– Ze względu na specyfikę naszej infrastruktury w tym roku postawimy silniej na działania geomarketingowe, by skuteczniej docierać do naszych potencjalnych klientów.(…) Obserwując również wyraźny wzrost penetracji smartfonów i tabletów planujemy większy udział aplikacji mobilnych i zwiększenie roli mediów społecznościowych w naszej strategii mediowej – mówi Michał Dolny, Dyrektor Departamentu Marketingu Netia.
– Mobilne płatności, których przykładem jest wprowadzona w ubiegłym roku usługa Orange Cash, będą, moim zdaniem, mocniej wpływać na zmiany przyzwyczajeń klientów i tym samym marketing. Wiele nowego spodziewałbym się też po augmented reality – dodaje Paweł Patkowski, Dyrektor Marki, Mediów i Komunikacji Orange Polska.
Zobacz również
– W odróżnieniu od naszych konkurentów, dla nas podstawowym kanałem komunikacji jest online, a TV i OOH to kanały dodatkowe. Cenimy interaktywność kanałów online i możliwość prowadzenia dialogu a nie monologu jak ma to miejsce w mediach tradycyjnych – wyjaśnia Marcin Wieczorkowski, Marketing Director Virgin Mobile Polska.
Po podsumowaniu roku 2012 dla branży alkoholi wysokoprocentowych i piw oraz napoi bezalkoholowych i przekąsek, sprawdzamy, co wydarzyło się w branży telekomunikacyjnej. Na poniższe pytania odpowiedzieli przedstawiciele Netii, Orange i Virgin Mobile Polska:
- Jakie było najważniejsze wydarzenie dla marek z Państwa portfolio w 2012 roku?
- Które z kanałów komunikacji marketingowej były dla Państwa marek najważniejsze w 2012 roku?
- Czy zmieni się to w jakiś sposób w 2013 roku? Które z trendów marketingowych wydają się Państwu najbardziej obiecujące?
- Jakie wydarzenie było najważniejsze pod względem marketingowym w Państwa branży w 2012 roku?
Michał Dolny, Dyrektor Departamentu Marketingu Netia
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
1. Rok 2012 był dla Netii „rokiem telewizji” – nasze działania były skupione na wejściu w ten nowy dla Netii rynek i wykreowaniu zupełnie nowego konceptu TV – Telewizji Osobistej Netii.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W ciągu zaledwie roku udało nam się zaistnieć w świadomości konsumentów jako dostawca TV – co piąty Polak wie, że Netia oferuje nie tylko internet (gdzie jesteśmy dla konsumentów wręcz synonimem internetu) i telefon, ale również TV.
W 2012 roku zostaliśmy również nagrodzeni kolejnymi prestiżowymi nagrodami za nasz rewolucyjny branding autorstwa White Cat Studio – srebrem i brązem w European Design Awards.
Z kolei na rynku B2B, na którym Netia jest istotnym graczem ważnym wydarzeniem była już czwarta edycja Kongresu Biznes to Rozmowy – tym razem pod hasłem „Inspiracja, Innowacja, Integracja” – który stał się jednym z najbardziej prestiżowych i opiniotwórczych wydarzeń w branży.
2. ATL, w tym głównie telewizja oraz online w działaniach dla rynku B2C oraz działania eventowe na rynku B2B.
3. Ze względu na specyfikę naszej infrastruktury w tym roku postawimy silniej na działania geomarketingowe, by skuteczniej docierać do naszych potencjalnych klientów tam, gdzie możemy im zaoferować dostęp do najszybszej sieci w Polsce. By osiągnąć większy efekt synergii między konceptem Telewizji Osobistej, a wykorzystywanymi do jej promocji mediami znacznie zwiększymy również rolę VOD takich jak TVN Player, Ipla, Youtube.
Obserwując również wyraźny wzrost penetracji smartfonów i tabletów planujemy większy udział aplikacji mobilnych i zwiększenie roli mediów społecznościowych w naszej strategii mediowej.
4. Niewątpliwie najważniejszym wydarzeniem 2012 roku w branży był rebranding TP S.A na Orange.
Paweł Patkowski, Dyrektor Marki, Mediów i Komunikacji Orange Polska
1. Niewątpliwie najważniejszym wydarzeniem był rebranding TP na Orange, m.in. dzięki któremu klienci zyskali wyjątkową ofertę Orange Open, łączącą usługi stacjonarne, mobilne i telewizyjne.
