Wiele kampanii właśnie wykorzystuje te wyjątkowe możliwości. Prezentujemy najciekawsze sposoby wykorzystania serwisu Google Plus w komunikacji marketingowej firm i marek.
Google Plus – skuteczny kanał komunikacji marketingowej
Zdecydowana większość firm traktuje Google Plus, jako jeden z kolejnych kanałów komunikacji marketingowej. Wtedy ich działania są spójne i zsynchronizowane każdorazowo ze strategią ogólną firmy. Tylko niewielka część firm w serwisie Google Plus prowadzi kampanie marketingowe zaprojektowane z myślą o wykorzystaniu oryginalnych możliwości serwisu (np. Hangouts, Kręgi). Jednak niezależnie od przyjętej strategii, większość kampanii marketingowych na portalu Google+ skierowana jest do ludzi młodych. Użytkownicy Google Plus to najczęściej osoby w wieku 18-35, nierzadko pracownicy branży internetowej, którzy posiadają ponadprzeciętne umiejętności związane z obsługą wszelkiego rodzaju nowych rozwiązań w Internecie. Często określa się ich jednym określeniem – „geek”, jednakże to zwrot zbyt zawężający grupę użytkowników Google+. Ta jest szersza, choć 70% użytkowników Google Plus to mężczyźni.
Zobacz również
Firmy i marki na Google Plus
Skuteczność Google Plus potwierdza fakt, że największe firmy i marki na świecie mają już tam swój profil. Według ostatnich danych (listopad 2012) najmocniejszymi markami są: Ferrari (2,4 mln zwolenników), H&M, Burberry, BMW, Gucci. Oczywiście liczby zwolenników firm i marek na Google Plus są niewspółmiernie mniejsze niż te na Facebooku. Jednak patrząc na czas istnienia obu serwisów, nie wygląda to najgorzej.
Politycy, gwiazdy i sportowcy na Google Plus
Skuteczność Google Plus doceniają już nie tylko firmy, ale także politycy, gwiazdy i sportowcy. Profil Baracka Obamy ma ponad 2,5 mln zwolenników. Zresztą marketingowcy Obamy traktują ten kanał komunikacji z identyczną atencją jak wszystkie inne. W swym pierwszym wpisie Obama napisał, że celem jego strony jest komunikowanie się z wyborcami przed i w trakcie kampanii wyborczej. Oczywiście to nie jedyny polityk, który posiada swój profil na Google Plus. A ten daje im szerokie możliwości, które jednak nie są w pełni wykorzystywane. Jak na razie jedną z ciekawszych akcji było przeprowadzenie rozmów z kandydatami do nominacji GOP przy pomocy Hangout, zorganizowanych przez FoxNews.
Wśród gwiazd muzyki i sportu na Google Plus najwięcej zwolenników ma Britney Spears (5,7 mln), Lady Gaga i Larry Page. Na piątym miejscu jest David Beckham. On także jest najpopularniejszym sportowcem na Google Plus. Największą liczbę zwolenników z klubów sportowych ma FC Barcelona (ok. 3 mln) i Chelsea Londyn.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Hangouts on Air – ciekawy sposób na dialog firm z klientami
Firma Coca – Cola znana jest z kreatywnych i ciekawych reklam. Choć ostatnio reklamy tej firmy stały się nieco zachowawcze, to jednak marketingowcy korporacji skutecznie wykorzystują możliwości, jakie daje Internet a szczególnie media społecznościowe. Jedną z ciekawszych akcji marketingowych w Google Plus, wykorzystującą funkcjonalność Hangouts on Air, przeprowadziła właśnie Coca- Cola. Hangouts on Air to spotkania na żywo z potencjalnymi i obecnymi klientami. Pierwszym etapem akcji była promocja wydarzenia. Autor spotkania wyłonił uczestników do meetingu online oraz zachęcił potencjalnych widzów do oglądania wydarzenia.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Funckcjonalność Hangouts on Air z powodzeniem wykorzystują także inne firmy. Hangouts on Air sprawdza się do tworzenia poradników dla konsumentów (poradniki kulinarne Cadbury), prowadzenia akcji promocyjnych i konkursów (dyskusja liderów w firmie Toyota) oraz pokazywania pola zastosowań nowych produktów i usług (pomoc techniczna i poradniki Google).
Dodatkowo Hangouts on Air umożliwia pokazywanie spotkania na żywo na kanale YouTube. Event marketingowy transmitowany na YouTube ma swój unikalny adres, dzięki czemu można go łatwo promować poprzez:
- linki sponsorowane – na frazy kluczowe pośrednio lub bezpośrednio związane ze spotkaniem,
- bannery reklamowe w obszarze sieci reklamowej Google,
- reklamy video i akcje PR,
- informacje w kampaniach offline (w reklamie telewizyjnej czy prasowej).
Obecnie trwające spotkania Hangouts on Air można obejrzeć pod adresem plus.google.com/hangouts.
Kręgi Google Plus – sposób na skuteczną komunikację z wyznaczonymi osobami
Kręgi są na razie dość słabo wykorzystywane w reklamie. A przecież to doskonały sposób prowadzenia kampanii marketingowych skierowanych do określonej grupy osób. Ciekawie to narzędzie Google prezentuje w swej niemieckiej autoreklamie Google Plus. Poprzez kręgi Google promuje funkcjonalności swojego serwisu społecznościowego – kręgi dają możliwość skierowania informacji do określonej grupy osób. Nina i Torsten z reklamy informują o tym, że zostali rodzicami i to bliźniaczków właśnie przez Google Plus.
