnym połączeniem internetowym, wysyła odpowiednie powiadomienia push i ma ikonę na ekranie początkowym.

Wirtualna rzeczywistość jest na najlepszej drodze do osiągnięcia stawianych oczekiwań. W 2017 roku standard WebVR 1.1 można znaleźć w Samsung Internet, Nightly, Chrome, Edge, Chromium i Servo. Jest również domyślnie włączony w Samsung Internet dla urządzeń Gear VR i Firefox. To sprawia, że WebVR jest najszerszą dostępną platformą VR, najprostszą do dzielenia się doświadczeniami i jedyną, która może przystosować się do różnych urządzeń. W nadchodzącym roku to będzie jedno z największych wyzwań, zarówno dla firm technologicznych, jak i projektantów.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018

W 2018 roku skoncentrujemy się na projektowaniu prostych stron internetowych, które są dobrze zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych i skoncentrowane na doświadczeniach użytkowników.