2. Nie chciałbym wskazywać na konkretne kanały, ponieważ najbardziej pożądanym kierunkiem dla naszej firmy jest tzw. komunikacja 360°. Ubiegły rok pokazał oczywiście stale rosnącą rolę kanałów typu digital. Marki, takie jak Orange powinny jednak umiejętnie wykorzystywać wszystkie tzw. punkty styku z klientami poprawiając ich percepcję i doświadczenia związane z naszą marką, usługami oraz produktami.
3. Więcej smartfonów i tabletów na rynku na pewno zdynamizuje rozwój mobile marketingu. Spodziewam się sporych zmian w rozwiązaniach dotyczących robienia zakupów. Mobilne płatności, których przykładem jest wprowadzona w ubiegłym roku usługa Orange Cash, będą, moim zdaniem, mocniej wpływać na zmiany przyzwyczajeń klientów i tym samym marketing. Wiele nowego spodziewałbym się też po augmented reality.
4. Dla mnie bez wątpienia EURO 2012. Impreza dowiodła, że jako kraj i społeczeństwo jesteśmy w stanie organizacyjnie oraz technologicznie podołać najbardziej wymagającym wydarzeniom. Szczególnie cieszymy się, że Orange, jako partner odpowiedzialny za teleinformatyczną stronę turnieju, nie zawiódł, co zostało docenione nie tylko przez UEFA.
Marcin Wieczorkowski, Marketing Director Virgin Mobile Polska
1. Rok 2012 to rok powstania Virgin Mobile Polska i zarazem rok, w którym weszliśmy na rynek. Myślę, że właśnie wejście na rynek było najważniejszym wydarzeniem dla marki Virgin Mobile Polska. Budowanie firmy od podstaw to bardzo ekscytujący projekt, a moment rozpoczęcia działalności to zawsze moment przełomowy dla młodej organizacji. Szczególnie, gdy uzyskuje się zadowalające wyniki – świadomość marki wzrosła z 15% do 52% w ciągu 3 miesięcy, osiągnęliśmy założenia co do jakości obsługi Klienta, sieci dystrybucji i bazy Klientów. Nasze wejście wiązało się również z rozpoczęciem programu CSR Virgin Academy, który otworzył osobiście Sir Richard Branson podczas swojej wizyty w Polsce.
2. Nasza grupa celowa, to przede wszystkim ludzie młodzi. Założyliśmy sobie, że będziemy starali się jak najczęściej komunikować z naszymi Klientami i potencjalnymi Klientami poprzez kanały online, które są dla nich naturalnym środowiskiem. Stąd też duża aktywność na Facebooku. W ciągu 3 miesięcy pozyskaliśmy 70 tys. fanów i co najważniejsze, są oni bardzo zaangażowani i aktywni. Poza tym ważna jest dla nas współpraca z Google i narzędzia SEM i SEO. Przy kampanii wprowadzającej użyliśmy TV oraz OOH, które pozwalają szybko zbudować świadomość marki i oferty. Myślę, że miks TV, OOH i online to najlepsze rozwiązanie, przy czym w odróżnieniu od naszych konkurentów, dla nas podstawowym kanałem komunikacji jest online, a TV i OOH to kanały dodatkowe. Cenimy interaktywność kanałów online i możliwość prowadzenia dialogu a nie monologu jak ma to miejsce w mediach tradycyjnych.
3. Myślę, że w 2013 roku nasz miks komunikacyjny nadal pozostanie taki sam – podstawowy kanał komunikacji to online, TV i OOH jako kanały wspierające. Uważamy, że działania komunikacyjne marek będą się coraz bardziej przenosić w stronę online. W mediach masowych następuje fragmentacja, widoczna na przykład w TV. Powstają stacje coraz bardziej sprofilowane, a stacje generyczne tracą widownię. Zresztą, coraz więcej treści konsumowane jest w internecie i pojawia się w nim coraz więcej atrakcyjnych modeli oglądania ulubionych programów i filmów. Tak więc trendem, który uważam za najważniejszy jest przepływ z mediów masowych do internetu.
4. Myślę, że pewnym przełomem było wprowadzenie ofert unlimited. Z jednej strony jest to złamanie kolejnej bariery ofertowej z korzyścią dla Klientów, z drugiej było dowodem na to, że Play zaczął być postrzegany przez konkurencję jako równoprawny i groźny gracz na rynku. Błyskawiczna odpowiedź T-Mobile i szybka reakcja pozostałych graczy to dowód na to, że walka konkurencyjna wkroczyła na nowy poziom. To co do tej pory nazywane było wielką trójką, teraz stało się wielką czwórką 🙂