Google Plus Local Pages – sposób promocji lokalnych biznesów
To narzędzie zostało stworzone z myślą o małych lokalnych biznesach. Dzięki usłudze, mała firma działająca regionalnie może zaistnieć, praktycznie bezpłatnie, w Internecie. Stworzenie własnego profilu nie wymaga wielu umiejętności. W ramach Google Plus Local Pages firmy mogą kompleksowo zaprezentować swój biznes. Na swoim profilu można przedstawić profil działalności, asortyment i zakres świadczonych usług, wszelkie informacje praktyczne (godziny otwarcia, dokładny adres i telefon, mapka dojazdowa, miejsca parkingowe) oraz obszerną fotogalerię.
Google Plus Local Pages to rozszerzenie Google Places, które zostało zintegrowane z takimi usługami Google jak Zagat Reviews, wyszukiwarka Google, Google Maps czy kręgi tworzone w ramach profili w Google+. Wizytówki firm z Google Plus Local Pages pokazywane są w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google. Internauci znajdą je także w Google Maps oraz bezpośrednio na Google Plus. Warto zauważyć, że Google Plus Local Pages jest dostępny na urządzeniach mobilnych z systemem Android lub iOS. Na dodatek strony na Google Plus Local Pages są bardzo szybko indeksowane przez roboty wyszukiwarki Google.
Skuteczność Google Plus Local Pages potwierdzają mali i drobni przedsiębiorcy. Z badania przeprowadzonego wspólnie z Vocus i Duct Tape Marketing (Path to Influence: An Industry Study of SMBs and Social Media), które objęło 400 małych i średnich przedsiębiorstw, wynika, że serwisy społecznościowe są powszechnie wykorzystywane w komunikacji marketingowej. 55% ankietowanych uznało, że media społecznościowe to bardzo przydatne i praktyczne narzędzie. Większość małych i średnich firm wykorzystuje serwisy społecznościowe, jako kanał informacyjny (90%). Dla 75% serwisy społecznościowe to kanał, którym pozyskują informację zwrotną o działalności firmy. Dla 46% to doskonała platforma do obsługi klienta. Najpopularniejszym serwisem wśród sektora MSP jest Facebook (73% ankietowanych). Kolejne pozycje zajęły Linkedln, Twitter, YouTube i Google Plus. Jednak, jako najbardziej efektywny serwis społecznościowy, małe i średnie firmy wskazują Google Plus. W ocenie skuteczności przedsiębiorstwa uwzględniały najczęściej takie czynniki jak zwiększenie ruchu na stronie internetowej czy zwiększenie liczby klientów. 84% firm zamierza w przyszłości aktywnie wykorzystywać w komunikacji marketingowej serwisy społecznościowe. W pierwszej kolejności Google Plus i Instagram.
Charakter Google Plus – inaczej niż na Facebooku
Eksperci i użytkownicy zgodnie przyznają, że na Google Plus panuje nieco inna atmosfera niż na Facebooku – bardziej sprzyja dialogowi. To doskonałe miejsce do racjonalnej rozmowy firm i marek z klientami. Można to wywnioskować po charakterze komentarzy. Te są bardziej rzeczowe i wyważone. Co również istotne, design serwisu Google Plus jest jasny i przejrzysty. Bardziej otwarty. W centrum uwagi serwis stawia użytkownika a nie reklamę. Obecnie Google+ nie dopuszcza pewnego rodzaju reklam (tych najbardziej inwazyjnych i męczących), przez co portal nie jest przeładowany treściami o charakterze czysto reklamowym.
Niezaprzeczalnym argumentem za Google Plus jest fakt, że serwis jest zintegrowany z innymi usługami Google. Internauci są dzisiaj bardzo leniwi i lubią mieć wszystko w jednym miejscu. Tego nie może im zapewnić konkurencja.
Warto także zauważyć, że aplikacja mobilna Google Plus jest bardzo ceniona przez użytkowników. Jest prosta i funkcjonalna. Znawcy tematu podkreślają także, że Google+ przywiązuje większą wagę niż Facebook do ochrony danych osobowych.
Obecność na Google Plus to także element SEO
Trudno jednoznacznie rozstrzygnąć, jaki wpływ w chwili obecnej mają impulsy z serwisów społecznościowych na pozycję naszej strony firmowej w wynikach wyszukiwania. Jednakże mając na uwadze ogromną popularność tego typu serwisów, algorytm Google dłużej aktywności firm w serwisach społecznościowych nie może ignorować. Wydaje się, że kolejne modyfikacje algorytmu będą w coraz większym stopniu uwzględniały ten fakt. Nie trudno zgadnąć, że w celu rozwoju serwisu Google Plus, to właśnie impulsy z tego serwisu przez wyszukiwarkę Google będą traktowane priorytetowo. Jeśli, analogicznie jak w przypadku klasycznych stron, istotnym argumentem dla wyszukiwarki będzie nie tylko liczba zwolenników strony, ale także staż w serwisie społecznościowym, to warto zainteresować się Google Plus już dzisiaj.
Podsumowanie
Serwis społecznościowy Google Plus oferuje firmom i markom ciekawe sposoby komunikacji marketingowej. Większość z nich to oryginalne usługi, których nie znajdziemy u konkurencji. O istnieniu wielu z nich firmy jeszcze nie mają pojęcia lub po prostu nie mają pomysłu na ich wykorzystanie. Można śmiało powiedzieć, że potencjał Google Plus w komunikacji marketingowej firm i marek nie został jeszcze w pełni odkryty. Jednak to się zapewnie niedługo zmieni.
Autor: Mariusz Łukasik – starszy specjalista do spraw copywritingu w Tense.pl